Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Κατακαημένη Παιδεία

ΕΧΕΙ καταντήσει πεδίο πειραματισμών όλων όσων πέρασαν -και περνούν- από το περί ου ο λόγος Υπουργείο.

ΒΛΕΠΕΤΕ, στην Ελλάδα, Υπουργείο Παιδείας χωρίς μεταρρυθμιστή υπουργό δεν νοείται. Κι αυτή τη φορά έχουμε τον δεύτερο «αριστερό» υπουργό Παιδείας (μετά τον κ. Μπαλτά).

ΟΧΙ, βέβαια, ότι κατ’ ανάγκη κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης στην παιδεία είναι κακό. Ίσα-ίσα! Αν υπάρχει ένα υπουργείο που διακρίνεται για την «κινητικότητά» στον τομέα των μεταρρυθμίσεων, αυτό είναι -και θα πρέπει να είναι- το Υπουργείο Παιδείας.

ΟΜΩΣ, άλλο πράγμα είναι μια πραγματικά εμπνευσμένη μεταρρύθμιση, όπως εκείνες των Δελμούζου-Γληνού-Τριανταφυλλίδη (1917) και πάλι επί Ελ. Βενιζέλου η μεταρρύθμιση του 1928-1932 με υπουργό Παιδείας τον Γ. Παπανδρέου ή εκείνη του Ε. Παπανούτσου (1964) επί πρωθυπουργίας Γ. Παπανδρέου κ.λπ. και άλλο η σωρεία των πολλών κομματικών μεταπολιτευτικών «απορρυθμίσεων» που έχουμε από το 1981 και εντεύθεν.

ΟΛΕΣ οι μεταπολιτευτικές «μεταρρυθμίσεις ήταν (κατά έκφραση αριστερού) «αστικού τύπου» και εξετασιοκεντρικές: με στόχο τη μεγαλύτερη εισαγωγή σπουδαστών σε κάποια ανώτερη σχολή, χωρίς ουσιαστικά να παρέχεται μια αυτόνομη, επαρκής και ελεύθερη μόρφωση στα παιδιά.

ΟΛΕΣ οι κυβερνήσεις μέτραγαν πρώτα το πολιτικό κόστος κι έπειτα την ουσία της παιδείας των νέων. Έτσι, μόνιμο δόγμα των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων στο θέμα εκπαίδευση των νέων υπήρξε το «διά της ελάσσονος προσπαθείας, τα μέγιστα αποτελέσματα», αφού είχαν καταργηθεί ουσιαστικά οι προαγωγικές εξετάσεις στα δημοτικά, η αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού, ενώ και στα Γυμνάσια οι κάθε είδους εξετάσεις έγιναν τυπικές. Όσο για τα Λύκεια, υπήρχε πάντα μια τάση ισοπέδωσης των τμημάτων προς τη μετριότητα.

ΑΥΤΗ η βαθμιαία κατάπτωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ευτυχώς είχε ως σθεναρό «αντίπαλο» πλειάδα εκπ/κών όλων των βαθμίδων που έσωζαν το θεσμό «ελληνική παιδεία» διαμορφώνοντας, κόντρα στις πολιτικές, σωστούς πολίτες. Αυτοί, μη λογαριάζοντας εγκυκλίους και κομματικές «επιμορφώσεις» έκαναν τη δουλειά τους όπως την ονειρεύονταν, επειδή ακριβώς αγαπούσαν τα παιδιά και το επάγγελμά τους, ανεξάρτητα από το ποιος κυβερνούσε.

ΣΗΜΕΡΑ, δυστυχώς, έχουμε εκ νέου πειραματισμούς (τετραετές Γυμνάσιο, διετές Λύκειο, International Bacalaureate), ενώ όλο το σύστημα της παιδείας ευρισκόμενο σε βαθιά κρίση αιμορραγεί, τόσο με τη μεγάλη έλλειψη διδακτικού προσωπικού, όσο και με την κατάργηση σχολικών μονάδων και τη συρρίκνωση τμημάτων και βασικών ωρών διδασκαλίας. ΓΙ’ ΑΥΤΟ υπάρχει μια καχυποψία ως προς τη σκοπιμότητα και το ιδεολογικό υπόβαθρο του όλου εγχειρήματος, έστω κι αν ακόμη βρίσκεται υπό συζήτηση. Αλλά, οψόμεθα στη συζήτηση…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα