Μουσείο Τυπογραφείας

Επικαιρικά Kαπα στα με σύνοψη προσφιλή

27. Χαράζω ρότα και γραμμή η ζωή μου
Κορδέλα Κόκκινη τινάζεται η φωνή μου
όπως μ’ αρέσει εγώ την κόβω και τη ράβω.
28. Το πρόσωπό μου βλέπω στoν καθρέπτη:
μια ζύμη δύσμορφη, βαρειά, που ξεχειλώνει
ένα αποφόρι που έχει μείνει ξέφτι.
29. Γιατί είναι πάντα η κορυφή ερεβώδης
γιατί ο κίνδυνος, φαντάζει ελκυστικός
ποιος ίλιγγος βαθύς, ποιος λευκοπόδης
30. Ολα όσα κάνεις βγαίνουν λάθος
Η λάμψη η κερδισμένη της στιγμής
Που έχει ξεπέσει πια απ’ το σχήμα της.

Κουτσουρέλης Κώστας,
“αέρας Αύγουστος” (1)

Κάπα συνώνυμο στην ιστορία της Τέχνης με τον κορυφαίο συγγραφέα του 20ού αιώνα Κάφκα Φραντς, όμως, έρχομαι στην πολιτιστική πραγματικότητα των ημερών, οδηγός μου το Κ, αλφαβητικά, συνοπτικά αναφέρω
ΚΑΒΑΖΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ, η υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δυναμική και πολυπράγμων, ευαισθητοποιημένη σε δράσεις πανελλήνιας εμβέλειας, κυρίως με το φεστιβάλ για “Κωφούς και ακούοντες” που είναι και η ψυχή του, παρουσιάζει σήμερα στο Πνευματικό κέντρο, το ιδιαίτερα χρήσιμο για τους ενδιαφερόμενους βιβλίο της για τη Νοηματική γλώσσα (2). Με την Ελένη, έχουμε συνεργαστεί και στο Φεστιβάλ, αφού έχω φιλοτεχνήσει τη σκυτάλη του, όπου περνάει από πόλη σε πόλη που το διοργανώνει-φιλοξενεί αλλά κα σε άλλες δράσεις παιδαγωγικού, αισθητικού περιεχομένου.
ΚΑΚΑΡΟΓΛΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ, πολιτιστικός παράγοντας γύρω από κινηματογραφικά δεδομένα και αξιόλογος ποιητής, ήλθε στην επικαιρότητα για δυο λόγους, πρώτον είναι υποψήφιος για το κρατικό βραβείο ποίησης με τη συλλογή του “Μνήμη σχεδόν πλήρης” εκδ. Εστίας ανάμεσα στους Γαλάνη Ελένη, Δαράκη Ζεφη, Ντανιο Χρήστο, και Παπαγεωργίου Χρίστο και δεύτερον, εγκαινίασε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων την έκθεση με Κινηματογραφικές αφίσες της περιόδου 1950-2000 από το αρχείο του. Περισσότερα στο αφιέρωμα στον κινηματογράφο σε επόμενο κείμενο .
ΚΑΜΠΙΑΝΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ, άξιος καθηγητής με αρκετές παιδαγωγικές δράσεις, εκθέσεις γύρω από την καλλιτεχνική φωτογραφία, επιμελήθηκε αρχές Νοεμβρίου την έκθεση φωτογραφίας στη Σπλάντζια (Αγιος Ρόκκος) “Μαθηματικά, θεμέλιο της ανθρώπινης σκέψης” εξέθεσαν εκτός από τον ίδιο και οι Καλαϊτζάκης Μιχάλης, Κόης Σάββας, Γδοντάκης Κωνσταντίνος, Μπαρούνης Κωνσταντίνος. Για τη φωτογραφία που δημοσιεύω (μοντέλο εγώ που κατεβαίνω τα σκαλιά του νοσοκομείου) ο Νίκος Κ. γράφει «όπως μας λέει ο Πρόκλος η γωνία είναι σύμβολο και εικόνα της συνοχής που υπάρχει στα θετικά γένη και της τάξης που συγκεντρώνει σε μια ενότητα τα διαχωρισμένα και σε μια αδιαιρετότητα τα μεριστά και σε μια συνδετική επικοινωνία τα πολλά. Η ορθή, συμβολίζει την ισότητα την ταυτότητα και την ομοιότητα και αντιστοιχεί με το Πέρας.
ΚΑΛΑΪΤΖΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ, Αναμφισβήτητα ένα ον που κινείται ακατάπαυστα στον πολιτιστικό ιστό της πόλης μας κι όχι μόνο, παρακολουθεί ακόμα και τέχνες που τον δυσκολεύει το φυσικό πρόβλημα της ακοής, επικοινωνώντας πάντα με ένα πλατύ χαμόγελο και τη νοηματική γλώσσα που είναι δάσκαλός της. Συμμετέχει ισότιμα στην έκθεση “Ολύμπια όντα σ’ απόδραση” με ένα ζωγραφικό έργο ανάμεσα σε 300 που θα εκτίθενται από την Τετάρτη 30/11 στον Χώρο Τέχνης Χανίων. Στηρίζει συμμετοχικά το Πανελλήνιο Φεστιβάλ “Kωφοί και ακούοντες”. Αξιοθαύμαστος.
ΚΑΛΑΪΤΖΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, Η έκθεσή του με μαυρόασπρες φωτογραφίες “Φθινόπωρο 2016” του άξιου δάσκαλου, φωτογράφου, εντυπωσιάζουν στο “Μποέμ”, είναι φωτογραφίες ζευγαριών στον οικείο χώρο τους, όπου παράλληλα φαίνεται η εξέλιξη στη σύγχρονη κοινωνικοπολιτική κατάσταση. Αναγνωρίσιμες στάσεις, χειρονομίες, αφήνουν διακριτικά φανερές όμως ερμηνείες σε πολυσήμαντες εκφάνσεις. Στο Μποέμ πάντα, όταν το επισκέπτομαι -εξέλιξη ενός ιστορικού μαγαζιού του φίλου πολίστα της δεκαετίας του ’80 Αντώνη Καραβάνου- κοιτάζω με νοσταλγία τα υπέροχα ζωγραφικά μοτίβα που διακόσμησε ο αείμνηστος άλλος φίλος σημαντικός σκηνογράφος κι ενδυματολόγος, Γιάννης Κύρου.
ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ο σπουδαίος 62χρονος ηθοποιός του θεάτρου, έχει ερμηνεύσει σημαντικούς χαρακτήρες συγγραφέων στο θεατρικό του ρεπερτόριο, στον κινηματογράφο πρωταγωνιστής μεταξύ άλλων στις ταινίες “Καβάφης” του Γ. Σμαραγδή, “Πέτρινα χρόνια” και “Νύφες” του Π. Βουλγαρη, (την είδαμε πρόσφατα ξανά στο 4ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Χανίων). Φέτος, πρωταγωνιστεί στο «Ηταν όλοι τους παιδιά μου» του Άρθουρ Μίλερ με την Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου στο θέατρο Εμπορικόν και μετά το “Μινόρε της αυγής” 1983 και το “Δέκα” 2007, τον συναντάμε ως μεστό και τρυφερό παππού στον ρόλο του στη σειρά του Αλφα, “Η λέξη που δε λες” του Θοδωρή Παπαδουλάκη του συμπολίτη μας που κάνει μια ευαίσθητη και αισθαντική σκηνοθεσία. Η σειρά που συνδέεται με τα Χανιά, άρχισε ήδη να βραβεύεται.
ΚΟΕΝ ΛΕΟΝΑΡΝΤ, ο παγκόσμιος μελαγχολικός τροβαδούρος έφυγε, ο άρχοντας της Υδρας. Από τα δημοσιεύματα και τις αναρτήσεις στο διαδίκτυο φαίνεται πόσο αγαπητός ήταν και στην Ελλάδα ο ΚΟΕΝ, ο οποίος λάτρευε τον Λόρκα και την κιθάρα του, επιλέγω αντί για λουλούδια, μερικούς στίχους από το γνωστό ποίημά Σου. «Η Σουζάνα σε κατεβάζει, και θες να ταξιδέψεις μαζί της/ τυφλός θες να ταξιδέψεις/ και ξέρεις πως μπορεί να σε εμπιστευτεί/ γιατί άγγιξες το τέλειο σώμα της/ με το μυαλό σου».
ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ, ο σκηνοθέτης της ταινίας “Ανακυκλώνοντας τη Μηδεια” 75΄του 2014 σενάριο Αστέρης και Ινα Κούτουλα, φωτογραφία Μιχάλης Γερανιός, Μουσική Μίκης Θεοδωράκης (τον είδαμε και στην ταινία σε πλάνα) σκηνικά Γιώργος Κολιός και ερμηνεία Ντανίλο Ζέκα, Ρενάτο Τζανέλλα και Μαρία Κουσουνή. Μια ταινία που φορτισμένη από το μουσικό πλαίσιο μιας παράστασης όπου ο χορός είναι κυρίαρχος, προβάλει το δίπολο, τα πάθη μιας αγανακτισμένης γυναίκας και τον πόθο
-εξέγερση- μιας νεολαίας που διεκδικεί ελευθερία και οι δυο προδομένοι και πουλημένοι. Και οι δυο σε εμπόλεμη κατάσταση με την κοινωνία (επίκαιρο λογω επετείου Πολυτεχνείου Και..) στο επίκεντρο ο… ΚΡΕΩΝ βασιλιάς της Κορίνθου γιος του Λύκαιθου… η εμπλοκή της Μήδειας καθοριστική στο γνωστό μύθο με τον Ιάσονα, ο θάνατος των παιδιών της, η Γλαύκη, ο Αιγέας εμπλέκονται…
Ο άλλος Κρέων βασιλιάς της Θήβας, πασίγνωστος αφού κυρίως μέσω της Αντιγόνης της γνωστής τραγικής ηρωίδας και της παγκόσμιας επίδρασης των ηθικών διλλημάτων από την – ή μη ταφή του Ετεοκλή και του Πολυνείκη. Ο Κρέοντας συνδέεται με τον Αμφιτρύωνα και Ηλεκτρύωνα (3) στο μυθολογικό ντόμινο.
ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ ΛΥΔΙΑ, ήρθε στην επικαιρότητα λόγω της ανάληψης των καθηκόντων της στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μια έκπληξη που ενισχύεται και από τις δηλώσεις του απερχόμενου Αριστείδη Μπαλτά (4) ο οποίος αφήνει να εννοηθεί ότι τον εκτόπισε το θεατρικό κατεστημένο (εκείνο που εκτόπισε και την επιλογή του, τον περίφημο Γιαν Φαμπρ, ξέρω πράγματα και γεγονότα που δεν είναι της ώρας) ελπίζουμε πάντως οι Χανιώτες, η άξια νέα υπουργός, να ασχοληθεί με όλες τις τέχνες και με την αρχαιολογική μας παράδοση, αξιοποιώντας το κεφάλαιο -και για τα Χανιά- της Μαρίας Βλαζάκη (5)
ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, τελειώνω με τον βραβευμένο “αιρετικό” ποιητή, μας συγκίνησε η βραδιά αφιερωμένη στο έργο του από τον Μιχάλη Βιρβιδακη στο θέατρο “Κυδωνία” στις 14/10. Η παρουσίαση του καινούριου έργου του “Κρέων” (6) συγκλονιστική (ο Κρέων απευθύνεται στην Αντιγόνη) αντιγράφω ένα απόσπασμα
…ο ήρωας, α, ο ήρωας είναι πιόνι.
Νικά ή χάνει, άλλοι επωφελούνται,
οι οπαδοί του πρώτοι τον ξοδεύουν,
θάβουν τις πράξεις του μέσα στις δάφνες,
κηδεύουν όνομα του με μνημεία,
πάλι και πάλι τον γιορτάζουν ώσπου
να γίνει σαν κι αυτούς: σαχλός.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
(1) Κουτσουρέλης Κώστας, “Αέρας Αύγουστος” εκδόσεις Περισπωμένη, βραβείο Λάμπρου Πορφύρα Ακαδημία Αθηνών 2013.

(2) Ελένη Καβαζίδου, “Νοηματική γλώσσα” (ένα κλειδί και μια παγίδα για κωφούς και ακούοντες) επιμέλεια Χρήστος Τσαντής, εικονογράφηση Πάρις Ιωαννίδης, εκδόσεις Ραδάμανθυς 2016.

(3) Αμφιτρύωνας και Ηλεκτρύωνας αναφέρονται και στο βιβλίο του σπουδαίου Βρετανού συγγραφέα Τζον Μπανβιλ “Απειροι κόσμοι” Εκδ. Καστανιώτης που ενέπνευσε την έκθεση στο Χώρο Τέχνης, “Ολύμπια όντα σ’ απόδραση”.

(4) Η συνέντευξη του Α. Μπαλτά στην εφημερίδα “Τα Νέα” 19.11, φανερώνει ένα παρασκήνιο που λειτούργησε κατεδαφιστικά απέναντι του με εμπλεκομένους τους Λούκο, Δούρο, Θεοδωρόπουλο. Λιβαθηνό, Παπαγεωργίου και τους αθέατους συμβούλους του πρωθυπουργού, θεατράνθρωπους που δεν κατονόμασε αν και γνωστοί..

(5) Υπάρχουν εκκρεμότητες του Υπουργείου Πολιτισμού που πρέπει τα επόμενα χρόνια να κλείσουν μεταξύ άλλων Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Ενετικά Νεώρια, η Βίλα Κούνδουρου, το λαογραφικό Μουσείο…

(6) Κώστας Κουτσουρέλης, «Κρέων”, επιμέλεια Γ. Μαμάης εκδόσεις Gutenberg.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.