Μουσείο Τυπογραφείας

Πολιτιστική δύναμη των Χανίων με μεγάλη δυναμική η Εφηβική Χορωδία του δήμου Χανίων

ΣΟΥΓΙΟΥΛ, μία οπερέτα

Πάμε οπερετικά σαν άλλοτε σήμερα και αύριο xάρις στον μεγάλο μουσικό μας Γιώργο Καλούτση και τον πιανίστα Νίκο Περάκη

Πάμε σαν άλλοτε! Το τραγούδι για τη σκηνή του φινάλε της οπερέτας που ανέβηκε 6 και 7 Ιουλίου στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων. Φινάλε που όμως περιγράφει αφ’ ενός την διαχρονική απήχηση των τραγουδιών του Μιχάλη Σουγιούλ και αφ’ ετέρου, δείχνει το δρόμο ενός μεγαλεπήβολου αλλά εφικτού πολιτισμικού στόχου για τα Χανιά του Θεοδωράκη και άλλων μεγάλων Χανιωτών θεατρανθρώπων, ποιητών , λογοτεχνών και καλλιτεχνών όλων των τεχνών. Στον οποίο Θεοδωράκη, ειρήσθω έν παρόδω, το 1999 είχαμε υποσχεθεί την δημιουργία ενός μουσικού θεάτρου, μιας μικρής μουσικής ακαδημίας.

• Βέβαια, ακόμα δεν καταφέραμε να ολοκληρώσουμε ούτε την θεατρική αίθουσα στο Παλιό τελωνείο στην οποία όμως προλάβαμε να δώσουμε το όνομά του.
• Ωστόσο, είναι φανερό ότι η μουσική, καλλιτεχνική και λογοτεχνική δυναμική της πόλης μας προχωρά γρηγορότερα.
• Και, έστω και άστεγη-στις περισσότερες περιπτώσεις- καταφέρνει να ανοίγει ορίζοντες και να δίνει στην πόλη την αίγλη μιας πόλης σημαντικών πολιτισμικών γεγονότων που δημιουργούνται από το ανθρώπινο δυναμικό της.

Πάμε σαν άλλοτε σήμερα και… αύριο
• Μια τέτοια περίπτωση είναι η Χανιώτικη οπερέτα ΣΟΥΓΙΟΥΛ. Η ιδέα ήταν και πάλι του μεγάλου μουσικού δασκάλου Γιώργου Καλούτση. Ο οποίος μαζί με την πολύτιμη βοήθεια του διαχρονικού του συνεργάτη, γνωστού πιανίστα Νίκου Περάκη «ανέστησαν» το 2015 την εφηβική χορωδία του δήμου Χανίων και ανέβασαν το παγκόσμια επιτυχημένο μιούζικαλ «Joseph» του A. L. Webber. Μια παράσταση που ενθουσίασε όχι μόνο τα Χανιά αλλά και την υπόλοιπη Κρήτη στην οποία ταξίδεψε.
• Η επιτυχία ήταν αφορμή να «υιοθετηθεί» από την δημοτική αρχή του Τάσου Βάμβουκα η εφηβική χορωδία η οποία μάλιστα λόγω των πολλών παιδιών που θέλησαν να ενταχθούν χωρίστηκε σε παιδική και εφηβική και ήδη αριθμεί 80 περίπου μέλη, όπως μας είπε η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και συντελεστών στήριξής της, κυρία Μελπομένη Σκουλά.
• Φυσικά η παιδική και εφηβική χορωδία, στα δυο χρόνια επανασύστασής της, έχει δώσει δώσει πολλές επιτυχημένες χορωδιακές παραστάσεις.
• Ωστόσο η οπερέτα, που είναι ένα θεατρικό είδος όπερας σε πολύ απλούστερη μορφή έχει συνήθως κωμικό χαρακτήρα, έχει πρόζα και βέβαια δύσκολα υπηρετείται στις μέρες μας. Δυσκολότερα στην επαρχία.
• Το τόλμησαν ο Γιώργος Καλούτσης και ο Νίκος Περάκης. Αναζητήθηκε πρωτότυπο λιμπρέτο που να συνδέει επιλεγμένα απ’ αυτούς διαχρονικά τραγούδια του Σουγιούλ. Το λιμπρέτο γράφτηκε από τον Πολυχρόνη Κουτσάκη ως πρόζα με κωμικό περιεχόμενο και τα τραγούδια διασκευάστηκαν από τον Γιώργο Καλούτση για τρίφωνη χορωδία.
• Η εφηβική Χορωδία, 40 έφηβοι, 40 παιδιά μας, που δυστυχώς δεν χωρούν εδώ όλα τα ονόματά τους, ανέλαβαν τα υπόλοιπα. Τα σόλο, τα κόρο, την υποκριτική, τον χορό.
• Κυρίως όμως, όπως φάνηκε, ΑΓΑΠΗΣΑΝ τα τραγούδια του Σουγιούλ. Τραγούδια που οι παλιότεροι ακούγαμε από τους γονείς μας και οι νεότεροι ακούν από τους παππούδες τους.
• Έτσι ταξίδεψαν με ενθουσιασμό στο …άλλοτε των τραγουδιών του Σουγιούλ, προσθέτοντας και το σήμερα: Δηλαδή την φρεσκάδα της νιότης τους, τον δυναμισμό τους, την χαρά στα ξαναμμένα τους πρόσωπα για την δυνατότητα που δίνει η οπερέτα να αναδεικνύουν το ταλέντο και την αγάπη τους για την μουσική, το τραγούδι αλλά και την υποκριτική. Μέσα μάλιστα από κωμικές καταστάσεις . Οι οποίες, πώς να το κάνουμε, τους πάνε!
• Το διασκέδαζαν και μας διασκέδασαν. Τραγουδούσαμε μαζί τους. Καταιγιστικά και διαρκείας τα χειροκροτήματα, τα σφυρίγματα, ξέχειλος ο ενθουσιασμός στην ξετρουλιασμένη θεατρική αίθουσα του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων. Ένας ενθουσιασμός που παρέμεινε αμείωτος και μετά το τέλος της παράστασης.
• Όταν πλέον, κατά την έξοδο, οι θεατές σχολίαζαν ο ένας με τον άλλο την ικανοποίηση και την χαρά τους.
• Τέτοιες παραστάσεις χρειάζονται να στηριχθούν έλεγαν. Σωστά και σοβαρά βέβαια. Ώστε να μην είναι …μια κι έξω η μουσικοθεατρική παράσταση της Εφηβικής Χορωδίας μας. Και να πάμε σαν άλλοτε και στο…αύριο!

Παράσταση
• Η υπόθεση της οπερέτας είναι πρωτότυπη, γραμμένη ειδικά για τα 16 συγκεκριμένα, επιλεγμένα από τον Γιώργο Καλούτση, τραγούδια. Εξελίσσεται στην Αθήνα του 1935 σε ένα καφενείο όπου μπαινοβγαίνουν οι πολλοί ήρωες του έργου. Καθένας τους μια ιστορία. Την οποία ζει επί τόπου. Όπως ο έρωτας ενός 45αρη μυλωνά με μια 16αρα «μπέμπα» που μεγαλοπιάνεται, τα διάφορα σούργελα που γίνονται με τα δυνατά ή σιγανά κουτσομπολιά. Τα νιάτα, η μοναξιά, η ανέχεια, οι σχέσεις των δυο φύλων, ο μικρόκοσμος της γειτονιάς… Κωμικές ατάκες δένουν με τραγούδια που συμπληρώνουν τις στιγμές από κάθε ιστορία.
• Όλα τα παιδιά είτε σε σόλο , είτε σε ντουέτο, είτε σε κόρο απέδωσαν τα τραγούδια άρτια φωνητικά αλλά και υποκριτικά και χορογραφικά. Βέβαια –άποψή μας – η σκηνή δεν βοηθούσε να χωρέσει σκηνοθετικά την 40μελή χορωδία, να υπάρξει μια άνεση κίνησης και αναδειχθούν καλύτερα και το έργο και όλα τα παιδιά. Στην περυσινή παρουσίαση τμήματος της παράστασης στην Ανατολική τάφρο υπήρχε περισσότερη άνεση και ανάδειξη όλων των συντελεστών. Άρα και στην ολοκληρωμένη παράσταση που θα πραγματοποιηθεί φέτος στις 6 Σεπτεμβρίου στην Ανατολική Τάφρο, όπου αναμένεται κοσμοσυρροή μετά την από στόμα σε στόμα διαφήμισή του, ίσως αυτό χρειάζεται να διορθωθεί σκηνοθετικά.
• Μας άρεσαν πολύ και όλοι οι ρόλοι έτσι όπως τους υποδύθηκαν τα παιδιά.
• Ενδεικτικά, πολύ καλός και στο σόλο του και υποκριτικά ο « Σήφης» ο Μυλωνάς και η «Μπέμπα». Οι παρέες των κοριτσιών.
• Εξαιρετικό το τρίο (Δυο κορίτσια και ένα αγόρι) . Το ζευγάρι «Νάσος και Ελένη». Η Μπιρμπίλω. Ο Τάσος, ο Μανώλης, ο φίλος του Τάσου, ο Αποστόλης ο καφετζής. Η Κλειώ, ο Κώστας ο οικοδόμος, η Σάρα ως οπτασία και οι φίλες της, οι κουτσομπόλες, η νοικοκυρά, οι μαθήτριες, οι υπηρέτριες, ο εφημεριδοπώλης, ο κουλουριτζής.
• Βαλσάκια, σουίνγκ, ζεϊμπέκικο, οριεντάλ ,ατομικά και ομαδικά. Πολύ καλό και το μπουζούκι του νεαρού Λεωνίδα Μανωλακάκη.

Συντελεστές
• Έναν έναν όλους τους συντελεστές της παράστασης ευχαρίστησε ο Γιώργος Καλούτσης με πρώτο βέβαια το Νίκο Περάκη. Επίσης ο κ. Καλούτσης αναφέρθηκε στις πολλές δυσκολίες που υπήρξαν, όπως έκανε και η κυρία Μελπομένη Σκουλά πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και συντελεστών στήριξης της Εφηβικής Χορωδίας Χανίων. Αναφέρθηκαν επίσης στην φιλοξενία του Λυκείου των Ελληνίδων Χανίων και του 5ου Γυμνασίου για τις πρόβες της χορωδίας (αλήθεια, η Χορωδία δεν είχε ανακοινωθεί ότι θα στεγάζεται στην βίλα Κούνδουρου, ως «σπίτι μουσικής»;)
• Η σκηνοθεσία είναι της Αριάδνης Παπιδάκη-Ασαργιωτάκη, σκηνογραφία Γιώργος Σφυράκης, Κοστούμια Μούκη Τσουρουνάκη, Αφίσα/πρόγραμμα Αντωνία Κόρακα.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.