Μουσείο Τυπογραφείας

Δυο διαμάντια της Πολεμικής Αεροπορίας

Ένας Επισμηναγός και ένας Αντιπτέραρχος

Oλη η Ελλάδα θαύμασε ζωντανά ή από τηλεόραση, τον επισμηναγό Γεώργιο Παπαδάκη, της ομάδας ΖΕΥΣ της 115 Π.Μ. στην επίδειξη των καταπληκτικών ικανοτήτων του κατά τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη. Και ακόμη τον ίδιο, την Κυριακή 11 Νοεμβρίου, στην επίδειξη στο Ακρωτήρι, κατά τον εορτασμό της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

  • 1964: Ο Σμηναγός Γιώργος Παπαδάκης έχει μόλις κάνει στη σκοποβολή νέο ρεκόρ C.I.S.M. 189/200. Οι φωτογράφοι τον απαθανατίζουν στη θυρίδα του σκοπευτηρίου της Καισαριανής
  • 1960. Η ομάδα των χειριστών – πενταθλητών σε ημέρα κολυμβητικής προπόνησης. Από αριστερά: Λεδάκης, Ήτουνας, Παπαδάκης, Κατζιλιεράκης και Μπέλιας.
  • Ο Γ. Παπαδάκης, πρώτος από δεξιά

Oλη η Ευρώπη και συγκεκριμένα οι συνάδελφοί του από τις χώρες του ΝΑΤΟ, είχαν θαυμάσει περισσότερο από μισό αιώνα πριν, τον Χανιώτη πιλότο, σήμερα Αντιπτέραρχο (Ι.) ε.α., Γεώργιο Παπαδάκη.

Περισσότερο γνωστός στους νεότερους, σαν δημιουργός από χρόνια του θαυμαστού ξενοδοχειακού συγκροτήματος PILOT, στην Γεωργιούπολη και της πρωτοπορίας καλλιέργειας αβοκάντο σε 120 στρέμματα, της ίδιας περιοχής. Πριν μερικά χρόνια, μου είχε κάμει την τιμή να μου χαρίσει ένα καταπληκτικό σύγγραμμα του Γ. Μαρμαρίδη με τίτλο “Το Χρυσό Σμήνος”, που αναφέρεται στην ιστορία του περίφημου αεροπορικού πένταθλου, και τα κατορθώματα και τις θαυμαστές πρωτιές των νεαρών τότε πιλότων μας. Ένας θεσμός, που κράτησε λίγα χρόνια αλλά δόξασε την Πολεμική μας Αεροπορία και περιελάμβανε, εκτός από το αεροπορικό μέρος, δρόμο 400 μ. με βαριά εμπόδια, σκληρό δρόμο 12 χλμ. με χρήση διαφυγής – προσανατολισμού, κλπ., σκοποβολή και ξιφασκία. Συγκεκριμένα, η ομάδα του πεντάθλου, έδρασε από το 1957 έως το 1964. Τότε για πρώτη φορά Έλληνες πιλότοι αγωνίσθηκαν με τα μαχητικά F – 86 SAΒRE, με ταχύτητες των 1072 χιλ. την ώρα και ανεβαίνοντας ως τα 17.000 μέτρα ψηλά, γιατί στην αρχή, τις πρώτες νίκες είχαν με τα F-84G. Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Νορβηγία, Δανία, Σουηδία και Ελλάδα συναγωνίζονταν στην αρχή και οι Έλληνες είχαν πάντα πρωτιές.

Η επίδοσή τους στο Αεροπορικό Ράλλυ του 1964, μπορεί να χαρακτηρισθεί απίστευτη. Πρώτα γιατί κατέρριψε όλα τα διεθνή records που είχαν επιτευχθεί μέχρι τότε, από αντίστοιχα σμήνη άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Δεύτερο, γιατί ποτέ μέχρι σήμερα δεν ξεπεράστηκε στους αγώνες αυτούς.

Δεν μπορώ να παραλείψω το γεγονός ότι, πριν από την καθιέρωση του αερ. πεντάθλου, σε αγώνες του ΝΑΤΟ το 1954 τα πέντε F-84 από την 110 Π.Μ. της Λάρισας, με πιλότους τους θρυλικούς: Επισμηναγό Κόκκα, τον Χανιώτη Σμηναγό Στυλιανάκη, Πανουτσόπουλο, Λιμπουσάκη και Παπαδημητρόπουλο, άφησαν άφωνους τους παράγοντες του ΝΑΤΟ, αφού επρώτευσαν με 7.600 βαθμούς, με δεύτερη την Ιταλία με 3.500 βαθμούς. Θα χρειαζόταν οι 340 σελίδες του βιβλίου που ανέφερα, για να περιγράψω τις δόξες των Ελληνικών φτερών και θα έκανα οπωσδήποτε και λάθη, μη γνωρίζοντας λεπτομέρειες από τα αεροπορικά, ορολογίες, κ.λπ.

Περιορίζομαι σε αυτές τις λίγες σειρές με την ευχή ο νέος Παπαδάκης, να φθάσει τον παλαιό και ο παλαιός να είναι για πολλά χρόνια ακόμη μαζί μας.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.