Μουσείο Τυπογραφείας

ΓΙΑ ΞΕΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

Γυρίσματα μετ’ εμποδίων

10Ελλειψη σχεδιασμού από Περιφέρεια, Δήμους και φορείς, ενίοτε και «κουτοπόνηρες» πρακτικές από ιδιώτες, αντιμετωπίζουν παραγωγοί κινηματογράφου και τηλεόρασης από το εξωτερικό που επιλέγουν να κάνουν γυρίσματα στα Χανιά και την Κρήτη.
Aυτό επισημαίνει ο  σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής Θοδωρής Θωμαδάκης που έχει εργαστεί τα τελευταία χρόνια σε όλες σχεδόν τις μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές που γυρίστηκαν στην Κρήτη, αλλά και σε πολλές άλλες ξένες παραγωγές που χρησιμοποίησαν το νησί μας ως κινηματογραφικό σκηνικό. Με αφορμή τα 3 reality που γυρίζονται στα Χανιά μέσα σε ένα χρόνο και τις πρόσφατες κινηματογραφικές παραγωγές, κάνουμε μια συζήτηση με τον Θοδωρή για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παραγωγές αυτές.

Είναι τυχαίο το γεγονός ότι μέσα σε 12 μήνες γυρίζονται στα Χανιά τρεις παραγωγές από το εξωτερικό και μάλιστα reality;
Ναι είναι καθαρά τυχαίο γεγονός! Οι Ευρωπαϊκές παραγωγές ψάχνουν όμορφα μέρη σε όλη την Ευρώπη και εκτός αυτής. Το ότι φτάνουν και στην Κρήτη είναι λογικό γιατί είναι ένας προορισμός για τη Μεσόγειο. Για τα reality που θέλουν να δείξουν παραλίες, όμορφα μέρη, ήλιο, η Κρήτη είναι από τα καλά σημεία! Έτυχε να συμπέσουν σε ένα χρόνια τρία.

Τι είναι αυτό που προσελκύει παραγωγές τηλεοπτικές και κινηματογραφικές στην Κρήτη;
Το καλό με την Κρήτη είναι ότι είναι   νησί, αλλά μεγάλο νησί. Μια παραγωγή εδώ μπορεί να βρει τα πάντα. Δεν είναι πχ. η Μύκονος όπου λόγω μεγέθους έχει συγκεκριμένες δυνατότητες. Η Κρήτη παρέχει παραλίες, μνημεία, ορεινό όγκο, ενδοχώρα. Αυτό είναι στα συν μας. Ανάλογες δυνατότητες βέβαια έχουν η Κύπρος, η Σικελία, η Κορσική κα.

Πρόσφατα εργάστηκες στην παραγωγή του reality «Les Vacances des Anges» (οι διακοπές των Αγγέλων)  που γυρίστηκε στο μεγαλύτερο μέρος του στα Χανιά. Έχει ακουστεί ότι άφησε πάνω από 1 εκ. ευρώ στα Χανιά; Τι ισχύει;
Αυτές είναι πολύ μεγάλες παραγωγές, έχουν μεγάλο budget και μπορούν να αφήσουν χρήματα και το ποσό ισχύει. Πλέον καμία ελληνική παραγωγή δεν μπορεί να αγγίξει αυτά τα νούμερα.  Οι ξένες έχουν μεγάλο οικονομικό όφελος για τις περιοχές που γυρίζονται αλλά και μεγάλη διαφήμιση γιατί έχουν πολύ μεγάλη τηλεθέαση.

Πέρα από τα reality, είχε εργαστεί και στο “Two Faces of January” την ταινία που είχε ως βάση τα Χανιά πριν από πέντε χρόνια. Ποία είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίσατε;
Οι παραγωγές αυτές αφήνουν  χρήματα. Καλά κάνουμε και τα εισπράττουμε αλλά δεν πρέπει να αισχροκερδούμε. Και αυτό γιατί ορισμένοι λειτουργούν με τη λογική “αυτοί έχουν λεφτά, ας τους πάρουμε όσα περισσότερα μπορούμε”.  Ναι να βγάλεις χρήματα αλλά μην ζητάς τον ουρανό και τη θάλασσα! Στα χωριά οι άνθρωποι ήταν πιο αγνοί, πιο φιλικοί, τους άρεσε η όλη ιδέα, δεν είχαν “τρελές” απαιτήσεις.

Για να προσελκύσουμε τέτοιες παραγωγές τι πρέπει να κάνουμε;
Να γίνουμε πιο σοβαροί. Να αποφασίσουμε τι θέλουμε. Θέλει ο Δήμος, η Περιφέρεια να φέρουμε κινηματογραφικές παραγωγές. Ας καλέσουν αυτούς που συνεργάζονται μαζί τους και να δουν τι θέλουν οι παραγωγές αυτές, τι μπορούν να κάνουν οι τοπικές αρχές.
Καταρχήν τις  υποδομές τις έχουμε. Χρειάζεται όμως από τη στιγμή που δίνεις μια άδεια για  κινηματογράφηση, να ζητάς ως Δήμος, ως κράτος, ως Περιφέρεια κάποιο αντίτιμο  αλλά να προσφέρεις και τα βασικά. Βάζεις κάποιες προϋποθέσεις για να προσληφθεί προσωπικό από την περιοχή. Επίσης λες “θέλετε γύρισμα στο λιμάνι, από το  Α΄ μέχρι το Β΄ σημείο, την Χ΄ ημερομηνία;
Θα φροντίσω ώστε να διακοπεί η κυκλοφορία (όπως ακριβώς όταν γίνονται εργασίες) ώστε  γυρίζεται ανεμπόδιστα”. Και βέβαια έγκριση των αιτημάτων για κινηματογραφήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Ένας βασικός λόγος για να έλθει μια ξένη παραγωγή στην Ελλάδα είναι οι αρχαιολογικοί χώροι. Πολύ σωστά έχουν βάλει κάποιο αντίτιμο για κινηματογραφήσεις αλλά για να δοθούν οι εγκρίσεις σε “πεθαίνουν”.
Το 2012 για τα γυρίσματα του “Two faces” στην Κνωσό, είχε υποβληθεί το αίτημα 5 μήνες πιο πριν αλλά   δεν μας είχε δοθεί άδεια και είχε φτάσει η ώρα των γυρισμάτων. Προφορικά μας είπαν από το Υπουργείο, ότι “ είναι ΟΚ πηγαίνετε”.
Πάμε εκεί και οι φύλακες δεν μας άφηναν γιατί δεν υπήρχε λέει καμία γραπτή έγκριση. Τους λέμε έχουμε πάρει άδεια, πάρε  τηλέφωνο την τάδε στο Υπουργείο να μιλήσεις, να συνεννοηθείς. Τελικά με τα πολλά μας λένε μπείτε!   Μπήκαμε, γεμάτη η Κνωσσό τουρίστες άντε τώρα να κάνεις γυρίσματα δεκαετίας ΄60 με τόσο κόσμο! Τα γυρίσματα τελείωσαν, τα συνεργεία έφευγαν και τότε ήλθε η άδεια από το Υπουργείο.
Στο λιμάνι των Χανίων έψαχναν εναγωνίως να βρουν από που θα πάρουν ρεύματα για γυρίσματα. Θα το πλήρωναν και με το παραπάνω. Δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν, ούτε με τη ΔΕΗ, ούτε με το Δήμο, ούτε με τους ιδιώτες.
Έφεραν γεννήτριες τελικά από την Αθήνα. Και αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα!

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.