Μουσείο Τυπογραφείας

Ασφαλέστερα αυτοκίνητα στην Ε.Ε.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα το συμβούλιο υπουργών ενέκρινε κανονισμό που προβλέπει μέχρι τα μέσα του 2022, ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της ΕΕ θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα ασφάλειας. Σε 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του, λοιπόν, ο κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή. Για περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών προβλέπεται πιο μακρινή ημερομηνία εφαρμογής, ώστε να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμόσουν την παραγωγή τους στις νέες απαιτήσεις1.

Κατόπιν συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον περασμένο Μάρτιο, το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα κανονισμό για τη γενική ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία των επιβατών των οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου σε μια προσπάθεια να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων. Δυστυχώς και η χώρα μας έχει σοβαρό προβάδισμα στην εκατόμβη νεκρών και δεν παύουν οι σκληρές εικόνες να δείχνουν το χαμό οικογενειών ολόκληρων, νέων ανθρώπων, να δημιουργούνται άτομα με ειδικές ανάγκες με ρυθμούς δευτερολέπτων.
Οι ειδικοί επιμένουν ότι οι νέοι αυτοί κανόνες θα μας βοηθήσουν να μειώσουμε σημαντικά τον αριθμό των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της ΕΕ. Επίσης, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά. Το καλό νέο έρχεται δέκα χρόνια μετά την έγκριση της προηγούμενης νομοθεσίας, ο νέος κανονισμός γενικής ασφάλειας δίνει νέα ώθηση στη δράση της ΕΕ για θέματα οδικής ασφάλειας. Για πρώτη φορά ασχολείται με συγκεκριμένα προβλήματα που απασχολούν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων τύπου SUV) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:
•ευφυής έλεγχος ταχύτητας,
•εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος,
•συστήματα προειδοποίησης της υπνηλίας και της προσοχής του οδηγού,
•προηγμένα συστήματα προειδοποίησης διάσπασης της προσοχής του οδηγού,
•σήματα επείγουσας στάθμευσης,
•συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας,
•συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος,
•ακριβής παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών,
•Εκτός των ανωτέρω, θα απαιτηθούν συμπληρωματικά προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής:
•προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,
•συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη,
•διευρυμένες περιοχές προστασίας πρόσκρουσης της κεφαλής ικανές να μετριάζουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Επιπρόσθετα των γενικών απαιτήσεων και των συστημάτων που ήδη προβλέπονται (όπως είναι η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται κατά τέτοιο τρόπο που τα τυφλά σημεία γύρω από το όχημα να μειώνονται σημαντικά. Θα πρέπει επίσης να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα, ικανά να ανιχνεύουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από το όχημα.
Επιπλέον, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις νέες προδιαγραφές ώστε να λαμβάνονται υπόψη μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.
Σημειώνεται ότι μόλις τον περασμένο μήνα το συμβούλιο υπουργών μεταφορών είχε συζητήσει μια φορά ακόμη στην επίτευξη του στόχου για ασφαλέστερους δρόμους και πως θα μπορούσαν να προκύψουν αυτοί, μέσω της ενίσχυσης των κανόνων για τη διαχείριση των οδικών υποδομών, με την Κομισιόν να προσβλέπει στη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα εξασφαλίζοντας ότι το οδικό δίκτυο, οι σήραγγες και οι γέφυρες σχεδιάζονται και συντηρούνται καλύτερα. Έτσι, αναθεωρήθηκαν οι κανόνες που καθορίζουν μια πιο συστηματική προσέγγιση για ασφαλέστερες οδικές υποδομές.

1. https://www.consilium.europa.eu/el/press/press-releases/2019/11/08/safer-cars-in-the-eu/?utm_source=dsms-auto&utm_medium=email&utm_campaign=%ce%91%cf%83%cf%86%ce%b1%ce%bb%ce%ad%cf%83%cf%84%ce%b5%cf%81%ce%b1+%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%bf%ce%ba%ce%af%ce%bd%ce%b7%cf%84%ce%b1+%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd+%ce%95%ce%95

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.