Μουσείο Τυπογραφείας

ΣΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Αισιοδοξία για τον ΒΟΑΚ

Σιγουριά Καζάση για ομαλή εξέλιξη του σχεδιασμού

ETHNIKH ODO 5Το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προχωράει συντεταγμένα και σύμφωνα με συγκεκριμένο σχεδιασμό που δρομολογεί την έναρξη της υλοποίησής του μέσα στο 2019, σημείωσε απαντώντας στις πρόσφατες επικρίσεις της Νέας Δημοκρατίας ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ) Φώτης Καζάσης.

Nα υπενθυμίσουμε ότι από μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο γραμματέας της ΝΔ Λ. Αυγενάκης και ο τομεάρχης Υποδομών του κόμματος Κ. Καραμανλής σε κοινή δήλωσή τους χαρακτήρισαν “επικοινωνιακό πυροτέχνημα” τους κυβερνητικούς χειρισμούς στο θέμα του ΒΟΑΚ και έκαναν λόγο για “προχειρότητα” ως προς τον σχεδιασμό, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι δεν μπορεί να “τρέξει” το έργο πριν εκπονηθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού αλλά κι ότι είναι ανέφικτο με βάση τις διαδικασίες που προβλέπονται να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης.

Ο ΟΑΚ
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ κ. Καζάσης, ερωτηθείς από τα “Χ.ν.” για τις αιτιάσεις της ΝΔ, επεσήμανε ότι ο σχεδιασμός που ακολουθείται σήμερα είναι πολύπλευρος και αποσκοπεί στο να προχωρήσει το έργο άμεσα.
Ως προς τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού επεσήμανε ότι θα έπρεπε να είχε εκπονηθεί πριν από πολλά χρόνια. Ωστόσο, πλέον, για να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις ακολουθείται ένα άλλο πλάνο.
Στο πλαίσιο αυτό -διευκρίνισε- η κυβέρνηση αποφάσισε για το κομμάτι Χανιά – Αγ. Νικόλαος να υπάρξουν συγκεκριμένες προδιαγραφές (τετράιχνος δρόμος, βοηθητική λωρίδα και στηθαίο) και η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού να εστιάσει στην ωρίμανση μελετών για τα τμήματα του δρόμου Χανιά- Καστέλι και Αγ. Νικόλαος – Σητεία καθώς και στη μελέτη κυκλοφοριακών φόρτων και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όλο τον δρόμο (Καστέλι – Σητεία).
Τόνισε ακόμα ότι η συγκεκριμένη μελέτη αναμένεται να προκηρυχθεί πολύ σύντομα για να “τρέξει” παράλληλα με την προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ που σύμφωνα με τον υπουργό θα βγει μέσα στον Ιανουάριο.
Ερωτηθείς αν μπορεί να μπλοκάρει η διαδικασία της κατασκευής του έργου λόγω της μη έγκαιρης εξασφάλισης -από καθυστερήσεις στη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού- των περιβαλλοντικών όρων, ο κ. Καζάσης υπογράμμισε ότι το Υπουργείο Υποδομών έχει προνοήσει να υπάρξει μια δικλίδα ασφαλείας. Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε ότι σε περίπτωση που η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού η οποία χρηματοδοτείται με 4 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ κωλυσιεργήσει λόγω ενστάσεων, το Υπουργείο έχει ήδη δεσμεύσει 5 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ για μελέτες συμβούλων για τον ΒΟΑΚ που θα μπορούσαν εναλλακτικά να φέρουν σε πέρας το κομμάτι των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
Σε ό,τι αφορά την προκήρυξη για την προεπιλογή αναδόχων του έργου του ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο ο κ. Καζάσης επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό στάδιο της διαδικασίας αφού οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταδείξουν όχι μόνο την τεχνική τους επάρκεια αλλά και τη δυνατότητά τους να εξασφαλίσουν κεφάλαια για το έργο.
Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ τόνισε ότι η ίδια η κυβέρνηση έχει πει ότι θα χρειαστεί 1-1,5 χρόνος για να ξεκινήσει το κατασκευαστικό κομμάτι και κατά συνέπεια αυτό προσδιορίζεται μέσα στο 2019, ενώ για τις επικρίσεις σχετικά με το τεχνικό κομμάτι ανέφερε ότι στις 15 Ιανουαρίου ο ΟΑΚ μαζί με την Περιφέρεια Κρήτης θα παραδώσουν στο Υπουργείο μια πλήρη λύση για το κομμάτι Χανιά – Αγ. Νικόλαος. Από εκεί και πέρα, αν το Υπουργείο θελήσει μια άλλη τεχνική λύση, θα έχει το περιθώριο μέχρι να ξεκινήσει η β’ φάση του διαγωνισμού για την επιλογή των αναδόχων σχημάτων.
Νομοθετικές ρυθμίσεις
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ κ. Καζάσης ανέφερε ακόμα ότι πιθανόν μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να γίνουν από την κυβέρνηση δύο νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στο έργο του ΒΟΑΚ. Η πρώτη έχει να κάνει με το ζήτημα των απαλλοτριώσεων, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα να προκηρυχθεί το έργο χωρίς απαλλοτριώσεις αλλά αυτές να έχουν ολοκληρωθεί έως την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο. Η δεύτερη ρύθμιση θα ορίζει ότι σε ό,τι αφορά στην παραχώρηση στο τμήμα Χανιά – Αγ. Νικόλαος αυτή θα γίνει από το Υπουργείο Υποδομών κι όχι από τον ΟΑΚ. «Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι παίρνει την αρμοδιότητα των οδικών έργων από τον ΟΑΚ. Παίρνει απλώς την παραχώρηση, ώστε να προκηρύξει το έργο», σημείωσε ο κ. Καζάσης.

Αντιδράσεων συνέχεια από τη Νέα Δημοκρατία
Λ.Αυγενάκης_Συνεδρίαση-ΝΟΔΕ_Ηρακλείου_2018_2Από την πλευρά της, η Νέα Δημοκρατία συνεχίζει να αντιδρά για τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται το έργο του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης. Χθες, ο ΒΟΑΚ βρέθηκε στο επίκεντρο συνέντευξης Τύπου του γραμματέα ΠΕ ΝΔ και βουλευτή Ηρακλείου, Λευτέρη Αυγενάκη.
Στο ίδιο ύφος με τις προηγούμενες καταγγελίες του, ο κ. Αυγενάκης υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, η οποία επί 3 χρόνια δεν έχει σχεδιάσει, δεν έχει δημοπρατήσει και δεν έχει συμβασιοποιήσει κανένα μεγάλο δημόσιο έργο, αντιμετωπίζει κι αυτή τη φορά με πλήρη προχειρότητα το θέμα του ΒΟΑΚ».
Συνεχίζοντας την επίθεση στην κυβέρνηση, της καταλόγισε ότι «χωρίς καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, με άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, με ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις, και μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού», έρχεται σήμερα «να υποστηρίξει πως εντός του τρέχοντος μηνός θα εκδοθεί η προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ».
Σε άλλα σημεία της συνέντευξης ο κ. Αυγενάκης επανέλαβε ότι «ο ΒΟΑΚ παραμένει ο πιο επικίνδυνος αυτοκινητόδρομος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο» και ότι η ΝΔ δεν επιτρέπει «η Κυβέρνηση να αντιμετωπίζει το ΒΟΑΚ ως ένα ακόμη επικοινωνιακό πυροτέχνημα».
Υπενθύμισε πως ο κ. Τσίπρας «στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης (20-21/09/2017) είχε ανακοινώσει ότι εντός του Οκτωβρίου 2017 θα ξεκινούσε η δημοπράτηση για τη Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας για το ΒΟΑΚ και ότι το 2019 θα ξεκινούσαν τα έργα!» και έκανε λόγο για «άλλη μια προσπάθεια εμπαιγμού» αφού «ουδέποτε προκηρύχθηκε η μελέτη. Η σύνταξη μιας τέτοιας μελέτης απαιτεί διάστημα 2–2,5 χρόνια περίπου».
Ανεβάζοντας ξανά τους τόνους συμπλήρωσε ότι «ο κ. Σπίρτζης διαψεύδει τον πρωθυπουργό! Ανακοίνωσε ότι εντός του Ιανουαρίου 2018 ξεκινά το 1ο στάδιο της διαδικασίας για την προ-επιλογή αναδόχων, που έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην υλοποίηση ενός έργου, όπως ο ΒΟΑΚ, ύψους 1,5 δις ευρώ περίπου».
Στο σημείο αυτό, υποστήριξε ότι η επιλογή αυτή (προ-επιλογή αναδόχων) έχει προβλήματα καθώς, «θα χρειασθεί 1,5 χρόνος περίπου για την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών όρων, δεν υπάρχει τεχνική λύση, αλλά θα προτείνουν λύσεις οι εταιρείες, μέσω τεχνικού συμβούλου, δεν υπάρχουν όλα τα δεδομένα (οικονομικοί όροι, επικαιροποίηση κυκλοφοριακού φόρτου, χρηματοοικονομικό μοντέλο, κλπ)», κ.α.
Εκτίμησε δε ότι «δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ξεκινήσει το έργο το 2019, όπως διατυμπανίζει η Κυβέρνηση».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΝΔ
Σε ό,τι αφορά την πρόταση της ΝΔ, ο κ. Αυγενάκης είπε ότι είχε διατυπωθεί επίσημα από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, σε εκδήλωση στο Ηράκλειο στη 1 Σεπτεμβρίου 2017 και σ’ αυτήν μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι ο ΒΟΑΚ (ο άξονας Κίσαμος – Σητεία) είναι κομβικής σημασίας, «είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί και αποτελεί δέσμευση για την επόμενη Κυβέρνηση της ΝΔ. Μόλις έχουμε το σύνολο των δεδομένων θα αποφασίσουμε το πώς. Το να γίνουν τώρα λεπτομερείς και οριστικές ανακοινώσεις δεν είναι υπεύθυνο. Διότι δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας που να αναλύει όλα τα δεδομένα, κυρίως ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης».
Πάντως ο κ. Αυγενάκης εξέφρασε την πρόθεση και δέσμευση του κόμματός του, ο ΒΟΑΚ «να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ (σύμβαση παραχώρησης με ρήτρες διαθεσιμότητας). Δηλαδή, χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο με βάση τις προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του».
Υποστήριξε ότι, όπως είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «η βασική χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς», υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και «αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους – σε καμία περίπτωση το σύνολο της χρηματοδότησης – θα το εξετάσουμε όταν έχουμε όλα τα δεδομένα. Για παράδειγμα, αν χρειαστεί ένα τμήμα να χρηματοδοτηθεί από τους τουρίστες που θα χρησιμοποιούν το νέο ΒΟΑΚ, λαμβάνοντας φυσικά ειδική πρόνοια για τους μόνιμους κατοίκους, θα το εξετάσουμε όταν έχουμε πλήρη εικόνα. Υπάρχει ως ενδεχόμενο. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δέσμευση της ΝΔ και του προέδρου μας είναι απόλυτη. Το έργο θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή για τους πολίτες τρόπο».

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.