Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Πού πάει η Ευρωπαϊκή Ενωση;

Πολλές φορές στα σημειώματά μας αναφερόμαστε στο πρόγραμμα Γιούνκερ και στην αδυναμία παρεμβατικών δράσεων στη χώρα μας! Μάλιστα ακούγεται ότι κάποιοι είτε κυβερνητικοί παράγοντες είτε ιδιωτικά συμφέροντα έχουν υποβάλει μία 40αριά σχέδια που όμως έχουν κριθεί ανώριμα και άρα μη επιδεκτικά να λάβουν επιστρεπτέα, ή μη επιδότηση. Οπως λέει και η παροιμία “Μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα δεν γίνεται” και άρα η πολυδιαφημισμένη μόχλευση και μάλιστα 20 φορές, είναι όνειρο θερινής νυκτός. Και απ’ ότι φάνηκε, το όνειρο αυτό δεν αφορά την ελληνική πραγματικότητα και μόνο, αλλά πλήθος χωρών.
Θυμόμαστε ότι με € 21 δισ., το πρόγραμμα Γιούνκερ θα προχωρούσε σε μόχλευση κατά 15 φορές ιδιωτικών κεφαλαίων και άρα θα γινόταν € 315 δισ. επενδύσεις παντού στην Ε.Ε.! Ούτε στη Γερμανία που έχει λιμνάζοντα κεφάλαια δεν έγινε κατορθωτό να γίνουν επενδύσεις.
Εξ ού και ο κ. Ρέντσι, ο απελθών Ιταλός και τώρα υπηρεσιακός πρωθυπουργός της γείτονος τα έβαλε με τους Γερμανούς λέγοντας στην ουσία ότι η πολιτική λιτότητας ευνοεί μόνο τη Γερμανία.
Εκεί όμως που το πρόγραμμα Γιούνκερ θα έδινε ώθηση φαίνεται ότι η Κομισιόν το έψαξε, μεταξύ άλλων και για τη χώρα μας, και μάλλον καταλήγει στο ότι πρέπει να γίνουν άλλες προετοιμασίες και να αναληφθούν άλλες δράσεις για να γίνει κατορθωτό να μπει η χώρα μας σε ρότα ανάπτυξης.
Έτσι, η Επιτροπή διενήργησε αξιολόγηση του κοινωνικού αντίκτυπου του προγράμματος και συμπεραίνει ότι τα μέτρα του προγράμματος, εάν εφαρμοστούν πλήρως και εγκαίρως, θα οδηγήσουν την Ελλάδα και πάλι «στη σταθερότητα και την ανάπτυξη με τρόπο οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμο» και θα λάβουν δεόντως υπόψη τις πλέον πιεστικές κοινωνικές ανάγκες και προκλήσεις στην Ελλάδα.
Οι τομείς στους οποίους επικεντρώθηκε η Επιτροπή περιλαμβάνουν, παραδείγματος χάρη:
• Τη σταδιακή θέσπιση ενός καθεστώτος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και παροχή καθολικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης,
• Μέριμνα ούτως ώστε η απαιτούμενη από όλους προσπάθεια να είναι ανάλογη προς τα εισοδήματά τους.
• Στόχευση της εξοικονόμησης σε τομείς που δεν επηρεάζουν άμεσα τα εισοδήματα των απλών πολιτών, όπως μείωση των αμυντικών δαπανών ή αντιμετώπιση των ανεπαρκειών και εξάλειψη των προνομίων ή καταχρήσεων σε πολλούς τομείς των δημόσιων δαπανών.
• Αντιμετώπιση των κεκτημένων συμφερόντων, π.χ. μέσω σταδιακής κατάργησης περιπτώσεων ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης, ή εξαιρέσεων, π.χ. για ορισμένα νησιά όσον αφορά τους συντελεστές Φ.Π.Α. ή υψηλές επιδοτήσεις.
• Τη στήριξη του ρόλου των κοινωνικών εταίρων και του εκσυγχρονισμού του συστήματος συλλογικής διαπραγμάτευσης.
• Την καταπολέμηση της απάτης, της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής.
• Τη στήριξη μιας περισσότερο διαφανούς και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης, μεταξύ άλλων με τη μετάβαση σε μία πιο ανεξάρτητη φορολογική διοίκηση, την αναδιοργάνωση των υπουργείων και την καθιέρωση καλύτερης σύνδεσης μεταξύ αποδοχών και αρμοδιοτήτων των θέσεων απασχόλησης.
Αρα πρέπει να αναφερόμαστε πλέον σε νέο πρόγραμμα για τη χώρα μας. Εκτός από το πρόγραμμα, υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που προβλέπονται για τη στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα; Προκειμένου το πρόγραμμα να συμπληρωθεί και να έχει κατά το δυνατόν μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας, η Επιτροπή παρουσίασε, στις 15 Ιουλίου, πρόγραμμα για την απασχόληση και την ανάπτυξη στην Ελλάδα.
Περίπου 35 δισ. ευρώ θα διατεθούν για επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό και τις επιχειρήσεις έως το 2020. Για παράδειγμα, με την αύξηση του ποσοστού της αρχικής προχρηματοδότησης για προγράμματα της περιόδου 2014 – 2020 στην Ελλάδα κατά 7 εκατοστιαίες μονάδες, μπορεί να διατεθεί πρόσθετο ποσό 1 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια αυτών των ετών.
Η Επιτροπή έχει επίσης εντατικοποιήσει την παροχή τεχνικής βοήθειας και εμπειρογνωμοσύνης, μέσω της νέας υπηρεσίας στήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η υπηρεσία στήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που δημιουργήθηκε τον Ιούλιο, θα λειτουργεί ως κόμβος για την κινητοποίηση εμπειρογνωμοσύνης από τις υπηρεσίες της Επιτροπής, τις διοικήσεις των κρατών μελών και άλλους διεθνείς οργανισμούς για να παρέχεται βοήθεια σχετικά με τον σχεδιασμό και την παρακολούθηση των μεταρρυθμίσεων.
Η εμπειρία του παρελθόντος δείχνει ότι θα δοθεί και πάλι τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα, αρκεί η Ελλάδα να ενστερνιστεί το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και τη συνεχή και αποφασιστική εφαρμογή των συμφωνημένων πολιτικών (από τα μνημόνια!). Στην περίπτωση αυτή οι Αρχές είχαν δεσμευτεί να εκμεταλλευτούν πλήρως τη διαθέσιμη τεχνική βοήθεια, η οποία, από ευρωπαϊκής πλευράς, συντονίζεται από τη νέα υπηρεσία στήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (ΥΣΔΜ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σχετικά με το πρόγραμμα Γιούνκερ σε πρόσφατη συνέντευξη του ο Βίλχεμ Μόλτερερ, Εκτελεστικός Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), υποστηρίζει ότι το ΕΤΣΕ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο επόμενο δημοσιονομικό πλαίσιο, και θα διαδραματίσει έναν πιο σημαντικό ρόλο, διότι μεταξύ άλλων, χρειαζόμαστε επιχορηγήσεις σε διάφορους τομείς, όπως στον τομέα της έρευνας και των κοινωνικών υποδομών. Επίσης χρειαζόμαστε χρηματοοικονομικά μέσα για να επιτευχθεί η μεγαλύτερη μόχλευση επενδύσεων [1].
Το ΕΤΣΕ, το οποίο ονομάζεται επίσης και «Σχέδιο Juncker», έχει λειτουργήσει για περισσότερο από ένα χρόνο. Και πιστεύεται ότι υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση. Αυτό ισχύει και για την αναπτυξιακή επάρκεια και τις συμβουλευτικές υπηρεσίες καθώς και για την ποιότητα και την ταχύτητα της προετοιμασίας των έργων, ιδίως στον τομέα των υποδομών.
Ο αξιωματούχος αυτός επανατοποθετεί το θέμα της συγκέντρωσης των ιδιωτικών κεφαλαίων. προς την κατεύθυνση των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την επίτευξη περισσότερων επενδύσεων υποδομής χωρίς την αύξηση του δημοσίου χρέους. Τέλος, μπορούμε να κάνουμε περισσότερα για να συνδυαστούν τα χρηματοοικονομικά μέσα του ΕΤΣΕ με τη χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ). Οι δυνατότητες είναι τεράστιες, κυρίως για την επίτευξη του στόχου της συνοχής. Η πρόκληση είναι να επιλύσουμε το διαφορετικό νομικό καθεστώς που ισχύει για το ΕΤΣΕ και τα ΕΔΕΤ. Συνάγεται από τα ανωτέρω ότι σωστά η Επιτροπή πρότεινε την παράταση του σχεδίου Γιούνκερ μέχρι το 2020. Η πρωτοβουλία αυτή, ωστόσο επικρίνεται συχνά για τη μη παροχή πρόσθετης χρηματοδότησης.
Επίσης, τονίστηκε ότι η οικονομική στήριξη δεν είναι ισότιμα κατανεμημένη μεταξύ των κρατών μελών. Βέβαια, τόσο για τη χώρα μας, όσο και για άλλες χώρες πρέπει να συμμετέχει το σύνολο της Ε.Ε. στο πρόγραμμα αυτό και η επίτευξη αυτή μπορεί να γίνει με διαφοροποίηση τόσο των όρων, όσο και των χρηματοδοτικών εργαλείων που είναι στην εκκίνηση του αθλήματος της ανάπτυξης.
Στο επόμενο σημείωμά μας θα αναφερθούμε στις αμφισβητήσεις του προγράμματος Γιούνκερ, αλλά και στην εναλλακτική της σημασίας μιας αυξανόμενης καθημερινά δράσης σε αναπτυξιακό επίπεδο που  γνωρίζει η χειμαζόμενη ευρωπαϊκή οικονομία, που ονομάζεται «συμμετοχική οικονομία».

[1] http://www.euractiv.gr/section/periferiaki-politiki/news/v-molterer-o-epomen
os-proypologismos-tis-ee-tha-ine-diaforetikos/


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα