Μουσείο Τυπογραφείας

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

«Τα Μαθηματικά επηρεάζουν τη ζωή μας»

«Τα Μαθηματικά βοηθούν στη διαμόρφωση του δημοκρατικού ευσυνείδητου πολίτη καθώς είναι η επιστήμη που δεν εμπιστεύεται κανέναν με βάση τα λόγια και τις υποσχέσεις του, αλλά ζητά αποδείξεις». Αυτό επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε προχθές στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων και εντασσόταν στο τριήμερο “Τέχνη και Επιστήμη”.
Η εκδήλωση περιελάμβανε συζήτηση με αφορμή το βιβλίο “Μιλώντας στην Αννα για τα Μαθηματικά” του Τεύκρου Μιχαηλίδη και το βιβλίο “Το Φάντασμα της Οπερας” του Στέφανου Τραχανά. Ομιλητές ήταν ο καθηγητής Μαθηματικών – συγγραφέας Τεύκρος Μιχαηλίδης, ο καθηγητής Φυσικής, πρόεδρος της Εκδοτικής Επιτροπής Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, συγγραφέας Στέφανος Τραχανάς και ο επίκουρος καθηγητής Δημοσιογραφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσαλονίκης Αντώνης Σκαμνάκης.
Μιλώντας για το τι προσφέρουν τα Μαθηματικά στους ανθρώπους και ειδικά στους νέους ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε: «Αυτό που δεν έχει γίνει αντιληπτό στη σημερινή ζωή μας, στον 21ο αιώνα, είναι ότι πίσω από οτιδήποτε επηρεάζει τη ζωή μας βρίσκονται τα Μαθηματικά. Το να μάθω Μαθηματικά σήμερα σημαίνει να μάθω τον κόσμο μέσα στον οποίο ζω, αναπτύσσομαι και ο οποίος με επηρεάζει αρνητικά ή θετικά. Με αυτήν την έννοια θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό οι νέοι άνθρωποι να μαθαίνουν Μαθηματικά. Ενας δεύτερος λόγος, ακόμη πιο σοβαρός, είναι ο λόγος της δημιουργίας του δημοκρατικού ευσυνείδητου πολίτη. Γιατί τα Μαθηματικά είναι η κατ’ εξοχήν επιστήμη που δεν εμπιστεύεται κανέναν με βάση τα λόγια και τις υποσχέσεις του, αλλά ζητά αποδείξεις. Το να συνηθίσει το νέο παιδί να ζητά απόδειξη για το οτιδήποτε, να μπορεί να την ελέγχει ως προς την ορθότητά της, δημιουργεί τον πολίτη που λειτουργεί ορθολογικά. Και με αυτήν την έννοια θεωρώ επίσης ότι τα Μαθηματικά είναι πολύ σημαντικά στη ζωή μας».
Στην επιστήμη και το ηθικό πλαίσιο που πρέπει να τη διέπει αναφέρθηκε ο κ. Τραχανάς, ο οποίος επεσήμανε ότι στην εποχή μας ο συνδυασμός αυτός είναι αναγκαίος όσο ποτέ, διότι «το χαρακτηριστικό της επιστημονικής μεθόδου είναι ότι δεν ξεκινάμε από δόγματα, αλλά μας διδάσκει η εμπειρία. Και παρόλο που τις περισσότερες φορές διαπιστώνουμε ότι έχουμε κάνει λάθος, πολύ λίγες είναι οι περιπτώσεις που αποδεικνύεται ότι ήταν σωστό. Αρα η επιστημονική μέθοδος διδάσκει ότι δεν πρέπει να ξεκινά κανείς με απόλυτες αλήθειες, καλλιεργεί ένα αντιδογματικό πνεύμα και είναι τελείως εχθρική προς κάθε είδους φανατισμό και μισαλλοδοξία. Κάτι που χρειάζεται όσο ποτέ σήμερα».
Από την πλευρά του ο κ. Σκαμνάκης ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αναπτύσσεται ένα άλλο είδος δημοσιογραφίας, η δημοσιογραφία των επιστημών, με εξειδίκευση στην κάλυψη των ειδήσεων που έχουν να κάνουν με τις επιστήμες όπως το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή, την έρευνα, την υγεία κ.λπ. Ο ίδιος στάθηκε στη σημασία της διεθνούς γνωστικής κινητοποίησης, ένα πεδίο που συνεχώς βρίσκεται σε εξέλιξη και μπορεί να δημιουργήσει νέες συνθήκες για την ενημέρωση των πολιτών.
Η εκδήλωση περιελάμβανε επίσης συνάντηση του συγγραφέα Τεύκρου Μιχαηλίδη με τις Λέσχες Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας όπου παρουσιάστηκε η εμπειρία της Λέσχης Ανάγνωσης Μουσικού Σχολείου Πειραιά και της Λέσχης Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου Σούδας, οι οποίες δουλεύουν ταυτόχρονα το βιβλίο  “Ο Μέτοικος και η Συμμετρία”  του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
Οπως επεσήμανε ο κ. Μιχαηλίδης, από το 2006 η ομάδα “Θαλής και Φίλοι” προσπαθεί να προωθήσει σε σχολεία, πνευματικά κέντρα, πολιτιστικούς συλλόγους, δήμους ανά τη χώρα, την ιδέα της ανάγνωσης βιβλίων λογοτεχνίας που εμπνέονται από τα Μαθηματικά και μιλούν για τις εφαρμογές τους σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας.
Από την πλευρά της η Φιλιππίνα Φάμα, μαθήτρια του Γυμνασίου Σούδας, η οποία συμμετείχε στη Λέσχη Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας του σχολείου της, που αποτελούνταν από είκοσι πέντε παιδιά, ανέφερε πως με τους συμμαθητές της εργάστηκαν πάνω στο βιβλίο του Τεύκρου Μιχαηλίδη “Ο μέτοικος και η συμμετρία” που μιλά, μεταξύ άλλων, για τον χαράκτη Escher και ανέλαβαν να ζωντανέψουν τους τοίχους του σχολείου τους με σχέδια δικά του, εμπνευσμένα από αυτόν. «Δουλέψαμε όλοι μαζί σε αυτό το πρόγραμμα που πιστεύω ότι βοήθησε πολλά παιδιά. Εγώ, αν και δεν ήμουν οπαδός των Μαθηματικών, μέσα από τη λογοτεχνία και το συγκεκριμένο πρόγραμμα, κατάφερα να τα δω με μια άλλη ματιά, μπορώ να πω ότι τα αγάπησα πραγματικά και τα έχω μες την καρδιά μου αυτή τη στιγμή», σημείωσε η μαθήτρια του Γυμνασίου Σούδας.
Ο Ματθαίος Φραντζεσκάκης από την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης ανέφερε πως στόχος του κύκλου εκδηλώσεων που διοργανώνονται είναι η συνάντηση τέχνης – επιστήμης, που αποτελεί ένα πεδίο ιδιαίτερης αναζήτησης τόσο για τους επιστήμονες όσο και για τους ανθρώπους της εκπαίδευσης.
Την εκδήλωση διοργάνωσε η Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τον Δήμο Χανίων, τον Δήμο Πλατανιά, το Πνευματικό Κέντρο Χανίων και σε συνεργασία με το Παράρτημα Χανίων της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και το Περιφερειακό τμήμα Κρήτης της Ενωσης Ελλήνων Χημικών.

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ
Μέρες σινεμά και επιστήμης, τέχνης και γνώσης, αλλά και κοινωνικής αλληλεγγύης, για εκατοντάδες μαθητές των Χανίων που, συμμετέχοντας στον κύκλο δραστηριοτήτων Cine Μαθήματα, παρακολουθούν προβολές ταινιών και αντί εισιτηρίου προσφέρουν τρόφιμα σε κοινωνικά παντοπωλεία της πόλης. Τη δράση cine-Μαθήματα διοργανώνει η Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τον Δήμο Χανίων, τον Δήμο Πλατανιά και το Πνευματικό Κέντρο Χανίων
Οπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο Ματθαίος Φραντζεσκάκης από την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης, τα cine-μαθήματα είναι μια δραστηριότητα που συνδυάζει προτάσεις κινηματογραφικές για τα παιδιά, αλλά και  την αλληλεγγύη. Η περιφερειακή σύμβουλος Ολγα Λεβάκη τόνισε ότι, «ο κινηματογράφος μάς ταξιδεύει σε έναν θαυμαστό κόσμο με θέαμα, εικόνα και ήχο. Μέσα από αυτά τα θεάματα, τα παιδιά μας μπορούν να αναπτύξουν το επίπεδο γνώσεών τους». Η αντιδήμαρχος Χανίων, αρμόδια για θέματα Πολιτισμού Βαρβάρα Περράκη τόνισε πως «οι εκδηλώσεις τέχνης και παιδείας έχουν ως στόχο να προάγουν την τάξη και την ομορφιά σαν στάση ζωής, σαν πολιτιστικό μοντέλο για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα για τους νέους». Ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης επεσήμανε πως πρόκειται για μια σημαντική προσπάθεια που αγκαλιάζει όλο τον Νομό και με πεδίο δράσης που αφορά τα νέα παιδιά.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.