Μουσείο Τυπογραφείας

Ερευνητές για το περιβάλλον

Για τις καταστροφικές συνέπειες στη βιοποικιλότητα και την τροφική αλυσίδα από την υπερβολική χρήση φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων στη γεωργία είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν οι μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Αλικιανού που έγιναν “μικροί ερευνητές” στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος “Chain Reaction”, στο οποίο συμμετέχουν και εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Sheffield της Αγγλίας, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Αναλυτικής Χημείας και το Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Το θέμα της ερευνητικής εργασίας της περιβαλλοντικής ομάδας της Γ’ Γυμνασίου Αλικιανού ήταν “η τροφή στον αναπτυσσόμενο κόσμο”, την οποία παρουσίασαν κατά τη διάρκεια σχολικής ημερίδας χθες το πρωί στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς Μητρόπολης Κυδωνίας & Αποκορώνου. Το πρόγραμμα περιελάμβανε παρουσιάσεις της ερευνητικής εργασίας τριάντα δύο μαθητών που χωρίστηκαν σε έξι ομάδες: “Πυθαγόρας”, “Λαβουαζιέ”, “Μικρός Ευκλείδης”, “Αϊνστάιν”, “Αρένιους” και “Γαλιλαίος”.
Οι μαθητές του Αλικιανού, μιας περιοχής που “ζει” από τα πορτοκάλια και την καλλιέργεια, μέσα από την έρευνα που εκπόνησαν, προσπάθησαν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό σχετικά με την υπερβολική χρήση φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων, δείχνοντας πώς μπορεί να επιτευχθεί καλύτερη ποιότητα ζωής, λιγότερη ρύπανση και να γίνουμε ενεργοί πολίτες για το περιβάλλον και την αειφορία.
Οπως ανέφεραν οι μαθητές της ομάδας “Πυθαγόρας”, «η έρευνά μας επικεντρώθηκε στο λίπασμα και στη σωστή χρήση του, δηλαδή στο κάθε πότε ή όχι να λιπαίνουμε, τι ποσότητες χρειάζονται κ.ά. Σε όλα χρειάζονται μέτρο, διότι η αλόγιστη χρήση του λιπάσματος μπορεί να ξηράνει τα φυτά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα φυτά, το έδαφος και τη διατροφή μας».
Από την πλευρά τους οι μαθητές της ομάδας “Λαβουαζιέ” τόνισαν ότι με τη χρήση φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων το έδαφος χάνει σιγά – σιγά τα θρεπτικά του συστατικά, οι οργανισμοί που ζουν εκεί πεθαίνουν, τα υπόγεια νερά ρυπαίνονται, οι καρποί που τρώνε οι άνθρωποι είναι βεβαρημένοι από χημικά, η φυσική ικανότητα του εδάφους να αναπαράγει μικρο-οργανισμούς καταστρέφεται, ενώ ο αγρότης γίνεται όλο και περισσότερο εξαρτώμενος από τα λιπάσματα για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στην παραγωγή.
Συμπερασματικά οι μαθητές του Γυμνασίου Αλικιανού επεσήμαναν πως καθένας μας έχει χρέος να είναι ενεργός και πληροφορημένος πολίτης, συμμετέχοντας σε εθελοντικές δραστηριότητες και πιέζοντας τους αρμόδιους φορείς να εφαρμόσουν τις διεθνείς συμβάσεις και τη νομοθεσία για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης να σεβόμαστε έμπρακτα τη φύση και την ισορροπία της, ενώ οι αγρότες μπορούν να εφαρμόζουν αειφορικές μεθόδους καλλιέργειας, όπως αμειψισπορά και ελάχιστη δυνατή χρήση λιπασμάτων.
Παράλληλα τα παιδιά επεσήμαναν τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν για να πραγματοποιήσουν την ερευνητική τους εργασία λόγω του χρόνου και της απόστασης καθώς προέρχονταν από πολλά και διαφορετικά χωριά κοντά στον Αλικιανό. «Επειδή όμως είχαμε πολλή θέληση, τα καταφέραμε. Βρήκαμε κάποιες ώρες πολλά απογεύματα και σημεία συνάντησης προσιτά σε όλους. Ολα πήγαν μια χαρά», μας είπαν. Αλλωστε σε ενημερωτικό φυλλάδιο που εξέδωσαν οι μαθητές αναγραφόταν η ρήση του Ν. Καζαντζάκη: «Η φυγή  δεν είναι νίκη, τ’ όνειρο είναι τεμπελιά και μόνο το έργο μπορεί να χορτάσει την ψυχή και να σώσει τον κόσμο».

ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Στόχος του ευρωπαϊκού προγράμματος, όπως ανέφεραν οι υπεύθυνες καθηγήτριες Δήμητρα Λάμπου και Νεκταρία Αρχοντάκη, είναι η χρήση της διερευνητικής μάθησης στις φυσικές επιστήμες. Δηλαδή η διδασκαλία των θεμάτων σε επιστήμες όπως η Φυσική, Χημεία, Βιολογία να γίνεται με έναν διαφορετικό, πιο βιωματικό τρόπο και όχι με τον κλασικό τρόπο.
«Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και μέσα από την εργασία που εκπόνησαν, κάνοντας έρευνα, απέκτησαν γνώσεις, ανέπτυξαν δεξιότητες κ.λπ. Στο συγκεκριμένο ευρωπαϊκό πρόγραμμα συμμετέχουν δώδεκα χώρες της Ε.Ε. μεταξύ αυτών η Ελλάδα. Το σχολείο μας επέλεξε το θέμα αυτό γιατί τα παιδιά προέρχονται από μια αγροτική περιοχή και ήθελαν να ενημερώσουν για τον τρόπο παραγωγής και τη σωστή χρήση λιπασμάτων», τόνισαν οι εκπαιδευτικοί και πρόσθεσαν: «Τα παιδιά είχαν πάρα πολλές δυσκολίες γιατί είμαστε ένα επαρχιακό σχολείο με μαθητές από δεκατρία χωριά που μετά τη λήξη του μαθήματος έπρεπε να επιστρέψουν στα σπίτια τους και  έτσι δούλεψαν για την εργασία τους στον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο τους».
Ο διευθυντής του Γυμνασίου Αλικιανού Γιώργος Καρκάνης επεσήμανε ότι πρόκειται για μια εκπαιδευτική καινοτομία του σχολείου σε μια προσπάθεια να γίνει άνοιγμα προς Πανεπιστήμια του εσωτερικού και του εξωτερικού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον των παιδιών και του σχολείου. «Χρέος μας είναι αυτή την κληρονομία που μας άφησαν οι μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Αλικιανού, μαζί με τις καθηγήτριες, να μπορέσουμε να τη συνεχίσουμε και του χρόνου. Δηλαδή έβαλαν ένα θεμέλιο συνεργασίας με τα Πανεπιστήμια κι αυτό θα προσπαθήσουμε να συνεχίσουμε».
Η επίσημη παρουσίαση της ερευνητικής εργασίας των μαθητών της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Αλικιανού θα γίνει σε συνέδριο, το οποίο διοργανώνεται στις 29 Μαρτίου στο Πανεπιστήμιο Ηρακλείου, στο οποίο θα συμμετάσχουν πέντε σχολεία από την Κρήτη. Οι  τρεις καλύτερες ερευνητικές εργασίες θα βραβευτούν με χρυσό, ασημένιο και χάλκινο μετάλλιο. Ο χρυσός νικητής θα παρουσιάσει την ερευνητική εργασία του στο Πανεπιστήμιο Sheffield της  Αγγλίας μαζί με τις υπόλοιπες δώδεκα συμμετέχουσες χώρες της Ε.Ε. και θα διαγωνιστεί με αυτές.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.