22.4 C
Chania
Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025

Κρίση και στον “Αγροτικό Αύγουστο”

Ικανοποιητική είναι και φέτος η προσέλευση των επισκεπτών στην έκθεση του ´Αγροτικού Αυγούστου´.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι εκθέτες που μίλησαν στα ´Χ.Ν.´, παρά το γεγονός ότι ο κόσμος έρχεται, δοκιμάζει τα τοπικά προϊόντα και δείχνει να τα απολαμβάνει, δύσκολα βάζει το χέρι στην τσέπη για να αγοράσει κάποιο προϊόν καθώς η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει εμφανώς την καταναλωτική του συμπεριφορά.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα κολακευτικά είναι τα σχόλια που διατυπώνουν οι ξένοι επισκέπτες προς τους εκθέτες, όταν γεύονται τους καρπούς της κρητικής γης και τις παρασκευές των παραγωγών, γεγονός που θα πρέπει να καταγραφεί στα θετικά, αφού οι ίδιοι θα αποτελέσουν τους καλύτερους πρεσβευτές των τοπικών προϊόντων στις ξένες αγορές.
Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα σχόλια των εκθετών σε ό,τι αφορά το οργανωτικό κομμάτι, παρατηρήσεις που θα μπορούσαν να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο το επίπεδο της έκθεσης, εφόσον τις λάβουν υπόψη τους οι διοργανωτές.     

«Να ξεφοβηθούν οι μικροί παραγωγοί και να συμμετάσχουν»
Μεγάλη ποικιλία φυτών εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, λουλουδιών, ακόμα και δέντρων, συναντά ο επισκέπτης στο περίπτερο ´Ανθη – φυτά Ξερογιαννάκη´. «Φέτος είναι πολύ καλύτερα από πέρυσι που, όπως μου είχαν πει γνωστοί μου που συμμετείχαν, δεν ήταν αρκετά ευχαριστημένοι», σημείωσε η Μελίνα Ξερογιαννάκη και πρόσθεσε ότι η αύξηση του αριθμού των περιπτέρων έδωσε μεγαλύτερη δυναμική στην έκθεση. «Οι επισκέπτες και ειδικά οι ξένοι έχουν μείνει άφωνοι καθώς, όπως μας λένε, βρίσκουν στην έκθεση ωραία προϊόντα, καλή ποιότητα και μεγάλη ποικιλία. Από εκεί και πέρα κάποιοι εκθέτες υποστηρίζουν ότι θα έπρεπε να υπάρχει άσφαλτος για να μην σκονίζονται τα προϊόντα κ.λπ., αλλά η δική μου άποψη είναι αντίθετη. ´Αγροτικός Αύγουστος´ είναι, αν ήταν να υπάρχει άσφαλτος, θα έρχονταν οι άνθρωποι και στα μαγαζιά μας. Επίσης, θα έλεγα στους μικρούς παραγωγούς να ξεφοβηθούν και να συμμετάσχουν, γιατί η διαφήμιση που παίρνει κανείς είναι τεράστια. Σε αυτό θα βοηθούσε και η μείωση του κόστους συμμετοχής που θα έδινε την ευκαιρία να συμμετάσχουν περισσότεροι επαγγελματίες».

«Θετικά τα σχόλια των επισκεπτών»
Ολη τη γκάμα των κρητικών τυροκομικών προϊόντων μπορεί να δοκιμάσει ο επισκέπτης στο περίπτερο των αδερφών Παπαγιαννάκη από τα Περβολάκια Κισάμου. Ο Μιχάλης Παπαγιαννάκης δήλωσε ικανοποιημένος από τη μέχρι σήμερα κίνηση που υπάρχει στην έκθεση, δεδομένης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. «Είμαι ευχαριστημένος, δεν το περίμενα δεδομένων των καταστάσεων που περνάμε. Τις δύο πρώτες ημέρες δεν ψώνισαν τόσο πολύ, αλλά από το Σάββατο και μετά πήγε πολύ καλά», ανέφερε και συμπλήρωσε ότι, όπως και άλλοι εκθέτες, γίνεται δέκτης θετικών σχολίων από τους ξένους επισκέπτες που γνωρίζουν τα τοπικά προϊόντα. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την έκθεση σημείωσε ότι οι διοργανωτές θα πρέπει δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στους τοπικούς παραγωγούς – βιοτέχνες και όχι σε επαγγελματίες που απλώς εμπορεύονται προϊόντα.

«Κόσμος περνά, αλλά δεν ψωνίζει όπως παλιά»
Σφακιανό θυμαρίσιο μέλι από την Ανώπολη Σφακίων βρίσκει ο επισκέπτης στο περίπτερο της οικογένειας Σαβιολάκη. «Αυτό που είδαμε τις πρώτες ημέρες είναι ότι ο κόσμος περνά, αλλά δεν ψωνίζει όπως τις άλλες χρονιές», σχολίασε η Σταυρούλα Σαβιολάκη και πρόσθεσε ότι περισσότερο από τους ντόπιους ψωνίζουν οι ξένοι που παίρνουν και μεγάλες ποσότητες. «Τα σχόλια που ακούμε για τα προϊόντα μας είναι πολύ θετικά. Σίγουρα βοηθάνε οι εκθέσεις για να μας μάθει ο κόσμος και εμάς μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ», συμπλήρωσε η κα Σταυρούλα.    

Μέτρια η κίνηση στην έκθεση
Κρητικά παραδοσιακά προϊόντα ζύμης, όπως χορτάρινα, ανάμεικτα, μυζηθρένια και κρεμμυδένια καλιτσούνια, μαραθόπιτες, σφακιανές πίτες, κρέπες, αλλά και γραβιερόπιτα, βρίσκει κανείς στο περίπτερο ´Βολικάκης´.  
«Η κίνηση πάει μέτρια. Ερχεται κόσμος, αλλά δεν ψωνίζει όπως παλιά», τόνισε ο Χρήστος Βολικάκης, ωστόσο, οι ξένοι -όπως είπε- που δοκιμάζουν τα τοπικά προϊόντα ανταποκρίνονται θετικά. «Η έκθεση θέλει κάποια καλύτερη οργάνωση. Για παράδειγμα θα έπρεπε τα περίπτερα να είναι αριθμημένα για να μπορεί να σε βρίσκει κάποιος. Από εκεί και πέρα κάθε έκθεση βοηθά να γνωρίσει ο κόσμος τους τοπικούς παραγωγούς», συμπλήρωσε ο κ. Χρήστος.  

«Εντυπωσιακή η προσέλευση των ξένων»
Μέλι και ελαιόλαδο είναι τα κύρια προϊόντα που παράγουν οι Αντώνης και Γιάννης Παπαγιαννάκης από την Κίσαμο που συναντήσαμε στο περίπτερο ´Ηδύοσμος´. «Ο κόσμος ανταποκρίνεται αρκετά και υπάρχει προσέλευση, αλλά δεν αγοράζει τόσο πολύ εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων», μας είπαν και υπογράμμισαν την προσέλευση αρκετών ξένων, αλλά και Ελλήνων από άλλα μέρη της Ελλάδας. «Οσοι δοκιμάζουν τα προϊόντα μένουν ευχαριστημένοι, αλλά δεν μπορούν να αγοράσουν», ανέφεραν, ενώ σχετικά με την έκθεση τόνισαν ότι «έχουν μαζευτεί πάρα πολλοί εκθέτες και ίσως θα πρέπει να μοιράζονται χρόνο με τον χρόνο γιατί δύσκολα θα δουλέψουν όλοι».

«Υπάρχει ανταπόκριση»
Παξιμάδια με χαρούπι, βρώμη, κριθάρι, γλυκά βουτήματα με διάφορες γεύσεις, όπως φουντούκι, αλλά και γλυκό παξιμάδι και κριθαροκουλούρες είναι μεταξύ των προϊόντων που περιλαμβάνει το περίπτερο του σφακιανού φούρνου ´Ντουρουντού´. «Στην έκθεση περνά κόσμος και υπάρχει μια ανταπόκριση. Κάποιοι ψωνίζουν και κάποιοι άλλοι όχι. Ωστόσο, το ότι παρουσιάζουμε τα προϊόντα μας και δοκιμάζουν είναι σημαντικό. Μπορεί να μην πάρουν τώρα, αλλά θα πάρουν μια άλλη στιγμή», ανέφερε η Σοφία Δουρουντάκη. Σχετικά με την έκθεση επεσήμανε ότι θα έπρεπε να προσεχθεί περισσότερο ο δρόμος που είναι χωμάτινος με συνέπεια να σκονίζονται τα προϊόντα και συμπλήρωσε: «Σε κάθε περίπτωση πάντως η έκθεση βοηθά στο να γνωρίσει περισσότερος κόσμος τα παραδοσιακά τοπικά προϊόντα».     

Λιγότερος κόσμος – λιγότερα χρήματα
Κουλούρια, παστέλια, καλιτσούνια, κριτσίνια και ξεροτήγανα είναι μεταξύ των προϊόντων που παρουσιάζει το Εργαστήριο Παραδοσιακών Χειροποίητων Προϊόντων ´Σοφία Εποίησε´ που έχει έδρα τη Χρυσαυγή στις Βουκολιές. «Ο κόσμος είναι πολύ λιγότερος από πέρυσι και δεν έχει λεφτά να ψωνίσει», σχολίασε η Σοφία Βαμβακάκη. Πάντως υπογράμμισε ότι τα σχόλια των επισκεπτών σε ό,τι αφορά την ποικιλία και την ποιότητα των τοπικών προϊόντων είναι πολύ θετικά, ενώ φέτος -όπως είπε- υπάρχει μεγαλύτερη προσέλευση από ξένους επισκέπτες που δοκιμάζουν και δείχνουν να τα προτιμούν. Σε ό,τι αφορά τέλος τα οργανωτικά της έκθεσης η κα Σοφία σημείωσε ότι «χρειάζεται περισσότερη διαφήμιση και να γίνει κάτι με τη σκόνη».

«Η κρίση έχει επηρεάσει τους πάντες»
Η Καλλιτεχνική Ομάδα Χανίων ´Ανέμη´ παρουσιάζει στην έκθεση χειροτεχνίες και χειροποίητα κοσμήματα, ξύλινες κατασκευές, υφαντά, αλλά και έργα τέχνης, ζωγραφικής, φωτογραφίας και αγιογραφίας. Τα μέλη της Ομάδας Δέσποινα Σωμάκη, Ελευθερία Κουράκη και Ελπινίκη Τριποδάκη επεσήμαναν, μιλώντας για τη φετινή διοργάνωση, ότι «υπάρχει μεγάλη προσέλευση, αλλά δεν υπάρχει αυξημένο αγοραστικό ενδιαφέρον». «Κάθε χρόνο και χειρότερα δυστυχώς. Οι ξένοι επισκέπτες είναι πραγματικά ενθουσιασμένοι και είναι μεν περισσότεροι από πέρυσι, αλλά και πάλι δεν είναι πάρα πολλοί. Φταίει σίγουρα η οικονομική κατάσταση του κόσμου και δεν νομίζουμε ότι αυτό αφορά μόνο την Ελλάδα, η κρίση είναι παγκόσμια. Από εκεί και πέρα ο Δήμος έκανε ό,τι μπορούσε. Η έκθεση είναι πολυθεματική, οι εκθέτες είναι πιστοποιημένοι και τα προϊόντα είναι καλά. Εγκειται όμως στην τσέπη του κάθε επισκέπτη τι μπορεί να καταναλώσει», σημείωσαν μεταξύ άλλων.   

«Αρκετά μεγάλη η συμμετοχή»
Χρώματα και αρώματα κρητικών βοτάνων περιλαμβάνει το περίπτερο του Γιώργου Φραγκιαδάκη. «Νομίζω ότι η συμμετοχή του κόσμου είναι αρκετά μεγάλη, αλλά η αγοραστική του δύναμη δεν είναι όπως τα προηγούμενα χρόνια καθώς η κρίση έχει επηρεάσει όλο τον κόσμο», ανέφερε ο κ. Γιώργος, ενώ ερωτηθείς για την ανταπόκριση των ξένων επισκεπτών σχολίασε: «Οι ξένοι γνωρίζουν τα κρητικά βότανα και ξέρουν και πως να τα χρησιμοποιήσουν και που βοηθά το καθένα. Θα έλεγα ότι αρκετοί ξένοι είναι πιο ενημερωμένοι κι από εμάς. Τα βότανα της Κρήτης είναι ασυναγώνιστα και σίγουρα τα σχόλια που ακούμε είναι θετικά». Σχετικά με τη διοργάνωση ο κ. Γιώργος σημείωσε ότι «είναι καλή, αλλά ο χώρος θα έπρεπε να είναι λίγο πιο προσεγμένος, δηλαδή να μην έχει τόση πολλή σκόνη, που δημιουργεί προβλήματα στα περίπτερα».  

«Η έκθεση βοηθά να γνωρίσει ο κόσμος τη δουλειά μας»
Χειροποίητα διακοσμητικά είδη και κοσμήματα παρουσιάζει στο περίπτερό της η Ανδριάνα Δρακάκη. «Ο κόσμος περνά, αλλά δεν ψωνίζει. Χθες ήταν λίγο καλύτερα, αλλά ευελπιστούμε ότι τελικά θα πάμε ακόμα καλύτερα», σημείωσε η κα Ανδριάνα, ενώ για τις εντυπώσεις των επισκεπτών ανέφερε: «Τα σχόλια που ακούμε είναι γενικά καλά, ενδιαφέρεται ο κόσμος, αλλά δυσκολεύεται. Η έκθεση πάντως σίγουρα βοηθά, ώστε να γνωρίσει ο κόσμος τη δουλειά μας, αλλά υπό άλλες συνθήκες θα βοηθούσε ακόμα περισσότερο, αν ο κόσμος μπορούσε να ψωνίσει».

«Οι ξένοι εκτιμούν τα τοπικά προϊόντα»
Θυμαρίσιο μέλι, αλλά και κεραλοιφή, που περιέχει μέλι και ελαιόλαδο και τα οποία παρασκευάζουν από δικά τους μελίσσια στις Καλάθενες Κισάμου, παρουσιάζει στον φετινό ´Αγροτικό Αύγουστο´ η οικογενειακή επιχείρηση ´Μελισσόμελο´ του Φραγκίσκου Σταθάκη. «Είναι ένα καινούριο ξεκίνημα και πιστεύω ότι θα έχουμε μια καλή αρχή. Θέλουμε να δείξουμε το μέλι μας και να τιμήσουμε τα παραδοσιακά μας προϊόντα», τόνισε η Ειρήνη Σταθάκη και σχολίασε για την έκθεση: «Θα μπορούσε να ήταν καλύτερα τα πράγματα, αλλά ο κόσμος ζορίζεται και δεν μπορεί να πάρει όλα όσα θέλει. Οσο όμως και να είναι δύσκολα τα πράγματα ανοίγουν οι άνθρωποι το πορτοφόλι τους. Δεν είναι εύκολο, αλλά ευελπιστώ ότι τελικά θα πάμε καλά». Η κα Ειρήνη υπογράμμισε ακόμα τα θετικά σχόλια που διατυπώνουν οι επισκέπτες για τα κρητικά προϊόντα και πρόσθεσε: «Οι άνθρωποι που έρχονται απ? έξω εκτιμούν τα τοπικά προϊόντα και επιδιώκουν να δοκιμάσουν και να αγοράσουν γιατί θέλουν να δείξουν και στους δικούς τους τι προϊόντα βγάζει ο τόπος που επισκέφθηκαν. Αυτό έχει μεγάλη σημασία γιατί, όταν εκτιμήσεις ένα προϊόν, μόνο τότε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις με αγάπη και σεβασμό». Επίσης, σημείωσε ότι παρότι η έκθεση είναι καλύτερη από πέρυσι, θα πρέπει να προσεχθεί το θέμα της τυποποίησης των προϊόντων καθώς -όπως είπε- κάποιοι εκθέτες «δεν έχουν όλες τις προδιαγραφές που απαιτεί μια σύγχρονη τυποποίηση».

«Δραματική η μείωση των αγορών από πέρυσι»
Τοπικά προϊόντα, όπως μέλι, ξίδι από μέλι, αλλά και αλάτι, περιλαμβάνει το περίπτερο του Γιώργου Χοχλάκη από το Σφηνάρι. Ο ίδιος ανέφερε πως, παρότι η έκθεση έχει κίνηση, ο κόσμος δεν ψωνίζει καθόλου. «Δεν βγάζουμε ούτε το πετρέλαιο που ερχόμαστε από το χωριό. Συμμετέχω κάθε χρόνο και βλέπω ότι η αγοραστική κίνηση έχει πέσει 80%», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χοχλάκης και συμπλήρωσε: «Τα προϊόντα είναι καλά και μας το λένε, αλλά είναι μόνο για να δοκιμάσουν. Από εκεί και πέρα για την έκθεση το μόνο που βλέπω οργανωτικά σαν αδυναμία είναι η σκόνη από τον δρόμο που δημιουργεί πρόβλημα γιατί σκονίζονται τα προϊόντα».

«Ο κόσμος σχολιάζει θετικά ό,τι δοκιμάζει»
Μέλι από θυμάρι και ποικιλία βοτάνων, ρακόμελο και τσικουδιά, ταξιδεύουν τον επισκέπτη στις όμορφες γεύσεις της Κρήτης στο περίπτερο ´Μέλι Κρήτης – Το Κεραμειανό´ όπου συναντήσαμε την Ευαγγελία Νικηφοράκη. «Το αγοραστικό ενδιαφέρον του κόσμου δεν είναι μεγάλο. Περνά κόσμος, αλλά τα οικονομικά δεν είναι καλά και δεν βοηθά αυτό στο να ψωνίσει», δήλωσε η κα Ευαγγελία και συνέχισε λέγοντας: «Για τα τοπικά προϊόντα ακούμε θετικά σχόλια από τους ξένους, οι οποίοι τα δοκιμάζουν και δείχνουν ικανοποιημένοι. Πάντως αυτές οι εκθέσεις βοηθάνε γιατί είναι μια καλή ευκαιρία να δείξεις τα προϊόντα σου».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα