Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Πάντα δάσκαλος!

«ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “Η ΧΑΡΑ”//Eχω μια καλή ιδέα./ Η τάξη μας να φτιάξουμε μια εφημερίδα./ Να την κρεμάσουμε, να την δουν όλα τα παιδιά του σχολείου./ Κι αν αρέσει θα συνεχίσουμε./ – Πώς θα τη φτιάξουμε;/ – Είναι πολύ εύκολο. Παίρνουμε ένα χοντρό χαρτί/ με διαστάσεις 0,62 x 0,86 μ. και το χωρίζουμε σε/ πέντε στήλες. Γράφουμε εκθέσεις, ζωγραφιές, νέα/ του σχολείου κ.λπ., σε χαρτάκια με πλάτος 0,11 μ./ και τα κολλάμε στις στήλες, όταν γεμίσουν όλες οι στήλες,/ η εφημερίδα είναι έτοιμη./ Πάνω από τις στήλες/ γράφουμε τον τίτλο, π.χ. Η ΧΑΡΑ./ Ο δάσκαλος έκανε ένα σχέδιο της εφημερίδας στον πίνακα./ Σας θεωρώ ικανούς να πραγματοποιήσετε την ιδέα μου.// Eπιασαν αμέσως δουλειά, έγραφαν, καλλιγραφούσαν,/ διόρθωναν, ζωγράφιζαν, έκαναν επιλογή, κολλούσαν./ Σε δέκα μέρες η εφημερίδα κρεμάστηκε στο/ διάδρομο και όλοι τη χάρηκαν./ Το δεύτερο φύλλο είχε και εργασίες/ μαθητών από άλλες τάξεις».

«ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ: // Σε όλο τον κόσμο υπάρχουν Eλληνες/ και διαπρέπουν με τον πολιτισμό τους και τη δουλειά τους./ Είναι μετανάστες παλαιοί και νέοι.// Και στην Ελλάδα υπάρχουν μετανάστες/ από ξένες χώρες. Τα παιδιά τους φοιτούν/ στα σχολεία μας. Τα αγαπάμε και τα βοηθάμε/ και μας χαρίζουν την πολύτιμη φιλία τους./ Και πλουτίζουμε με τον πολιτισμό τους./ Eχουν άλλο πολιτισμό, ρώτησε μια μαθήτρια./ Ακούστε ένα παράδειγμα, είπε ο δάσκαλος.// Σ’ ένα χωριό, στη ζούγκλα της Αφρικής, ένας/ ιεραπόστολος μάζεψε τα παιδιά και τους είπε:/ Oποιος φτάσει πρώτος σ’ εκείνο το πανέρι/ με τα φρούτα, θα το πάρει όλο δικό του./ Τα παιδιά πιάστηκαν χέρι χέρι κι έφτασαν/ όλα μαζί “πρώτα”. Γιατί το κάνατε αυτό;/ Για να είμαστε όλοι χαρούμενοι. Αν το ‘παιρνε/ ένας όλοι οι άλλοι θα ήταν λυπημένοι./ Αυτό δεν ταιριάζει στον πολιτισμό μας.// Ενας ιστορικός είπε:/ “Το να θέλουμε να ξέρουμε μόνο τον δικό μας πολιτισμό/ είναι σαν να ζούμε κλεισμένοι σε ένα σκοτεινό σακούλι”».

«ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ// Μια αφρικανική παροιμία λέει:/ “Χρειάζεται ολόκληρο χωριό για να μεγαλώσει ένα παιδί”./ Εκεί, χωρίς σχολείο, τα παιδιά ακούν και βλέπουν/ όσα γίνονται γύρω τους, μιμούνται και μεγαλώνουν.// Ερεύνησα και δεν βρήκα ανάλογη παροιμία στην/ Ελλάδα. Βέβαια κι εδώ τα παιδιά, παρατηρούν τα/ γενόμενα στην κοινωνία. Ολ’ αυτά όμως περνούν/ μέσα από τα σχολικά γράμματα και ευγενίζονται./ Γι’ αυτό ο Αγιος Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε:/ “Πρώτα σχολεία και μετά εκκλησία”.// Το σχολείο είναι ναός της ταπείνωσης και της προσευχής./ Κοινωνία σχολείου, λοιπόν./ Ιδού η συνευθύνη μας».

«ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ:// Τα βραδάκια, όλα τα γειτονόπουλα βγαίναμε/ στα σκαλάκια της εκκλησίας, και λέγαμε όσα/ ξέραμε κι όσα φανταζόμαστε.// Μια βραδιά πέρασε ο δάσκαλος./ – Τι κρυφό σχολειό είναι αυτό;/ – Σχολείο ελευθερίας, είπε ένα παιδί/ – Δεν αρκεί. Πρέπει να είναι και σχολείο δικαιοσύνης,/ είπε, και πριν μας χαιρετίσει, πρόσθεσε. Πρέπει/ να είναι και σχολείο ωφέλιμο. Χαίρετε!// Συζητήσαμε πολύ για δικαιοσύνη και/ ωφελιμότητα, που σαν σπόρους έριξε στις ψυχές μας ο δάσκαλος,/ μέχρι να μας φωνάξουν/ οι μανάδες μας για το γλυκό φαΐ,/ για τον δίκαιο ύπνο».

«ΔΥΟ ΛΑΘΕΜΕΝΕΣ ΓΝΩΜΕΣ:// Παλιά έλεγαν οι γονείς στον δάσκαλο:/ “Το κρέας, δάσκαλε, δικό σου τα κόκκαλα δικά μου”./ Και είχαν θεωρητικό στήριγμα μιαν άλλη γνώμη:/ “Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο!”// Εσείς, αγαπημένοι μου μαθητές, να λέτε:/ Το ξύλο βγήκε από την κόλαση/ κι εκεί οδηγεί δαρμένους και δάρτες.// Να λέμε και τούτο, είπε μια μαθήτρια:/ Το κρέας και τα κόκκαλα δεν ανήκουν/ ούτε στους δασκάλους, ούτε στους γονείς./ Ανήκουν μόνο στο παιδί μαθητή.// Δεν ξέρετε πόσο σας αγαπώ,/ είπε ο δάσκαλος, βάζοντας το χέρι στην καρδιά του».

«ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ: “Τα βιβλία δεν είναι για όλους./ Ομως εμείς πρέπει ν’ αγωνιζόμαστε/ τα βιβλία να είναι για όλους”.// Αυτός ο παλιός λόγος έχει κατηγορηθεί,/ ότι είναι ελιτίστικος και ρατσιστικός./ Είναι όμως έτσι; Για σκεφτείτε: Πόσοι/ διαβάζουν; Γιατί διαβάζουν; Πόσοι ξέρουν/ να διαβάζουν;/ Πόσοι έχουν χρόνο και βιβλία να διαβάσουν;// Σκεφτείτε και τούτο: Τα βιβλία είναι/ εκατομμύρια, ο χρόνος της ζωής ελάχιστος./ Πρέπει επομένως να κάνουμε επιλογή./ Είναι τυχεροί όσοι μπορούν να διαβάζουν».

Απ’ το βιβλίο “Είπε ο Δάσκαλος”, που εκδόθηκε “με την επίνευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας” (Αθήνα, 2017), του δασκάλου -ποιητή Κώστα Καλαπανίδα τα παραπάνω εν είδει ποιημάτων κείμενα. Επί τη ενάρξει της νέας σχολικής χρονιάς πριν από λίγες μέρες. Πάντα δάσκαλος! Κολλημένος στο δέρμα μου ο χιτώνας του δασκάλου…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα