Μουσείο Τυπογραφείας

ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Διάκριση μαθητριών του 4ου Λυκείου

11“Μικροί επιστήμονες”, για την εξοικονόμηση ενέργειας και το πώς οι λάμπες φθορισμού και led μπορούν να δώσουν “πράσινο φως”, έγιναν πέντε 16χρονες μαθήτριες του 4ου Λυκείου Χανίων που διακρίθηκαν στο πλαίσιο ευρωπαϊκού πρότζεκτ και θα εκπροσωπήσουν τον ερχόμενο Μάιο την Ελλάδα στο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο του Chain Reaction στο Sheffield της  Αγγλίας, όπου εκεί θα ανταγωνιστούν με άλλες δώδεκα χώρες.

Οι μαθήτριες διακρίθηκαν για την εργασία τους με θέμα: “Λαμπτήρες πυρακτώσεως: είδος προς εξαφάνιση” και η ομάδα τους επελέγη ως η νικήτρια του 1ου Συνέδριου Chain Reaction που διοργανώθηκε το Σάββατο 29 Μαρτίου στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης, το οποίο συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Συνολικά συμμετείχαν σαράντα ομάδες από σχολεία της Κρήτης.

«Ολα είναι εφικτά, όταν υπάρχει θέληση, πρόγραμμα, πολύ δουλειά και… ελπίδα», μας είπαν οι μαθήτριες  του 4ου Γενικού Λυκείου Χανίων Αλκηστη Καπνισάκη, Νικολέτα Μαυρεδάκη, Άννα Μαρία Παπασηφάκη, Μαρίνα Χουστουλάκη και Τριανταφυλλιά Ψαρουδάκη, με την υπεύθυνη καθηγήτρια Μαρία Ράπτη τις οποίες επισκεφθήκαμε στο σχολείο τους στην Αμπεριά.

Οι μαθήτριες που ονόμασαν την ομάδα τους “ N.T.A.M.A” από τα αρχικά των ονομάτων τους, φαίνεται πώς “πόνταραν” στο καλό “χαρτί” της συνεργασίας και της μεθοδικότητας, αφού για πολλές ώρες εντός και εκτός σχολικού πλαισίου, εργάστηκαν με μεράκι για το πρότζεκτ, το οποίο έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος “Chain Reaction”, “Seventh Framework Programme”.
Ετσι μέσα από έναν εναλλακτικό τρόπο έρευνας που έκαναν μέσω ερωτηματολογίων, τα οποία μοίρασαν στα Χανιά, αλλά και μέσω ίντερνετ, με τη δημιουργία μπλογκ, την έκδοση ενημερωτικής αφίσας, κ.ά συνέλεξαν ενδιαφέροντα στοιχεία για τα οφέλη της εξοικονόμησης ενέργειας και το πώς μπορούμε να την επιτύχουμε.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
Οπως μας είπε η Μαρίνα Χουστουλάκη, μαθήτρια του 4ου Λυκείου μετά από την έρευνα που έκανε η ομάδα τους κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο κόσμος είναι μερικώς ενημερωμένος για τα οφέλη της εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά παράλληλα ενδιαφέρεται για το θέμα και είναι πεπεισμένος για το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος. Χρειάζεται λίγο περισσότερη ενημέρωση σε θέματα ανακύκλωσης, ασφαλούς αντικατάστασης των λαμπτήρων κ.λπ. Στόχος μας ήταν να ενημερώσουμε τον κόσμο για τα οφέλη της εξοικονόμησης ενέργειας μέσα από την αφίσα και τα ερωτηματολόγια.
Για τον βιωματικό τρόπο προσέγγισης των θετικών μαθημάτων μέσα από το συγκεκριμένο πρότζεκτ μας μίλησε η μαθήτρια του 4ου Λυκείου  Αννα Μαρία Παπασηφάκη, η οποία τόνισε ότι «το πρότζεκτ μας έκανε να δούμε τις θετικές επιστήμες και γενικότερα τα θετικά μαθήματα από μία άλλη πλευρά, πιο ενδιαφέρουσα, μέσα από πειράματα, έρευνες κ.ά. Μάθαμε τα ίδια που θα μαθαίναμε μέσα στην τάξη, αλλά με έναν διαφορετικό τρόπο, πιο βιωματικό. Αυτός ο τρόπος μας έκανε να αλλάξουμε γνώμη για την Φυσική και τα άλλα θετικά μαθήματα”.

Παρά τον συμπιεσμένο χρόνο τους, λόγω του σχολικού προγράμματος και του άγχους των εξετάσεων, οι μαθήτριες κατάφεραν να δουλέψουν συλλογικά, με πολλές ώρες δουλειάς στο σχολείο και στο σπίτι, όπως ανέφερε η μαθήτρια του 4ου Λυκείου Νικολέτα Μαυρεδάκη. «Παρά την πίεση που είχαμε από την τράπεζα θεμάτων που έχουμε στην Α’ Λυκείου, και τα φροντιστήρια, προσπαθήσαμε να είμαστε συγκεντρωμένες στο πρότζεκτ και το διαχειριστήκαμε ως ένα ενδιαφέρον μάθημα, κάναμε έρευνα, συλλέγαμε πληροφορίες, τις επεξεργαζόμασταν ομαδικά, ενώ συνεννοούμασταν μέσω e-mail, blog κ.ά. Γίναμε κατά κάποιο τρόπο “μικροί επιστήμονες”. Ευτυχώς είχαμε τη βοήθεια της καθηγήτριάς μας που μας συντόνιζε. Το πρότζεκτ άρχισε τέλη Οκτωβρίου και τελείωσε τον Μάρτιο. Χρειάστηκαν αρκετές ώρες δουλειάς και όχι μόνο δύο ώρες που προέβλεπε αρχικά το πρότζεκτ», επεσήμανε η Νικολέτα.

«Το αποτέλεσμα της διάκρισής μας ήταν μία ανταμοιβή για εμάς μετά από τόσες ώρες δουλειάς. Είναι πολύ σημαντικό και πρωτόγνωρο που θα εκπροσωπήσουμε τη χώρα μας στο εξωτερικό. Δεν έχουμε ξαναζήσει κάτι τέτοιο και η συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό συνέδριο θα είναι μία μοναδική εμπειρία. Είμαστε πολύ χαρούμενες και περήφανες γι’ αυτό»,  τόνισε η μαθήτρια του 4ου Λυκείου Αλκηστης Καπνισάκη.
«Χρειάστηκε καλή συνεννόηση μεταξύ μας, πρόγραμμα και πολλές ώρες δουλειάς. Οταν υπάρχει θέληση, πείσμα και ελπίδα υπάρχει δυνατότητα να διακριθείς παρά τις δυσκολίες», επεσήμανε η μαθήτρια του 4ου Λυκείου Τριανταφυλλιά Ψαρουδάκη.

Από την πλευρά της η υπεύθυνη καθηγήτρια, Φυσικός στο 4ο Γενικό Λύκειο Χανίων Μαρία Ράπτη τόνισε ότι στόχος του προγράμματος είναι η διεπιστημονικότητα, η ερευνητική μάθηση και η μάθηση μέσω της συνεργασίας ομάδων.
«Το “Chain Reaction” έρχεται να “παντρέψει” την ερευνητική εργασία με την επιστημονική μέθοδο, δίνοντας έμφαση στον τρόπο δουλειάς ενός επιστήμονα σε όλα τα στάδιά της. Είναι πολύ σημαντικό ότι μαθητές 16 ετών ερευνούν και μαθαίνουν να εκτίθενται παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της δουλειάς τους σε ένα διεθνές συνέδριο, ανταλλάσσοντας ιδέες και πρακτικές με άλλους μαθητές, ενώ απευθύνονται σε κοινό που έχει εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στο αντικείμενο», τόνισε η κα Ράπτη και πρόσθεσε: «Παράλληλα μέσα από την έρευνά τους τα παιδιά είδαν την κοινωνική οπτική της Φυσικής και το πώς οι θετικές επιστήμες συνδέονται με την καθημερινότητά μας. Ανέπτυξαν δηλαδή μία διαφορετική ματιά πάνω στα πράγματα συνδυάζοντας τις φυσικές επιστήμες με την κοινωνική τους οπτική.

Η διευθύντρια του 4ου Γενικού Λυκείου Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου έκανε λόγο για ένα“ηχηρό μήνυμα” που στέλνει η διάκριση του δημόσιου σχολείου, μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον για τη δημόσια εκπαίδευση.
«Η διάκριση οφείλεται στη δουλειά των παιδιών, των υπεύθυνων καθηγητών και του σχολείου συνολικότερα με την έννοια ότι προωθούμε όσο μπορούμε την καινοτομία στη διδασκαλία, είτε στα θεατρικά ή αθλητικά δρώμενα που αναπτύσσονται».

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.