Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Εφημερίες

B.O.A.K. – “ΒΟΑΣ”, φερετζέδες και… καπέλα
Αδήριτη είναι πλέον η ανάγκη για την κατασκευή ασφαλούς Βορείου Οδικού Αξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.). Ασφαλούς για όλους τους Κρητικούς, αλλά και τους ξένους επισκέπτες, που διαβάζουν στα χαρτιά ότι ο Β.Ο.Α.Κ. είναι εθνικός δρόμος ταχείας κυκλοφορίας (προς την αιωνιότητα;) και είναι ενταγμένος στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
• Το κακό είναι ότι αυτήν την “αδήριτη” ανάγκη την διαπιστώνουμε όλοι εδώ και 30 χρόνια. Κατά τη διάρκεια των οποίων η χρηματοδότησή του εξαγγέλλεται για το… επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο.
• Το τραγελαφικό είναι ότι και οι βουλευτές Κρήτης (και κυρίως οι βουλευτές των Νομών Χανίων, Ρεθύμνου και Λασιθίου καθώς το Ηράκλειο έχει ελάχιστα τμήματα Β.Ο.Α.Κ. που δεν είναι έτοιμα) “αγωνίζονται” με ερωτήσεις και επερωτήσεις. Ασε που οι κυβερνητικοί βουλευτές -όλων των κυβερνήσεων- θα μπορούσαν, εάν είχαν ομονοήσει, να έχουν πετύχει την ένταξη του Β.Ο.Α.Κ. στα ευρωπαϊκά προγράμματα που πέρασαν.
ΕΤΕΠ και προϋποθέσεις
• Είναι προφανές ότι η προσπάθεια που κάνει ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκης για να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του Β.ΟΑ.Κ. (και επομένως να υπάρχει ΕΛΠΙΔΑ να ολοκληρωθεί το έργο στα επόμενα 6 – 7 χρόνια) από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) φαίνεται να αποτελεί τη μοναδική ΛΥΣΗ του γόρδιου δεσμού.
• Κι αυτή η λύση όμως -για να προχωρήσει- χρειάζονται προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις αυτές είναι τόσο μπερδεμένες από τις διάφορες ανακοινώσεις διαφόρων πολιτικών και πολιτικοαυτοδιοικητικών, ώστε τελικά να μην μπορεί κανείς να καταλάβει πόσα είναι τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσουμε. Διότι είτε κυβερνούν είτε είναι στην αντιπολίτευση χρησιμοποιούν τα νούμερα που τους βολεύουν για να αποδείξουν ότι οι… άλλοι είναι οι… “Βόες” του Β.Ο.Α.Κ.
• Εδώ, λοιπόν, θα επιχειρήσουμε μια… προσέγγιση όπως στο τεφτέρι του μπακάλη. Απλή για να είναι όσο γίνεται λιγότερο… βαρετή. Επειδή, αν παραιτηθούμε όλοι από την προσπάθεια (αυτό θέλουν άλλωστε), είναι σαν να παραιτούμαστε από τον αγώνα για τη ζωή των παιδιών και των εγγονιών μας. Λοιπόν:
• 1. Προϋπόθεση να χρηματοδοτηθεί ο Β.Ο.Α.Κ. από την ΕΤΕΠ είναι να υπάρχουν μελέτες.
• 2. Οι μελέτες για να γίνουν (είπαμε Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα) χρειάζονται 16,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα σε ορισμένα σημεία δεν υπάρχουν καν προμελέτες.
• 3. Μέσα στα 16,5 εκατ. είναι και οι 500 χιλιάδες ευρώ για τη μελέτη συντήρησης της υπάρχουσας κατάστασης.
• 4. Το Υπουργείο έχει δεσμεύσει λέει το ποσό των 125 εκατ. Δηλαδή μόνο όσο απαιτείται για έργα… συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ. στην προγραμματική περίοδο που ξεκίνησε.
• 5. Σε συνάντηση που έγινε την περασμένη εβδομάδα στο Υπ. Μεταφορών (πληροφορίες γράφτηκαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο) στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) διεκτραγώδησαν την κατάσταση στον γ.γ. κ. Σιμόπουλο, ο οποίος τελικά “δεσμεύτηκε” να δώσει 7,5 εκατ. ευρώ. Για μελέτες που ΘΑ προκηρύξει.
“Δεσμεύσεις”
• Να γελάσουμε τώρα ή ποτέ; Γιατί, ο κ. Σιμόπουλος και πέρυσι τέτοιο καιρό στο συνέδριο που διοργάνωσε ο Ο.Α.Κ. είχε δεσμευτεί(!) για χρηματοδότηση μελετών. Μην την είδατε.
• 6. Για να προχωρήσει η συμφωνία με την ΕΤΕΠ, με εργαλείο τις πληρωμές διαθεσιμότητας, χρειάζεται να συναινέσει και το κράτος. Να υπογράψει δηλαδή ότι θα πληρώνει ένα ποσό τον χρόνο στον επενδυτή (μετά την ολοκλήρωση του έργου), ο οποίος εκτός από την κατασκευή θα αναλάβει και τη συντήρησή του. Ωστε όταν θα μας επιστραφεί να… μην χρειάζεται ανακατασκευή. Αυτήν τη “δέσμευση” ποιος θα την κάνει; Η παρούσα κυβέρνηση προφανώς. Αλλά πότε; Γιατί έστω… δεσμεύεται η παρούσα.
Του Αγίου Ποτέ;
• Αύριο; Μία συγκυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ (έτσι αρέσκονται να τη λένε οι ίδιοι), θα συμφωνεί; Τι λένε οι… “οιωνοσκόποι”;
• 7. Ο κ. Αρναουτάκης, μιλώντας μετά τη συνάντηση με ΕΤΕΠ, είπε και κάτι άλλο που δεν είδαμε να σχολιαστεί. «Να αφήσουμε τις όποιες διαφωνίες υπάρχουν, να ολοκληρώσουμε τις μελέτες».
• Για ποιους κτυπά η καμπάνα; Κατά την άποψη των… οιωνοσκόπων που ρωτήσαμε, πρωταρχικά -δυστυχώς- “κτυπά” για τον Νομό Χανίων. Οπου η μελέτη για να περάσει (ή να μην περάσει) ο Β.Ο.Α.Κ. από περιοχές, όπως η Γεωργιούπολη, εμποδίζεται από συμφέροντα. Κάθε συνειρμός με το… πέταλο Μαλιακού… ολόσωστος!
• Επίσης, όμως, κτυπά η καμπάνα για τους τοπικούς παράγοντες, Κρητικούς βουλευτές και αυτοδιοικητικούς πρώτου και δεύτερου βαθμού. Και ιδιαίτερα τους αντιπολιτευόμενους. Οι οποίοι, όντες εν δυνάμει επερχόμενη κεντρική εξουσία, διεκδικούν πιστώσεις για τον Β.Ο.Α.Κ. από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, εδώ και τώρα. Με προϋπόθεση τη ΜΗ επιβολή διοδίων και τη ΜΗ παραχώρηση. Πράγματα που θα… συμβούν του αγίου Ποτέ.
Θα προλάβουμε;
• Μπερδευτήκατε; Εμείς να δείτε. Θα το προχωρήσουμε όμως. Κατά δύναμη. Με δεδομένα ότι:
1. Στην υπόλοιπη Ελλάδα όλα τα έργα προσπελασιμότητας (τεράστιοι δρόμοι που διασχίζουν περιοχές καθέτως και οριζοντίως) ολοκληρώνονται μέχρι το 2016.
• 2. Οτι στην Κρήτη δεν υπάρχει ούτε Β.Ο.Α.Κ. ούτε Ν.Ο.Α.Κ. Και είναι αστείο να μπαίνει… κουτοπόνηρα στη συζήτηση και ο Νότιος Οδικός Αξονας (Ν.Ο.Α.Κ.), αφού σε επίπεδο Κρήτης πέραν του Ν.Ο. Ηρακλείου δεν υπάρχει καμιά ελπίδα παρά μόνο η κατασκευή κάθετων αξόνων.
• 3. Οτι μέσα σε δύο μήνες ολοκληρώνονται οι δεσμεύσεις των τομεακών της χώρας και όποιος πρόλαβε, πρόλαβε.
• 4. Οτι υπάρχει πληροφορία ότι μπορεί να έρθει στην Κρήτη ο κ. Χρυσοχοΐδης για να μας πει τις “δεσμεύσεις” του. Ο οποίος βέβαια από πέρυσι στη Βουλή είχε δηλώσει ότι θα ’ρθει να μιλήσει για τα συμφέροντα που εμποδίζουν την κατασκευή του Β.Ο.Α.Κ. Ενώ και η κυρία Κεφαλογιάννη είχε υποσχεθεί να διοργανώσει μια συζήτηση μαζί με τον κ. Χρυσοχοΐδη. Δεν ήρθαν.
Φερετζέδες
• Οι τοπικοί φορείς, οι κοινοβουλευτικοί κυβέρνησης και αντιπολίτευσης υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουν και με ένα στόμα μια φωνή (ναιαι μια φωνή!) να ζητήσουν ΕΔΩ και ΤΩΡΑ την ένταξη σε συγκεκριμένα τομεακά ΟΛΩΝ των μελετών βάσει του στρατηγικού σχεδίου του Ο.Α.Κ.;
• Ωστε να ανοίξει ο δρόμος για να χρηματοδοτηθεί ο Β.Ο.Α.Κ. από την ΕΤΕΠ και να ολοκληρωθεί στα επόμενα 6 – 7 χρόνια;
•΄Η θα επιμένουν, οι μεν κυβερνητικοί να κάνουν σημαίες τις χωρίς συγκεκριμένο αντίκρισμα δεσμεύσεις υπουργών και γενικών γραμματέων; Οι δε αντιπολιτευόμενοι, με… φερετζέδες τα διόδια ή τις συμβάσεις παραχώρησης να βοηθούν ουσιαστικά τη θέση των κυβερνώντων;
Γούστο και…
“καπέλο” μας;
• Εδώ υποκύπτω στον πειρασμό να σας προτείνω να θυμηθείτε και να κάνετε συνειρμούς του “παραμυθιού” τρόπων χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ. που διαχρονικά ζητούν ποικιλώνυμοι ειδήμονες και μη, με το παραμύθι που όλοι μας έχουμε διαβάσει: Τον Μικρό Πρίγκιπα του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ. Στο πρώτο κεφάλαιο του οποίου ο συγγραφέας… παραιτείται (εκεί μας οδηγεί η κακόφωνη μη ομοφωνία) από τη μεγάλη αγάπη του τη ζωγραφική. Καθώς, ενώ είχε ζωγραφίσει έναν βόα που κατάπιε έναν ελέφαντα και μετά πέφτει σε ακινησία, όλοι του έλεγαν ότι “έβλεπαν” ένα ζωγραφισμένο… καπέλο!
• Εδά κι εμείς. Αφήνουμε τον “βόα” του Β.Ο.Α.Κ. να “καταπίνει” ανθρώπους και την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης. Αφού, οι ποικιλώνυμοι φορείς και πολιτικοαυτοδιοικητικοί, δήθεν δεν “βλέπουν” τον “βόα” της εγκατάλειψης της Κρήτης και τους “ελέφαντες”.
• Αρα, γούστο και… καπέλο μας(;) το προσωπικό και κομματικό συμφέρον.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Η αναφορά σε χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ είναι κατά την γνώμη μου λανθασμένη. Ο σωστός όρος είναι δανειοδότηση. Να μην συγχέονται οι όροι funding και financing. Οι συμβάσεις παραχώρησης με πληρωμές διαθεσιμότητες που χρησιμοποιεί η ΕΤΕπ εφαρμόζονται για πλέον των δύο δεκαετιών και γίνονται με δανεισμό και κατά περίπτωση με εγγυοδοσία από την ΕΤΕπ.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα