Μουσείο Τυπογραφείας

“Διάβαση ζωής και σωτηρίας”

28Πρωτ. Στυλιανού
Εμμ. Θεοδωρογλάκης
Ιερατικού Προϊσταμένου
Ιερού Καθεδρικού ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου

Αυτοέκδοση
Χανιά 2016
Εκδοτική παραγωγή
ΚΥΠΡΗΣ – ΑΘΗΝΑ

Με 30 κεφάλαια για όλα τα κύρια θέματα της εκκλησιαστικής, της πιστευτικής, της πνευματικής, της λειτουργικής και της κοινωνικής παράδοσης της Εκκλησίας μας. Η οποία βάλλεται από πολλές πλευρές.

Ομως, εμείς μέσα στη σύγχρονη πραγματικότητα αποδυνάμωσης της οφείλουμε να επανατάξουμε τις αξίες της για μια λειτουργία τους στο σύγχρονο παράλογο, απάνθρωπο, άθεο και δαιμονισμένο κόσμο μας. Όμως ο συγγραφέας της ‘’ΔΙΑΒΑΣΗΣ –Ζωής και σωτηρίας’’ με αξιόλογη δημιουργικότητα, τοποθετεί στη σύγχρονη κοινωνική παράκρουση τον ζήλο αναζήτησης μέσα στη σύγχρονη επικαιρότητα των παλαιών αξιών θρησκευτικών, πνευματικών και κοινωνικών για τη σημερινή και αυριανή κοινωνία μας. Με τη γέφυρα φυσικού και μεταφυσικού να συνενώνονται τα διεστώτα .

ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΤΙΣ ΑΙΩΝΙΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΜΑΣ ΑΞΙΕΣ
Ο πρωτοπρεσβύτερος και προϊστάμενος του Ιερού καθεδρικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου (κυκλοφόρησε το 2016) το βιβλίο του με τον τίτλο: ‘’Διάβαση Ζωής και σωτηρίας’’ μέσα από ένα περίγραμμα, ένα αφιέρωμα, έναν πρόλογο και μία εισαγωγή ανοίγει το σύγχρονο ορθόδοξο ΛΟΓΟ που ερμηνεύει – απλά και δημιουργικά με τις αλήθειες της ορθόδοξης παράδοσης μας και αλήθειας. Μέσα στις κοινωνίες του  σχηματιζόμενου και μετασχηματιζόμενου ψεύδους, οι όποιες τις γκρεμίζουν όλες τις θρησκευτικές και πολιτισμικές μας παραδόσεις και αρνούνται τον λόγο της ΔΙΑΒΑΣΗΣ από τη γέφυρα της ζωής και της σωτηρίας.

ΓΕΦΥΡΑ ΠΟΥ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Όμως, μέσα από το περίγραμμα, της αφιέρωσης κ.λ.π.  ο Πολύγνωτος και ακούραστος προϊστάμενος και ιεροκήρυκας της ιστορικής μητροπόλεώς μας, των Εισοδίων της Θεοτόκου, επισημαίνει ότι η Θεοτόκος από πριν τη γέννηση ως την κοίμησή της αποτελεί τη γέφυρα της ΔΙΑΒΑΣΗΣ από γης σε ουρανό… Για να γράψει στο περίγραμμα ο π. Στυλιανός ότι η  υπέρβαση των όποιων υπαρκτών διαχωριστικών γραμμών είναι υπόθεση μιας γέφυρας η οποία κτίζεται μόνο με τα υλικά της αγάπης, της υπομονής, της ταπείνωσης και της προσευχής, με τις υποδομές της στήριξης της διάβασης να προϋποθέτει τις αντοχές και την ασφάλεια των διερχομένων. Με τα θεμέλια να είναι ανθρώπινα αλλά η διάβαση να είναι θεανθρώπινη, καθώς αι η πορεία να είναι αγιαστή και πορεία ζωής και σωτηρίας…

ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΣΕ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ
Ο αγαπητός πατέρας Στυλιανός στην αφιέρωση του βιβλίου του γράφει: Τούτο το έργο αφιερώνεται στους συνανθρώπους μας και στους συμπολίτες μας που ζουν ιεσμένοι από τις δυσκολίες των καιρών και των περιστάσεων και βρίσκονται στα όρια της απόγνωσης, της απελπισίας και μπροστά στο μεγάλο δίλημμα του απονενοημένου διαβήματος της βίαιης διακοπής της ζωής, με την εθελοντική εγκατάστασή της στα τάρταρα του Άδη για να συνεχίσει ο π. Στυλιανός να απέφευγεται τέτοιες εκβάσεις έσχατης απελπισίας. Τονίζοντας ότι «αφιερώνουμε το πόνημά μας και το προσφέρουμε ως αντίδωρο ανακούφισης από το κακό είναι μία απελπισία του καιρού».
Με αυτό το πνεύμα οι λογισμοί και τα πρόσωπα που καταγράφονται σε όλα τα κεφάλαια του βιβλίου ‘’ΔΙΑΒΑΣΗ ζωής και σωτηρίας’’ φωτίζουν όχι μόνο το παρόν, αλλά περισσότερο το μέλλον.

ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΠΑΡ’ ΑΝΘΡΩΠΟΙΣ
Για να προσθέσει πως: ‘’Η γέφυρα ενώνει σταθερά και με ασφάλεια τα αδύνατα που είναι τα ανθρώπινα με τα δυνατά που ανήκουν στον Θεό’’. Με τη διάβαση να μην είναι εύκολη. Γιατί, βλέπουμε, λυγίζουμε, πονούμε, αλλά δεν παραιτούμαστε, από μια αποτυχία η και πολλές που δεν σημαίνουν ποτέ το τέλος,. Έχουμε δρόμο μπροστά μας,  συνεχίζουμε και η δικαίωση ανήκει σε μας που βρισκόμαστε στην πρωτοπορία του αγώνα της διαβάσεως από τα χαμηλότερα στα υψηλότερα, από τα ευτελέστερα στα πολυτιμότερα, από την παρούσα ζωή στην αιώνια…
Στον πρόλογό του  ο π. Στυλιανός γράφει (σελ. 11) ότι: ‘’πορευόμαστε μαζί και προχωρούμε όχι ισοπεδωτικά αλλά αξιολογικά προς τα πάνω, τα υψηλά και τα αιθέρια, τα πνευματικά, τα αιώνια. Καλούμαστε να πορευτούμε όλοι μαζί να κάνουμε από κοινού αυτή την πορεία η γέφυρα ζωής και σωτηρίας.

ΚΑΛΕΣΜΑ ΕΞΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟ
Με το ‘’ότι θέλει ο Θεός’’ να είναι το κάλεσμα για τη ΔΙΑΒΑΣΗ να βγούμε από την εφησυχασμό, την αδιαφορία και την απομόνωση του ΕΓΩ. Να πολεμήσουμε κάτι παραπάνω, χωρίς όμως κανένα άστοχο κέρδος. Για να συνειδητοποιήσουμε ότι στη βασιλεία του Θεού, δεν δίνουμε και δεν εξουσιάζουμε αλλά δικαιώνουμε. Για να τολμούμε να ξεκινήσουμε τη διάβαση στη γέφυρα που θα ενώνει τη γη με τον ουρανό’’.
Όμως όπως αναφέρει στην εισαγωγή του τονίζει πως: “Για να περάσουμε ένα ρέμα από τη μία μεριά στην άλλη, χρειάζεται η γέφυρα που θα ενώσει αυτές τις δυο πλευρές και θα διευκολύνει τη δική σας προσπάθεια (να ελέγχουμε εξ επαφής και τις δυο πλευρές, ποιούντες Διάβασιν’’.

ΧΑΙΡΕ ΓΕΦΥΡΑ Η ΜΕΤΑΓΟΥΣΑ ΤΟΥΣ ΕΚ ΓΗΣ ΣΕ ΟΥΡΑΝΟ
Αυτή τη γέφυρα θα διευκολύνει τη ζωή μας θα διευρύνει κατ’ εξοχήν τον ορίζοντας της υπάρξεώς μας και θα δίνει προοπτικές ανάσας στην πορεία προς τον ουρανό. Αυτή τη γέφυρα την αποδίδουμε πρωτίστως στην Παναγία με το: ‘’Χαίρε γέφυρα η μετάγουσα τους εκ γης σε ουρανόν’’.
Με το υπερφύσιν, δηλαδή το ανθρώπινο με το θεικό, το λόγο με τον υπερλόγο.  Με τον δρόμο του Θεού να μην είναι ιδιωτικός αλλά δημόσιος, που ανήκει στο πανανθρώπινο. Με τη Διάβαση να μην έχει ευκρινή ορατότητα για το απροσδιόριστο, είναι με την προσδοκία της αναστάσεως.
Με όλες τις ανωτέρω αναφορές ο π. Στυλιανός μέσα σ’ ένα κόσμο διευρυνόμενο απίστευτο ξαναεπιστρέφει με σύγχρονη αίσθηση στις μεγάλες πνευματικές αξίες των θρησκευτικών μας παραδόσεων που έχουν διαχρονική αξία στον απαξιωμένο κόσμο μας.

ΟΧΙ ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΑΛΛΑ ΟΛΙΚΗ ΛΥΤΡΩΣΗ ΜΑΣ
Όλες, οι 247, σελίδες του βιβλίου του π. Στυλιανού Θεοδωρογλάκη με τον τίτλο ‘’ΔΙΑΒΑΣΗ ζωής και σωτηρίας’’ αναφέρονται στις ορθόδοξες μορφές της εκκλησιαστικής μας παράδοσης που μας προσφέρονται για τη χρήση της ΔΙΑΒΑΣΗΣ. Η οποία όπως γράφει είναι γα μας η υπέρτατη κίνηση όχι βέλτιστης αλλά ολικής λύτρωσης της προσωπικής και της κοινωνικής ζωής.
Στο κεφάλαιο: Ο ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΒΑΣΗΣ –σελ. 123-127- περιγράφει τη διαδικαστική της φορά και λειτουργία μέσα στις οποίες περικλείουν ουσιαστικά όλες οι θεμελιώδεις αξίες και μορφές της Ορθόδοξης πίστης μας. Για να γράψει ότι: ‘’με τη ΔΙΑΘΛΑΣΗ ξεκινούμε από αυτό που είμαστε, απλοί άνθρωποι με της δικαιοσύνες και τις αδικίες μας και καθώς κινούμαστε στη Διάβαση πορευόμαστε προς τη Βασιλεία του Θεού’’.

ΔΙΑΒΑΣΗ ΓΙΑ ΓΕΦΥΡΩΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΑΙ ΥΠΕΡΦΥΣΙΚΟΥ
Με την ιεροποίηση της ζωής που είναι πράξη αναβάθμισης και δυναμική επένδυση για το ίδιο πρόσωπο και την ύπαρξή μας ενώ, η αποϊεροποίηση της ύπαρξής μας είναι πράξη απογύμνωσης, αποδυνάμωσης και καταρράκωσής της, που δεν αφήνει ανεπηρέαστα το πρόσωπο και την κοινωνική δομή και λειτουργία των προσώπων… Όμως, οφείλουμε να κατανοούμε τη διάβαση πάνω στη γέφυρα των προσωπικών μας υποθέσεων και να αξιολογούμε ως δωρεά του Θεού και μ΄αυτή τη σημασία να τον χρησιμοποιούμε… Κάθε μία σύγχρονη δικαίωση του λόγου της ΔΙΑΒΑΣΗΣ του π. Θεοδωρογλάκη, δικαιώνεται από τον μεγαλύτερο σύγχρονο κοινωνιοβιολόγο τον Ε.Ο. Wilson ο οποίος στο βιβλίο του ‘’το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης’’ γράφει στη σελ. 134 ότι: Η θεολογική πνευματικότητα, εν ολίγοις ζητά την γέφυρα μεταξύ του πραγματικού και του υπερφυσικού’’ με τον εγκέφαλο να έχει φτιαχτεί για τη θρησκεία και η θρησκεία για την ανθρώπινο εγκέφαλο… Ένα βιβλίο με σημαντικές σύγχρονες αναζητήσεις για την θρησκευτική και εκκλησιαστική μας ζωή στο σύγχρονο κόσμο.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.