Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Τι να κάνουμε με τα ταλαντούχα παιδιά;

‘Μια διαρκής παρανόηση είναι ότι τα ταλαντούχα παιδιά θα πετύχουν χωρίς υποστήριξη, γι αυτό οφείλουμε να φροντίζουμε περισσότερο τους χειρότερους μαθητές.’
Scientific American Mind, Φεβρουάριος  2017
Για να προλάβω λανθασμένους συνειρμούς ο χαρακτηρισμός ‘ταλαντούχα’ δεν αναφέρεται στον παρωχημένο όρο ‘δείκτης ευφυΐας- I.Q.’
Αντίθετα, έτσι προσδιορίζονται πολλά παιδιά που έχουν αναπτύξει  ξεχωριστές δεξιότητες σε τομείς όπως: Τέχνες, Χωρική αντίληψη,  Γλώσσα, Λογική, Παρατηρητικότητα, Επιστήμες, Τεχνολογία,   Μουσική…
Ο εντοπισμός των παιδιών που έχουν αναπτυγμένες 1-3 δεξιότητες δεν είναι δύσκολος. Η πρόκληση είναι να αποφασίσουμε που θα ενταχθούν αυτά τα ταλέντα για να ευδοκιμήσουν.
Στο δίλημμα ένταξη σε κανονικές τάξεις ή σε καινοτόμα προγράμματα οι γνώμες στη διεθνή κοινότητα είναι διχασμένες. Προηγμένες χώρες της Ασίας έχουν καθιερώσεις καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα για τα ταλαντούχα παιδιά τους.
Σε αντίθεση, εκπαιδευτικές αρχές σε χώρες της Ευρώπης και στις Η.Π.Α μετατόπισαν το ενδιαφέρον τους, έτσι τα ταλαντούχα παιδιά φοιτούν σε κανονικές τάξεις.
Στο σημερινό σημείωμα παρουσιάζω προτάσεις που αφορούν τα παιδιά με ανεπτυγμένη χωρική αντίληψη.

Η χωρική αντίληψη
Μια από τις πλέον δημοφιλείς διαλέξεις μου, ανά την Ελλάδα, στα τέλη της δεκαετίας 1990 ήταν  ‘Οι εικονοχωρικοί τύποι μαθητών μαθαίνουν εύκολα’.  Δεν φανταζόμουν ότι 15 χρόνια αργότερα, έρευνες (2013) θα επιβεβαίωναν τη σημαντική συμμετοχή του δείκτη της χωρικής αντίληψης σε μελλοντικά επιτεύγματα (εφευρέσεις-καινοτομίες). Πιστεύω ότι οι εικονοχωρικοί τύποι  υπερέχουν:
1.- Επειδή παρατηρούν λεπτομέρειες στο περιβάλλον, κάνουν διπλή κωδικοποίηση των ερεθισμάτων που προσλαμβάνουν και χαρτογραφούν ακόμη και τα σύννεφα.
2.- Ανακαλύπτουν κρυμμένες ευκαιρίες δράσης που τις εκμεταλλεύονται όταν  τους δοθεί η ευκαιρία.
3.- Θέτουν στόχους σε κάθε περίπτωση, πρόβλημα, άσκηση που αντιμετωπίζουν.
4.- Ελέγχουν συνεχώς την κατάσταση, δηλαδή γνωρίζουν σε ποιο στάδιο βρίσκονται επειδή αναλύουν τα δεδομένα.
5.- Μετά από κάθε στοχό-κατάκτηση τους, επιζητούν ψηλότερες προκλήσεις.

‘Οι εικονοχωρικοί  ξεχωρίζουν επειδή έχουν λύσεις για μελλοντικά προβλήματα, κι αυτό συμβαίνει επειδή επενδύουν τη νέα τους γνώση αυτόματα.’

Ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης                                                                 
Ας δούμε τώρα πως αναπτύσσεται η χωρική αντίληψη, αν και πολλά παιδιά την έχουν έμφυτη. Γονείς, συγγενείς και εκπαιδευτικοί αρχίζουν την εκπαίδευση νηπίων και παιδιών με πολλούς ανέξοδους τρόπους…
•Η πρώτη επαφή ενός νηπίου με μεγάλο εξωτερικό χώρο είναι η παιδική χαρά, όπου οδηγείται να ανακαλύπτει σχέσεις  αντικειμένων, τη θέση τους στο χώρο και μαθαίνει να προσανατολίζεται.
•Για μαθητές Δημοτικού χρήσιμες εμπειρίες είναι οι επισκέψεις σε Βιβλιοθήκες, Μουσεία, Ιστορικούς χώρους με την προϋπόθεση ότι θα κάνουν εργασίες στις οποίες απαραίτητο είναι το στοιχείο του χώρου.
•Το ίδιο συμβαίνει με τις επισκέψεις σε υπαίθριες αγορές και σουπερμάρκετ. Στα τελευταία, η ανάθεση μικρής συγκριτικής έρευνας σχετικά με μεγέθη, ιδιότητες και τιμές προϊόντων είναι χρήσιμη.
•Αφήσετε ένα μικρό παιδί να περιπλανηθεί στη γειτονιά ή στα χωράφια με τον παππού. Αν ο παππούς εκτός από μάθημα προσανατολισμού, αφηγείται βιώματα του για κάθε γωνιά ή πατιά, τότε το εγγόνι θα βιώνει και θα κωδικοποιεί κάθε τι διπλά.
•Η ουσιαστική συμμετοχή του μαθήματος της Τεχνολογίας στο Γυμνάσιο με κατασκευές σε κλίμακα, έρευνα για τις πραγματικές και τις δυνητικές χρήσεις κτηρίων και χρήση φωτοσκίασης είναι εξαιρετικά χρήσιμη.
•Η χάραξη, σε χάρτη, της συντομότερης πορείας που θα ακολουθήσει μια σχολική τάξη σε ένα περίπατο με στοιχεία αναφοράς: τους δρόμους, τα ιστορικά κτήρια, τις πλατείες, το χρόνο που θα απαιτηθεί, την ασφάλεια κλπ. είναι μοναδική προίκα για όλους.
Προϋπόθεση η εφαρμογή GPS – Χάρτες που έχουν τα κινητά τους τηλέφωνα να χρησιμοποιηθεί μόνο για έλεγχο και αξιολόγηση.

Τι προσέγγιση;
Ας δούμε τώρα μια ρεαλιστική πρόταση για το δίλημμα ‘Τι κάνουμε  με τα ταλαντούχα παιδιά ενώ είμαστε σε παρατεταμένη κρίση;’.
Προτείνω η ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης να γίνεται στα πλαίσια μιας συνηθισμένης τάξης. Τα παιδιά που ξεχωρίζουν, ορίζονται συντονιστές σχετικών δραστηριοτήτων-project, συγκροτούν ομάδες εργασίας, εκπροσωπούν το σχολείο τους σε διαγωνισμούς και επιβραβεύονται!
Τέλος, αν υπάρχει η δυνατότητα παρακολουθούν ορισμένα μαθήματα, σαν ακροατές, στα Ανώτατα Ιδρύματα της περιοχής.
Στο εξωτερικό υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία. Αν η γνώση τους στην Αγγλική είναι άριστη τότε μπορούν να παρακολουθούν εισαγωγικά Πανεπιστημιακά μαθήματα εξ αποστάσεως όπως κάνουν 70 εκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο.

Συμπερασματικά
• Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μικρών παιδιών αρχίζει από το σπίτι τους και ενισχύεται σε όλη τη μαθητική τους ζωή.
•Τα ταλαντούχα παιδιά ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις, διαλέξεις και διαγωνισμούς που διοργανώνονται τοπικά.
•Τα ταλαντούχα παιδιά επιβραβεύονται σήμερα, επειδή θα βοηθήσουν να λυθούν μελλοντικά προβλήματα.
• Πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’ , ‘Θυμάμαι εύκολα’.
• Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
facebook polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα