Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ως συστηματικό παιδαγωγικό βήμα ανάδειξης του μαθητικού Tύπου της Κρήτης

Η πένα είναι πιο δυνατή από το ξίφος.
Edward Bulwer-Lytton, 1803-1873, Άγγλος συγγραφέας


Στη σημερινή εποχή λόγω της αυξανόμενης χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media ) αλλά και των ιστολογίων (blogs), ιστοσελίδων (sites) μπορούν να παράγουν περιεχόμενο όχι μόνο επαγγελματίες δημοσιογράφοι, αλλά και απλοί χρήστες(περιεχόμενο παραγόμενο από τους χρήστες -user generated content). Αυτό μπορεί να φανεί αρκετά χρήσιμο, (π.χ. σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών και εκτάκτου ανάγκης ) και να συμβάλλει στην καλύτερη παρουσίαση της είδησης. Ωστόσο, η απόλυτη ελευθερία στην παραγωγή ειδήσεων μπορεί να οδηγήσει στην παραπληροφόρηση και στις ανακρίβειες και προτάσσει επιτακτική την ανάγκη στην εποχή μας για την καλλιέργεια της παιδείας στα μέσα.
Προς την κατεύθυνση αυτή σε πρόσφατη  ημερίδα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης  για τον ψηφιακό γραμματισμό και την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση (με ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιακή κινηματογραφική παιδεία) όπου παρουσιάστηκαν οι θεματικοί άξονες που άπτονται του μαθητικού διαγωνισμού οπτικοακουσιτκής ψηφιακής δημιουργίας « Η ιστορία σου είναι η ιστορία της πόλης σου»,   τον οποίο προκήρυξε η Εκπαιδευτική Τηλεόραση, το Υπουργείο Παιδείας, το Τμήμα Αρχειονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, επισημάνθηκε από όλους τους φορείς ο κρίσιμος ρόλος της συστηματικής παιδείας στα μέσα και την πληροφορία στην σύγχρονη κοινωνία με αφετηρίες από την τυπική εκπαίδευση και την αρχική βαθμίδα.
Ο εγγραμματισμός  περιλαμβάνει  στοιχεία γνωστικά και μεταγνωστικά υψηλού επιπέδου (κριτική σκέψη), που αφορούν την κατανόηση του επιχειρούμενου από τα κείμενα εγχειρήματος, καθώς και υψηλού επιπέδου κοινωνική νοημοσύνη, που είναι αναγκαία για τη βαθύτερη κατανόηση των κοινωνικών καταστάσεων που υπηρετούν τα επιμέρους κείμενα.  Ένα βήμα πέρα από την έννοια του εγγραμματισμού είναι οι πολυγραμματισμοί. Οι πολυγραμματισμοί υποδηλώνουν την ποικιλία μορφών κειμένου που σχετίζονται με τις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας  και παράγονται μέσα σε μια πολύγλωσση και πολυπολιτισμική κοινωνία ως μια δυναμική και ιδιαίτερη έκφραση του σύγχρονου πολιτισμού.
Διαβάζουμε στον ιστότοπο του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), του οργανισμού που δημιουργήθηκε το 2015 και εποπτεύεται από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης: «Στον διεθνή χάρτη η UNESCO  προσεγγίζει το πεδίο ολιστικά με μια συνολική οπτική  ενοποιώντας τις δύο σχολές σκέψης, την παιδεία στα μέσα και την παιδεία στην πληροφορία σε έναν ενιαίο όρο  που περιλαμβάνει το σύνολο κοινωνικών , επικοινωνιακών και τεχνικών ικανοτήτων που ενθαρρύνουν τη συγκρότηση  μιας ισχυρής κοινωνίας ανταλλαγής πληροφοριών. ( Media &Information Literacy-MIL) Στο ψηφιακό περιβάλλον του 21ου αιώνα όπου τα οπτικοακουστικά και ψηφιακά μέσα επικοινωνίας διαδραματίζουν αναμφισβήτητα κυρίαρχο και δομικό ρόλο στην επικοινωνία, την αναμετάδοση της πληροφορίας και τη διάδραση μεταξύ των χρηστών –θεατών- καταναλωτών, είναι αναγκαία η χάραξη μιας μακρόπνοης και με όραμα πολιτικής  για την ενίσχυση της λειτουργίας τους ως παιδευτικών μηχανισμών με στόχο τη διαμόρφωση του ενεργού και ενημερωμένου πολίτη, προαπαιτούμενο της συμμετοχικής δημοκρατίας…»
Με αυτή τη στόχευση μια πολύ σπουδαία πρωτοβουλία έχει ξεκινήσει και ανθίζει στην Κρήτη ως συστηματικό παιδαγωγικό βήμα εμψύχωσης και ανάδειξης του μαθητικού δημοσιογραφικού πλούτου του νησιού,  με τις καίριες δράσεις  του Συλλόγου Νεανικής Δημοσιογραφίας «Τύπος και Ουσία-Λευτέρης Δασκαλάκης», μέσα από  την  πρωτοβουλία και τις συνεχείς προσπάθειες  ενός ακούραστου και πολύ δραστήριου  εκπαιδευτικού, του Γιώργου Δασκαλάκη. Ο Σύλλογος αναπτύσσοντας γόνιμες συνέργειες σε όλη την Κρήτη  μέσα από πολύ συστηματικές και ποιοτικές παιδαγωγικές παρεμβάσεις, επιδιώκει συστηματικά  να ενθαρρύνει τους μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  να εκφράζουν και να καταγράφουν τις συλλογικές δημοσιογραφικές τους απόπειρες, ώστε  να διαμορφωθεί ένα παγκρήτιο δυναμικό  βήμα μαθητικής δημοσιογραφίας που θα δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τις δουλειές τους σε μια ενιαία  έκδοση..Ευρύτερος στόχος του Συλλόγου είναι η συστηματική ανάδειξη και καταγραφή των μαθητικών εντύπων, καθώς και η μελλοντική, μόνιμη καταχώρισή τους σε ένα Κέντρο Νεανικής Δημοσιογραφίας.
Έτσι  και φέτος για 9η χρονιά  ο Σύλλογος Νεανικής Δημοσιογραφίας «Τύπος και Ουσία-Λευτέρης Δασκαλάκης», σε συνεργασία με  τους  Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης  έχει προσκαλέσει τους μαθητές της Κρήτης να συμμετάσχουν  στον 5ο Παγκρήτιο Διαγωνισμό Δημοσιογραφικών Δεξιοτήτων «Τύπος και Ουσία» (2018-2019) .

Στον διαγωνισμό υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες:

Α) Η πρώτη κατηγορία, αυτή του σχολικού εντύπου αφορά στις εφημερίδες και τα περιοδικά τάξεων ή σχολείων που έχουν εκδοθεί κατά την τρέχουσα σχολική  χρονιά  2018- 2019 και τα ψηφιακά.
Β)   Κατηγορία μαθητικού ρεπορτάζ ή φωτορεπορτάζ:
Γ) Κατηγορία μαθητικής συνέντευξης.
Δ) Κατηγορία μαθητικού άρθρου.
Ε) Κατηγορία μαθητικού σκίτσου ή γελοιογραφίας.

Επιπλέον τον Δεκέμβριο του 2018 ο Σύλλογος μαζί με την εφημερίδα «ΠΑΤΡΙΣ», κυκλοφόρησε  το πρώτο τεύχος του περιοδικού «Τα Κρητικόπουλα». στην Κρήτη που παρουσιάζει τις σχολικές εφημερίδες στους τέσσερις νομούς του νησιού. Με σπουδαία αφιερώματα, άρθρα, συνεντεύξεις και ρεπορτάζ των παιδιών, στο πλαίσιο του Παγκρήτιου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημοσιογραφίας
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται στο περιοδικό τα εξής:
– Ιστορική αναφορά στα μαθητικά έντυπα της Κρήτης κατά τον 20ο αιώνα
-   Αφιέρωμα στις αγωνίστριες Βαγγελιώ Αρμενάκη και Βαγγελιώ Φωτιάδου
-   Ένα σχολείο, «εκδοτικός οίκος»
-   Η βιομηχανική κληρονομιά της πόλης του Ηρακλείου 
-   Συνάντηση με τρεις Σύριες συμμαθήτριες 
-   Η ιστορία του Πύργου του Δαμολίνου 
-   Ο Άγιος Βασίλης των μικρών πραγμάτων 
-   Μαθητικό ραδιόφωνο και μαθητικός κινηματογράφος στην Κρήτη

Ο τίτλος αναβιώνει το πρώτο πανελλαδικά διασχολικό έντυπο «ΤΟ ΚΡΗΤΙΚΟΠΟΥΛΟ» που εκδόθηκε στα Χανιά το 1935 από φωτισμένους, προοδευτικούς δασκάλους και σταμάτησε ένα χρόνο αργότερα από τη δικτατορία του Μεταξά.  ( Σκίτσο εξωφύλλου: Μιχάλης Κουντούρης-Συντονισμός έκδοσης: Γιώργος Δασκαλάκης-Επιμέλεια ύλης: Μάριος Διονέλλης)
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Νεανικής Δημοσιογραφίας « Τύπος και Ουσία- Λευτέρης Δασκαλάκης»,. Γιώργος Δασκαλάκης μιλώντας για  τις δράσεις που υλοποιούνται μέσω του Συλλόγου επισημαίνει χαρακτηριστικά:
«Οι δράσεις μας υλοποιούν τα άρθρα 12.13 και 30 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού όπως έχουν κυρωθεί από τον νόμο 2101?1992. Τα άρθρα αυτά αναφέρονται στην ισότιμη πρόσβαση στην πληροφορία, με ειδική μέριμνα  για προφύλαξη  από κατευθυνόμενες ειδήσεις. Αρκετά κράτη και φορείς έχουν συμπεριλάβει τη μαθητική δημοσιογραφία στην επίσημη πολιτική του ( Βενεζουέλα, Περού κ.ά) . Ο μαθητικός τύπος της Κρήτης  υποστηρίζεται ραδιοφωνικά από την εκπομπή  «Έκτη Βάρδια» που μεταδίδεται κάθε Τρίτη από τις 9 έως τις 10 μ.μ.  στο Κόκκινο Κρήτης 88,4 και αποτελεί μια συμπαραγωγή του σταθμού και του Συλλόγου Νεανικής Δημοσιογραφίας «Λευτέρης Δασκαλάκης» Η εκπομπή φιλοξενεί μαθητές και εκπαιδευτικούς από σχολεία που παρουσιάζουν τα έντυπα τους ή τις όποιες άλλες πρωτότυπες δράσεις τους. Συνολικά ο Σύλλογος προωθεί όλες τις μορφές έκφρασης( λόγου κα γραφής) που δίνουν στους μαθητές  ισότιμη παρουσία στον χώρο της δημόσιας έκφρασης. Με την αρχή ότι ο άμεσος παραγωγός είναι ο πιο προφυλαγμένος διαχρονικά καταναλωτής!»

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
Εθνικό Κέντρο  Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνιών https://www.ekome.media/el/ekpaideysi/
Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση
http://www.i-create.gr/index.php/trexousesdraseis/istoria-tis-polis-sou
Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ

«Τα Κρητικόπουλα» σήμερα με την «Π»

Πρεμιέρα για τα “Κρητικόπουλα”

Click to access ergasia93.pdf


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα