Μουσείο Τυπογραφείας

Eρχονται δρόμοι με “ψίχουλα”; Ή μήπως συνεχίζουμε και χωρίς δρόμους και χωρίς διόδια;

Περί Β.Ο.Α.Κ (Βόρειου Οδικού Aξονα Κρήτης) ο λόγος άλλη μια φορά  Προσοχή περί Β.Ο.Α.Κ και όχι Ο.Α.Κ. (Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης)

• Βεβαίως ο Β.Ο.Α.Κ. είναι αρμοδιότητα του Ο.Α.Κ. Κάτι για το οποίο τα “Χανιώτικα νέα” και η πλειοψηφία των Χανιωτών και κάποιοι τοπικοί φορείς όχι μόνο επικροτήσαμε αλλά “πιέσαμε” να του δοθεί. Με την κρυφή ελπίδα -γιατί να το κρύψομεν άλλωστε- ότι ο Ο.Α.Κ. με έδρα τα Χανιά θα φρόντιζε καλύτερα την ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης. Τόσο σε επίπεδο μελετών (για αναβάθμιση αλλά και νέα κατασκευή) όσο και απαλλοτριώσεων. Και άρα θα φρόντιζε να προχωρήσουν αναπτυξιακά έργα και ειδικότερα τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. Κίσαμος – Ηράκλειο. Αφού, είναι πλέον κοινά αναγνωρισμένο ότι στον νομό Χανίων πολύ μικρά τμήματα έχουν ωριμότητα ώστε να προχωρήσει κατά προτεραιότητα τόσο η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας όσο και η κατασκευή νέου Β.Ο.Α.Κ., αμ-ποτε!

500 χιλιάρικα έναντι 25 εκατ.
• Αφορμή του παρόντος, δύο ειδήσεις στα χθεσινά “Χανιώτικα νέα”. Η πρώτη με θέμα τον προσεκτικό τίτλο “Ελπίδες αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ.” και η δεύτερη με τον, επίσης, προσεκτικό τίτλο “Για έργα σε δρόμους της Κρήτης Χρηματοδότηση 600.000 ευρώ”.
• Ξεκινάμε από το πρώτο. Καθώς οι “ελπίδες” αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ. αναφέρονται μόνο στο τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές. Ενα τμήμα που θεωρείται ώριμο για ένταξη σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
• Και πότε θα είναι έτοιμο; Όταν “ξεμπλοκάρει”(!) η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το αρμόδιο Υπουργείο.
• Και τι θα γίνει τότε; Τότε θα ψάχνουμε για χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Αυτά ειπώθηκαν κατά τη συνάντηση του αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Απόστολου Βουλγαράκη με τον δήμαρχο Αποκορώνου κ. Χαράλαμπο Κουκιανάκη.
• Μικρή στάση αναδρομής: Ο λόγος που θεωρείται “σχεδόν” έτοιμο για ένταξη αυτό το έργο να θυμίσουμε ότι είναι η προώθηση της μελέτης του έργου συνολικά  από τον Ο.Α.Κ. με πίστωση 11 εκατ. ευρώ με την οποία είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) από προηγούμενες κυβερνήσεις. Και την οποία μελέτη έργου προώθησε (αφού υπήρχε εξασφαλισμένη η πίστωση στον Ο.Α.Κ.) ως προσωρινός πρόεδρος του Ο.Α.Κ., ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Απόστολος Βουλγαράκης με γενικό δ/ντή του Ο.Α.Κ. τον κ. Λευτ. Κοπάση.
• Σήμερα υπάρχει “ικανοποίηση” από τον Ο.Α.Κ. για εξασφάλιση πίστωσης μελέτης αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ. γενικά σε όλη την Κρήτη όπως καταλαβαίνουμε. Με 500.000 ευρώ από τα 25-30 εκατ. που απαιτούνται.
• Εμάς τους πολίτες της Κρήτης και ειδικότερα των Χανίων, δεδομένης και της ιστορίας των εξαγγελιών από όλες τις κυβερνήσεις και των ελαχίστων πιστώσεων που τώρα ανακοινώνεται ότι θα δοθούν, μας ικανοποιούν οι 500.000 ευρώ; Δηλαδή, κι αν ακόμα κάνουμε μια μελέτη, σε ποια τμήματα θα γίνει αυτή; Και άρα ποια τμήματα θα πάρουν σειρά να αναβαθμιστούν; Μήπως μόνο όσα έχουν μελέτες; Τα Χανιά, έχουν τέτοια τμήματα ώστε να έχουν προτεραιότητα; Και ποιά είναι αυτά;

Λίγα ψίχουλα…
• Και πάμε στη δεύτερη είδηση. Που είναι πανελλαδική και αφορά στην ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών και Ανάπτυξης για χρηματοδότηση εκπόνησης μελέτης από τον Ο.Α.Κ. για έργα οδοποιίας στην Κρήτη ύψους 600.000 ευρώ από το Π.Δ.Ε. Το ποσόν όμως που ανακοινώθηκε για έργα οδοποιίας της υπόλοιπης χώρας είναι συνολικά 94,1 εκατ. ευρώ. Τα οποία, σύμφωνα με την ανάλυση που δημοσιεύεται αφορούν σε έργα της υπόλοιπης Ελλάδας που χρηματοδοτούνται με ποσά πολύ μεγαλύτερα όπως 45, 22,9 εκατ. ευρώ και άλλα μικρότερα ποσά. Σε εκατομμύρια πάντα.
• Η Κρήτη, δηλαδή, που έχει το χειρότερο οδικό δίκτυο χρηματοδοτείται (μέσω Ο.Α.Κ.) μόνο με 600.000 ευρώ; Και βέβαια τα Χανιά λαμβάνουν ΜΗΔΕΝ και από αυτά τα ελάχιστα που διατίθενται για την Κρήτη.
• Είναι ευχαριστημένος ο Ο.Α.Κ. μ’ αυτό το ποσό σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα;
• Κυρίως, όμως, είμαστε ευχαριστημένοι οι πολίτες της Κρήτης με τα λίγα ψίχουλα; Εμείς των Χανίων που δεν παίρνουμε ούτε ψίχουλο;
• Και πάμε και στη χρηματοδότηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για τον Β.Ο.Α.Κ. για τον οποίο η κυβέρνηση ανακοινώνει τώρα ότι απαιτούνται 4 εκατ. ευρώ. Εναντι 7,5 εκατ. που μέχρι τώρα εκτιμούσαν και η Περιφέρεια Κρήτης και ο Ο.Α.Κ. (με προηγούμενες διοικήσεις). Ανακοινώνει, επίσης, ότι αναμένεται η ένταξη και δημοπράτηση από την τεχνική βοήθεια του ΕΣΠΑ.
• Προς το παρόν αυτό δεν έχει γίνει και βέβαια κανείς δεν καταλαβαίνει πώς τα εκατομμύρια από 7,5 γίνονται 4. Δεν υπάρχουν αντικειμενικές μελέτες που να το αποδεικνύουν; Ο καθένας λέει ό,τι θέλει; Και εάν ένα έργο έχει προϋπολογισμό Α και το προκηρύσσεις με μισή πίστωση, δεν ξέρουμε ότι πετυχαίνεις κάτι ανάλογο με το έργο του κόμβου Μουρνιών; (Για να έχουμε ένα τοπικό παράδειγμα, τηρουμένων των αναλογιών φυσικά).

Ερχονται!!
• “Καπάκι” με την επικοινωνιακή (κατά την άποψή μας) προσπάθεια της κυβέρνησης να “διαφημίσει” την προώθηση “λύσης” στο έργο κατασκευής νέου Β.Ο.Α.Κ. χωρίς διόδια, ήλθε -μεταξύ άλλων- και ένα άρθρο σε ηλεκτρονικό site (http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/308771-erxontai-oi-dromoi-xoris-diodia) με τον προπαγανδιστικό τίτλο «Ερχονται δρόμοι χωρίς διόδια”.
• Ναι, για τον Β.Ο.Α.Κ, λέει. Ομως αν διαβάσει κάποιος προσεκτικά το άρθρο, θα καταλήξει ότι… άνθρακες ο θησαυρός.
• Καθώς στο σκέλος του ρεπορτάζ “Τι προβλέπεται για τον Β.Ο.Α.Κ.” φαίνεται καθαρά ότι η κυβέρνηση παλινωδεί μεταξύ τρόπων χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ. Το κόστος του οποίου γνωρίζαμε γύρω στα 2.5 δισ. ευρώ ενώ σήμερα το κατεβάζουν στο 1,5 δισ.
• Και ναι μεν λέει ότι οι συζητήσεις με την Ε.Τ.ΕΠ. (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) είναι σε προχωρημένο στάδιο (σ.σ. να θυμίσουμε ότι η πρόταση για χρηματοδότηση από την Ε.Τ.ΕΠ. με ρήτρα διαθεσιμότητας χωρίς διόδια είναι του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκη) αλλά ταυτόχρονα, λέει, αφήνει ανοικτούς και άλλους τρόπους χρηματοδοτήσεων. Δεν αποφάσισαν ακόμα, δηλαδή.
• Η μαύρη αλήθεια είναι ότι πράγματι η Ε.Τ.ΕΠ. αποδέχεται τη χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ. με ρήτρα διαθεσιμότητας και άρα χωρίς διόδια. Ομως ζητά ΕΓΓΥΗΣΗ του ελληνικού Δημοσίου. Η οποία αν καθοριστεί π.χ. για 25-30 χρόνια, σημαίνει υποχρέωση του κράτους να εντάξει από τώρα ένα ποσό για πληρωμή της ρήτρας στην Ε.Τ.ΕΠ. Αυτό το ποσό (70-80 εκατ.;) πρέπει να δεσμευτεί από το Π.Δ.Ε. ετησίως. Και όσο δεν το κάνουν δεν προχωρά και η χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ.
• Θα αναρωτηθείτε: η Κρήτη που συνεισφέρει χρόνια τώρα στο ΑΕΠ της χώρας με μεγάλα ποσά δεν δικαιούται δρόμο ο οποίος -αληθινή τρομάρα μας- είναι ενταγμένος και στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών;
• Ψιλά γράμματα. Και παλιότερα και τώρα. Δεμένους μας έχουν στη… δημοκρατική ψήφο.
• Και γι’ αυτό, το καλύτερο σχόλιο που έχουμε διαβάσει τελευταία για τις προοπτικές χρηματοδότησης και κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ. το βρήκαμε σε κοινωνικό δίκτυο.
• Ηταν το (προ)χθεσινό σχόλιο της επί έτη πολλά υπεύθυνης της Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Κρήτης γνώστριας όλων των προβλημάτων και των κατά καιρούς προτάσεων για την κατασκευή Β.Ο.Α.Κ. κυρίας Ελένης Μπρεδάκη – Μαρινέλλη. Στο “Ερχονται δρόμοι χωρίς διόδια” σχολίασε:
• «Μάλλον “χωρίς διόδια” και “χωρίς δρόμους”»!

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.