Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Το φαράγγι της Σαρακήνας στα Μεσκλά

Οπως είναι γνωστό, η ιδιαίτερη πατρίδα μας, η Κρήτη, είναι προικισμένη με έναν μεγάλο αριθμό φαραγγιών που έχουν γίνει πόλος έλξης για μεγάλο αριθμό φυσιολατρών που φτάνουν εδώ από όλο τον κόσμο μόνο και μόνο για να περπατήσουν μέσα στην απίστευτη φυσική ομορφιά τους.

Σχεδόν όλοι μας έχουμε περάσει το φαράγγι της Σαμαριάς και όλοι μας επίσης έχουμε ακουστά για άλλα περίφημα φαράγγια, όπως της Αράδενας, της Ελιγιάς κ.ά. Ομως υπάρχουν και πολλά άλλα, τα οποία δεν είναι τόσο γνωστά. Ένα από αυτά είναι το μικρό φαράγγι της Σαρακήνας που βρίσκεται στα κοντινά μας Μεσκλά και προσφέρεται για μια όμορφη και εύκολη για τους περισσότερους ημερήσια εκδρομή, με περπάτημα στη φύση.
Οπως και άλλες τοποθεσίες της Κρήτης, το μικρό φαράγγι πήρε το όνομα του από τους Σαρακηνούς πειρατές που λυμαίνονταν τα γύρω χωριά και στη συνέχεια κρύβονταν εκεί.
Οταν πληροφορηθήκαμε την ύπαρξη αυτού του μικρού, αλλά πανέμορφου φαραγγιού, βρεθήκαμε ένα μεσημέρι στα Μεσκλά και αφού πήραμε τις απαραίτητες πληροφορίες από τους ντόπιους κατευθυνθήκαμε προς την περιοχή των πηγών του μικρού ποταμού που διέσχιζε μέχρι και μερικά χρόνια πριν το όμορφο χωριό.
Αν αποφασίσετε να επισκεφθείτε το φαράγγι της Σαρακήνας, ακολουθήστε τον κεντρικό δρόμο που διασχίζει το χωριό και όταν φτάσετε στην εκκλησία των Μεσκλών που βρίσκεται δεξιά του δρόμου, αφήστε κάπου το αυτοκίνητό σας και συνεχίστε με τα πόδια. Θα αφήσετε πίσω σας την ταβέρνα που βρίσκεται λίγο πιο χαμηλά από τον δρόμο, στη σκιά κάποιων τεράστιων πλάτανων και θα ακολουθήσετε για διακόσια ακόμα μέτρα τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο. Στο σημείο αυτό, ο δρόμος που ανηφορίζει προς τη Ζούρβα κάνει μία πολύ κλειστή στροφή δεξιά, την οποία όμως δεν πρέπει να ακολουθήσετε. Ακριβώς απέναντι ξεκινάει ένας χωματόδρομος τον οποίο πρέπει να ακολουθήσετε για να φτάσετε, μετά από μερικές δεκάδες μέτρα, στις πηγές που προαναφέραμε.
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι πηγές ήταν επισκέψιμες και ο επισκέπτης μπορούσε να πιει από το δροσερό νερό τους, αλλά σήμερα, το νερό των πηγών οδηγείται σε δεξαμενές που υπάρχουν λίγο παρακάτω και ένα μικρό μόνο μέρος τους αφήνεται στην κοίτη, μια τσιγκούνικη ανάμνηση του μικρού ποταμού που κυλούσε κάποτε μέσα από το χωριό.
Στο σημείο αυτό, κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια, υπάρχει σήμερα ένας καλαίσθητος πετρόχτιστος χώρος υποδοχής των επισκεπτών, ο οποίος όμως δείχνει ημιτελής, αφού λείπουν οι ξύλινοι πάγκοι και τα τραπέζια που βλέπουμε σε παρόμοιους χώρους, για να εξυπηρετούν όσους επισκέπτονται το όμορφο αυτό μέρος.
Ακολουθώντας τον χωματόδρομο, θα συναντήσετε λίγο παραπάνω έναν ακόμα πετρόχτιστο χώρο δεξιά του δρόμου, ο οποίος σηματοδοτεί την αρχή του μονοπατιού που θα σας οδηγήσει μέσα στο κατάφυτο φαράγγι της Σαρακήνας, περπατώντας στην αριστερή όχθη της ρεματιάς που ανηφορίζει ελαφρά.
Αυτό που προκαλεί μια ευχάριστη αίσθηση στον επισκέπτη είναι οι προσεγμένες κατασκευές με κορμούς στα ανηφορικά σημεία, αναβαθμίδες που διευκολύνουν το περπάτημα, ενώ σε κάποια άλλα, πιο δύσκολα σημεία, η προσπέλαση γίνεται εύκολα και με απόλυτη ασφάλεια χάρη σε μικρούς μεταλλικούς διαδρόμους που έχουν τοποθετηθεί εκεί.
Μετά από μερικά λεπτά πεζοπορίας στο μικρό φαράγγι, η κοίτη της ρεματιάς γίνεται πετρώδης και μια ευχάριστη έκπληξη περιμένει τον επισκέπτη. Το πέρασμα του νερού επί εκατοντάδες, ίσως και χιλιάδες χρόνια, έχει σμιλεύσει τα συμπαγή ασβεστολιθικά πετρώματα και έχει δημιουργήσει ένα στενό πέρασμα με ένα – δύο μέτρα πλάτος, δέκα με δεκαπέντε μέτρα μήκος και ύψος μεγαλύτερο των δέκα μέτρων. Μόνο γι’ αυτό το σημείο, το οποίο είναι εύκολα προσπελάσιμο από τους επισκέπτες περιπατητές, νομίζω ότι αξίζει να επισκεφθεί κάποιος το φαράγγι της Σαρακήνας.
Μετά από αυτό το μικρό θαύμα της φύσης, η κοίτη γίνεται και πάλι αμμώδης με λειασμένες πέτρες και το μονοπάτι, αφού ανηφορίσει ελαφρά στην αριστερή όχθη της κατάφυτης ρεματιάς, μετά από δεκαπέντε περίπου λεπτά πεζοπορίας θα σας οδηγήσει σε μια πέτρινη σκάλα που θα σας βγάλει έξω από τα φαράγγι, σε ένα χωματόδρομο που ξεκινάει από τη Ζούρβα, που βρίσκεται ψηλότερα και καταλήγει στα Μεσκλά.
Φτάνοντας, λοιπόν, στο σημείο αυτό, ανοίγονται μπροστά σας δύο επιλογές: Αν θεωρήσετε ότι ο περίπατος που κάνατε μέχρι τώρα μέσα στο φαράγγι ήταν αρκετός, μπορείτε να ακολουθήσετε τον χωματόδρομο προς τα αριστερά για να κατηφορίσετε προς το σημείο εκκίνησης της πεζοπορίας σας. Ακολουθώντας τον δρόμο, προς την κατεύθυνση των Μεσκλών, σε μία διασταύρωση μετά από εφτακόσια περίπου μέτρα, θα στρίψετε αριστερά και μετά από διακόσια ακόμα μέτρα θα βρεθείτε στον πέτρινο χώρο που σηματοδοτεί την αρχή του φαραγγιού της Σαρακήνας. Συνεχίζοντας στον χωματόδρομο θα περάσετε και πάλι από τις πηγές, για να καταλήξετε στο σημείο εκκίνησης του όμορφου πεζοπορικού περιπάτου που θα έχει διαρκέσει περίπου μία με μιάμιση ώρα.
Η δεύτερη επιλογή σας όταν βγείτε από το φαράγγι, είναι να ακολουθήσετε τον χωματόδρομο δεξιά και να ανηφορίσετε με κατεύθυνση τη Ζούρβα. Η εύκολη αυτή διαδρομή μέσα στο πράσινο γίνεται ακόμα πιο ευχάριστη από τη θέα των κατάφυτων πλαγιών στα ριζά των Λευκών Ορέων, που ορθώνονται καταπράσινες μπροστά στα μάτια του περιπατητή, στολισμένες με τεράστια κυπαρίσσια και πρίνους. Αν περπατήσετε διακόσια πενήντα μέτρα στον χωματόδρομο, ο οποίος πηγαίνει παράλληλα με τη ρεματιά, θα δείτε αριστερά σας ένα μεγάλο καλλιεργημένο ξέφωτο και δεξιά σας, στις όχθες της ρεματιάς, μερικές αναβαθμίδες φτιαγμένες με ξύλινους κορμούς, που σηματοδοτούν τη συνέχεια του μονοπατιού που εγκαταλείψατε λίγο πριν.
Το μονοπάτι τώρα ανηφορίζει στην κατάφυτη πλαγιά του βουνού και, περπατώντας στη σκιά των δέντρων, μετά από 300 περίπου μέτρα θα συναντήσετε έναν χωματόδρομο, ο οποίος μετά από ένα χιλιόμετρο περπατήματος ανάμεσα σε λιόφυτα θα σας φέρει σε επαφή με τον ασφάλτινο δρόμο που συνδέει τα Μεσκλά με τη Ζούρβα. Από αυτό το σημείο θα αρχίσετε να κατηφορίζετε τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο, για να καταλήξετε, ύστερα από πορεία 1.200 περίπου μέτρων, στην αφετηρία της μικρής μας περιπατητικής εκδρομής, την εκκλησία των Μεσκλών.

Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

3 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία