27.4 C
Chania
Παρασκευή, 11 Ιουλίου, 2025

Στήριξη στα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα

Ισχυρή ελληνική καταναλωτική συνείδηση φαίνεται να έχουν αναπτύξει σε ό,τι αφορά την αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων οι Χανιώτες καταναλωτές με το 79% να επιλέγει μόνο ελληνικό γάλα και 8 στους 10 να δηλώνουν ότι θα επέλεγαν παγωτό από κρητικό γάλα σε περίπτωση που βρουν ένα τέτοιο προϊόν στην αγορά. Παράλληλα, στην κορυφή των επιλογών τους στα τυριά βρίσκονται με ποσοστό 40% η φέτα και η γραβιέρα, ενώ το 90% δηλώνει πολύ ικανοποιημένο από την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων.   
Τα παραπάνω αποτελούν ορισμένα μόνο από τα συμπεράσματα της ποσοτικής έρευνας με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών του Δήμου Χανίων ως προς την αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, που διενήργησε για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων (Ε.Β.Ε.Χ.) η εταιρεία ´Sentiment Analysis´ την περίοδο 14 έως 18 Ιουνίου.

ΠΤΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έγινε με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 300 ατόμων, η πλειονότητα των Χανιωτών (57,9%) απάντησε ότι η αγοραστική τους δύναμη έχει μειωθεί μέσα στον τελευταίο χρόνο, ενώ το 37,3% απάντησε ότι έχει παραμείνει σταθερή και μόλις ένα 4,3% έχει αυξήσει τις καταναλωτικές του τάσεις.
Η μείωση της κατανάλωσης προκύπτει ότι έχει πλήξει περισσότερο τις γυναίκες (61,4%) από τους άνδρες (54,6%), ενώ όσον αφορά τις ηλικιακές κατηγορίες και την καταναλωτική δυναμική τους, σε σχέση με πέρυσι, καταδεικνύεται ότι περισσότερο από όλους έχουν πληγεί οι ηλικίες από 65 ετών και άνω.
Ειδικότερα, ενώ ο μέσος όρος του πληθυσμού έχει μείωση κατά 57,9% στην ηλικιακή κατηγορία 65+ η μείωση φτάνει το 77%. Αντίθετα, οι παραγωγικές ηλικίες φαίνεται να έχουν υγιέστερη οικονομική δυναμική και μάλιστα στις ηλικιακές κατηγορίες 25 – 34 και 35 – 44 προκύπτει (κατά 9,6% η πρώτη και κατά 9% η δεύτερη), αύξηση στις καταναλωτικές τους συνήθειες ως προς την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης.
Παράλληλα όσον αφορά τις επαγγελματικές κατηγορίες τη μεγαλύτερη αγοραστική κάμψη την έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι, οι αγρότες και οι άνεργοι, σε ποσοστά περί του 75%, ενώ φαίνεται ότι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι δείχνουν μία μεγαλύτερη αντοχή.

´ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ´ ΤΩΝ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση των γαλακτοκομικών προϊόντων η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών του Δήμου Χανίων (90%) δήλωσαν λάτρεις των γαλακτοκομικών (γάλα, παγωτό, γιαούρτι, τυρί), ενώ μόλις ένα 0,9% ότι δεν καταναλώνει γάλα ή παράγωγα γάλακτος.
Ειδικότερα για το γάλα οι καταναλωτές απάντησαν ότι κατά 61,2% πίνουν καθημερινά, ενώ από 5 – 6 φορές την εβδομάδα έως 1 – 2 φορές την εβδομάδα επιλέγει το συγκεκριμένο προϊόν το 22,1%. Ποτέ απάντησε μόλις το 8% του δείγματος. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία δήλωσε ότι ξοδεύει έως 50 ευρώ για αγορά γάλακτος μηνιαίως, το 16,4% ότι δίνει από 50 έως 100 ευρώ μηνιαίως και μόλις το 1,8% των νοικοκυριών ότι διαθέτει από 100 έως 200 ευρώ τον μήνα.  
Αξιοσημείωτο, ωστόσο, είναι ότι ως προς την τιμή του γάλακτος διαφαίνεται μια αρνητική τάση με το 49,6% να θεωρεί το γάλα ακριβό προϊόν, εν αντιθέσει του 36,2% που είναι ικανοποιημένο από την τιμή.   
Αντίθετα στις τάξεις του καταναλωτικού κοινού των Χανίων επικρατεί αρκετά μεγάλη ικανοποίηση από την ποιότητα του γάλακτος που διακινείται στην αγορά (ποσοστό 80,8%,) ενώ αξίζει να αναφερθεί η δυναμική που παρουσιάζει η αγορά βιολογικού γάλακτος μιας και το 20,4% επιλέγει να καταναλώσει προϊόν ανώτερης ποιότητας.   
Σε ό,τι αφορά δε την καταναλωτική ελληνική συνείδηση προκύπτει ότι οι Χανιώτες δηλώνουν φανατικοί υποστηρικτές των ελληνικών προϊόντων, αφού 8 στους 10 επιλέγουν γάλα ελληνικής προέλευσης και μόλις το 1,7% στηρίζει ξένα προϊόντα. Τέλος, τη μερίδα του λέοντος ως προς τον τόπο αγοράς γάλακτος παίρνουν με συντριπτική διαφορά τα super markets (90%), 10% ψωνίζει από παντοπωλεία, 7% από παραγωγούς, ενώ οι επιλογές Δημοτική Αγορά και περίπτερο βρίσκονται αρκετά χαμηλά.

ΤΥΡΙ ΚΑΙ ΓΙΑΟΥΡΤΙ
Για τα τυροκομικά προϊόντα (τυρί, γιαούρτι) το 44,1% των Χανιωτών που ρωτήθηκαν δήλωσαν καταναλωτές, περίπου 4 στους 10 απάντησαν ότι επιλέγουν τυροκομικά στο τραπέζι τους από 5 – 6 φορές την εβδομάδα έως 1 – 2 φορές, ενώ μόλις ένα 5,1% δήλωσε ότι σπάνια ή ποτέ επιλέγει να καταναλώσει τυρί ή γιαούρτι.
Σε ό,τι αφορά το ποσό που δαπανούν μηνιαίως για την αγορά γαλακτοκομικών 7 στους 10 απάντησαν ότι δίνουν μηνιαίως έως 50 ευρώ, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό 21,7% ξοδεύει από 50 – 100 ευρώ.
Επίσης, όπως και με το γάλα έτσι και στα τυροκομικά προϊόντα η πλειονότητα των καταναλωτών (73,1) επιλέγουν να ψωνίζουν ελληνικά τυριά και γιαούρτια, ενώ μόλις ένα 21,7% καταναλώνει ελληνικά και εισαγωγής.
Για το θέμα της τιμής των γαλακτοκομικών οι πολίτες είναι μοιρασμένοι, αφού περίπου οι 4 στους 10 βρίσκουν πολύ έως αρκετά ικανοποιητικές τις τιμές των τυροκομικών της χανιώτικης αγοράς και 2 στους 10 τα θεωρούν ακριβά.
Αντίθετα η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων (91,8%) απάντησε ότι θεωρεί εξαιρετικής ποιότητας τα τυροκομικά προϊόντα που διαθέτει η χανιώτικη αγορά και μόλις το 5,2% έχει αρνητική άποψη για την ποιότητα των τυριών και του γιαουρτιού.
Επίσης σχετικά με τον τόπο επιλογής αγοράς τυροκομικών προϊόντων το 80,7% ψωνίζει από τα super markets, ενώ ένα υψηλό 38,6% επιλέγει τους παραγωγούς. Το 12,6% επισκέπτεται τη Δημοτική Αγορά, ένα 10,8% στρέφεται για τις αγορές του στα παντοπωλεία, ενώ περίπου το 4,4% αγοράζει από τη Λαϊκή Αγορά.
Σε ό,τι αφορά το είδος του τυριού που καταναλώνουν περισσότερο οι Χανιώτες, η φέτα με τη γραβιέρα έρχονται πρώτες σε προτίμηση (42,4% και 40,8% αντίστοιχα). Υψηλά βρίσκονται επίσης η μυζήθρα και το κίτρινο τυρί, ενώ ο ανθότυρος επιλέγεται από το 6,7% των καταναλωτών.  

ΤΟ ΠΑΓΩΤΟ
Οσον αφορά το παγωτό, η πλειοψηφία των πολιτών επιλέγει να καταναλώσει παγωτό 3 – 4 φορές την εβδομάδα έως μερικές φορές τον μήνα. Επίσης, η μεγαλύτερη δυναμική του παγωτού εμφανίζεται κυρίως στους καλοκαιρινούς μήνες σε ποσοστό 77,2%, ενώ το 15,3% των πολιτών καταναλώνουν παγωτό όλο τον χρόνο.
Πάντως, σύμφωνα με την έρευνα, οι Χανιώτες καταναλωτές θεωρούν ακριβό το παγωτό μιας και το 50,6% βλέπει τις τιμές υψηλές, ενώ οι 3 περίπου στους 10 είναι πολύ έως αρκετά ικανοποιημένοι από την τιμή.
Αναφορικά με την ποιότητα του παγωτού το 70,4% των ερωτηθέντων απάντησε ικανοποιημένο και μόλις το 18% λίγο έως καθόλου ικανοποιημένο. Μοιρασμένοι είναι οι πολίτες ως προς το εάν επιλέγουν χύμα ή τυποποιημένο παγωτό, ενώ και από τα δύο αγοράζει το 35% των καταναλωτών.
Σε ό,τι αφορά τον τόπο αγοράς παγωτού τα ζαχαροπλαστεία αναδεικνύονται ως η πρώτη επιλογή (56,5%) και ακολουθούν τα super markets (44,5%), τα παντοπωλεία (16,2%) και τα περίπτερα (18,5%).
Αξιοσημείωτο είναι ακόμα ότι δυναμικά φαίνεται να έχει μπει στην αγορά των Χανίων το παγωτό γιαούρτι με τις επιχειρήσεις που διαθέτουν το συγκεκριμένο προϊόν να λαμβάνουν το 17,5% της αγοράς των Χανίων, ενώ το 73,8% των καταναλωτών δεν επιλέγει να αγοράσει το εν λόγω προϊόν.
Τέλος, οι Χανιώτες καταναλωτές δηλώνουν πολύ θετικοί στην κατανάλωση παγωτού παραγόμενο από κρητικό γάλα με το ποσοστό των απαντήσεων να φτάνει στο 80,6% και μόλις το 13,2% να δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να αγοράσει παγωτό με ντόπια πρώτη ύλη.  

Χρήσιμα συμπεράσματα
Τη χρησιμότητα των συμπερασμάτων της έρευνας υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της ´Sentiment Analysis´ Φραγκίσκος Γεωργιλάς, ο οποίος παρουσίασε χθες τα αποτελέσματα σε μέλη του Συλλόγου Τυροκόμων Ν. Χανίων στο Ε.Β.Ε. Χανίων.  
«Η παρούσα έρευνα παρέχει σημαντικά πρωτογενή ποσο-ποιοτικά δεδομένα για τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των γαλακτοκομικών, αλλά και σε νέους που θέλουν να μπουν στον συγκεκριμένο κλάδο», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι η έρευνα κατέδειξε, μεταξύ άλλων, τη σαφέστατη μείωση της κατανάλωσης σε είδη πρώτης ανάγκης, άρα και γαλακτοκομικών, επιβεβαιώνοντας τα πορίσματα των ερευνών που είχαν διεξάγει οι NILSEN και ICAP και στις οποίες είχε καταδειχθεί από την αρχή της κρίσης μια μείωση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών στην Ελλάδα από 4 έως 10%. «Παράλληλα, η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές είναι ευχαριστημένοι από την ποιότητα, αλλά δυσαρεστημένοι από την τιμή -που επιβεβαιώνει και τα στοιχεία της Eurostat που μας κατατάσσουν ως δεύτερη, μετά την Κύπρο, ακριβότερη χώρα στα γαλακτοκομικά στην Ευρώπη, με 32% υψηλότερες τιμές σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», επεσήμανε ο κ. Γεωργιλάς, ενώ συμπλήρωσε ότι η έρευνα αναδεικνύει, μεταξύ άλλων, ότι οι Χανιώτες είναι φανατικοί καταναλωτές ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Χ. Γιάννης Μαργαρώνης επεσήμανε ότι η έρευνα μπορεί να βοηθήσει τους επαγγελματίες του χώρου να εντοπίσουν αδυναμίες, αλλά και συγκριτικά πλεονεκτήματα. «Είναι πολύ σημαντικό ότι οι Χανιώτες καταναλωτές δείχνουν την προτίμησή τους στα ντόπια προϊόντα», ανέφερε ο κ. Μαργαρώνης, ενώ ερωτηθείς για τη μείωση της αγοραστικής δύναμης σχολίασε ότι  αυτή μπορεί να αντισταθμιστεί από την αύξηση των εξαγωγών.  
Τέλος, ο πρόεδρος του Συλλόγου Τυροκόμων Ν. Χανίων Βαγγέλης Κωστάκης τόνισε ότι η έρευνα πιστοποιεί την εμπιστοσύνη και εκτίμηση του καταναλωτικού κοινού στην υψηλή ποιότητα των τοπικών προϊόντων, γεγονός που επιβεβαιώνεται κι από το ότι οι 4 από τις 6 μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο του λιανεμπορίου πανελλαδικά εμπιστεύονται χανιώτικες τυροκομικές επιχειρήσεις.
Σε ό,τι αφορά τα σχόλια περί των υψηλών τιμών ο κ. Κωστάκης ανέφερε ότι οι τιμές διαμορφώνονται βάσει της πρώτης ύλης, δηλαδή το γάλα και εξήγησε: «Και το γάλα δεν μπορεί να μειωθεί περισσότερο, διότι έχουμε αύξηση των ζωοτροφών και αν μειώσουμε περαιτέρω την τιμή, τότε θα εξανεμιστεί αυτομάτως ο κλάδος της κτηνοτροφίας», είπε ο κ. Κωστάκης και τόνισε ακόμα ότι οι τιμές δεν διαμορφώνονται αποκλειστικά από τους παραγωγούς, αφού ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας για να φτάσει ένα προϊόν στον καταναλωτή είναι το λιανεμπόριο. Τέλος, για το θέμα των εξαγωγών ανέφερε ότι έχουν γίνει μεμονωμένες προσπάθειες από κάποιους τυροκόμους, αλλά για να υπάρξει μεγαλύτερο άνοιγμα στις αγορές του εξωτερικού χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός από μέρους της Πολιτείας.    


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα