Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Η προϊστορία του ΚΤΕΛ Χανίων

Κάποιες φορές, πληροφορούμεθα από κείμενα σχετικά για τα πριν, το σημερινό ΚΤΕΛ, λεωφορεία συγκοινωνιών, με απώτερη περίπτωση τα λεωφορεία του πρωτοπόρου σε αυτές τις συγκοινωνίες Συγγελάκη, προπολεμικά. Eχει μάλιστα εκδοθεί και σχετικό κατατοπιστικό βιβλίο. Αγνοείται όμως ένα ιστορικό τμήμα αυτών των συγκοινωνιών.


Μετά την παράδοση και των Γερμανών των Χανίων στην πόλη μας, όπου πραγματικά τελείωσε ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος, όσον αφορά την Ευρώπη, άρχισαν δειλά-δειλά οι συγκοινωνίες στη δυτική Κρήτη.
Διαμένοντας κατά την Κατοχή στο Ρέθεμνος, αποφάσισαν οι γονείς μου να έρθουμε στα Χανιά, όπου είχαμε χρόνια ν’ ανταμώσουμε με συγγενείς. Φεύγοντας, τον Οκτώβριο του 1944 οι Γερμανοί από το Ρέθεμνος, είχαν ανατινάξει όλες τις γέφυρες ως τα Χανιά.
Ανακαλύψαμε, λοιπόν, τα οχήματα που επραγματοποιούσαν τότε τη συγκοινωνία για Χανιά. Ήταν του προδρόμου του ΚΤΕΛ με την ονομασία Σ.Π.Α.Ν.Χ. (Συνεταιρισμός Πληγέντων Αυτοκινητιστών Νομού Χανίων). Είχαν επιταχθεί τα όποια λεωφορεία τους, από το 1940, ή καταστραφεί μετέπειτα και τους είχαν παραχωρηθεί κάποια στρατιωτικά φορτηγά, μάλλον Αγγλικά, που τα έβαλαν στη γραμμή αυτή. Πολύ φαρδιά, με κάγκελα στα πλάγια και όχι κανονικά, κλειστά παραπετα, σωριάζονταν οι επιβάτες πάνω σε αποσκευές, σακιά, κ.λπ., και η διαδρομή χρειαζόταν τρεις έως πέντε ώρες λόγω γεφυρών! Δεν υπήρχαν τότε μηχανήματα και είχαν διανοιχθεί περάσματα πρόχειρα, κάτω από τις γέφυρες, μέσα στα ρέματα ή σε κάποια σημεία όπως στο ποτάμι στις Βρύσες Αποκορώνου, είχαν φτιαχτεί γέφυρες από σανίδια και υποστυλώματα οικοδομικών έργων που έτριζαν φοβιστικά, όσο ήταν πάνω τους το όχημα.
Χρειαζόταν επίσης πολύ δεξιοτέχνης οδηγός για να καταφέρει να περάσει με τους τροχούς να… εξέχουν και λίγο από κάθε πλευρά των σανίδων…
Πριν όμως από το σημερινό ΚΤΕΛ υπήρχε το Κ.Τ.Ε.Υ.Λ. ήτοι, Κοινό Ταμείο Υπεραστικών Λεωφορείων, για να ξεχωρίζει από τον συνεταιρισμό των Αστικών. Τα λεωφορεία ήταν, αν θυμάμαι καλά, 30-35 θέσεων, μερικά κουτσομούρικα και με χώρο κλειστό στο πίσω για αποσκευές, αλλά και σκάρα αποσκευών πάνω από την οροφή ή πίσω.
Μπορούσες να ταξιδέψεις στον στριμωγμένο χώρο όπου και εκεί γέμιζε διάφορα είδη. Ο αείμνηστος Γάλλος σπηλαιολόγος Πωλ Φωρ, μου έλεγε κάποτε ότι ερχόταν από Σφακιά για Χανιά και στον διάδρομο δίπλα του ήταν δεμένη μια κατσίκα. Για να περνά η ώρα, έγραφε γράμμα στη γυναίκα του, όσο διαρκούσε το ταξίδι και της ανέφερε ότι ασφαλώς θα έχει πάρει το επιστολόχαρτο και την… μυρωδιά της κατσίκας.
Είναι γνωστό ακόμη το ανέκδοτο του χωρικού, που ερώτησε τον οδηγό αν πληρώνουν εισιτήρια τα δεντρά και ο οδηγός νομίζοντας ότι θα φορτώσει κάτι για φύτεμα, του έδωσε αρνητική απάντηση, οπότε ο χωρικός φωνάζει στη γυναίκα του “Λεμονιά, ανέβα”. Λεμονιά φυσικά ήταν το όνομά της.
Αυτά για την ιστορία…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Μια διορθωσουλα μονο:η δευτερη φωτογραφια δεν εχει σχεση με ….Κισσαμο!!!Ειναι ακριβως απεναντι απο τη Δημοτικη Αγορα,η οδος Νικολαου Πλαστηρα απλα τοτε δεν υπηρχε αυτη η οδός!!!Εκει ακριβως ειναι η ταμπελα του Συγγελακη,δίπλα ακριβως που λεει “Ζυθος” ειναι το ξενοδοχειο “Κυδων”…

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα