Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Ο μαθητής του τελευταίου θρανίου

Συχνά – πυκνά του έδινε τον λόγο για να διαβάσει κάποιο απόσπασμα από την Ιλιάδα. Κι εκείνος από το τελευταίο θρανίο όπου κάθονταν, ίσα που μπορούσε να ψελλίσει κάνα – δυο συλλαβές…
«Σσσσσ! Ο Νικολής έχει κάτι σημαντικό να μας πει!», ακούγονταν η βροντερή φωνή του αείμνηστου καθηγητή μας Δημήτρη Βεζονιεράκη. Ζητούσε απόλυτη ησυχία μέσα στην τάξη, όποιος κι αν έλεγε μάθημα.
Δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί επέμενε τόσο να δίνει τον λόγο στον μονίμως αδιάβαστο συμμαθητή μας.
Δεν ξέρω καν αν ο Νικολής αισθάνθηκε ποτέ έστω και κάτι από τη μαγεία της ποίησης του Ομήρου. Το σίγουρο είναι ότι οι συλλαβές που κατάφερνε να αρθρώσει ακούγονταν ολόκληρες μέσα στην αίθουσα. Η φωνή του αποκτούσε ξαφνικά το ίδιο βάρος με της αψεγάδιαστης απουσιολόγου. Τα λεγόμενά του έπιαναν τόπο, τον τόπο που αναλογούσε στον καθένα από εμάς.
Χρειάστηκαν να περάσουν χρόνια για να καταλάβω ότι εκείνες τις στιγμές στο 6ο Γυμνάσιο στη Νέα Χώρα, το μάθημα μεταφέρονταν πέρα και έξω από το σύμπαν των ευγενών πολεμιστών του αρχαίου έπους. Ήταν ένα μάθημα σεβασμού και ίσης μεταχείρισης. Σκληρό για δεκατετράχρονα παιδιά που από τη φύση τους ρέπουν προς τον κανιβαλισμό και τη χλεύη προς ο,τιδήποτε αδύναμο. Γι’ αυτό όμως ήταν κι ένα μάθημα πολύτιμο, αφού αυτό που ονομάζουμε Πολιτισμός και Παιδεία έχουν ως προορισμό να λειάνουν τις “γωνίες” τις ανθρώπινης φύσης.
Μου ήρθαν στον νου όλα αυτά τις τελευταίες ημέρες, καθώς ακούω από κάποιους να προτάσσουν την ανάγκη να διαφυλαχθεί η αξία της μαθητικής αριστείας και το προνομιακό δικαίωμα των άριστων επί της σημαίας.
Κι αναρωτιέμαι: λύσαμε όλα τα προβλήματα της Παιδείας και μας έμεινε το πρόβλημα των άριστων; Μήπως έπαψαν να υπάρχουν όλα αυτά τα παιδιά των τελευταίων θρανίων που χάνονται, είτε γιατί το σπίτι τους διαλύεται και δεν βρίσκουν πουθενά υποστήριξη, είτε γιατί η φτώχεια τα τραβάει από το μανίκι, είτε γιατί στα σχολεία μας δεν ακούγεται καθόλου η φωνή τους;
Κι ακόμα: Αυτοί οι μαθητές δεν έχουν το ίδιο δικαίωμα σε αυτή την πατρίδα άρα και στο σύμβολό της; Κι εμείς τι είδους σημαία θέλουμε, μια σημαία –  προνόμιο των λίγων ή μια σημαία – κοινό τόπο μιας κοινωνίας που δεν περισσεύει κανείς;
Εν κατακλείδι, μήπως αντί για τους άριστους θα έπρεπε πρωτίστως να ανησυχούμε για τους μαθητές των τελευταίων θρανίων;
Είναι βέβαιο ότι κι αυτοί έχουν κάτι σημαντικό να μας πουν. Θέλουμε να τους ακούσουμε;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

7 Comments

  1. Όταν είναι μόνο ένας που κρατάει την σημαία, αυτό δεν σημαίνει πως μειώνονται οι άλλοι, αλλά πως επιβραβεύεται
    αυτός ο ένας, και στην περίπτωση των μαθητών επιβραβεύεται συμβολικά η προσπάθεια των πολλών για την καλή απόδοση (αυτή πρέπει να είναι το ζητούμενο κάθε παιδείας). Ο σεβασμός και η φροντίδα για τους αδύναμους είναι εντελώς άλλη υπόθεση- πολύ σημαντική και αυτή.

    • Φυσικά δεν χρειάζεται να κρατά ο καλύτερος μαθητής την σημαία. Θα γινόταν και αλλιώς. Αλλά στην Ελλάδα έχουμε το έθιμο να την κρατά ο καλύτερος. Κανέναν δεν βλάπτει αυτό. Υπάρχει ως σύμβολο πως αξίζει να είσαι καλός μαθητής. Αν όμως πεις τέλος σε αυτό, και ταυτόχρονα λες πως η αριστεία είναι ρετσινιά και θέλεις να καταργήσεις πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια, είναι σαν να λες πως δεν χρειαζόμαστε καλούς μαθητές αλλά καλά σοσιαλιστικά πρόβατα που θα τα έχουν στο χέρι τους οι κυβερνόντες (οι σημερινοί έχουν την ψευδαίσθηση πως θα κυβερνούν για πάντα) , και αυτό σε ένα άκρως ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον- πας να καταστρέψεις δηλαδή το μέλλον των παιδιών και της χώρας σου. Ο άριστος μαθητής βγαίνει μέσα από την προσπάθεια των πολλών να είναι καλοί μαθητές. Πως κάποιοι μαθητές δεν προσπαθούν ή άλλοι δεν μπορούν ή μπορούν πράγματα που δεν τα ζητάει το σχολείο ή πως στην Τέχνη δύσκολα μπαίνουν βαθμοί, είναι εκτός θέματος. Στην Τέχνη ας μην βάζουμε βαθμό και αν κάποιος γίνει καλός κτηνοτρόφος ας τον θαυμάζουμε και ας τον βραβεύουμε.Τα παιδιά που δεν θέλουν γράμματα μην τα σέρνουμε σε λύκεια, αλλά μετά από εννιά χρόνια να υπάρχουν επαγγελματικές σχολές που θα μαθαίνουν μια τέχνη. Αλλά τι σχέση έχουν όλα αυτά με το πως στο σχολείο και στις άλλες σχολές το ζητούμενο είναι η καλύτερη επίδοση κάθε μαθητή ή φοιτητή, που θα αξιολογείται όπως παντού στον κόσμο με βαθμούς, με κορυφή της γενικής προσπάθειας τον αριστούχο;
      Δεν μου αρέσει και μένα πως τα παιδιά στις παρελάσεις βαδίζουν στρατιωτικά, αλλά και αυτό είναι άλλο θέμα.

  2. μεγαλο το θεμα , και σοβαρο.Με τηνκαταργηση του πρωτου μαθητη για σημαιφορου καιτην αντικατασταση του απο κληρωση σιγουρα μονο το θεμα δεν λυνεται αλλα γελοιοποιειται!! Αν θελουμε να στηριξουμε τους αδυναμους μαθητες, θα μπορουσε να βραβεβεται η προσπαθεια και η τολμη του αδυναμου μαθητη για να ενθαρυνεται ετσι σημαντικα ο δυσκολος δρομος του!! και ξερουμε ποια πως μπαινουν οι βαθμοι, καιτι επιδιωκουν με το μετρο του καλυτερου.!! αχ καημενη παιδια καιπαιδια στο ελεος του καθε δημοκρατιχοντος΄

  3. Καταπληκτικό! Η πολύχρονη εμπειρία μου στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, με κάνει να επικροτώ, από ψυχής, όλα όσα αναφέρονται στο κείμενο…! Αυτό είναι εκπαίδευση, παιδιά, αλλά και συνάμα παιδεία, που απαιτεί αρετή και τόλμη, μα και… ισορροπημένους και… σκεπτόμενους δασκάλους!

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα