Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

«Ο σύγχρονος συγγραφέας οφείλει να καταπιάνεται με τον επαναπροσδιορισμό των αξιών»

«Ο σύγχρονος συγγραφέας οφείλει να καταπιάνεται με τον επαναπροσδιορισμό των αξιών, μάλλον σε πιο δημοκρατικό και ανθρωποκεντρικό επίπεδο δικαιοσύνης κι όχι στον όποιο φανατισμό είτε είναι θρησκευτικός είτε κοινωνικο-πολιτικός» λέει στις Διαδρομές ο Χανιώτης συγγραφέας Ιωσήφ Αλυγιζάκης που συμπληρώνει μια δεκαπενταετία στο ελληνικό εκδοτικό γίγνεσθαι και είκοσι χρόνια μυθοπλαστικής συγγραφής.

Oι Διαδρομές μίλησαν μαζί του για το “ταξίδι” του στη συγγραφή, για το στίγμα της σημερινής εποχής, τον ρόλο των πνευματικών ανθρώπων αλλά και για τα νέα του συγγραφικά -και όχι μόνον- σχέδια που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, ένα καινούργιο μυθιστόρημα, μια ανθολογία σύντομων χιουμοριστικών ιστοριών και δύο θεατρικά έργα που θα “ανέβουν” το 2015 σε Χανιά και Αθήνα.

Από το 2000 μέχρι το 2011 έχουν εκδοθεί έξι μυθιστορήματά σας, εκ των οποίων το ένα έχει μεταφραστεί και στα Γερμανικά. Υπάρχουν κάποιες βασικές γραμμές που τα ενώνουν;
Με χαροποιεί και με τιμά το γεγονός ότι μετά από σχεδόν μια δεκαπενταετία στο ελληνικό εκδοτικό γίγνεσθαι και είκοσι χρόνια μυθοπλαστικής συγγραφής, με ανακαλύπτει και αναγνωστικό κοινό σε άλλες χώρες αρχίζοντας από όλες τις γερμανόφωνες αλλά και με περαιτέρω γεωγραφικά ενδιαφέρον. Προσπαθώ το κάθε μου μυθιστόρημα να έχει να προτείνει κάτι διαφορετικό είτε ως προς τη συγγραφική οπτική, την τοποθέτηση χαρακτήρων, τον τρόπο αφηγηματικότητας, τη γλώσσα, την ευρηματικότητα. Γράφω πάντα και μόνο όταν έχω να προτείνω κάτι συγκεκριμένο κι όχι για να μου πουν “μπράβο”. Στη συγγραφή υπάρχει η τάση να ξορκίζουμε την προσωπική μας εμμονή. Ισως η βάση των έργων μου να εντοπίζεται ως επί το πλείστον στη φιλία -πολλές φορές στο ομόφυλο ψάξιμό της- την εμμονή στην προσωπική αλήθεια, την αξία στα προσωπικά και μόνο “πιστεύω”.

«Οσο πιο πολύ σφίγγεις τις στρόφιγγες για να στρεβλώσεις την αλήθεια, τόσο το ψέμα που αποστάζεται γίνεται πιο επικίνδυνο, τόσο αυτοί που μας εκμεταλλεύονται βασίζονται στην ευθυ- νοφοβία που απλώνεται σαν κύμα δειλίας» γράφετε στο βιβλίο “Κρυφά γοήτευσέ με”. Θα μπορούσε να περιγράφει ένα κομμάτι της κοινωνίας μας σήμερα;
Αφού διαβάσει λοιπόν κάποιος διεξοδικά το “Κρυφά γοήτευσέ με”, θα κατανοήσει και την αρχή του μυθιστορήματος αυτού, την οποία και αναγράφετε εδώ. Το βιβλίο καταπιάνεται με το τι κρύβεται πίσω από το προσωπείο του καθωσπρεπισμού, που μάχεται τα εγκλωβισμένα “πρέπει” στη σημερινή ελληνική κοινωνία. Ετσι, βλέπουμε παντρεμένους οικογενειάρχες να διάγουν διπλή ζωή με άλλους άντρες ή γυναίκες, ανθρώπους να εκμεταλλεύονται άλλους υπό το πρόσχημα της φιλίας ενώ αποσκοπούν στο χρήμα ή στη δόξα, άνθρωποι απίστευτα καταπιεσμένοι και ανώριμοι είτε στα 20 είτε στα 50 τους.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το στίγμα της σημερινής εποχής;
Η σημερινή εποχή είναι τόσο πολυεπίπεδη και πολύχρωμη που ο σύγχρονος συγγραφέας οφείλει να καταπιάνεται με τον επαναπροσδιορισμό των αξιών, μάλλον σε πιο δημοκρατικό και ανθρωποκεντρικό επίπεδο δικαιοσύνης κι όχι υπό τον όποιο φανατισμό είτε είναι θρησκευτικός είτε κοινωνικο-πολιτικός. Τα σημερινά δεδομένα μιλούν από μόνα τους. Μοναξιά, αυτοκτονίες, φτώχεια και αμύθητα πλούτη, εξουσία, ρατσισμός, μετανάστευση, μετατοπίσεις συνόρων και πόλεμοι, ασθένειες, τεχνολογικά επιτεύγματα και τόσα άλλα που δεν μπορούν να μην καλούν τον συγγραφέα να γράφει και να δημιουργεί.

Πιστεύετε πως υπάρχει σήμερα πνευματικό κλίμα; Διότι είναι γνωστό ότι οι μισοί Ελληνες… γράφουν. Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει τον συγγραφέα από τον γραφομανή;
Μια πολυεπίπεδη κρίση πάντα προσφέρει -εκτός των άλλων- και τροφή για δημιουργία έργων που έχουν σίγουρα κάτι να μας πουν. Είναι η εποχή που ο άνθρωπος ξεπλύνεται από αυτά που σε προσωπικό επίπεδο θεωρεί περιττά και στρέφεται σε δρώμενα που τον γεμίζουν πραγματικά. Το ότι οι μισοί Ελληνες γράφουν δεν σημαίνει απαραίτητα ότι διαβάζουν κιόλας. Θεωρούμε εαυτούς αυτοφυώς εμπνευσμένους.
Η πραγματιστική δικαιολογία που μας σώζει από αυτή την παρανοϊκή διάθεση είναι ο απίστευτος πλούτος της γλώσσας μας. Βέβαια, μόνο αυτό δεν κάνει κάποιον συγγραφέα, πόσο μάλλον λογοτέχνη. Δεν είναι ο αριθμός των βιβλίων που κάνει έναν συγγραφέα αξιοπρόσεκτο αλλά το πόσο πειραματίζεται, παίζει ή χειρίζεται τη γλώσσα που τον ανάγει σε λογοτέχνη.

Παράλληλα με τη συγγραφή, διδάσκετε και δημιουργική γραφή στα Χανιά. Πώς βλέπετε το επίπεδο της λογοτεχνικής παραγωγής στον τόπο μας;
Η δημιουργική γραφή, που κατ’ εμέ θα πρέπει να διδάσκεται σε όλα τα σχολεία, είναι ένα διδακτικό πλαίσιο το οποίο επεξεργαζόμουν στο μυαλό μου για πολλά χρόνια. Μου δόθηκε λοιπόν από πέρυσι η ευκαιρία να δομήσω όλο το αχανές υλικό που είχα μαζέψει και να το φορμάρω σε υλικό ακαδημαϊκής χρονιάς. Μέσα από τα μαθήματα αυτά, όπου κάποιος διαβάζει, δημιουργεί, και άρα γίνεται μη στερεοτύπως σκεπτόμενο άτομο, ανακαλύπτει κανείς ότι όντως υπάρχουν γερές πένες στα Χανιά. Εκεί φαίνεται ότι η πόλη μας έχει και κουλτούρα και διάθεση για γράμματα. Ηδη ένας μαθητής μου έχει γράψει μυθιστόρημα των 250 σελίδων, μια μαθήτριά μου διακρίθηκε σε διαγωνισμό σύντομης ιστορίας ενώ άλλη έχει ευαισθησία στην ποίηση που δύσκολα βρίσκεις πανελλαδικά, για να μιλήσω μόνο για τρεις από αυτούς. Εκείνο που πρέπει όμως να έχει κάποιος υπόψη του είναι ότι δεν χρειάζεται μόνο το ταλέντο για να γραφτεί ένα σύγγραμμα αλλά επίμονη και χρονοβόρα δουλειά. Αυτό λέω και στους μαθητές μου.

Η τελευταία σας συγγραφική δουλειά έχει “άρωμα” Χανίων καθώς μιλά μεταξύ άλλων για τον μύθο της λίμνης του Κουρνά.
Μιλάτε για το τελευταίο μου μυθιστόρημα “Το φύλο του έρωτα”, που εκδόθηκε το 2011 στην Ελλάδα όταν μάλιστα ζούσα ακόμα στην Κοπεγχάγη. Είναι μια πολύ συγκινητική και ευφάνταστη ιστορία στη δεκαεία του ’70 που διερευνά τον πραγματικό έρωτα και την αληθινή μη συμβατική αγάπη μιας διαφυλικής γυναίκας της οποίας η προσωπική αφήγηση ενώνει την ιστορία των ρωμαϊκών λουτρών του Μπαθ στην Αγγλία με τον μύθο της λίμνης του Κουρνά μέσω ενός κατάδεσμου-ενός μεταλλικού πλακιδίου στο οποίο αναγράφονταν αρχαίες ερωτικές ρήσεις.

Εχετε γράψει τρία θεατρικά έργα εκ των οποίων τα δύο έχουν ανέβει στο θεατρικό σανίδι. Ετοιμάζετε κάτι καινούργιο;
Εχω αναλάβει την πλήρη επιμέλεια και μυθοπλαστική οπτική δυο θεατρικών τα: “Γλυκέ μου Μάρλον” και “Αντίο Τεννεσσί”, που έχουν ανέβει στην Αθήνα μέσω μιας ομάδας που έχει δημιουργηθεί με μόνιμους συνεργάτες τον Λούντβιχ Χερτζ και Γιάννη Ρωμανό καθώς και ενός άλλου θεατρικού το οποίο αναμένεται να ανέβει μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων στα Χανιά πρώτα και μετά στην Αθήνα. Επίσης, έχω γράψει εξ ολοκλήρου ένα άλλο θεατρικό έκπληξη, που ετοιμάζεται με κάποια άλλη ομάδα για να ανέβει εδώ στα Χανιά για φιλανθρωπικούς σκοπούς, ευελπιστούμε μέσα στο 2015.

Εν μέσω κρίσης παρατηρούμε να “γεννιούνται” στην πόλη μας νέες δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης. Πώς βλέπετε αυτές τις προσπάθειες;
Το εντυπωσιακό με την ελληνική κοινωνία και πιο συγκεκριμένα τη χανιώτικη, είναι ότι έχει αρκετό κόσμο που είναι εξαιρετικά καλλιεργημένος και καταρτισμένος μέσω σπουδών σε τομείς που αφορούν στον πολιτισμό. Το επίσης εκπληκτικό, που θα έπρεπε να υποστηρίζει σύγκορμη η όποια Αυτοδιοίκηση, είναι ότι κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους έχουν ήδη πάρει την εξουσία στα χέρια τους και δημιουργούν και παράγουν πολιτισμό -άσχετα αν αυτό γίνεται έστω και αμισθί- επειδή αυτοί οι άνθρωποι ξέρουν ότι δεν είναι το χρήμα το παν. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η όποια κυβέρνηση ή τοπική αυτοδιοίκηση θα πρέπει -εκ της παλαιάς βολεμένης νοοτροπίας σκεπτόμενη- να εκμεταλλεύεται όλους αυτούς τους δημιουργούς που προσπαθούν με μηδενική οικονομική υποστήριξη να προσφέρουν έργο ιδιαίτερα σε καιρούς κρίσης.

Ποια είναι τα νέα σας συγγραφικά σχέδια;
Ευελπιστώ ότι το 2015 θα ολοκληρωθεί ένα καινούργιο μυθιστόρημα που γράφω εδώ και δυο χρόνια και διαδραματίζεται σε διάφορες χώρες του πλανήτη. Πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα που ξεκινά τον 19ο αιώνα και συνεχίζεται μέχρι και τον 20ο και βασίζεται στη πολυτάραχη ζωή ενός πολύ πρωτοπόρου ανθρώπου.
Ελπίζω μέσα στην επόμενη χρονιά επίσης, να εκδοθεί και μια ανθολογία σύντομων χιουμοριστικών ιστοριών, η οποία έχει πάρει ήδη την έγκρισή της από τον εκδοτικό.
Ταυτόχρονα, μεταφράζεται το μυθιστόρημά μου “Τρεις Λευκές Σελίδες” και σε άλλες γλώσσες εκτός της γερμανικής.
Εχουν γίνει επίσης επαφές για σεμινάρια δημιουργικής γραφής σε συνεργασία με εκδοτικό από το εξωτερικό και προσδοκούμε στο ότι θα ξεκινήσουμε το καλοκαίρι του 2015.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα