Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024

“Γυναίκες που ’γιναν ένα με τη γη”

ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΕΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ
• Ημουν ένας από τους τυχερούς -και δεν ήμασταν λίγοι!- που το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων (μόλις τώρα, αυτό το Πάσχα και με φως ιλαρόν!), παρακολουθήσαμε στο Πνευματικό Κέντρο των Χανιών τη νέα παραγωγή – παράσταση της Μαρινέλλας Βλαχάκη (Εταιρεία Τέχνης “Βιολέττα”) με τον χοϊκό τίτλο “γυναίκες που ’γιναν ένα με τη γη”.
• Μέθεξη – συγκίνηση – συμπόρευση – κάθαρση: πώς αλλιώς, όταν σηκώνεσαι στο σανίδι με ραχοκοκκαλιά τον εξαίσιο λαϊκό λόγο και δη αυτόν της προφορικής γυναικείας αφήγησης! Θέαση και θεατρική έκφραση δέθηκαν αγαστά σε μια κατάθεση σύγχρονου θεάτρου!
• Η Μαρινέλλα Βλαχάκη με την πιστοποιημένη, ιδιαίτερη ευαισθησία της προς το γνήσιο, απέριττο και καθαρό λογο-τέχνημα (ευαισθησία που έχει αποδώσει πολλούς και καλούς καρπούς, χρόνια τώρα), διάλεξε επτά (7) [χρονική περίοδος: Κατοχή – Εμφύλιος] από τις 68 καταγεγραμμένες προφορικές αφηγήσεις ηλικιωμένων γυναικών της Ηπείρου, τις οποίες συγκέντρωσε σε βιβλίο η Γεωργία Σκοπούλη (“Αυτές που ’γιναν ένα με τη γη”, Δωδώνη 2008).
• Τις συνταίριαξε και τις φρόντισε για να αποδοθούν ως θεατρικός μονόλογος επί σκηνής: οι “φωνές” τους δένουν σε μία φωνή, σ’ ένα σώμα, της ηθοποιού και μορφοποιούν το εξατομικευμένο σε συλλογικό μέσω της κοινής ζωής και μοίρας!
• Αληθινή οδοιπορία μνήμης! Που τόσο μα τόσο (και) σήμερα τη χρειαζόμαστε!
• Και τι δε λένε αυτές οι γυναίκες! Τόσα όσα τις σημάδεψαν και τις έκαναν ένα με τη σκληρή τους γη! Και πώς τα λένε! Μ’ έναν λαγαρό, ολοζώντανο, χειμαρρώδη λόγο -τίποτε μεμψίμοιρο, μίζερο ή ενοχικό- κάποιες στιγμές με τόσο χιούμορ, που μας “λύνουν” από το βάρος τους, αφηγηματικό και παραστασιακό.
• Δύο από τις αφηγήσεις των γυναικών, την πρώτη και την τελευταία, με μια ευρηματικότατη σκηνοθεσία, τις παρακολουθούμε κινηματογραφημένες: ο λεπτολόγος Θοδωρής Παπαδουλάκης και ο νέος, ταλαντούχος σκηνοθέτης Γιάννης Κρητικός, μας “άνοιξαν” ένα δεύτερο επίπεδο αφήγησης – θέασης ενσωματώνοντας την κινηματογραφική εικόνα στη θεατρική δράση επιτήδεια ισορροπημένα και καθαρά.
• Το ίδιο καθαρά -και προς επίρρωσιν της γνήσιας λαϊκής αφήγησης- ενσωματώθηκαν και οι μοναδικές φωτογραφίες εποχής με ηπειρώτισσες γυναίκες, της Βούλας Παπαϊωάννου και του Κώστα Μπαλάφα -θησαυρός κληρονομιάς από το Μουσείο Μπενάκη- αγκαλιάζοντας και ρουφώντας σχεδόν τον λόγο – ηθοποιό στη θέασή τους.
• Η εξαιρετική σύλληψη της παραστατικής αφήγησης ντύθηκε μουσικά από τον σπιρτόζο Λεωνίδα Μαριδάκη -δημοτικά και πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια σημείωσαν διακριτικά περάσματα και εναλλαγές των ιστοριών- “ακούσματα” εξ ίσου γήινα, διασκευασμένα μ’ έναν τόνο σύγχρονης ανάγνωσης, που υπογραμμιζόταν πηγαία και από την βαλκάνια φωνή της Δανάης Μπότση.
• Η Μαρινέλλα Βλαχάκη στήριξε επάξια μορφή και λόγο: Οι θεατρικές αφηγηματικές της δυνατότητες εμπεριέχουν πλέον σκευή και πείρα, που αβίαστα συνομιλούν με την πλατεία.
• Μένω διάπυρος ευχέτης η παράσταση αυτή να μακροημερεύσει! Και πρέπει -για να τη δουν όλοι- προ πάντων οι νέοι και οι μαθητές μας.
• Για άλλη μία φορά: τόκος εν καλώ!
* εκπαιδευτικός – σκηνοθέτης


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα