Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Το… αμαρτωλό Instagram του Ογκνιεν Βράνιες και ο ρόλος των social media στην ενημέρωση

Το… κακό με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης έχει παραγίνει. Κάποτε οι εκπρόσωποι του Τύπου έπρεπε να ιδρώσουν το αυτί τους στο ακουστικό της συσκευής για να διασταυρώσουν το ρεπορτάζ και να δώσουν το θέμα στη δημοσιότητα. Τώρα, αρκεί να ακολουθεί κάποιος έναν αθλητή στα social media για να κάνει τη δουλειά του. Περί αυτού, οι απόψεις διίστανται. Πρόκειται για πλημμελή άσκηση καθηκόντων (του δημοσιογράφου) ή απλώς μετεξέλιξη του επαγγέλματος και θεωρείται χαμένος από χέρι όποιος αδυνατεί να ακολουθήσει;

Το πρωί της Τρίτης 16 Ιανουαρίου, ο Ογκνιεν Βράνιες ανέβασε στο Instagram ένα video από καθεδρικό ναό καποιας ευρωπαϊκής πόλης. Λίγο μετά το «κατέβασε» κι ενώ επικράτησε αναταραχή λόγω της υποψίας ότι το video λήφθηκε στην Grand Place των Βρυξελλών και ότι ο ίδιος βρίσκεται εκεί για να ολοκληρώσει τη μετακίνησή του στην Αντερλεχτ! Πέραν του ότι στη Grand Place δεν υπάρχει ο ναός που εμφανίζεται στο video, είναι απορίας άξιο πώς κανείς δεν παρατήρησε αμέσως το περιπολικό με την ένδειξη «Polizei» που μόνο σε βελγική αστυνομία δεν παραπέμπει!

Για να μη μακρυγορούμε, αποκαλύφθηκε ότι το απόσπασμα ήταν από την Stephanplatz, την κεντρική πλατεία της Βιέννης, και η πληροφορία που διέρρευσε είναι ότι πρόκειται για «παλιό» video. Γιατί επέλεξε ο Βράνιες να το δημοσιεύσει τώρα; Αβυσσος η… βοσνιακή ψυχή! Αλλωστε το αμέσως προηγούμενο ποστάρισμά του αναφερόταν στην κλήρωση των προημιτελικών του κυπέλλου Ελλάδας, όπου δήλωνε έτοιμος για τις αναμετρήσεις με τον Ολυμπιακό («Olympiakos i am ready»). Το ρεπορτάζ της ΑΕΚ άγεται και φέρεται από τη συχνότητα στην οποία ο (κάθε) Βράνιες ασχολείται με το Smartphone του. Η ΠΑΕ δεν μπορεί και δεν πρέπει να θεωρηθεί συνυπεύθυνη, από τη στιγμή που ενημέρωσε άμεσα και με σαφήνεια ότι υπήρξε πρόταση από την Αντερλεχτ, η οποία κρίθηκε χαμηλή και απορρίφθηκε. Είναι αυτό αρκετό για να σταματήσει η μαζική αναπαραγωγή των socialmedia-κών δημοσιεύσεων; Μα ακόμα κι αν δεν το κάνουν οι δημοσιογράφοι, θα το κάνουν οι «απλοί» ακόλουθοι. Η πληροφορία θα διοχετευθεί σε χρόνο-ρεκόρ και οι ρεπόρτερ θα είναι υποχρεωμένοι να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν την είδηση.

Δεκάδες επιστημονικές μελέτες έχουν δημοσιευθεί τα τελευταία χρόνια για τον ρόλο των Social Media ως πηγές πρωτογενούς ενημέρωσης. Οι περισσότερες συγκλίνουν στο εξής: δημιουργείται κενό ενημέρωσης όταν υιοθετούνται απόψεις οι οποίες σχετίζονται με την προσωπική οπτική και κυρίως την αντιληπτική ικανότητα που προκύπτει από τα social media. Αντιθέτως, μεγαλύτερη αξιοπιστία ως πηγές «πρώτης γραμμής» παρέχουν οι μη διαδραστικές (non-interactive) σελίδες του διαδικτύου. Με άλλα λόγια, τα ειδησεογραφικά sites είναι αυτά τα οποία μπορεί να εμπιστεύεται ο αναγνώστης σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οσο κι απηχούν προσωπικές τοποθετήσεις, η εξαγωγή συμπερασμάτων μέσα από αυτές είναι… καφενειακού επιπέδου καθώς πολλές φορές οι χρήστες αδυνατούν να αποτυπώσουν γραπτώς αυτό που νιώθουν, παρασύρονται από παρορμήσεις, αλλάζουν γνώμη, «κατεβάζουν» δημοσιεύσεις και δημιουργούν διαδικτυακό χάος.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα