Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Πολυπαραγοντικό πρόβλημα η “βουτιά” βάσεων στη Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων

» Ο Κοσμήτορας της Σχολής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, καθηγητής Μαν. Μανούτσογλου εξηγεί τα αίτια

Η δημιουργία σχολής παραπλήσιου αντικειμένου, η σύγχυση σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα και η γενικότερη πολιτική που αφορά το βασικό εξορυκτικό μετάλλευμα της χώρας -τον λιγνίτη- αποτελεί τη βασική αιτία για την κατακόρυφη πτώση των βάσεων στη Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Αυτό επισημαίνει μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο κοσμήτορας της Σχολής καθηγητής Μανώλης Μανούτσογλου. Ο καθηγητής απαντάει στα ερωτήματα για τους λόγους της πτώσης των βάσεων, την ποιότητα της σχολής και το μέλλον των μεταλλευτικών σπουδών.

• Είδαμε οι βάσεις της σχολή σας φέτος να πέφτουν στις 2.650 μόρια, πρωτοφανές για Πολυτεχνική σχολή, όμως και πέρυσι ήταν επίσης χαμηλές. Ποιες είναι οι βασικές αιτίες για αυτό το φαινόμενο; Πού το αποδίδετε;
Οι αιτίες είναι αρκετές. Πέρα από τις ιδιαίτερες φετινές συνθήκες λόγω covid 19, ακόμα και η έντονη δραστηριότητα Airbnb με τις αρνητικές επιδράσεις στο κόστος αλλά γενικότερα στην εύρεση φοιτητικής στέγης στα Χανιά συνέβαλε αρνητικά, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και την ταυτόχρονη ολοκλήρωση της ανωτατοποίησης των ΤΕΙ που ξεκίνησε πριν περίπου 20 χρόνια. Δεν θα μείνω όμως στις γενικότητες, αλλά θα προσπαθήσω να σας δώσω μια άλλη, δική μου, προσωπική προσέγγιση. Την περσινή ακαδημαϊκή χρονιά ιδρύθηκε ένα νέο Τμήμα Μηχανικών Ορυκτών Πόρων στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με έδρα την  Κοζάνη. Αυτό στην πρώτη ανάγνωση δεν είναι αρνητικό, τους καλούς αντιγράφουν, άρα άμεσα πιστοποίησε ότι εμείς ως Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων που μόλις μέσα σε 25-30 χρόνια καταφέραμε και βγάλαμε στην αγορά εργασίας ισάξιους μηχανικούς του χώρου με αυτούς του Μετσόβιου, είμαστε τόσο καλοί που μας αντέγραψαν! Μπορεί ο καθένας να το διαπιστώσει αυτό: αντέγραψαν και το πρόγραμμα σπουδών μας και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό οδήγησε πέρυσι σε μια κατακόρυφη πτώση των βάσεων διότι οι υποψήφιοι που είχαν την Σχολή στις πρώτες θέσεις προτίμησης προέρχονταν κυρίως από τις «μεταλλευτικές περιοχές» της βορείου Ελλάδος. Αυτούς τους «χάσαμε» κυρίως για οικονομικούς λόγους. Άλλο το να σπουδάζεις σε απόσταση που την διανύεις οδικώς και μάλιστα σε φθηνή πόλη και άλλο να απαιτείται το πανάκριβο πλέον αεροπορικό μέσο ή η ταλαιπωρία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης σε μια από τις πιο ακριβές πόλεις της Ελλάδας. Δεν έφτανε όμως αυτό: φέτος δημιουργήθηκε η απόλυτη σύγχυση από δημοσιεύματα τύπου για την ισοτιμία επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων Πανεπιστημιακών τμημάτων (πρώην ΤΕΙ) που δεν έχουν αντιστοιχίσεις για μεταγραφές. Ορισμένα μάλιστα από τα τμήματα πρώην ΤΕΙ αναγκάστηκαν να βγάλουν διευκρινιστικές ανακοινώσεις. Μέσα στην τελική λίστα μη ισοτιμιών βρέθηκε λόγω ονόματος και η Σχολή μας, η οποία, εδώ είναι το διπλό λάθος του υπουργείου: δεν διαφοροποιήθηκε ως Μονοτμηματική Σχολή από το Τμήμα της Κοζάνης.  Έτσι η Σχολή μας βρέθηκε σε δύο λίστες. Το 2019 σε λίστα αντιστοίχισης  μεταγραφών και το 2020 σε λίστα μη αντίστοιχων τμημάτων ΑΕΙ.  Η σύγχυση αυτή σε συνδυασμό με τις ευρέως διαδεδομένες μέσω του τύπου πολιτικές απολιγνητοποίησης της χώρας οδήγησε σε δραματική μείωση δηλώσεων σε σειρά προτίμησης των υποψηφίων φοιτητών. Αυτό οδήγησε σε καταβαράθρωση των μονάδων εισαγωγής. Συνοψίζοντας, υπάρχουν πραγματικές αιτίες που συνδέονται με τις ιδιαίτερες συνθήκες της χρονιά, της πανέμορφης μεν αλλά πανάκριβης πόλης των Χανίων, σε συνδυασμό με λάθη τακτικής της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου.

• Εύλογα γεννιούνται ερωτήματα για το επίπεδο των φοιτητών σας τόσο φέτος, όσο και πέρυσι, Η κοινωνία λογικά αναρωτιέται “τι είδους επιστήμονες μπορεί να προκύψουν από μια πολυτεχνική σχολή με τόσο χαμηλές βάσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία της Σχολής στα τελευταία δέκα χρόνια 1/3 από τον αριθμό των εισακτέων ολοκληρώνει τις σπουδές του, το 1/3 διαγράφεται αυτοβούλως και το 1/3 περίπου «λιμνάζει». Θεωρώ ότι ο αριθμός των φοιτητών που θα διαγράφονται αυτοβούλως θα αυξηθεί οπότε το σύστημα θα αυτορυθμιστεί. Εμείς στο σύνολό μας διατηρούμε τα αυτονόητα υψηλά επίπεδα παροχών γνώσεων που απαιτεί κάθε πολυτεχνική σχολή, πολύ δε ιδιαίτερα σε μια σχολής που σε παγκόσμιο επίπεδο έχει πολύ υψηλές προδιαγραφές στο πεδίο των απαιτήσεων για την φοίτηση αλλά βεβαίως και υψηλές αποδοχές για τους αποφοίτους. Εμείς ποτέ δεν κάναμε και ποτέ δεν θα κάνουμε εκπτώσεις ούτε στην ποιότητα ούτε στο επίπεδο των παρεχόμενων σπουδών.

•Σκέφτεστε ως σχολή να ξεκινήσετε μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για τους φοιτητές σας προκειμένου να τους βοηθήσετε ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν; Μια πρώτη τέτοια αναφορά έγινε από τον πρύτανη κ. Διαμαντόπουλο.
Μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας έχουμε ήδη αρχίσει από πέρυσι, δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Για να μιλήσω από την εμπειρία στα μαθήματα που διδάσκω, αν και υπήρχε ενισχυτική διδασκαλία, ιδιαίτερα για το εργαστήριο του μαθήματος του πρώτου εξαμήνου Γεωλογία, η συμμετοχή των φοιτητών ήταν ελάχιστη έως μηδενική. Αυτό έχει πολλές αιτίες: οι περισσότεροι φοιτητές έρχονται στα διάφορα Τμήματα των ΑΕΙ και ιδιαίτερα σε τμήματα που δεν είναι στις πρώτες προτιμήσεις τους με μια λάθος «νοοτροπία συνταξιούχου» που μεταφράζεται ως ακολούθως: «κατέβαλα την προσπάθειά μου, αποκλείστηκα για ένα- δύο χρόνια από την κοινωνία, τώρα ως αντάλλαγμα θα μου δώσετε το δίπλωμα».
Αυτό βέβαια δεν ισχύει…διότι για να πάρει κανείς το δίπλωμα απαιτείται προσπάθεια και κόπος. Αυτή είναι η μια πλευρά του προβλήματος. Υπάρχει και μια άλλη δυστυχώς αρνητική κατάσταση: στην πραγματική δυσκολία που οδηγούνται αρκετοί φοιτητές όταν συνειδητοποιούν ότι έχουν πολλά μαθησιακά κενά τα οποία δεν μπορούμε να τους τα καλύψουμε, ούτε καν με συνεχείς ενισχυτικές διδασκαλίες.
Αυτό οδηγεί τους φοιτητές σε απομάκρυνση από την εκπαιδευτική διαδικασία και σε αυτό οφείλεται όχι μόνο το μεγάλο ποσοστό λιμναζόντων αλλά και των αυτοβούλως διαγραφέντων στη Σχολή μας. Το πρόβλημα βέβαια μετατοπίζεται και στους γονείς οι οποίοι αρχικά θα πρέπει να κάνουν μια ουσιαστική συζήτηση με τα παιδιά τους για το «τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν» . Οι σπουδές σε Σχολές/Τμήματα Πολυτεχνείου δεν ολοκληρώνονται εάν δεν υπάρχει ίδιο ενδιαφέρον. Αυτό θα πρέπει να το συνειδητοποιήσουν πρώτα οι γονείς που είναι και οι κατ΄ εξοχήν χρηματοδότες των σπουδών. Σε μια ευρωπαϊκή χώρα το 2020 είναι λάθος να ξεκινάει κανείς τις σπουδές του με την λάθος νοοτροπία «βλέποντας και κάνοντας…».

•Τι θα λέγατε σε κάποιον που σας ανέφερε πως «τελικά μήπως δεν χρειάζεται τέτοια σχολή στην Ελλάδα; Η πιο αξιόλογη εξορυκτική δραστηριότητα στη χώρα είναι ο λιγνίτης, που τα επόμενα χρόνια εγκαταλείπεται».
Πρώτα να παρακολουθήσει το μικρής διάρκειας βίντεο της ευρωπαϊκής ένωσης για τους ορυκτούς πόρους  . Στην συνέχεια να διαβάσει τα επαγγελματικά δικαιώματα της Σχολής μας που βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα της σχολής. Οι πάνω από εκατό διαφορετικού είδους μελέτες που διασφαλίζουν στους αποφοίτους μας τα επαγγελματικά δικαιώματα της Σχολής καμία σχέση δεν έχουν με όλες αυτές τις «παραφιλολογίες» που γράφτηκαν από νεο-καταστροφολόγους και βρέθηκαν εφήμερα στο φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα.

•Από τους δικούς σας αποφοίτους των τελευταίων ετών έχετε στοιχεία για το αν βρήκαν εργασία στο αντικείμενο τους στη χώρα μας, άλλαξαν τομέα και βρήκαν αλλού εργασία, έφυγαν στο εξωτερικό;
Η Σχολή, όπως σχεδόν η πλειοψηφία των πανεπιστημιακών σχολών, δεν διαθέτουμε τέτοια στοιχεία. Δεν είναι αρμοδιότητά μας να παρακολουθούμε την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων μας. Τα στοιχεία που διαθέτουμε είναι ελάχιστα και πηγάζουν κυρίως από τον Σύλλογο αποφοίτων μας, οπότε δεν μπορώ να απαντήσω με στοιχεία.
Θα μου επιτρέψετε να κλείσω με αυτό που έχω ήδη ξαναγράψει: Πρωτόγνωρες καταστάσεις ζούμε στην χώρα που δημιούργησε και μεγαλούργησε από την  αρχαιότητα κάνοντας χρήση του ορυκτού της πλούτου. Στην χώρα που σήμερα ελάχιστοι γνωρίζουν τι υπάρχει δίπλα στο σπίτι τους, στο χωριό τους. Στη χώρα που ανάλογα με τις περιστάσεις η κοινή της γνώμη «άγεται και φέρεται» από πηγαίους τίτλους εφημερίδων στο θέμα του ορυκτού της πλούτου από «Ψωροκώσταινα» σε “El Dorado”. Σε μια κοινωνία με παντελή έλλειψη μεταλλευτικής παιδείας,  που ταυτόχρονα όμως έχει ανάγκη την συνδρομή μας στον καθοριστικό πρωτογενή τομέα της οικονομίας της χώρας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Η ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΙΔΡΥΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟ 1983 ΓΙΑ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΜΕΤΑΛΛΙΚΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ, ΗΤΟΙ ΤΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΜΥΘΗΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ ΤΩΝ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑ 4/5 ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ…..ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ…..ΑΥΤΟΣ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΒΓΑΛΛΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΧΡΕΗ ΜΑΣ, ΝΑ ΕΞΟΠΛΙΣΕΙ ΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΤΗΝ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΛΛΑΝΙΚΟΥ ΠΟΥ ΠΑΣΧΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ.
    ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ ΑΣΧΟΛΟΥΜΕΘΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΦΥΣΙΚΟΎ ΑΕΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ. ΦΕΡΝΟΥΜΕ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΣΙΒΗΡΙΑ ΜΕ ΕΝΑ ΑΓΩΓΟ ΜΗΚΟΥΣ 4500 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ ΟΤΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ 50 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ ΣΤΟΝ ΚΥΠΑΡΙΣΑΙΚΟ ΚΟΛΠΟ…ΟΛΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ…ΠΕΙΝΑΜΕ, ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΕΦΕΤΟΣ ΔΑΝΕΙΣΤΗΚΑΜΕ 3 ΦΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ…..ΚΑΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.. ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΤΟΝ ΟΡΥΚΤΟ ΜΑΣ ΠΛΟΥΤΟ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΟΤΕ ΜΑ ΠΟΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα