Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Τι μας είπε ένα πρωτάκι…

Η ανάπτυξη και της κοινωνικής γνώσης είναι το ζητούμενο στα σύγχρονα σχολεία για να μαθαίνουν οι μικροί μαθητές πως λειτουργεί πραγματικά ο κόσμος μας.

Τα παιδιά που διαθέτουν κοινωνική γνώση – πτυχή της διαπροσωπικής επίγνωσης- γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν σε κάθε κοινωνική περίσταση. Γνωρίζουν πώς να συνεργάζονται στην τάξη, να έχουν φίλους, πώς να συμπεριφέρονται στην αυλή, σε μια γιορτή του σχολείου ή σε μια επίσκεψη τους σε τόπο εγγραμματισμού.
Ο τίτλος προόδου του πρωτοποριακού Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά Ρεθύμνου είναι ένα μοναδικό αποδεικτικό πιστοποίησης της Κοινωνικής Νοημοσύνης του κάθε μαθητή τους.
Σημειώνω ότι τα παιδιά εκπαιδεύονται στην κοινωνική γνώση μέσω της έμμεσης μάθησης, μια αργή διαδικασία που ενισχύεται με την επανάληψη.
Ας δούμε όμως τι συμβαίνει σε μια τυπική πρώτη τάξη στην πόλη μας.

Αποκαλύψεις
Ο χθεσινός διάλογος μου με ένα πρωτάκι είναι πραγματικός και αποκαλυπτικός για το επίπεδο της κοινωνικής νοημοσύνης του και για το άγραφο γίγνεσθαι στην μικρό-κοινωνία μιας τάξης.
‘Τι παρατήρησες στην τάξη σου;’ ρωτώ το μικρό κορίτσι. ‘Παρατήρησα ότι είναι τεράστια με χρώματα με πολλά κάδρα.’
‘Πες μου κάτι για τους συμμαθητές σου…’
‘Να σου πω κάποια αγόρια που ήσαν χειρότεροι πέρυσι, φέτος είναι καλύτερα και κάποια άλλα που ήταν καλοί στο νηπιαγωγείο φέτος είναι οι χειρότεροι.’
‘Για πες μου ποιοι είναι καλύτεροι τα αγόρια ή τα κορίτσια;’
‘Τα κορίτσια φυσικά. Βέβαια είναι δύο κορίτσια που όλο ζητάνε άδεια να πάνε για τσίσα.’
‘Ε, ας πάνε τι πειράζει. Μα δε μου λες γιατί δεν πάνε στο διάλειμμα;’ ‘Κανένας δεν πάει στην τουαλέτα στο διάλειμμα.’
‘Ε, δεν πειράζει, ας ζητήσουν άδεια μια φορά την ημέρα.’ Απαντώ ‘Μια φορά; Τρεις φορές ζήτησαν να πάνε έξω. Ξέρεις γιατί; Για να κάνουν διαδρομές στην αυλή. Όλο ψέματα το κάνουν. Η μία, η Καίτη έκανε κάτι πολύ αστείο.’
‘Αστείο; Για πες μου.’ την παροτρύνω.
‘Να, η κυρία μας, μας ρώτησε κάτι δύσκολο κι αυτή σήκωσε πρώτη το χέρι της. Κι όταν η κυρία της είπε να απαντήσει τότε η Καίτη λέει ‘Κυρία να πάω στην τουαλέτα;’ Κι όλοι γελάσαμε.
‘Ποιος είναι ο χειρότερος συμμαθητής σου;’
Χωρίς δισταγμό, απαντά ‘Α, είναι ο Μάρκος!’
‘Γιατί; τι κάνει;’
‘Όλα τα κάνει, μιλάει δεν αφήνει τους άλλους να προσέξουν, όλο ρωτάει γιατί δεν προλαβαίνει, ξεχνάει…’
‘Εσύ δεν διακόπτεις;’
‘Εγώ μιλάω μόνο όταν με ρωτήσει η κυρία.’
‘Κι ο καλύτερος μαθητής ποιος είναι;’
‘Χμ δεν μπορώ να σου πω’, λέει και κομπιάζει. ‘Τι; μήπως είσαι εσύ;’ Ρωτώ.
‘Ε, μπορεί να είμαι και εγώ…’
‘Και ποιος άλλος;’
‘Η Αννούλα και η Δανάη είναι πολύ καλές.’
‘Τι καινούργιο μάθατε σήμερα;’
‘Τίποτα καινούργιο.’
‘Τι εννοείς τίποτα.’ Επιμένω.
‘Ε, να ζωγραφίσαμε, κάναμε μερικές κατασκευές με πλαστελίνη. Τα βιβλία θα τα αρχίσουμε αργότερα είπαν.’
‘Πόσο αργότερα;’
‘Ξέρω εγώ, μέρες, βδομάδες, όταν θα έχομε τα τετράδια μας.’
‘Η δασκάλα σας είναι καλή;’
‘Ναι, είναι πολύ καλή, μόνο που μιλάει δυνατά.
‘Ε δεν πειράζει μπορεί να είναι λίγο κουφή ή κάποια παιδιά να μην ακούνε…’
Εδώ επαναστατεί, ‘Όχι δεν είναι κουφή κάθε άλλο, όλα τα ακούει αλλά της αρέσει να μιλάει δυνατά και όλο μας λέει να μη μιλάμε γιατί θα κλείσει η φωνή της.’
‘Δίκιο έχει, αν μιλάτε και φωνάζετε.’
‘Όχι, όχι με διακόπτει, αλλά να δεις που θα κλείσει η φωνή της γιατί φωνάζει συνεχώς.’

Συμπέρασμα
Το έλλειμμα στην κοινωνική γνώση, προϊόν της υπερβολικής έκθεσης των μικρών παιδιών στις οθόνες, είναι μειονέκτημα για την πρόοδο τους και τη συνοχή της ομάδας τους.
Η ανάγκη για εκπαίδευση στην κοινωνική γνώση των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων είναι προφανής.
Ελπίζω ότι θα είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας για την αναμενόμενη ενίσχυση του ρόλου του Δημοτικού Σχολείου που προγραμματίζει.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα