Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Δυο διαμάντια της Πολεμικής Αεροπορίας

Oλη η Ελλάδα θαύμασε ζωντανά ή από τηλεόραση, τον επισμηναγό Γεώργιο Παπαδάκη, της ομάδας ΖΕΥΣ της 115 Π.Μ. στην επίδειξη των καταπληκτικών ικανοτήτων του κατά τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη. Και ακόμη τον ίδιο, την Κυριακή 11 Νοεμβρίου, στην επίδειξη στο Ακρωτήρι, κατά τον εορτασμό της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

Oλη η Ευρώπη και συγκεκριμένα οι συνάδελφοί του από τις χώρες του ΝΑΤΟ, είχαν θαυμάσει περισσότερο από μισό αιώνα πριν, τον Χανιώτη πιλότο, σήμερα Αντιπτέραρχο (Ι.) ε.α., Γεώργιο Παπαδάκη.

Περισσότερο γνωστός στους νεότερους, σαν δημιουργός από χρόνια του θαυμαστού ξενοδοχειακού συγκροτήματος PILOT, στην Γεωργιούπολη και της πρωτοπορίας καλλιέργειας αβοκάντο σε 120 στρέμματα, της ίδιας περιοχής. Πριν μερικά χρόνια, μου είχε κάμει την τιμή να μου χαρίσει ένα καταπληκτικό σύγγραμμα του Γ. Μαρμαρίδη με τίτλο “Το Χρυσό Σμήνος”, που αναφέρεται στην ιστορία του περίφημου αεροπορικού πένταθλου, και τα κατορθώματα και τις θαυμαστές πρωτιές των νεαρών τότε πιλότων μας. Ένας θεσμός, που κράτησε λίγα χρόνια αλλά δόξασε την Πολεμική μας Αεροπορία και περιελάμβανε, εκτός από το αεροπορικό μέρος, δρόμο 400 μ. με βαριά εμπόδια, σκληρό δρόμο 12 χλμ. με χρήση διαφυγής – προσανατολισμού, κλπ., σκοποβολή και ξιφασκία. Συγκεκριμένα, η ομάδα του πεντάθλου, έδρασε από το 1957 έως το 1964. Τότε για πρώτη φορά Έλληνες πιλότοι αγωνίσθηκαν με τα μαχητικά F – 86 SAΒRE, με ταχύτητες των 1072 χιλ. την ώρα και ανεβαίνοντας ως τα 17.000 μέτρα ψηλά, γιατί στην αρχή, τις πρώτες νίκες είχαν με τα F-84G. Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Νορβηγία, Δανία, Σουηδία και Ελλάδα συναγωνίζονταν στην αρχή και οι Έλληνες είχαν πάντα πρωτιές.

 

Η επίδοσή τους στο Αεροπορικό Ράλλυ του 1964, μπορεί να χαρακτηρισθεί απίστευτη. Πρώτα γιατί κατέρριψε όλα τα διεθνή records που είχαν επιτευχθεί μέχρι τότε, από αντίστοιχα σμήνη άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Δεύτερο, γιατί ποτέ μέχρι σήμερα δεν ξεπεράστηκε στους αγώνες αυτούς.

Δεν μπορώ να παραλείψω το γεγονός ότι, πριν από την καθιέρωση του αερ. πεντάθλου, σε αγώνες του ΝΑΤΟ το 1954 τα πέντε F-84 από την 110 Π.Μ. της Λάρισας, με πιλότους τους θρυλικούς: Επισμηναγό Κόκκα, τον Χανιώτη Σμηναγό Στυλιανάκη, Πανουτσόπουλο, Λιμπουσάκη και Παπαδημητρόπουλο, άφησαν άφωνους τους παράγοντες του ΝΑΤΟ, αφού επρώτευσαν με 7.600 βαθμούς, με δεύτερη την Ιταλία με 3.500 βαθμούς. Θα χρειαζόταν οι 340 σελίδες του βιβλίου που ανέφερα, για να περιγράψω τις δόξες των Ελληνικών φτερών και θα έκανα οπωσδήποτε και λάθη, μη γνωρίζοντας λεπτομέρειες από τα αεροπορικά, ορολογίες, κ.λπ.

Περιορίζομαι σε αυτές τις λίγες σειρές με την ευχή ο νέος Παπαδάκης, να φθάσει τον παλαιό και ο παλαιός να είναι για πολλά χρόνια ακόμη μαζί μας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα