Μουσείο Τυπογραφείας

Τα επόμενα βήματα για τον Β.Ο.Α.Κ. μέσω οδικού χάρτη ενεργειών

Στη σύνταξη ενός Οδικού Χάρτη ενεργειών για την προώθηση του εκσυγχρονισμού του Βόρειου Οδικού Aξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) με έμφαση στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και στόχο η διαδικασία προεπιλογής των ενδιαφερομένων επενδυτών να έχει ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2017, προχώρησε ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) με το Υπουργείο Υποδομών.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία σχεδιάζεται να παίξει η Διεύθυνση Προγραμματισμού Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης του Υπουργείου η οποία έχει “τρέξει” όλες τις μεγάλες οδικές αρτηρίες στην υπόλοιπη Ελλάδα (“Ολυμπία Οδός”, “Ιονία Οδός” κ.ά.). Στο πλαίσιο του πλάνου που έχει εκπονηθεί αναμένεται από μέρα σε μέρα ο Ο.Α.Κ. να υπογράψει με το Υπουργείο Υποδομών μια προγραμματική σύμβαση που θα δρομολογήσει την πρώτη φάση των ενεργειών. Ειδικότερα, όπως ανέφερε μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. Φώτης Καζάσης, ο σχεδιασμός του Οργανισμού και του Υπουργείου προβλέπει δύο φάσεις: Στην πρώτη περιλαμβάνεται η προεργασία για την προετοιμασία του φακέλου που θα υποβληθεί για τη διεκδίκηση της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (Ε.Τ.ΕΠ.).

Η δεύτερη φάση -και αφού θα έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση- θα εστιάζει στις προτάσεις των υποψήφιων επενδυτών. Ο κ. Καζάσης διευκρίνισε ότι ο σχεδιασμός που έχει γίνει δίνει έμφαση στο τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. Χανιά – Ηράκλειο καθώς θεωρείται πιο επιβαρυμένο από πλευράς κυκλοφορίας και περισσότερο “ανώριμο” ως προς την υλοποίηση επιμέρους τμημάτων συγκριτικά με τον δρόμο Ηράκλειο – Αγιος Νικόλαος. ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ Στην α’ φάση του σχεδιασμού, όπως ορίζει ο Οδικός Χάρτης του έργου, προβλέπεται η αξιοποίηση «μικρών συμβούλων» που θα αναλάβουν τη μελέτη του τεχνικού κομματιού (όδευση και μέτρηση κυκλοφοριακού φόρτου) και της νομικής και χρηματοοικονομικής διάστασης του έργου. Αυτοί οι “μικροί σύμβουλοι” θα έχουν ως αποστολή να συγκεντρώσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τον φάκελο που θα υποβληθεί για την εξασφάλιση χρηματοδότησης.

Στο πλαίσιο αυτό, η προγραμματική σύμβαση που θα υπογράψουν ο Ο.Α.Κ. και το Υπουργείο Υποδομών θα ορίζει ότι ο Οργανισμός θα αναλάβει το τεχνικό κομμάτι (όδευση και μέτρηση κυκλοφοριακού φόρτου) και η Διεύθυνση Προγραμματισμού Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης το νομικό και το χρηματοοικονομικό κομμάτι. Η εμπλοκή της συγκεκριμένης Διεύθυνσης του Υπουργείου Υποδομών κρίθηκε αναγκαία καθώς το έργο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει πάνω από 1 δισ. ευρώ και απαιτούνται χειρισμοί και σε κεντρικό επίπεδο. Ο κ. Καζάσης ξεκαθάρισε σχετικά ότι παραχώρηση δεν σημαίνει οπωσδήποτε διόδια και πως η πρόθεση των εμπλεκομένων είναι να αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης, όπως ήδη έχει εκφραστεί από τον περιφερειάρχη Κρήτης Στ. Αρναουτάκη και άλλους φορείς.

Ο στόχος είναι τον Μάρτιο του 2017 ο Ο.Α.Κ. να έχει ολοκληρώσει το κομμάτι που τον αφορά σε επίπεδο προωθημένης αναγνωριστικής μελέτης, δηλαδή αξιοποιώντας ό,τι μελέτη υπάρχει διαθέσιμη, και η προκαταρκτική αξιολόγηση και εκτίμηση που σχετίζεται με τη διαβούλευση με τους φορείς (Περιφέρεια, Δήμους, πολίτες κ.λπ.) να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τη λήξη της πρώτης φάσης. Απώτερος στόχος είναι τον Οκτώβριο του 2017 να έχει γίνει προεπιλογή των ενδιαφερομένων επενδυτών, να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές και η ΕΤΕΠ με το Υπουργείο Υποδομών να ξεκινήσουν τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους ενδιαφερόμενους, σηματοδοτώντας τη β’ φάση του έργου. ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΡΑΓΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Στο μεταξύ, μέσα στο 2017 προβλέπεται να έχει προκηρυχθεί η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για τον Β.Ο.Α.Κ. (αφορά όλο τον δρόμο Καστέλι – Σητεία) ώστε να “τρέχει” συγχρόνως με τη β’ φάση του έργου. Ειδικότερα, όπως επεσήμανε ο κ. Καζάσης, η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού εντάσσεται στο πλαίσιο της αναζήτησης ενός “μεγάλου συμβούλου” σε θέματα τεχνικά, νομικά και χρηματοοικονομικά.

Για τη μελέτη αυτή, όπως είναι ήδη γνωστό, θα διατεθούν συνολικά 4 εκατ. ευρώ (3,5 εκατ. για το τεχνικό κομμάτι και 500 χιλιάδες το χρηματοοικονομικό κομμάτι). Σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη η β’ φάση που περιλαμβάνει την οριστικοποίηση του σχεδιασμού, τη σύνταξη και έγκριση προμελετών και ΜΠΕ, την κήρυξη – διενέργεια απαλλοτριώσεων κ.ά., θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το φθινόπωρο του 2019 και θα ακολουθήσει η ανακήρυξη μειοδότη και η έναρξη εργασιών του έργου.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.