Μουσείο Τυπογραφείας

Ο “άγνωστος” Παύλος Πολυχρονάκης

Μας αποκαλύπτεται στην “Aνοιξη Ψυχής”

Να το γράψω από την αρχή: Oταν διάβασα τα ποιήματα του νέου βιβλίου, με ποίηση αυτή τη φορά, του Παύλου Πολυχρονάκη με τίτλο “Aνοιξη Ψυχής”,  ένιωσα ότι σ’ αυτήν τη συλλογή ο ποιητής, καταθέτει τον άγνωστο, κρυμμένο μέχρι σήμερα Παύλο Πολυχρονάκη με ποιήματα που σηματοδοτούν μια κοινωνική “Επίθεση Αγάπης”.
• Hδη έχουν γραφτεί πολλά γι’ αυτήν τη νέα ποιητική συλλογή του. Με κοινή επισήμανση -που συμμερίζομαι- ότι σ’ αυτό το βιβλίο γνωρίζουμε έναν άλλο Παύλο: Aγνωστο, λυρικό, ιδιαίτερα συναισθηματικό αλλά πάντα μαχητικό.
• Επειδή, τα μέχρι σήμερα δεκάδες έργα του, ήταν πεζά, ευθυμογραφήματα κυρίως. Γνωρίζαμε και τις εξαιρετικές συλλογές του με σατιρικά ποιήματα για τα οποία ο Παύλος έχει πολυβραβευτεί. Αλλωστε, δικό του έργο είναι ο “Παγκόσμιος διαγωνισμός  έμμετρης σάτιρας ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΚΗΣ”  με έδρα τα Χανιά. Θεσμό που ο ίδιος θεσμοθέτησε και “αθλοθετεί” κάθε χρόνο βραβεία, καθιστώντας τα Χανιά παγκόσμιο κέντρο σατιρικής ποίησης.

Λυρική μελαγχολία
• Oμως, σε τούτη εδώ την συλλογή του, χωρίς να απογαλακτίζεται εντελώς από την σάτιρα (καθώς κάποια από τα ποιήματα “σπάνε” την λυρική μελαγχολία που διακρίνει όλη σχεδόν την συλλογή) ο Πολυχρονάκης μοιάζει να επιστρέφει σε αισθήματα, αξίες, αρετές, όνειρα που φύλαγε μέσα του σε ένα κρυμμένο μέχρι σήμερα “ντουλαπάκι” της ψυχής του. Εδώ, ο Παύλος  γίνεται λυρικός “τραγουδιστής”.
• Με εφηβική ορμή επιστρέφει λυρικά στην καταγραφή του έρωτα που κυριαρχεί στη ζωή. Και μάλιστα και σε πολύ νέες ηλικίες. Λες και τις (ξανα)ζεί.
• Αυτό μαρτυρά η κατάπρωτη από τις 8 ενότητες της συλλογής του, που έχουν όλες έμμετρο τίτλο: «Αυτός που δεν αγάπησε και άντρας και γυναίκα/ δεν έχει ζήσει μια στιγμή, ζωές κι αν είχε δέκα».
• Και το επιβεβαιώνει το καταληκτικό της ενότητας ποίημά του “Ποτέ μου δεν φαντάστηκα” όπου φαίνεται να εκπλήσσεται για τα πολλά πρόσωπα του έρωτα.

Μελοποιήσιμα
• Κάνοντας μια στάση εδώ θα λέγαμε ότι και αυτά τα ποιήματα αγάπης που υμνούν κυρίως τη γυναίκα σε διάφορες μορφές και ηλικίες, αλλά και πολλά άλλα της συλλογής θα μπορούσαν άριστα να μελοποιηθούν ως έντεχνα ή και λαϊκά τραγούδια. Οσοι μουσικοί αναζητούν τέτοια, ίσως τα βρουν σ’ αυτήν την συλλογή, καθώς πέραν του συναισθήματος που βγάζουν έχουν το προσόν να είναι και έμμετρα.
• Στις δυο επόμενες ενότητες οι έμμετροι τίτλοι μας προϊδεάζουν για τα που ζητούμε από τη ζωή προσευχόμενοι. Και στέκεται ιδιαίτερα στις αρετές ,τα χαρίσματα, τις αισθήσεις και συναισθήματά μας:
• «Θεέ μου μεγαλοδύναμε, δέξου τις προσευχές μας,/ κάνει να γίνουν Ανοιξη όλες οι εποχές μας» τιτλοφορεί την 2η ενότητα. Και την 3η «Την ευτυχία, τη χαρά καλή καρδιά και υγεία/ δώρα ακριβά, όποιος τα βρει Θεού ’χει ευλογία».
• H 4η ενότητα είναι αυτό ακριβώς που μαρτυρά ο τίτλος της: «Ξωμάχοι, φτωχογειτονιές κι όλοι οι ξεκομμένοι/ φιλοσοφούμε τη ζωή κι είν’ ευχαριστημένοι»
• Ο αθλητισμός δεν θα μπορούσε να λείπει και απ’ αυτήν τη συλλογή του Πολυχρονάκη, καθώς ο ίδιος υπήρξε πανελληνιονίκης και φαίνεται να μην έχει σταματήσει ποτέ να νιώθει τα συναισθήματα του αθλητή στον στίβο, να τα περιγράφει και να “προτρέπει” να ασχολούμαστε με τον αθλητισμό: «Αυτοί που απ’ τον αθλητισμό δεν έχουνε περάσει/ τη γλύκα και την ομορφιά, τσ’ άμιλλας έχουν χάσει!» ξεκαθαρίζει.
• «Πάντα υπάρχει τ’ άδικο μέσα στην κοινωνία/ και μας γεμίζει συμφορές, τρόμο και αγωνία»: Είναι ο τίτλος της έκτης ενότητας όπου ο ποιητής φιλοσοφεί πάνω σε παντεπίκαιρα  προβλήματα, όπως Πόλεμος, Πρόσφυγες, Ελεος, απονιά, κακία, χωρισμός,  γονική ευθύνη αλλά και την ανθρώπινη μοίρα. Και αυτά τα ποιήματα, κατά τη γνώμη μου, προσφέρονται  για μελοποίηση.
• Στην 7η ενότητα υμνεί την ελληνική αγάπη για την Πατρίδα “Απ’ τα παλιά οι Ελληνες δείξαμε πως μπορούμε/ για τη γλυκειά  πατρίδα μας θυσία να γεννούμε!»

Τα πολλά μας πρόσωπα
• Ενώ στην 8η και τελευταία ενότητα ο ποιητής συνεχίζει και τελειώνει φιλοσοφώντας: «Σ’ όσους η άπονη ζωή τους έχει αδικήσει/ μόνο η συμπόνια βάλσαμο, στον πόνο τους θα χύσει».
• Τα ποιήματα που ακολουθούν σ’ αυτήν την ενότητα είναι κραυγές και σπαράγματα για τον σημερινό άνθρωπο.
Τα πολλά πρόσωπα του οποίου θρηνωδεί στο μεστό μηνυμάτων ποίημά του “Ποιός είμαι”. Για το οποίο μάλιστα, όπως πρόσφατα διαβάσαμε, του απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο του Πανελλήνιου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού του Συνδέσμου Φιλολόγων Χανίων σε εκδήλωση που έγινε στις 17 Νοεμβρίου 2016 στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
• Ενα ποίημα με πολύ δυνατό έμμετρο στίχο που
-και αυτό- δικαιώνει την καταξιωμένη και αγαπημένη μας λογοτέχνιδα και γιατρό, Πόπη Ντουντουλάκη, η οποία προλογίζει τη συλλογή γράφοντας, μεταξύ άλλων: «Το βιβλίο θα λέγαμε ότι εντάσσεται καθαρά στον χώρο του έμμετρου χρονογραφήματος, χώρο από τον οποίο κατά καιρούς διαβαίνουν οι εργάτες του γραπτού λόγου, φίλοι ή μη της σάτιρας, πολύ λιγότεροι όμως παραμένουν για να ασχοληθούν συστηματικά με αυτό το είδος γραφής…».
• Οι αναγνώστες του βιβλίου έχουν πολλά να κερδίσουν από τα έμμετρα “μηνύματα” των ποιημάτων. Και φυσικά, καθένας μας θα τα διαβάσει και θα τα ερμηνεύσει με τη δική του ματιά. Οπως γίνεται και με όλα τα είδη του λόγου και της τέχνης. Καθένας “εισπράττει” κάτι διαφορετικό. Γι’ αυτό και οι πολλές, και καμιά φορά αντίθετες μεταξύ τους, ερμηνείες κριτικών και απλών αναγνωστών.
• Ως απλή αναγνώστρια και η υπογράφουσα, θεωρώ ότι η νέα ποιητική συλλογή του Πολυχρονάκη, είναι μια “επίθεση αγάπης”. Είναι μια ακόμα απόδειξη του πληθωρικού έμμετρου ταλέντου του και μια ακόμα αποκάλυψη των δυνατοτήτων του σε όλα τα είδη του έμμετρου και όχι μόνο λόγου.
• Η παρουσίαση της συλλογής θα γίνει στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ι.Μ.Κ.Α. στις 14 Δεκεμβρίου και  ώρα 7μμ.
Μέσα στο γνωστό αγαπητικό κλίμα που δημιουργεί ο Παυλής ως άμεμπτος οικοδεσπότης.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.