Μουσείο Τυπογραφείας

Ως μινιμαλιστική φωτογραφία που δημιουργεί γέφυρες στον χώρο και τον χρόνο της σχολικής ζωής

«Eνα σχήμα, ένας όγκος, ένα χρώμα, μια επιφάνεια είναι κάτι από μόνο του. Δεν θα έπρεπε να αποκρύπτεται ως μέρος ενός αρκετά διαφορετικού συνόλου…»

Donald Judd

Ένα από τα είδη φωτογραφίας που αναπτύσσεται γρήγορα στις μέρες μας, γνωρίζοντας όλο και περισσότερους θαυμαστές, είναι η μινιμαλιστική φωτογραφία. Ακολουθώντας την ευρύτερη τάση του design προς τον αφαιρετισμό, οι φωτογράφοι αποφασίζουν να δώσουν περισσότερο βάρος στις μεγάλες φόρμες και τους άδειους χώρους, ξεκουράζοντας το μάτι του θεατή.
Ο μινιμαλισμός στη φωτογραφία είναι γνωστός ως ένα καλλιτεχνικό στυλ ή τεχνική που βασίζεται στην ακραία απλότητα και λεπτότητα, με διακριτικές και προσεγμένες χρωματικά και σχηματικά συνθέσεις. Χαρακτηρίζεται από επιτηδευμένη έλλειψη λεπτομερειών και για αυτό ίσως βρίσκει ισχυρή ακολουθία, ιδίως στις μέρες μας και στα Social Media.
To στυλ της απέριττης λιτότητας της μινιμαλιστικής φωτογραφίας χαρακτηρίζει τα έργα της συλλογής του φωτογράφου Michel Barbier που φέρει τον τίτλο «Τοπία της Γαλλίας και της Ελλάδας» τα οποία εκτέθηκαν στον φιλόξενο χώρο των 1ο και 2ο Δημοτικών Σχολείων Μαλίων λίγο πριν εκπνεύσει η σχολική χρονιά .
Η έκθεση είχε τη διττή στόχευση αφενός να εμπνεύσει μαθητές και εκπαιδευτικούς από την γαλήνη και την ισορροπία των χρωμάτων και της δομής των κάδρων του δημιουργού -φωτογράφου και αφετέρου να δημιουργήσει γέφυρες ανάμεσα στους πολιτισμούς της Γαλλίας και της Ελλάδας με βάση την ιστορία των σχολείων και τη διαδρομή τους στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Erasmus. O φωτογράφος Michel Barbier ως εκπαιδευτικός Νέων Τεχνολογιών πριν 20 χρόνια συμμετείχε σε ευρωπαϊκή σύμπραξη που υλοποιήθηκε στο Δημοτικό Σχολείο Μαλίων και από τότε έως και σήμερα επισκέπτεται τα Μάλια προκειμένου να πυροδοτήσει την έμπνευση του από τα φυσικά τοπία των Μαλίων.
Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας του, λειτούργησαν στο σχολείο παράλληλες δράσεις, όπως έκθεση εκπαιδευτικού υλικού και παραγόμενων του τρέχοντος προγράμματος Erasmus που υλοποιούν τα σχολεία εδώ και δύο χρόνια, καθώς και έκθεση λαογραφικού υλικού .Οι δράσεις ήταν ανοικτές στο κοινό και πλαισιώθηκαν με μουσική και χορό από ομάδες διαφόρων τάξεων με την ευθύνη των εκπαιδευτικών του σχολείου. Η καθιερωμένη γιορτή της λήξης της σχολικής χρονιάς πήρε έτσι τον χαρακτήρα μιας γιορτής δεσμών ανάμεσα σε δύο χώρες της Ευρώπης, δεσμών και διαχρονικής φιλίας που ανθίζουν και εξελίσσονται μέσα από καλές πρακτικές στις συνέργειες των εταίρων στα πλαίσια ευρωπαϊκών προγραμμάτων, δίνοντας εύγλωττα το μήνυμα της πολυδιάστατης αξίας των ευρωπαϊκών συμπράξεων.
Ο φωτογράφος Michel Barbier συνομίλησε με τα παιδιά για τα θέματα που επιλέγει στις φωτογραφίες του, την τεχνοτροπία που αξιοποιεί και τα παρότρυνε να αφουγκράζονται τη φύση, να παρατηρούν λεπτομέρειες, να έχουν υπομονή στον διάλογο με το φως και στην επιλογή των στοιχείων του κάδρου .Τους συνέστησε να επιλέγουν το φυσικό φως και όχι φίλτρα στις φωτογραφίες τους.
Κάθε έργο του και ένας ξεχωριστός διάλογος με τις μαθητικές ομάδες που εντυπωσιάστηκαν από την δύναμη της απλότητας των φωτογραφιών του. Οι φωτογραφίες του είναι ο καρπός αμέτρητων μοναχικών περιπατητικών διαδρομών στη Γαλλία και στην Κρήτη, ώσπου το φως να δώσει την σκίαση που τον εμπνέει στη σύνθεση του έργου του. Βλέποντας τα έργα του πραγματικά εντυπωσιάζεσαι από τη δυναμική που εκπέμπουν σχήματα , φόρμες , μοτίβα, γραμμές στο λιτό φόντο που έχει επιλέξει. Ο σοφός συνδυασμός των ελάχιστων στοιχείων στο κάδρο του μαγνητίζει.
Τα μυστικά της μινιμαλιστικής φωτογραφίας αντανακλώνται και στην προσωπικότητα του καλλιτέχνη καθώς αναφέρεται στις δημιουργίες του: Σε προκαλεί να σκέφτεσαι «out of the box», να αναζητάς την απλότητα μέσα από μια διαδικασία αφαίρεσης που σε ασκεί στη σωστή επιλογή, χωρίς εκπτώσεις ως προς το μήνυμα, σε ενθαρρύνει να εντοπίζεις έντονες γραμμές, να προσδιορίζεις γεωμετρικά μοτίβα, να αναζητάς το φως και τη σκιά, να δημιουργείς αντιθέσεις.
Ο δημιουργός τιμήθηκε από τον Δήμο Μαλίων και τον αντιδήμαρχο κ. Ευθύμη Μουντράκη για το έργο και την αγάπη του για τον τόπο σε μια σεμνή τελετή στο Δ.Κ. Μαλίων Η ιδέα των δύο διευθυντών των Δημοτικών σχολείων Μαλίων κ.κ Καλλιτσάκη Ιωάννη και Μπελιβανάκη Τηλέμαχου να σφραγίσουν το σχολικό έτος με αυτό το ξεχωριστό μάθημα-μήνυμα, μέσα από την πρόκληση-πρόσκληση μιας έκθεσης μινιμαλιστικής φωτογραφίας που ενέπλεξε τόσο δημιουργικά μαθητές, εκπαιδευτικούς, τοπική κοινωνία, και καλλιτέχνες, αξίζει θερμών συγχαρητηρίων για την πρωτοτυπία της σύλληψης και της σύνδεσης με τη σχολική ζωή! Αποτελεί πρωτότυπη καλή πρακτική που καταγράφεται, ως μια έμμεση, αλλά πολύτιμη παρακαταθήκη ευρωπαϊκής σύμπραξης που αναπτύχθηκε από εμπνευσμένους διευθυντές και δημιουργεί την προοπτική για περεταίρω εναλλακτική αλληλεπίδραση μέσω της τέχνης στο πλαίσιο ευρύτερα της πολυπολιτισμικής αγωγής.
Η τέχνη για μια ακόμη φορά δημιούργησε με θαυμαστό τρόπο γέφυρες ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον δυο διαφορετικών τόπων, στην κουλτούρα δύο διαφορετικών λαών, στη διδακτική αξιοποίηση θεματικών πεδίων ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο εύρος μιας εικοσαετίας, στην επικοινωνία διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, στη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης με την σχολική κοινότητα. Η τέχνη όταν δεν υποτιμάται, αλλά αξιοποιείται ευρηματικά, αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα δυναμικό μέσο ανάπτυξης και συνοχής της κοινότητας.

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις :
http://dim-malion.ira.sch.gr/
www.artistes.alpha-nord.fr
http://www.artistes.alpha-nord.fr/michel-barbier-photographe.html
https://artic.gr/minimalismos-sti-fotografia/
https://www.photocontest.gr/articles/ta-mystika-mias-minimal-fotografias

1 σχολιο

  • [Σουζάνα Λούπη Γιατρουδάκη] ~ 10 Ιουλίου 2018 ~ 22:36 ~ Απάντηση

    Εξαιρετική πρωτοβουλία!
    Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα τελματωμένα θέματα της Παιδείας μας αν τα προγράμματα αναμορφώνονταν κι εκσυγχρονίζονταν,προβλέποντας τέτοιες και όμοιες εκδηλώσεις!

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.