Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Μιμητές

Το ύφος στην ποίηση, όπως και σε κάθε άλλη τέχνη, είναι ο συγκερασμός της μορφής και του περιεχομένου· είν’ ο τρόπος εναρμονίσεως των δυο σ’ ένα σώμα ακέραιο και συμπαγές.
Οταν αυτός ο τρόπος συγκερασμού και εναρμονίσεως είναι ξεχωριστός κι ιδιαίτερος (δηλαδή προσωπικός), το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Έτσι, διαβάζοντας ποίηση του Σεφέρη αμέσως αναγνωρίζεις το ύφος του ανάμεσα σε μύρια άλλα ποιήματα άλλων ποιητών. Διαβάζοντας ποιήματα του Καβάφη και του Καρυωτάκη αμέσως ξεχωρίζεις, απ’ το ύφος γραφής, τα ποιήματα του ενός απ’ τ’ άλλου. Και στα δύο αυτά παραδείγματα ο τρόπος συγκερασμού κι εναρμονίσεως της μορφής και του περιεχομένου είν’ εντελώς προσωπικός κι επομένως είν’ εύκολο το ξεχώρισμα. Με το νόημα αυτό η άποψη του Σεφέρη περί μη παρθενογένεσης στην τέχνη δεν στέκει. Ακόμα κι ο ίδιος «παρθένο», δηλαδή, προσωπικό ύφος υιοθετεί στην ποίηση του παρά τ’ ότι ακολουθεί τα διδάγματα του μοντερνισμού.
Όμως το πράγμα δεν είν’ έτσι μ’ όλους τους ποιητές. Οι περσότεροι αδυνατούν να διαμορφώσουν ένα προσωπικό ύφος γραφής, να γράψουν ποίηση προκύπτουσα από έναν δικό τους τρόπο συγκερασμού και εναρμονίσεως μορφής και περιεχομένου. Αντ’ αυτού γράφουν μιμούμενοι το ύφος συγκεκριμένων ποιητών, κυρίως αυτών που είναι φτασμένοι κι ασκούν ιδιαίτερη γοητεία κι επίδραση πάνω τους. Μη δυνάμενοι λοιπόν ν’ αντισταθούν σ’ αυτήν την επίδραση (λόγω ίσως αδύναμης ιδιοσυγκρασίας, εύκολα παρασυρόμενης) και μην έχοντας βρει τη φωνή τους -ή για να το πω πιο σωστά, μην διαθέτοντας καν δική τους φωνή γιατί όπως ο ένας γεννιέται με περσότερη φαντασία από τον άλλο, όμοια και κάποιος γεννιέται με τη δική του φωνή που πρέπει να την ανασύρει από μέσα του, ενώ κάποιος άλλος όχι- υιοθετούν το ύφος άλλων.
Θ’ αναφερθώ σ’ ένα παράδειγμα χαρακτηριστικό (τα παραδείγματα είν’ πολύ περσότερα βέβαια!). Ο ποιητής Χρίστος Τρύφωνας δεν είν’ γνωστός στο ευρύ κοινό. Αρκετά ποιήματά του είναι έξυπνα και πνευματώδη, χαίρεσαι να τα διαβάζεις. Όμως, αμέσως μετά το πρώτο διάβασμα το ασκημένο μάτι «πιάνει» ότι εδώ το ύφος γραφής είναι καβαφικό. Θάλεγα ότι θυμίζει κραυγαλέα τον Αλεξανδρινό ποιητή σε πολλά του σημεία: στην ειρωνεία του, στο κλίμα παρακμής, στη διάψευση των προσδοκιών από μέρους των κεντρικών χαραχτήρων και σε πολλά άλλα.
Διαβάζοντας την ποίηση του Τρύφωνα αισθάνεσαι ότι διαβάζεις τον Καβάφη στις κακές του στιγμές ή, άλλως ειπείν, τα ποιήματα του Τρύφωνα θα μπορούσαν να είχαν γραφτεί απ’ τον Καβάφη σε στιγμές απουσίας έμπνευσης, μη εκλεκτές και αδύναμες. Έτσι γίνεται πάντα: το αποτέλεσμα της μίμησης είναι κατώτερο απ’ το αντικείμενό της. Ο ποιητής μιμούμενος το ύφος κάποιου άλλου γράφει ποίηση που είναι κακέκτυπο της πρωτότυπης, μια κακή εκδοχή αυτής.
Η λογοτεχνία είναι γεμάτη με ποιητές που δεν κατάφεραν ποτέ να κουρντίσουν τη φωνή τους σ’ έναν τόνο όλως προσωπικό· μπορεί τα ποιήματά τους να προκαλούν αισθητική απόλαυση, αλλά πάντα θυμίζουν κάποιον άλλο ποιητή και μάλιστα στην άφτερη εκδοχή του! Ένας τέτοιος ποιητής δεν μπορεί νάχει ποτέ συμβολή στην πρωτοτυπία.
Οι ποιητές που μιμούνται είναι συνήθως οι ελάσσονες δημιουργοί. Αντίθετα οι ποιητές που δέχονται επιδράσεις απ’ άλλους (οι επιδράσεις ειν’ αναπόφευκτες κι υπάρχουν πάντα στο ξεκίνημα· φτάνει να διαβάσει κάποιος πρωτόλεια έργα φτασμένων ποιητών που θυμίζουν έντονα τις επιδράσεις αυτές) και δύνανται μες απ’ αυτές να βρουν το δικό τους ύφος είναι συνήθως οι μείζονες ποιητές· είν’ αυτοί που για τους πολλούς «κλέβουν» απ’ την ποίηση άλλων, αλλά στην πραγματικότητα περνάνε μες απ’ την κρησάρα του προσωπικού τους ύφους τα «λάφυρα» αυτά και δίνουν στην ποίηση τη δική τους σφραγίδα.
Το  σημαντικότερο, λοιπόν, χάρισμα ενός ποιητή είναι να μπορεί ν’ ανακαλύψει το δικό του ύφος, να ρυθμίσει τους ποιητικούς του τόνους σε μια κλίμακα προσωπική, να πραγματώσει, εν τέλει, το δικό του ποιητικό δυναμικό, να γίνει ποιητικά αυτός που είναι!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

4 Comments

  1. Καλημέρα κ. Χατούπη,

    Συμφωνώ απόλυτα με το σημερινό σας άρθρο (αλλά και με τα προηγούμενα)
    και υπογραμμίζω την τελευταία παράγραφο, που με βρίσκει σύμφωνο 100%.

    Με εκτίμηση

    Γιάννης Θ. Πολυράκης

  2. Καταρχάς, δεν κατανοώ γιατί γράφτηκε το συγκεκριμένο άρθρο. Για να μιλήσει ο αρθρογράφος για μια παρωχημένη και αβάσιμη συζήτηση “μείζονες και ελάσσονες ποιητές” (που είναι ad hoc αστεία γιατί η λογοτεχνία δεν είναι πρωταθλητισμός) για να αναδείξει τον μιμητισμό στην τέχνη και να ανακυκλώσει την θεωρία της μη παρθενογένεσης ή για να θάψει τον ποιητή Χ. Τρύφωνα; Που ακριβώς βρίσκεται η επιχειρηματολογία στο συγκεκριμένο άρθρο; Γιατί δεν μας λέει ποιους μιμήθηκε ο Καβάφης; Κι εν πάση περιπτώσει ποια ποιήματα έχει διαβάσει ο αρθρογράφος από τον Τρύφωνα για να έχει ολοκληρωμένη γνώμη (αφού δεν κυκλοφορεί καμία του συλλογή του στο εμπόριο πέρα από κάποια μικρά δείγματα σε γνωστή Ανθολογία). Οι φράσεις του τύπου “θα μπορούσαν να είχαν γραφτεί απ’ τον Καβάφη σε στιγμές απουσίας έμπνευσης”, “άφτερη εκδοχή του!” κλπ. απλώς είναι άκοπες, τεμπέλικες εικασίες. Ούτε θεωρητικά θεμελιωμένες είναι ούτε εμπειρικά διαπιστωμένες ούτε απορρέουν από κάποιον ορθό συλλογισμό. Κοινώς τίποτα. Είναι απλώς πικρόχολα σχόλια. Και σημειώνω πως δεν θα προέβαινα σε σχολιασμό – εάν δεν αναφερόταν το συγκεκριμένο όνομα του ποιητή με αυτόν τον τρόπο. Θα το θεωρούσα πως είναι μια αποψάρα κάποιου, κάπου, κάποτε στο διαδίκτυο και θα το παρέβλεπα ως αδιάφορο. Αλλά για να μην το έχω προσέξει τόσα χρόνια μάλλον έτσι θα είναι.

  3. Κυρ Γιώργο,

    Αν ενοχλούν (εσένα κι όποιους άλλους) όσα γράφω, δεν χρειάζεται να τα διαβάζεις κι επομένως δεν θα χρειάζεται να χάνεις τον καιρό σου γράφοντας ασυναρτησίες πάνω σ’ αυτά που γράφω εγώ.

    Αλήθεια, γιατί δεν εμφανίζεσαι με το πλήρες όνομά σου; ΦΟΒΑΣΑΙ;;;;;;;

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα