Μουσείο Τυπογραφείας

Τμήμα πολιτισμού και θεατρική ομάδα του Δ.Σ.Χανίων

Σε θεατρικό ρεσιτάλ ερμηνειών

Στις 7 λογικές απαντήσεις του Δημήτρη Προυσαλίδη

•  Ένα «βαρύ κείμενο» που «λείανε» η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καλογεράκη

Καρφίτσα δεν έπεφτε στην θεατρική αίθουσα του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων την  περασμένη Παρασκευή βράδυ 20-1-17.  Κι ας ήταν η δεύτερη εβδομάδα που παιζόταν το θεατρικό έργο του Δημήτρη Προυσαλίδη «Επτά λογικές απαντήσεις» από την θεατρική ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων.
• Και, όπως πληροφορηθήκαμε, η ίδια κοσμοπλημμύρα και έλλειψη θέσεων  παρατηρήθηκε όλες τις μέρες που το έργο παίχτηκε. Γνώρισε  πιένες, δηλαδή, που θα τις ζήλευε  ένας επαγγελματικός θίασος.
• Και για να πούμε και την αλήθεια, πιένες που –από εμπορικής πλευράς –δεν γνώρισαν όλες οι επαγγελματικές παραστάσεις που ανέβηκαν με το έργο αυτό στην Αθήνα και αλλού, αν και με εξαιρετικούς και γνωστούς επαγγελματίες ηθοποιούς. Το γιατί το δείχνουν οι απολύτως μοιρασμένες κριτικές των θεατών σε διάφορα δικτυακά αθηναϊκά φόρουμ, που οφείλονται στους μεγάλους μονολόγους του έργου οι οποίοι δυσκόλεψαν αρκετούς θεατές ανά την Ελλάδα να το παρακολουθήσουν.

• Μολονότι  –και αυτή είναι η άλλη αλήθεια-  οι κριτικοί είχαν τα καλύτερα λόγια για το κείμενο του έργου του Προυσαλίδη.

Ψυχαναλυτικοί μονόλογοι

• Γιατί; Επειδή όπως διαπιστώσαμε και όσοι παρακολουθήσαμε την παράσταση  πρόκειται μεν για ένα βραβευμένο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θεατρικό έργο της σύγχρονης θεατρικής δραματουργίας το οποίο επικοινωνείται ιδιαίτερα ως κοινωνικό –ψυχαναλυτικό. Και είναι πράγματι.

• Όμως, είναι ταυτόχρονα και ένα «βαρύ» για τον θεατή έργο. Καθώς πρόκειται για 7 μονολόγους  ελαφρώς ή περισσότερο διαταραγμένων και κατεστραμμένων ανθρώπων που αυτοαναλύουν τα γιατί τους.

• Καθόλου διάλογος, καθόλου δράση. Αινίγματα για τρεις γενιές ανθρώπων.

• – Τότε, γιατί τόση προσέλευση στις επόμενες παραστάσεις στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων αφού –συνήθως- η καλύτερη διαφήμιση των θεατρικών παραστάσεων και όχι μόνο των θεατρικών, είναι η από στόμα σε στόμα εντυπώσεις;

Αποτελεσματική…υπεράσπιση

• Επειδή, μπορεί το κείμενο του έργου να είναι «βαρύ. Ωστόσο η παράσταση έτσι όπως σκηνοθετήθηκε και αποδόθηκε από τους  ερασιτέχνες «ηθοποιούς» -δικηγόρους, είναι όχι απλά ενδιαφέρουσα. Είναι ένα ρεσιτάλ ηθοποιίας των 7 πρωταγωνιστών. Ναι, όλοι ήσαν πρωταγωνιστές: Της ζωής τους.
• Την οποία εξιστόρησαν μονολογώντας και απαντώντας σε υποθετικές ερωτήσεις  (λες και βρίσκονταν στην καρέκλα καθοδηγητή ψυχίατρου). Με κορυφώσεις και υφέσεις ύφους και υποκριτικής ωσάν να ήταν εκπαιδευμένοι ηθοποιοί.
• Η έκφραση στο πετσί του ρόλου τους δεν δόθηκε τυχαία. Αυτό ακριβώς έγινε και με τους:  Χαρά (Μαρικίτα Καλογεράκη) Γιώργος (Λαέρτης Μαρκογιαννάκης) Νίκος(Γιώργος Βεργάκης)  Αννα(Ευαγγελία Νικάκη)  Δέσποινα (Ρένα Μανιουδάκη-Νικηφοράκη)  Χρήστος (Γιάννης Μανουσάκης) ο Χ (Δημοσθένης Χαριτάκης).
• Οι οποίοι  υπερασπίστηκαν τους ρόλους  τους  με  ευσυνειδησία, επαγγελματισμό, συνέπεια και ευαισθησία. Ακριβώς όπως υπερασπίζονται οι …δικηγόροι τους πελάτες τους. Μπαίνοντας στο πετσί των προβλημάτων τους.

Έχει ονοματεπώνυμα και σταθερές

• Το άλφα όμως της επιτυχίας της παράστασης είναι η σκηνοθεσία του γνωστού μας, έμπειρου και καταξιωμένου σκηνοθέτη και ηθοποιού Δημήτρη Καλογεράκη.
• Καθώς η σκηνοθεσία του (αντί π.χ. να είναι όλοι ακίνητοι στην σκηνή) έδωσε  κίνηση, παλμό και θεατρικότητα στους μεγάλης διάρκειας μονολόγους.
• Και είναι αλήθεια ότι για άλλη μια φορά η έμπειρη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καλογεράκη συντελεί στην παραγωγή θεατρικών  παραστάσεων με εγγυημένο αποτέλεσμα.
• Άλλωστε, εδώ και πολλά χρόνια ο Δημήτρης Καλογεράκης σκηνοθετεί και παίζει σε θεατρικές παραστάσεις του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων(και όχι μόνο βέβαια) βγάζοντάς τον ασπροπρόσωπο.
• Η «εμπορική» επιτυχία, λοιπόν, της φετινής θεατρικής παράστασης του Δ.Σ.Χ. κατά την γνώμη μας, έχει  ονοματεπώνυμα και δύο σταθερές:
• Αφ’ ενός,  τα ονοματεπώνυμα του σκηνοθέτη, των «ηθοποιών» -δικηγόρων και των υπόλοιπων συντελεστών.
• Και αφ’ ετέρου: 1. Τους κοινωνικούς σκοπούς που υπηρετεί και μέσω του τμήματος πολιτισμού του ο Δ.Σ.Χ. 2. Την σταθερή ανταπόκριση της Χανιώτικης κοινωνίας σε πολιτιστικές-πολιτισμικές δράσεις των οποίων τα έσοδα αποδίδονται σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
• Και τα παραπάνω, συνθέτουν, μεταξύ άλλων (όπως η μεγάλη, παλιά και σύγχρονη, πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία της πόλης και του νομού μας) τον σύγχρονο Χανιώτικο πολιτισμό μας.
• Επειδή, όπως πολύ πετυχημένα είπε ο Δημήτρης Καλογεράκης–και γράφτηκε στα Χανιώτικα Νέα- πολιτισμός είναι η αγάπη, το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, η κοινωνική συνύπαρξη, η αλληλεγγύη.
• Οι προτεραιότητές μας και πρακτικές μας, λέμε κι εμείς.
• Υ.Γ. Εξαιρετικά χρηστικό  το πρόγραμμα της παράστασης με πληροφορίες για τον συγγραφέα, την παράσταση και λοιπούς συντελεστές. Δηλαδή των: Γιάννη Γιαννικάκη, μουσική επιμέλεια. Ιωάννας Δουρουντάκη, μακιγιάζ. Μάρσης Βολάνη, οργάνωση παραγωγής. Γιώργου Κορτσαλιουδάκη, επιμέλεια προγράμματος, Αθηνάς Μποτωνάκη, σχεδιασμός αφίσας. Βασίλη Πιτσώνη-Scripta σχεδιασμός προγράμματος.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.