Μουσείο Τυπογραφείας

Ασκήσεις δύναμης και προσανατολισμού στον Μπάλο

Η μυϊκή ενδυνάμωση προσφέρει απρόσμενα οφέλη στην υγεία όλων των ενηλίκων
Περιοδικό New Scientist

«Πήγες στο Μπάλο; Σιγά, την δύσκολη εκδρομή».
«Μα δεν φθάνει που είσαι αγεωγράφητος, είσαι και αγύμναστος».
«Γυμνάζω τα σαγόνια μου και έχω στη τσέπη το κινητό μου με το GPS».
Τα πειράγματα στην παραλιακή καφετέρια καλά κρατούν ανάμεσα σε γυμνασμένους, αγύμναστους, γεωγράφους και αγεωγράφητους.
Μια σύμπτωση που δεν είναι τυχαία, είναι ότι καλύτερες επιδόσεις σε ασκήσεις μνήμης έχουν ηλικιωμένοι που σήκωναν βάρη και φυσικά καλύτερες επιδόσεις έχουν και τα άτομα που έχουν καλή αντίληψη του χώρου.
Στο σημερινό σημείωμα συνωστίζονται σχόλια και πληροφορίες για την υπεροχή της δύναμης έναντι της άσκησης, και τη σπουδαιότητα της Γεωγραφίας και της διπλής κωδικοποίησης ιδιαίτερα για τα παιδιά.

Ασκήσεις “Τρίαθλου” στο Μπάλο
Μια απαιτητική εκδρομή που θυμίζει το αγώνισμα του Τρίαθλου είναι να πας στο Μπάλο διά ξηράς.
Η αργή προσεκτική οδήγηση στο χωματόδρομο-κατσικόδρομο, η επίπονη κατάβαση-ανάβαση και το κολύμπι είναι αρκετά για δοκιμάσει κάποιος τις αντοχές του.
Ας τα δούμε αναλυτικά. Για τα 16 χιλιόμετρα οδήγηση πήγαινε-έλα από την Καλυβιανή θα απαιτηθούν τουλάχιστον 45 λεπτά (το όριο ταχύτητας είναι 20 χιλιόμετρα), για την κατάβαση μέχρι την παραλία – και την ανάβαση άλλα 75 λεπτά κι αν προσθέσεις 60 λεπτά κολύμπι, τότε έχεις κάνει μια συνολική άθληση 3 ωρών σε απαιτητικό περιβάλλον.
Χωρίς να υπολογίσεις το 2ώρο που απαιτείται για να πάς από τα Χανιά στην Καλυβιανή και να επιστρέψεις.
Η επιπλέον καταπόνηση είναι εξαιτίας της προσοχής που απαιτείται για να μην γκρεμοτσακιστείς, αφού χρειάζεται να ισορροπείς συνεχώς. Επίσης, να μην πατήσεις πίσσες και να μην υποστείς εγκαύματα ή αφυδάτωση.
Οχι δεν θα χρειαστείς χάρτη ή GPS. Στην εκδρομή στον Μπάλο θα χρειαστείς στοιχειώδεις γνώσεις προσανατολισμού για να αναγνωρίσεις τα νησιά που φαίνονται από ψηλά. Κι η χωρική αντίληψη θα σε βοηθήσει να θαυμάσεις τη μαγεία και τη δύναμη του τοπίου.
Με τους μετριότερους υπολογισμούς κάνοντας αυτό το “Τρίαθλο”, αν είσαι γύρω στα 80 κιλά, θα κάψεις 1000 θερμίδες.

Λιγότερη Γεωγραφία φέτος
Γονείς, παππούδες και γιαγιάδες συζητούν για τη χρησιμότητα της Γεωγραφίας.
«Δεν νοείται Ελληνας αγεωγράφητος. Η ναυτοσύνη των Ελλήνων στηρίζεται και στην αντίληψη τους του χώρου», σχολιάζει ο παλιός ναυτικός της παρέας.
«Μήπως νομίζετε ότι όλοι διδάσκονται επαρκώς το μάθημα της Γεωγραφίας;», λέει μια γιαγιά. «Σας πληροφορώ ότι η εγγονή μου δεν διδάχτηκε σχεδόν καθόλου φέτος Γεωγραφία».
Η συζήτηση συνεχίζεται και καταλήγει σε μερικά συμπεράσματα:
• η αποτελεσματική διδασκαλία της Γεωγραφίας απαιτεί προετοιμασία, μέσα και λίγο ταλέντο.
• Η καραντίνα δημιούργησε κενά διδασκαλίας και στο μάθημα Γεωγραφίας.
• Η μη διδασκαλία της Γεωγραφίας σπάει τον κρίκο που συνδέει την Ιστορία και τη Γλώσσα μας. Γι αυτό όταν πληθαίνουν οι αγεωγράφητοι, αυγατίζουν οι ανιστόρητοι και οι άγλωσσοι.
• Οσοι γονείς έχουν τη δυνατότητα ή την ευχέρεια, ας βοηθήσουν να καλυφθεί το κενό των παιδιών τους στη Γεωγραφία.

Με ένα χάρτη ταξιδεύω
Αν έχετε μαθητή ή μαθήτρια στο σπίτι σας, επενδύστε σε ένα ελληνικό ή σε ένα παγκόσμιο χάρτη. Για να βοηθείστε τα παιδιά να αναπτύξουν την χωρική τους αντίληψη και τη μνήμη τους. Η τιμή τους σε βιβλιοπωλεία μας είναι από κάτω από 10 Ευρώ.
Μια εφαρμογή GPS στο κινητό μπορεί να σε βοηθάει σε μια δύσκολη στιγμή, σε ένα ξένο τόπο. Ομως, το πραγματικό εργαλείο που βοηθά ένα μαθητή να κατακτήσει το μάθημα της Γεωγραφίας (και της Ιστορίας) είναι ένας καλός χάρτης.

Η υπεροχή της δύναμης
Σε αφιέρωμα του περιοδικού New Scientist (Απρίλιος 2020) τονίζεται η υπεροχή των ασκήσεων ενδυνάμωσης, έναντι της απλής γυμναστικής.
Υποστηρίζεται ότι αυτές οι ασκήσεις προσθέτουν χρόνια στο προσδόκιμο μας, μας προφυλάσσουν από θανατηφόρες ασθένειες και εμποδίζουν τη γνωστική μας εξασθένηση.
Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αρκούν ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών μας 2 φορές την εβδομάδα. Τέλος, υπολογίζεται ότι μόνο το 25% του πληθυσμού στη Βρετανία κάνει αυτές τις ασκήσεις.
Στο γράφημα, που δημοσιεύεται στο “New Scientist”, φαίνεται ότι από την ηλικία των 30 αρχίζουμε να χάνουμε το 5% της μυϊκής μας μάζας κάθε 10ετία.
Η απώλεια αυτή επιταχύνεται στα 70 μας, ένα γεγονός που εντοπίστηκε από το Πανεπιστήμιο Tufts το 1988.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτή η αλλαγή στο σώμα μας λόγω της ηλικίας επηρεάζει τις ορμόνες μας και την κινητικότητα μας. Για περισσότερες λεπτομέρειες και συνιστώμενες ενέργειες ρωτήστε τους ειδικούς.

Συμπερασματικά
Οι καλοκαιρινές διακοπές στα Χανιά προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για ασκήσεις “Τρίαθλου” όπως αυτές στο Μπάλο. Τα οφέλη παιδιών και ενηλίκων είναι πολλά:
✓Μαθαίνουμε την τοπική Γεωγραφία κάνοντας διπλή κωδικοποίηση των πληροφοριών χρησιμοποιώντας ένα παραδοσιακό χάρτη της Κρήτης.
✓Στο χάρτη μας σημειώνουμε τις εκδρομές μας και τις εμπειρίες μας.
✓Ετσι ο χάρτης μας γίνεται καλεντάρι της επεισοδικής μας μνήμης.
✓Ρωτάμε ένα ειδικό να μας συμβουλεύσει για τρόπους ενδυνάμωσης των μυών μας.
✓Ασκήσεις χωρικής αντίληψης, διπλής κωδικοποίησης και μυϊκής ενδυνάμωσης είναι η παρότρυνση μας για καλύτερες επιδόσεις στην καταγραφή γεγονότων και εικόνων και στην ανάκληση τους.
Στον αντίποδα, βρίσκονται οι αμύητοι, κάτοχοι μιας επιφανειακής γνώσης.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.