25.8 C
Chania
Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025

Φιλοτελικά Νέα

Πολυκ. Αποστολάκης,
Αγαπητοί φίλοι,
τον μήνα Σεπτέμβριο κυκλοφόρησαν δύο νέες σειρές: ´Ελληνική Ναυτιλία μέρος Β´ και η τρίτη σειρά του Αγίου Ορους. Καλαίσθητες σειρές και επιμελημένες δίνουν κουράγιο στους φιλοτελιστές να θυσιάσουν από τα λίγα χρηματά τους ένα μέρος για να τα αποκτήσουν. Και είναι θυσία στη δύσκολη εποχή που περνάμε.
Και σκέπτομαι: Εκείνο που ενδιαφέρει είναι να κερδίσουμε νέους, νέα παιδιά στον φιλοτελισμό. Αλλά πώς; Με την οικονομική δυσπραγία πού να πεις στον άλλο ´αγόρασε γραμματόσημα´. Το 1950 – 1960 άκουγα στο Ραδιόφωνο ´αγόρασε γη, δεν θα το μετανοιώσεις´. Και λέω εγώ. Αγόρασε γραμματόσημα δεν θα το μετανιώσεις. Αλλά πάντα με λογική και χωρίς υπερβολές.
Πολλές φορές είναι ευχάριστο να έχεις να ασχοληθείς με κάτι που σου δίνει χαρά.
Μπαίνοντας στον κόσμο του γραμματοσήμου ξεχνάς όλα τα άλλα. Ολα τα άλλα που δυστυχώς για τα περισσότερα δεν υπάρχει λύση.
Ομως πάντα μετά από μια μπόρα έρχεται η λιακάδα. Δεν μπορεί. Κάτι κάποτε θα αλλάξει.
Εχετε απορίες για ό,τι έχει σχέση με γραμματόσημα, είμαι στη διάθεσή σας.

Με φιλοτελικούς χαιρετισμούς
Πολυκ. Αποστολάκης, φιλοτελιστής, τηλ. 6974167710

ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ:
Το σύνολο των πλοίων μιας χώρας μαζί με τα εφόδια και το προσωπικό τους

Τα πλοία διακρίνονται από άποψη προορισμού σε πολεμικά (ή εθνικά ή αυτοκρατορικά ή βασιλικά) και σε εμπορικά. Με βάση το είδος, επίσης, διακρίνονται σε κωπήλατα, ιστιοφόρα και ατμοκίνητα. Σήμερα δε και σε πυρηνοκίνητα. Στην υποδιαίρεση ατμοκίνητα, ύστερα από τη χρησιμοποίηση και άλλων μέσων εκτός από τον ατμό, για την κίνηση, δίδεται η ονομασία μηχανοκίνητα.

Η περίοδος που τα πλοία κινούνται με κουπιά άρχισε από τα πολύ παλιά χρόνια και έφτασε ως το τέλος του 17ου αιώνα. Από τον 15ο αιώνα, όμως, είχαν αρχίσει ήδη να αντικαθιστούν στα πλοία τα κουπιά με πανιά. Η τελευταία αξιόλογη δράση των κωπήλατων πολεμικών πλοίων έγινε στη ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571).
Ο ατμός επικρατεί στην κίνηση του ναυτικού στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Κατά την αρχαιότητα οι πρώτοι που κυριάρχησαν στη θάλασσα με πολεμικά πλοία ήταν οι Φοίνικες και οι Αιγύπτιοι (τρεις και παραπάνω χιλιετίες π.Χ., μετά οι Ασσύριοι το 2000 π.Χ. και μετά από αυτούς οι Καρχηδόνιοι το 1500 π.Χ.).
Από τους Ελληνες πρώτος θαλασσοκράτορας υπήρξε ο Βασιλιάς της Κρήτης Μίνωας (14ος αιώνας π.Χ). Κατά τους ιστορικούς χρόνους η ναυτιλία ακμάζει σε όλη την Ελλάδα, με δείγματα αυτής της προόδου, την εκστρατεία στην Τροία και αργότερα την καταστροφή των ναυτικών δυνάμεων των Περσών στο Αρτεμίσιο, στη Σαλαμίνα και στη Μυκάλη. Ισχυρό στόλο ναυπήγησε επίσης ο Μέγας Αλέξανδρος. Η Ρώμη με πολλές ελλείψεις στην αρχή, έπαθε πολλές ήττες στις θαλάσσιες αναμετρήσεις της με τους έμπειρους Καρχηδόνιους.
Αργότερα, όμως, έδωσε μεγαλύτερη σημασία στον στόλο της, που με την ενίσχυσή του βοήθησε στις κοσμοκρατορικές της βλέψεις.
Στο Βυζάντιο, το πολεμικό ναυτικό γνώρισε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στα χρόνια των βασιλέων της Μακεδόνικης δυναστείας (867 -1056). Υστερα από την παρακμή του Βυζαντίου, οι δημοκρατίες της Πίζας, της Γένοβας και της Βενετίας διεκδικούσαν την κυριαρχία στη θάλασσα. Οι Τούρκοι, που διέθεταν ισχυρές ναυτικές δυνάμεις κατά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, τις ενίσχυσαν, με τον καιρό ακόμη περισσότερο και στα χρόνια του Βαρβαρόσα ο στόλος τους θεωρούνταν ανίκητος. Αυτό ακριβώς, όμως, βοήθησε στο να συνασπισθούν εναντίον τους τα χριστιανικά έθνη και οδήγησε στη ναυμαχία της Ναυπάκτου, όπου οι Τούρκοι νικήθηκαν ολοκληρωτικά.
Κατά την εποχή εκείνη είχε αρχίσει να χρησιμοποιείται το πυροβόλο και η πυξίδα και από τότε επικράτησε ο τύπος των ιστιοφόρων πολεμικών, αντί αυτών που κινούνταν με κουπιά.
Από τα ευρωπαϊκά κράτη η Αγγλία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ολλανδία και αργότερα η Ρωσία, υιοθετώντας και τελειοποιώντας ολοένα τους νεωτερισμούς αυτούς, άρχισαν να διεκδικούν μεταξύ τους τη θαλασσοκρατορία. Την υπεροχή, όμως, την είχε από τις αρχές του 18ου αιώνα η Αγγλία, που συνέχισε να τη διατηρεί παρά τον ανταγωνισμό των εξοπλισμών που υπήρχε και συνέχιζε να υπάρχει. Στον ανταγωνισμό αυτό πήραν μέρος αργότερα το ιταλικό ναυτικό, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γερμανία και η Ιαπωνία.
Στο μεταξύ, για την κίνηση των πλοίων είχε βρεθεί ο ατμός και η ναυπηγική τέχνη είχε προοδεύσει πάρα πολύ, δημιουργώντας διάφορους τύπους πλοίων, ανάλογα με τον σκοπό που χρειάζονταν. Με τα καινούργια αυτά πολεμικά μέσα, έγιναν οι μεγάλες ναυμαχίες της νεώτερης ιστορίας. Αξιοσημείωτο είναι ότι η επαναστατημένη Ελλάδα ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε ατμοκίνητο πλοίο, στη διάρκεια του πολέμου. Το πλοίο αυτό ήταν η ´Σφακτηρία´, με κυβερνήτη τον Αστιγγα.
Ναυτιλία Εμπορική: Με την ευρύτερη έννοια είναι η κάθε είδους ναυτική απασχόληση, που αποβλέπει στην αποκόμιση κέρδους. Κίνητρο του ανθρώπου για την ανάπτυξή της υπήρξε πάντοτε η εξοικονόμηση των μέσων διαβίωσής του και η επικοινωνία του με άλλους ανθρώπους για την ανταλλαγή των προϊόντων του.

Νέες κυκλοφορίες

Στο φύλλο 1/9 των ´Χανιώτικων νέων´ είχα γράψει για τις νέες κυκλοφορίες, αλλά χωρίς εικόνα. Τώρα υπάρχει. Πρόκειται για την πολύ όμορφη σειρά ´ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ μέρος Β´ με ένα πολύ όμορφο ´Φεγιέ´ με ολόκληρη τη σειρά.
Επίσης την τρίτη σειρά του Αγίου Ορους ´ΚΑΘΟΛΙΚΑ ΙΕΡΩΝ ΜΟΝΩΝ ΙΙΙ´. Επίσης καλαίσθητη. Το Αγιο Ορος όταν συμπληρωθεί -και εύχομαι σύντομα- θα αποτελέσει μια ολοκληρωμένη συλλογή, αρκετά αξιόλογη.

Π.Α.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα