Μουσείο Τυπογραφείας

Ισλάμ και Πολιτισμός

24 foto

Pascal Buresi

Γάλλος καθηγητής Πανεπιστημίου
και υπεύθυνου έρευνας στο CNRS
(Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών
Ερευνών της Γαλλίας)
Συγγραφέας-ερευνητής
Δημοσίευσε το 2005 μια
Ιστορία του ΙΣΛΑΜ

Εκδόσεις LAROUSSE
Μετάφραση: Φώφη Νάσσου
Εκδόσεις Κασταλία 2007,
στις Γνώσεις του 21ου αιώνα
ειδική έκδοση για την Ελευθεροτυπία..

Στο Ισλάμ με διαχρονικά κινήματα προωθούνται πολιτικές μεταρρυθμίσεις είτε με θρησκευτικές δικαιολογίες είτε όχι.
Με το θεμελιώδες ζήτημα να αφορά προπάντων τις συνθήκες ανάδυσης του εκσυγχρονισμού του Μουσουλμανικού κόσμου. Με συνθήκες εμφάνισης ενός παγκοσμιοποιημένου πολιτικού Ισλάμ, το οποίο επιδιώκει να ενώσει ο νέος Σουλτάνος του Μωαμεθανισμού. Ο χρυσόθρονος και προκλητικός, πανίσχυρος, σήμερα και ανίσχυρος κάθε στιγμή ΤΑΓΙΠ ΕΡΝΤΟΓΑΝ.

Ο Ερντογάν από Πρωθυπουργός το 2003 έγινε Πρόεδρος της Τουρκίας το 2014.
Στις 24 του Ιούνη το περιοδικό ΤΙΜΕ Ιουλίου 9, 2018 παρουσίασε ένα σημαντικό και αντικειμενικό άρθρο στη στήλη “time Driet” του συνεργάτου του Ian Bremmer, με τίτλο στη στήλη «RISKREPORT” όπου αναφέρει ότι ο ΥΠΕΡΔΥΝΑΜΟΣ Πρόεδρος της Τουρκίας έχει ακόμα αδυναμίες.
Στο άρθρο του ο Ian Bremmer παραθέτει τα δεδομένα και τους πολύπειρους συνδυασμούς που χρησιμοποίησε για να γίνει πρωθυπουργός το 2003 και να προχωρήσει, να εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας το 2014, δίδοντας τον τόνο πολιτικής υπερεξουσίας του.

ΣΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ
Αλλά τον Ιούλιο του 2016 επιβίωσε από τη δολοφονία του από το στρατιωτικό πραξικόπημα. Γεγονός που τον οδήγησε από τότε σε έκτακτα στρατιωτικά και αστυνομικά μέτρα. Με τη γνωστή διαφυγή των 8 στρατιωτικών του πραξικοπήματος που ζήτησαν πολιτικό άσυλο στην Ελλάδα, που τους δόθηκε, για να φθάσει τώρα η κατάσταση μεταξύ Ελλάδος Τουρκίας σε τουρκική εκδίκηση με την παράνομη σύλληψη και εγκλεισμό στις φυλακές της Δυτικής Θράκης των δύο στρατιωτικών φρουρών μας οι οποίοι κρατούνται εκεί ακόμα με συνεχή απόρριψη των δικαστικών προσφυγών για την αποφυλάκισή τους.

ΠΑΡΑ ΤΗΝ «ΤΣΑΡΙΚΗ» ΥΠΕΡΔΥΝΑΜΙΑ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
Περαιτέρω ο αρθρογράφος Ian Bremmer αναφέρει ότι ο Ερντογάν έλαβε μέτρα ολοκληρωτικού ελέγχου. Συλλαμβάνονται 160.000 πολίτες, έκλεισε τηλεοπτικούς σταθμούς και μπλοκάρισε χιλιάδες websites.
Στις εκλογές του Απρίλη του 2017 τις κέρδισε με δυσκολίες. Όμως, αποφάσισε μια νέα εκλογική αναμέτρηση για απόλυτη ισχυροποίησή του με εκλογές που διεξήχθησαν στις 24 Ιουνίου του παρόντος χρόνου.
Όμως, παρά αυτή την Τσαρική υπερδύναμή του η τουρκική λίρα βρίσκεται σε αστάθεια. Ενώ, στο πρόβλημα των Κούρδων ακολουθεί ασυμβίβαστη πολιτική. Πάντως το διεθνές διερώτημα είναι πως η Υπερδύναμή του μπορεί να ευνοήσει τη σταθερότητα στη χώρα.

Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ
Με την ευκαιρία αυτή της Ερντογανικής υπερεξουσιαστικότητας στις σελίδες της ευθύνης του πνεύματος, παρουζιάσουμε σήμερα ένα άλλο (μετά την Κίνα) άκρως ενδιαφέρον βιβλίο με τίτλο: «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ» και υπότιτλο: Μια πίστη και πολλοί πολιτισμοί. Ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου των 128 σελίδων, καθηγητής Πανεπιστημίου, υπεύθυνος έρευνας στο CNRS, Κέντρο επιστημονικών ερευνών της Γαλλίας, δημοσίευσε το 2005 μια ενδιαφέρουσα ΓΕΩΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ.
Για να σημειώσει στο βιβλίο του «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ» ότι: Πολλές παρανοήσεις, σε ότι αφορά το ΙΣΛΑΜ, οφείλονται στον τρόπο που παρουσιάζονται τα γεγονότα, αλλά, η άποψη που θα σχηματίσουμε για το ΙΣΛΑΜ θα είναι εντελώς διαφορετική.

ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Και θα είναι διαφορετική τονίζει ο συγγραφέας η αίσθηση για το Ισλάμ, αν βρεθούμε στην Τουρκία, το Ιράν, στο Μαγκρέπ, τη Μαύρη Αφρική ή στην Ινδονησία.
Αυτό το βιβλίο, λοιπόν, στοχεύει να μας βοηθήσει να διακρίνουμε τι είναι αυτό που πραγματικά συνδέεται με τη Μουσουλμανική Θρησκεία και το Μουσουλμανικό πολιτισμό σε πέντε κεφάλαια, τα εξής:
Δόγματα και πράξεις λατρείας του Ισλάμ
Οι γεωγραφικές επιρροές στο ΙΣΛΑΜ
Πεδία επιρροής του Μουσουλμανικού πολιτισμού
Η Μουσουλμανική θρησκεία και το κράτος
Ισλάμ και πολιτική
Αυτό το μέρος του βιβλίου (σελ. 87-91) αναφέρεται ότι όλα τα χρόνια και κυρίως μετά τον αποικισμό, δεν έλειψαν από τη γη του Ισλάμ τα κινήματα που προωθούσαν τις πολιτικές μεταρρυθμίσεις, είτε επικαλούνται είτε όχι τη Μουσουλμανική θρησκεία. Παρόλο που στις μέρες μας η έννοια του ιερού πολέμου Τσιχάντ μονοπωλεί το ευρύτερο ενδιαφέρον.

ΠΡΟΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Όμως, το θεμελιώδες ζήτημα αφορά πολιτικά-προπάντων τις συνθήκες ανάδυσης του ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ στον Μουσουλμανικό κόσμο.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις στο Ισλάμ έγιναν κατά περιόδους (σε όλη την ιστορική του διαδρομή) για να εμφανιστούν ως μεταρρυθμιστικά κινήματα σε διάφορες περιοχές που έπρεπε να ανταποκριθούν στις κοινωνικές και πολιτικές του ανάγκες.
Με την πολιτική και θρησκευτική σκέψη, στο μουσουλμανικό κόσμο, είτε να εκδηλώνεται με την εμφάνιση μυστικιστικών ρευμάτων ή αδελφοτήτων, είτε με την τοπική λατρεία αγίων, είτε με τις δυναστείες που κατέλαβαν εξουσίες μετά από το κίνημα ηθικής και θρησκευτικής αμφισβήτησης, όπως η δυναστεία των Σαουντ, που συνδέεται με το μεταρρυθμιστή Ιμπν Ουαχαλφμ τον 8ο αιώνα που σημαδεύτηκε εξαρχής από τη χρόνια αμφισβήτηση των θεμελίων της και των δημιουργημάτων της.

«ΔΙΚΑΙΟ ΙΣΛΑΜ» ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΗΜΕΡΑ
Αυτό αποτελεί ένα μείζονος σημασίας θέμα σήμερα. Με την προβληματική του να στηρίζεται στη γεφύρωση μεταξύ των απαιτήσεων της Δημοκρατίας και του ΙΣΛΑΜ.
Σήμερα ορισμένα ισλαμικά κράτη ισχυρίζονται ότι εφαρμόζουν τη ΣΑΡΙΑ, (δηλαδή το θεϊκό νόμο)
Όμως, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια απλοϊκή ερμηνεία του. Για να στηρίζεται σ’ αυτήν η αναχρονιστική και εθνική νομοθεσία και η πολιτική εξουσιαστικότητα.
Για να διερωτηθεί ο Γάλλος συγγραφέας του βιβλίου γράφοντας (σελ. 81) και τα εξής: Με αυτές τις ισλαμικές αρχές, που μπορούν οι αρχές του Ισλάμ να συνυπάρξουν με αυτές της Δημοκρατίας που επίσης θεωρούνται οικουμενικές;

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΕ ΟΛΟ
ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ;
Στη χθεσινή και στη σημερινή, αλλά και στην αυριανή πραγματικότητα η εθνική γλωσσική και θρησκευτική διάσπαση, και ο πρόσφατος χαρακτήρας των περισσότερων ισλαμιστών, παράλληλα με την αστάθεια των συνόρων στην περιοχή όπου η πλειοψηφία είναι μουσουλμανική, εικόνα ασύμβατης καταστάσεως με το ΕΘΝΟΣ-ΚΡΑΤΟΣ που θα εξασφάλιζε την επικράτηση ενός πολιτικού καθεστώτος στηριζόμενου στην αρχή της πλειοψηφίας;
Για να προσθέσει ο συγγραφέας Pascal Buresi ότι: «Όλες οι κοινωνίες δεν καλούνται απαραίτητα να ακολουθήσουν τα ίδια στάδια της ανάπτυξης με τη χριστιανοσύνη της Δύσης από τον μεσαίωνα και μετά. Για να τονίσει ιδιαίτερα, πως δεν είναι σίγουρο ότι το πολιτικό σύστημα της κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας που είναι απαραίτητα η φυσική πολιτική κατάληξη όλων των περιοχών του κόσμου».
Αυτά όλα τα σημαντικά δεδομένα δεν τα αγνοεί ο πανίσχυρος σήμερα Σουλτάνος Ερντογάν ο οποίος οραματίζεται όλη αυτή τη διαφορετικότητα να την ενοποιήσει με τη σημερινή υπερεξουσία του η οποία αντιμετωπίζει μέγιστες δυσκολίες στη Νέα πορεία του.

Αλλά εμείς με το επόμενο κείμενό μας θα παρουσιάσουμε ως χριστιανοί τις νέες δημιουργικές δυνατότητες της Τουρκίας, ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ να τις ξέρουμε μεταξύ αντιμαχομένων μουσουλμανικών χωρών που κάθε μια έχει τις σκληρές ξεχωριστές θέσεις.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.