Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Η τοπική μας Ιστορία δεν διδάσκεται πλέον…

Οσοι σέβονται την τοπική Ιστορία οφείλουν να διαμαρτυρηθούν για την κατάργηση της διδασκαλίας της στο Γυμνάσιο.
Πιστεύω ότι αξίζει δημόσιος έπαινος στις εισηγήτριες και στους εισηγητές της ημερίδας για την τοπική μας Ιστορία της 7.10.16. Δηλαδή, στις Σμαράγδη Γαλημιτάκη, Μαρία Συρρή, Άρτεμη Σερδάκη, Αγγελική Καραθανάση, Ελευθερία Αποστολάκη, Στεφανία Αρχοντάκη, και στους Ρόδη Λοχαΐτη και Κώστα Νταντινάκη.
Κάθε ένας και κάθε μία φώτισε όψεις της τοπικής Ιστορίας περισσότερο ή λιγότερο γνωστές στους Χανιώτες. Οι εισηγητές έδειξαν ότι ενδιαφέρονται, ερευνούν κι ανακοινώνουν…
Ελπίδα η ημερίδα που οργάνωσε ο Σύλλογος Φιλολόγων να έχει συνέχεια κι η προσπάθεια τους να γίνει ευρύτερα γνωστή σε μαθητές και Χανιώτες.
Το σημερινό σημείωμα είναι ένα κάλεσμα αγωνίας για την κατάργηση της διδασκαλίας της τοπικής Ιστορίας στο Γυμνάσιο.

Χωρίς σεβασμό στη τοπική Ιστορία
Θλίψη προκάλεσε η ανακοίνωση στην παραπάνω ημερίδα για την περικοπή της 3ης ώρας της Ιστορίας στην Γ Γυμνασίου. Μιας ώρας που ήταν αφιερωμένη στην τοπική ιστορία. Η περικοπή λένε έγινε για λόγους οικονομίας.
Κι αναρωτιέται κάθε σκεπτόμενος πολίτης τι θα δείξει το ισοζύγιο των πεπραγμένων της γενιάς μας; Οτι κόψαμε τον ομφάλιο λώρο που συνδέει τις γενιές για να κάνουμε οικονομία. Εμείς που μάθαμε στον κόσμο να διδάσκεται από την Ιστορία του.
Αλλά ας θεωρήσουμε ότι υπάρχει οικονομική ωφέλεια. Ποια είναι;
Το περασμένο σχολικό έτος υπήρχαν 4500 τμήματα στην Γ’ τάξη του Γυμνασίου. Τι όφελος έχει το κράτος από την κατάργηση της διδασκαλίας του μονοώρου  μαθήματος της τοπικής Ιστορίας;
Μου λένε 1.5 εκατομμύριο ευρώ.
Από την πλευρά του Παθητικού τα αρνητικά μας κατακλύζουν:
Οι νεότερες γενιές γίνονται φτωχότεροι σε γνώσεις, χωρίς την ιστορική μνήμη θα περπατάνε σε τόπους μαρτυρίου σαν ξένοι, δεν θα μάθουν πότε για τον εαυτό τους, την ιδιαιτερότητα της Κρήτης και τις ρίζες τους.

Το εγχειρίδιο της Τοπικής Ιστορίας                                                                                 
Αναρωτήθηκα την περασμένη εβδομάδα αν υπήρχε βοήθημα για τους εκπαιδευτικούς ιστορικούς που δίδασκαν την τοπική Ιστορία. Και το έψαξα. Εμαθα ότι το εγχειρίδιο – βιβλίο για τον εκπαιδευτικό εκδόθηκε το 2006 από το Υπουργείο Παιδείας. Εμαθα επίσης, ότι είναι κατατοπιστικό αναφορικά με την ευρεία μεθοδολογική προσέγγιση που οδηγείται να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός. Μου είπαν ότι τα δείγματα τοπικής Ιστορίας καλύπτουν όλη την Ελλάδα, όλες τις εκφάνσεις και επιρροές της ιστορίας μας. Το σπουδαιότερο είναι ότι περιέχει εκτεταμένους καταλόγους πηγών και  πηγών για να βοηθιούνται οι εκπαιδευτικοί. Είναι ένα αξιοπρεπές εγχειρίδιο, μιας και βιβλίο για την τοπική Ιστορία λείπει δυστυχώς….

Ενα βιβλίο που δεν έγινε βιβλίο…                                                                             
Μια δεκαετία πριν αρχίσει να γράφεται το βιβλίο-εγχειρίδιο που ανέφερα στην προηγούμενη παράγραφο, δύο Χανιώτισσες φιλόλογοι είχαν ξεκινήσει τη συγγραφή ενός βιβλίου για την Ιστορία της Κρήτης. Θα πείτε μα υπάρχουν τόσα βιβλία για το θέμα. Η προσπάθεια, η πολύχρονη, από τη Μαρία Συρρή και την Αρτεμη Σερδάκη αφορούσε ένα βιβλίο για τα 15χρονα Κρητικόπουλα. Μια προσπάθεια που δεν έμελλε να ολοκληρωθεί. Εκατοντάδες σελίδες γράφτηκαν, πολλοί ειδικοί Χανιώτες συνεισέφεραν άρθρα και βοήθησαν, καθένας από το μετερίζι του. Εδώ και 25 χρόνια δεν βρέθηκαν τα χρήματα για την έκδοσή του.
Κι όμως τεύχη της τοπικής μας Ιστορίας θα μπορούσαν να ήταν έτοιμα όταν άρχισε η διδασκαλία του μαθήματος. Ακούσαμε στην ημερίδα ότι οι υποσχέσεις ήταν πολλές. Δεν υλοποιήθηκαν. Οι τοπικοί μας ιθύνοντες δεν άσκησαν τότε την επιρροή τους στην κεντρική εξουσία.

Η Ιστορία είναι επαναστατική                                                                                    
Η Μαρία Ευθυμίου, καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, σε συνέντευξη της, τον περασμένο μήνα, είναι κατηγορηματική.
«Δεν ξέρω αν η αποδυνάμωση του μαθήματος της Ιστορίας έγινε συνειδητά ή ασυνείδητα. Γιατί η Ιστορία είναι επαναστατική. Είναι η ζωή των ανθρώπων των ανθρώπων που δεν υπάρχουν πια – η ζωή μας, μιας και σε λίγο για εμάς ως Ιστορία θα μιλούν οι επόμενες γενιές. Μαθαίνοντας για τους ανθρώπους άλλων εποχών, για τον κόσμο που ζούσαν και για τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν, μαθαίνεις ουσιαστικά τον εαυτό σου. Είναι λοιπόν μάθημα επαναστατικό, γιατί σε ανατοποθετεί στον κόσμο, γιατί σε τοποθετεί στον κόσμο, γιατί σε ωθεί σε στοχασμό, γιατί σε επαναπροσδιορίζει. Με τον τρόπο αυτό, η Ιστορία σε απελευθερώνει».
Τις ίδιες θέσεις διακηρύσσει το παρακάτω απόσπασμα από την ποιητική μου συλλογή “Μέρες της Κρήτης” που κυκλοφόρησε το 1995.

Μέρες της Κρήτης
Μέρες λευτεριάς, ακμής, δόξας, έρωτα
διαδέχονται τις άλλες μέρες
Εκείνες της σκλαβιάς, της μοναξιάς.
Η Κρήτη κι οι Κρητικοί σοφοί σε εμπειρίες.

Τα γαλαζοπράσινα μάτια της Κρήτης
ερωτεύτηκαν
Αγαρηνοί, θαλασσοπόροι, Βενετοί,
Μα πιότερο εμείς
Οι διαβατάρηδες της ψυχής της
εμείς που κρατάμε τα δικά μας λάβαρα
χρόνο με το χρόνο, γενιά με τη γενιά.

Κι είναι ο λόγος της Κρήτης, ο λόγος μας
Βάλσαμο, τροφή, πυξίδα για τον άνθρωπο…

*Συγγραφέας, μέλος της Γ.Σ. της Ελληνικής Επιτροπής της Γιούνισεφ
Πτυχιούχος Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης
στην Δια Βίου Μάθηση

Επικοινωνία: polygnosi@gmail.com, 28210-40400 facebook: polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα