Μουσείο Τυπογραφείας

Ας ονειροπολήσουμε… κάνει καλό

«Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία, παίξε στον άνεμο τη γλώσσα σου και πέρνα…»
Νίκος Καββαδίας, 1979

Aυτό το στίχο χρησιμοποίησε ο μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος για να στείλει ένα πρωτότυπο μήνυμα προς τους νέους πλοιάρχους της Σχολής της Ύδρας την περασμένη Πέμπτη.
«Να ονειροπολείτε, να βάζετε στόχους και να τολμάτε».
Αλήθεια, έχετε αναλογιστεί πόση ώρα ονειροπολείτε κάθε μέρα;
Η πιθανότερη απάντηση είναι όχι. Όμως, μην ανησυχείτε. Ερευνητές μας διαβεβαιώνουν ότι η ονειροπόληση δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα. Το περιοδικό New Scientist τεύχος 3126 αναφέρει μια σειρά ευρήματα σχετικά με τη συγκέντρωση και την ονειροπόληση.
Στο σημείωμα παραθέτω συνοπτικά τα συμπεράσματα  για τα πιθανά οφέλη που έχουν όσοι νέοι και ενήλικοι ονειροπόλουν, αλλά και ιδέες πώς να περιορίσουμε την υπερβολή στην ονειροπόληση.

Συστήματα συγκέντρωσης
Γιατί κάποιοι μαθητές αποσυντονίζονται εύκολα, διακόπτουν τη μελέτη τους με το παραμικρό, ενώ άλλοι έχουν περισσότερη συγκέντρωση; Φαίνεται ότι είναι το θέμα ποιο από τα 2 συστήματα συγκέντρωσης μας υπερτερεί κι από τη χωρητικότητα της μνήμης εργασίας μας.
Ας δούμε πρακτικά τι συμβαίνει σε ένα μη εκπαιδευμένο μαθητή.
Προ ημερών, κατά τη διάρκεια των εξετάσεών μας, παρατήρησα ότι ένας 9χρόνος δεν μπορούσε να γράψει τίποτα, ούτε μια λέξη.
Η συμβουλή μου ήταν να μεταφερθεί στη γνωστή του αίθουσα, να καθήσει στο γνωστό του θρανίο και να μου δείχνει κάθε άσκηση που τελείωνε. Με λίγες διευκρινίσεις, παρότρυνση και προφορική επιβράβευση ο νεαρός μας τελείωσε 15 λεπτά αργότερα από τους συμμαθητές του με ένα ποσοστό που ξεπέρασε το 70%.
Τι έγινε; Κατάλαβα ότι στην περίπτωση του νεαρού μας υπερίσχυε το σύστημα συγκέντρωσης
-bottom up- που αποσυντονίζεται από θορύβους, κινήσεις, άγνωστο περιβάλλον, ερωτήσεις.
Αν προσθέσεις και την ανεκπαίδευτη μνήμη εργασίας του, παρ’ ολίγο να τον θεωρούσαμε επανεξεταστέο.

Απελευθερώστε το μυαλό σας
Στους γονείς που παραπονιούνται ότι τα παιδιά τους ονειροπολούν η απάντησή μου είναι «Φανταστείτε να μη μπορούσαν να απελευθερώσουν το μυαλό τους, να πετάξουν με την φαντασία τους». Τα κέρδη των ονειροπόλων είναι πολλά αρκεί να τα επενδύουμε σωστά. Ας τα δούμε…
• Η ονειροπόληση είναι ένα ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Είναι η κατάσταση που μας επιτρέπει να ξεπερνάμε τα όρια, να καταργούμε το χρόνο, αποστάσεις και εμπόδια.
• Η ονειροπόληση μας ταξιδεύει στις μύχιες σκέψεις των άλλων.
• Ολα αυτά τα ταξίδια, λένε οι ειδικοί, είναι απαραίτητα για τη ψυχική μας ισορροπία.
• Ο ονειροπόλος εύκολα κάνει προβολή στο μέλλον κάτι που είναι απαραίτητο για την οργάνωση σχεδίων δράσης σε αβέβαια περιβάλλοντα.
• Η ονειροπόληση ενισχύει τη δημιουργικότητα και την ικανότητα λύσης προβλημάτων.
• Ακόμη και μια προσωρινή απελευθέρωση του μυαλού μας από την υπερπροσπάθεια που απαιτεί η συνεχής προσήλωση σε ένα αντικείμενο, στόχο ή μάθημα ωφελεί πολλαπλά.
• Το απελευθερωμένο μυαλό μπορεί να συνδέει τα ασύνδετα, να ανακαλύπτει τα υπονούμενα και να οδεύει σε νέες πορείες.
• Οι μαθητές που ονειροπολούν σκεπτόμενοι ένα μάθημα επανειλλημένα σε αραιά χρονικά διαστήματα οφελούνται περισσότερο παρά αν έκαναν μια γενική επανάληψη πριν τις εξετάσεις.
• Τα οφέλη μεγεθύνονται αν ο ονειροπόλος οραματιστεί θετικά το μέλλον του.
• Τέλος, καλύτερα αποτελέσματα έχουν όσοι ονειροπολούν κατά παραγγελία. Δηλαδή, σταματάνε τη μελέτη τους ή την εργασία τους και λένε «Τώρα, ας χαλαρώσω κι ας αφήσω το μυαλό μου να ταξιδέψει».

Για τους υποψηφίους μας
Σε όσες ιδέες έχω γράψει στη στήλη για άριστη συγκέντρωση, προσθέτω μερικές για τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις αυτές τις μέρες.
• Κατ’ αρχήν, η συμβουλή μου είναι να είσαστε διαρκώς απασχολημένοι και να ακούτε ορχηστρική μουσική σε πολύ χαμηλή ένταση.
• Να προσφέρετε μια καλή ανταμοιβή στον εαυτό μας, αν στο τέλος μιας περιόδου μελέτης δεν έχετε “φύγει” άθελα σας.
• Να φροντίσετε να είστε χαλαροί, αφού το στρες διευκολύνει το φευγιό του μυαλού σας.
• Να κοιμόσαστε κανονικά. Ένας σύντομος υπνάκος το μεσημέρι διευκολύνει την παγίωση πληροφοριών. Αν έχετε τη συνήθεια να μελετάτε ακόμη και λίγο πριν τις εξετάσεις λάβετε υπόψη σας ότι είναι καλύτερα να πάρετε ένα υπνάκο.
• Αν η ονειροπόληση σας έχει κατακυριεύσει, ρίξτε το στο σκιτσάρισμα.  Εχω παρατηρήσει ότι μαθητές συγκεντρώνονται  ενώ, κάνουν σκίτσα άτσαλα ή απλά τραβάνε γραμμές σε λευκές σελίδες.
• Τέλος, κλείστε το κινητό και τον υπολογιστή σας.

Συμπερασματικά
• Η ονειροπόληση μας δίνει φτερά και ούριο άνεμο, αν τη δαμάσουμε, μπορεί να χορέψουμε στο φτερό του καρχαρία.
• Ο συνειδητά ονειροπόλος μαθητής είναι ευλογία, αν βρεθεί σε κατάλληλο περιβάλλον, σχεδιάζει για την ομάδα του.
• Αν εκπαιδεύαμε τα παιδιά στην ονειροπόληση θα κέρδιζαν σε καλύτερη μνήμη.
• Η αυτογνωσία σχετικά με την προσωπική μας ονειροπόληση μας οδηγεί σε ισορροπία.

• πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’,  ‘Θυμάμαι εύκολα’.
• μέλος Γ.Σ. Ελληνικής Επιτροπής UNICEF.
• Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
facebook polygnosi

Η στήλη θα απουσιάσει την ερχόμενη εβδομάδα

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.