Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Πρωτοποριακές εφαρμογές

Πώς θα ήταν να μεταφέρει κανείς τον θρυλικό γερμανικό κωδικό “Enigma” στην ψηφιακή εποχή; Μπορούμε να μετρήσουμε το ύψος κάποιου με βάση τον χρόνο; Κι ακόμα μπορεί να κατασκευαστεί ένας φορητός μετεωρολογικός σταθμός αξιοποιώντας μονάχα έναν μικρό υπολογιστή;
Τις δικές τους απαντήσεις στα παραπάνω, μεταξύ άλλων, ερωτήματα έδωσαν οι μαθητές στο 6ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Τεχνολογίας Χανίων που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα (ώρες 9 π.μ. – 2 μ.μ.) στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (Κ.Α.Μ.). Απαντήσεις που συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών της έκθεσης και ανέδειξαν την ευρηματικότητα και την ικανότητα των μαθητών στην ψηφιακή δημιουργία.

“ΑΙΝΙΓΜΑ” ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
Αναμφίβολα μία από τι1ς πιο εντυπωσιακές παρουσιάσεις ήταν αυτή των μαθητών του ΕΠΑ.Λ. Κισάμου, οι οποίοι αναμετρήθηκαν με τον θρυλικό κωδικό “Enigma”. Εναν κωδικό που χρησιμοποιούσαν οι Γερμανοί κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον οποίο κατάφερε να σπάσει ο ιδιοφυής μαθηματικός και πρωτοπόρος της θεωρίας των υπολογιστών Αλαν Τούρινγκ δίνοντας ένα σημαντικό “όπλο” στους συμμάχους στον πόλεμο ενάντια στους Ναζί. Μάλιστα, η ιστορία αυτή έχει μεταφερθεί και στη μεγάλη οθόνη.
Οι μαθητές του ΕΠΑ.Λ. Κισάμου εργάστηκαν επί 5 μήνες και κατάφεραν να “σπάσουν” τον κωδικό με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας. Ετσι για κάθε γράμμα που περνούσαν στο πρόγραμμα ο υπολογιστής τους έδινε το πραγματικό γράμμα που αντιστοιχούσε.
Για τον σκοπό αυτό “μετέφεραν” το μηχάνημα που χρησιμοποιούσαν οι Γερμανοί στην ψηφιακή εποχή συνδυάζοντας έναν μικροελεγκτή με βηματικούς κινητήρες για τους ρότορες, μία οθόνη που αποτυπώνει τα γράμματα μαζί με τα “παραδοσιακά” led που χρησιμοποιούσαν οι Γερμανοί κ.ά. «Το “κλειδί” για να σπάσει ο κωδικός ήταν ότι ποτέ το “Enigma” δεν κρυπτογραφεί τον εαυτό του. Δηλαδή αν πατήσεις το Α θα σου βγάλει κάποιο άλλο γράμμα και όσες φορές κι αν το ξαναπατήσεις θα σου βγάλει πάλι κάποιο άλλο γράμμα. Ποτέ όμως δεν θα σου βγάλει το ίδιο το Α», εξήγησαν τα παιδιά και πρόσθεσαν ότι αυτό το στοιχείο αποδείχθηκε η “αχίλλειος πτέρνα” του “Enigma”.
Για το πρόγραμμα αυτό εργάστηκαν οι μαθητές Γ. Πόπας, Σ. Κοντραλίου, Κ. Μπερσιάνης, Α. Μπαλαβανίδης, Γ. Πρίφτης, Β. Δεδουσιάν, Μ. Βεργεράκης, Δ. Μελκίδης, Γ. Τζανίδης, ενώ την επίβλεψη του προγράμματος είχαν οι καθηγητές Μανώλης Κιαγιάς και  Αννα Αγιομυργιαννάκη.

ΤΗΛΕΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΟ ΟΧΗΜΑ
2Το δικό τους τηλεκατευθυνόμενο όχημα με τηλεχειρισμό από κινητό τηλέφωνο κατασκεύασαν οι μαθητές από το ΕΠΑ.Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου. Πρόκειται για ένα όχημα που βασίζεται στη χρήση μικροελεγκτή arduino και αισθητήρων και το οποίο δέχεται εντολές μέσω κινητού τηλεφώνου (android). Για τον σκοπό αυτό οι μαθητές αξιοποίησαν το πρόγραμμα App inventor.
Το εντυπωσιακό στην κατασκευή των παιδιών είναι ότι μέσω της τοποθέτησης αισθητήρων πάνω στο όχημα και τον κατάλληλο προγραμματισμό, το αυτοκίνητο έχει την ικανότητα όταν συναντήσει κάποιο εμπόδιο να σταματήσει μόνο του -χωρίς να δώσουμε εμείς κάποια εντολή- και να εκτελέσει έναν μικρό ελιγμό.
«Δυστυχώς δεν είχαμε αρκετό χρόνο και αναγκαστήκαμε να δουλέψουμε περίπου 1 εβδομάδα. Η μεγαλύτερη πάντως δυσκολία ήταν ο σχεδιασμός του οχήματος καθώς έπρεπε να εξασφαλίσουμε τον απαραίτητο χώρο για να τοποθετήσουμε πάνω όλα τα αναγκαία εξαρτήματα. Γι’ αυτό κάναμε και πολλές πατέντες», επεσήμαναν τα παιδιά.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα εργάστηκαν οι μαθητές Σ. Ματσαμάκης, Α. Τζανεράκης, Γ. Μυγιάκης, Ρ. Ραφαχία, Ν. Κοντάκος, Ν. Νησιώτης και Α. Ορφανουδάκης, ενώ υπεύθυνοι καθηγητές ήταν οι Περράκης Στέλιος, Μενιουδάκης Μιχαήλ.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σχολείο παρουσίασε ακόμα ορισμένα ηλεκτρονικά παιχνίδια που δημιούργησαν μαθητές, εμπνευσμένα κάποια από δημοφιλείς σειρές. Μεταξύ αυτών το “Star Wars Revolution”, παιχνίδια που βασίζονται στον προγραμματισμό με Python και Pygame, τα οποία δούλεψαν μαζί με τους καθηγητές Μαλανδράκη Κοσμά, Κλειναυτάκη Παύλο, Κουτσαμπέση Τζένη, Μενιουδάκη Μιχαήλ και Περράκη Στέλιο.

ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
3Το βλέμμα των επισκεπτών τράβηξε, μεταξύ άλλων εργασιών, και ο φορητός μετεωρολογικός σταθμός που κατασκεύασαν οι μαθητές του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων. «Είναι ένα πρόγραμμα που μας δείχνει την υγρασία και τη θερμοκρασία», εξήγησαν οι μαθητές και πρόσθεσαν ότι χάρη στον αισθητήρα που έχουν εφαρμόσει καταγράφεται αυτόματα η οποιαδήποτε μεταβολή στην ατμόσφαιρα που βρίσκεται το μηχάνημα.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα εργάστηκαν οι μαθητές Λ. Κουμανδράκης, Γ. Σουπιός, Ρ. Περδικάκης, Χ. Κασαπάκης, Γ. Αθηναίος και Β. Τρωϊάνο, υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτικού Ανδρέα Μαρκαντωνάκη.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
4Εμβληματικά ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως το “Pakman”, και άλλα πρωτότυπα όπως ένα παιχνίδι που ο παίχτης μετατρέπεται σε καπετάνιο και επιχειρεί να μανουβράρει ένα καράβι ή ένα άλλο όπου ο παίχτης αναζητά την έξοδο από έναν λαβύρινθο, δημιούργησαν οι μαθητές του 1ου ΕΠΑ.Λ. Ακρωτηρίου αξιοποιώντας το πρόγραμμα “scratch”.
«Πρόκειται για μια εφαρμογή που σου δίνει τη δυνατότητα να ορίσεις εντολές και να παίξεις μετά κάποιο παιχνίδι», εξήγησαν τα παιδιά που εργάστηκαν για μια περίοδο 3 εβδομάδων προκειμένου να ολοκληρώσουν το πρότζεκτ.
Για τα συγκεκριμένα προγράμματα εργάστηκαν οι μαθητές Π. Λιονάκης, Φ. Γκούτζος, Σ. Δραμπουκάκης, Α. Δρακωνάκης, Ε. Τζεμανάκης, Μ. Τσιτωνάκης, Ραούλ, Δ. Ανδρουλάκης, Γ. Μουστεράκης, Γ. Βαβουλάκης, Μ. Καλορμάκης υπό την επίβλεψη των καθηγητριών Χ. Ξανθάκη και Μ. Τζούβαλη.
Πάντως, όπως εξήγησαν τα παιδιά, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν ήταν η πίεση χρόνου, ενώ από την πλευρά τους οι καθηγητές επεσήμαναν την υποβάθμιση του μαθήματος της πληροφορικής που απειλείται -όπως είπαν- σχεδόν με κατάργηση καθώς διδάσκεται μόλις 2 με 4 ώρες (ανάλογα την ειδικότητα) στην Α’ τάξη και στις Β’ και Γ’ μόνο 1 ώρα την εβδομάδα.

ΥΠΕΡΗΧΗΤΙΚΟΣ ΜΕΤΡΗΤΗΣ ΥΨΟΥΣ
5Από τον επισκέπτη του φεστιβάλ δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος ο “υπερηχητικός μετρητής ύψους” που δημιούργησαν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Βουκολιών!
«Πρόκειται για ένα μηχάνημα που μετράει το ύψος κάποιου με βάση τον χρόνο που χρειάζεται για να διανυθεί η απόσταση από το αισθητήρα που έχουμε τοποθετήσει στο κεφάλι κι από εκεί πίσω στον αισθητήρα. Μετά με μια πράξη μετατρέπει τον χρόνο αυτόν σε μέτρα» εξήγησαν οι μαθητές του σχολείου τους οποίους συναντήσαμε μαζί με τον διευθυντή του σχολείου Απόστολο Παπαγιάννη στον χώρο της έκθεσης.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα οι μαθητές εργάστηκαν περίπου 1 μήνα, ενώ, όπως εξομολογήθηκαν, η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισαν είχε να κάνει με τον προγραμματισμό.
Στο συγκεκριμένο πρότζεκτ εργάστηκαν οι μαθητές Γ. Γεωργιακάκης, Α. Λούντμπεργκ, Σ. Ιβανόφ, Ν. Καψωμενάκης, Σ. Παρασκάκη και Β. Ιβάνοβα.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Γράψτε απάντηση στο Λιγοψυχακη Δήμητρα Ακύρωση απάντησης

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα