Μουσείο Τυπογραφείας

Ρομποτικές δημιουργίες από σχολεία των Χανίων

Συμμετέχουν σε πανελληνιο διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Ανοικτών Τεχνολογιών

16 προτάσεις βασισμένες στην εκπαιδευτική ρομποτική ανοικτών τεχνολογιών παρουσίασαν προχθές, μαθητικές ομάδες από 8 σχολεία του νομού, που έχουν προκριθεί στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Ανοικτών Τεχνολογιών.

Στην διοργάνωση συμμετέχει το Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων μαζί με το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής του Π.Κ. Όπως ανέφερε στα “Χ.Ν.” ο υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων Νίκος Αναστασάκης, μέσα από τις υλοποιήσεις τους οι μαθητές φαντάζονται, οργανώνουν και εφαρμόζουν τις ιδέες τους χρησιμοποιώντας σύγχρονη τεχνολογία. Και μάλιστα τεχνολογία ανοικτού κώδικα με ότι αυτό σημαίνει: Συνεργασία, δημιουργικότητα, αλληλεπίδραση, καινοτομία, ελευθερία και βέβαια, χαμηλό κόστος.
Οι προτάσεις
Προχθές το απόγευμα στο Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων, εκπρόσωποι των ομάδων παρουσίασαν τις προτάσεις τους. Συγκεκριμένα, παρουσίασαν τις προτάσεις τους οι ομάδες από το από το Γυμνάσιο Βάμου, από το 11ο Δημοτικό σχολείο, από το Εσπερινό ΕΠΑΛ και το Γυμνάσιο Βρυσών κ.α Οι εκπρόσωποι των ομάδων, μαθητές με εκπαιδευτικούς παρουσίασαν τις προτάσεις με τις οποίες έχουν συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Ακόμη έγινε εκτενή συζήτηση για θέματα αδειοδότησης των υλοποιήσιμων προτάσεων.

Συγκεκριμένα από το Γυμνάσιο Βάμου παρουσιάστηκαν οι εξής προτάσεις:
Talking Thermometer, θερμόμετρο που μιλάει με αισθητήρα θερμοκρασίας
Όπως εξήγησαν οι μαθητές, είναι μια προσπάθεια να βοηθηθούν άνθρωποι με προβλήματα τυφλότητας και να απλοποιηθεί η ζωή τους σε κάποια καθημερινά ζητήματα, όπως το να διαβάζουν την θερμοκρασία σε θερμόμετρο. Έτσι προσαρμόσανε το θερμόμετρο πάνω στις ανάγκες των ατόμων αυτών, χρησιμοποιώντας ηχητικά μηνύματα όπου ανάλογα με την θερμοκρασία του περιβάλλοντος που ανιχνεύει η συσκευή μέσω αισθητήρα θερμοκρασίας, τα τυφλά άτομα ακούνε ηχογραφημένα μηνύματα με τις ανάλογες θερμοκρασίες.
Pressure Sensor Glove, γάντι με αισθητήρες αφής
Μια εφαρμογή που βοηθάει ανθρώπους με προβλήματα με την αφή τους. Η ιδέα των μαθητών του Γυμνασίου Βάμου προέκυψε, όταν τα παιδιά θέλησαν να βοηθήσουνε τον παππού ενός απ’ τα μέλη της ομάδας τους που έχει χάσει την αφή του. Βασικό εργαλείο του πρότζεκτ ήταν ένας αιθητήρας πίεσης, LED αλλά και μια οθόνη LCD για να έχουν ένδειξη της πίεσης που ασκείται στα δάκτυλα. Συγκεκριμένα, η κατασκευή αποτελείται από τέσσερεις αισθητήρες πίεσης – αφής, ένα γάντι, ένας μικροϋπολογιστής χαμηλού κόστος Arduino Uno και πλακέτα κατασκευής κυκλωμάτων breadbord. Επιπροσθέτως, οι μαθητές προσαρμόσανε μία οθόνη LSD, τα απαραίτητα καλώδια και μία μπαταρία για να λειτουργήσει.

Blind Deaf Communication, πρότζεκτ για επικοινωνία ΑΜΕΑ
Συσκευή επικοινωνίας ατόμων με ειδικές ανάγκες (τυφλά – κωφά άτομα). Πρόκειται για πρότζεκτ που βοηθάει την επικοινωνία ενός τυφλού και ενός κωφού ατόμου. Το project περιέχει την πλακέτα arduino με προσθήκη άλλης μίας πλακέτας (1sheeld). Συγκεκριμένα τη βοήθεια ενός κινητού τηλεφώνου και την ομώνυμη εφαρμογή της πλακέτας, το κωφό άτομο μπορεί να γράφει ένα μήνυμα το οποίο θα μετατρέπεται σε ηχητικό και θα το ακούει το τυφλό άτομο, καθώς ο τυφλός θα μιλά και το μήνυμα θα γίνεται γραπτό σε μια οθόνη. Η επικοινωνία πραγματοποιείται και σε πιο μακρινές αποστάσεις μέσω δύο κινητών.

11 Δημοτικό σχολείο: Μοντέλο Έξυπνης πόλης
Σύμφωνα με τους μαθητές του 11ου Δημοτικού σχολείου, το έργο αποτελεί προσομοίωση λειτουργίας μιας έξυπνης πόλης. Περιλαμβάνει διάφορους αυτοματισμούς που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν στα πλαίσια μιας πόλης. Χρησιμοποιώντας ένα τουλάχιστον μικροελεγκτή arduino uno και διάφορους αισθητήρες οι μαθητές παρακολουθούν διάφορα σημεία ενδιαφέροντος μέσα στην πόλη και συγκεντρώνουν μέσω του διαδικτύου όλα τα δεδομένα. Οι αυτοματισμοί που αυτή τη στιγμή σχεδιάζονται προς υλοποίηση είναι οι παρακάτω: Εξυπνα φώτα, έξυπνοι κάδοι σκουπιδιών που ειδοποιούν ότι γέμισαν, αισθητήρες καπνού μέσα στο περιαστικό δάσος που ειδοποιεί σε περίπτωση πυρκαγιάς, μετεωρολογικός σταθμός μέτρησης υγρασίας θερμοκρασία, πάρκινγκ που ειδοποιεί για τις ελεύθερες θέσεις κ.α Όλα τα δεδομένα θα συγκεντρώνονται στον πίνακα ελέγχου του δήμου που θα υλοποιηθεί μέσα απ την πλατφόρμα adafruit.io που είναι δωρέαν και ανοικτού κώδικα.

Εσπερινο ΕΠΑΛ: Καγκουρόbot
Το Καγκουρόbot είναι μια εφαρμογή μαθητών του Εσπερινού ΕΠΑΛ, που “καυτηριάζει” με σατιρικές κινήσεις, τις συνειδητές παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως αυτές που καθημερινά βλέπουμε στους δρόμους της πόλης μας, π.χ Παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών, παράνομες σταθμεύσεις, επικίνδυνη οδήγηση, ασκοπα κορναρίσματα κτλ Η ιδέα προέκυψε έπειτα από τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν σε συμμαθητές τους στο εσπερινό ΕΠΑΛ, όπως ανέφερε υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων Νίκος Αναστασάκης.
Σύμφωνα με τους μαθητές, για τον έλεγχο φωτεινών σηματοδοτών της πόλης καθώς και για την παραγωγή άλλων σημάτων που θα καθοδηγούν την συμπεριφορά του οχήματος θα χρησιμοποιηθεί ένας δεύτερος ελεγκτής Arduino. Για την κατασκευή του οχήματος θα χρειαστούν: ενα αυτοκίνητο (παιχνίδι) που θα μετατραπεί στο ρομποτικό όχημα, Arduino, Μοτέρ κίνησης , μοτέρ για σύστημα διεύθυνσης, ενισχυτής ήχου κ.α Το συνολικό κόστος του έργου θα είναι χαμηλό γιατί δεν απαιτούνται ιδιαίτερα ακριβά εξαρτήματα και υλικά για τη συναρμολόγηση και κατασκευή τόσο του Καγκουρόbot, όσο και της πόλης που θα το φιλοξενεί. Γενικά το έργο χαρακτηρίζεται εφικτό από το σύνολο της ομάδας και ήδη από την πρώτη φάση έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των εμπλεκομένων μαθητών και καθηγητών.
Επίσης από το Γυμνάσιο Βρυσών παρουσιάστηκε ένα έξυπνο σύστημα προτεραιότητας στα ασθενοφόρα- φανάρια καθώς και μια προσομοίωση έξυπνης πόλης.

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Να σημειωθεί ότι στη 2η φάση του Διαγωνισμού Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών συμμετείχαν 218 ομάδες από όλη την Ελλάδα. Αρχικά είχαν δηλώσει συμμετοχή 246 ομάδες μαθητών από σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καταθέτοντας πολύ δημιουργικές και πρωτότυπες προτάσεις για τη χρήση και την αξιοποίηση ανοιχτών τεχνολογιών, τρισδιάστατων τεχνολογιών σάρωσης-σχεδιασμού-εκτύπωσης και ανοιχτού λογισμικού.
Ο Διαγωνισμός έχει ως στόχο την εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους και δεν επιβάλλει σε μαθητές και τις οικογένειές τους τη χρήση συγκεκριμένων “κλειστών” προϊόντων.
Ο υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων Νίκος Αναστασάκης, επεσήμανε τη μεγάλη συμμετοχή και τη δραστηριοποίηση των μαθητών από τα Χανιά στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.