Μουσείο Τυπογραφείας

Από την παιδική χορωδία του Β.Ω.Χ. με την υποστήριξη του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης

DSCN1091Σε διασκευή Γιώργου Καλούτση

Μιούζικαλ στα Χανιά; Μιούζικαλ στα Χανιά!! Ναι!! Και μάλιστα ένα μιούζικαλ για μικρούς και μεγάλους. Ενα μιούζικαλ με παγκόσμια επιτυχία.

Αναφερόμαστε στο παγκοσμίως διάσημο μιούζικαλ του Αndrew Lloyd Webber (δημιουργού μεταξύ άλλων και των μιούζικαλ “To φάντασμα της όπερας”, “Cats”, “Jesus Christ Superstar”), το “Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat” (Ο Ιωσήφ και ο θαυμαστός πολύχρωμος χιτώνας του). Που ανέβηκε για τρεις παραστάσεις στη θεατρική αίθουσα του Βενιζελείου Ωδείου Χανίων το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, 17 και 18 Ιανουαρίου από τον Σύνδεσμο για τη διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη και την υποστήριξη του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης. Δηλαδή, ένα μιούζικαλ χανιώτικης παραγωγής!

Αποκαλύψεις!
• Λάβαμε, θέσεις, έτοιμοι! Με το άνοιγμα της αυλαίας μια ρωμαλέα μουσική πλημμύρισε την αίθουσα. Μια μουσική, οποία, όπως είναι επόμενο, κυριαρχούσε σε όλο το έργο αποδίδοντας μοναδικά την κίνηση, την έκφραση, τη δράση, τη συνωμοσία, τον θρήνο, την απόγνωση, τη χαρά και βέβαια το όνειρο!
• Τι κι αν τα τραγούδια ήταν στα αγγλικά; Ο κώδικας επικοινωνίας της μουσικής ήταν εκείνο που “ερμήνευε” τις σκηνές. Τόσο που οι μικροί θεατές -όπως η Αθηνά δίπλα μου- όταν τη ρώτησα αν θέλει να της εξηγήσω μου είπε «ενοχλημένη»: «Το έχω καταλάβει γιαγιά!» Και συνέχισε μαζί με τη φίλη της την Αφροδίτη να συμμετέχουν σωματικά και φωνητικά!
• Αυτός ο παγκόσμιος κοινός μουσικός κώδικας είναι, λοιπόν, αυτός που έκανε μικρούς και μεγάλους θεατές να κρατούν τον ρυθμό με τα χέρια ή να σιγοντάρουν όταν ακούγονταν οι πολύ γνωστές πιασάρικες μελωδίες όπως το «Go, Go, Go, Joseph» και σύγχρονοι ρυθμοί όπως foxtrot, γαλλικό αργό βαλς, αμερικάνικο country και “Calypso”. Και βέβαια να χειροκροτούν ενθουσιωδώς στο τέλος κάθε σκηνής.
• Η απόδοση του συνόλου της παιδικής χορωδίας ήταν μια αποκάλυψη των φωνητικών (και εν πολλοίς και υποκριτικών) δυνατοτήτων των παιδιών, αλλά και της δουλειάς που είχε γίνει από τον Γιώργο Καλούτση σε επίπεδο διασκευής ώστε να πετύχει το μέγιστο των δυνατοτήτων της παιδικής χορωδίας: Διασκευή για αφηγητή (στα ελληνικά) -τρίφωνη χορωδία- 8 σόλο φωνές και πιάνο.
• Οσο βέβΓ Καλουτσηςαια και της διδασκαλίας του έργου από τον ίδιο και τον Νίκο Περάκη. Ετσι ώστε να παιδιά να συγχρονιστούν. Αλλά και από τον σκηνοθέτη της παράστασης τον Λεωνίδα Μανωλικάκη ώστε να καθοδηγήσει τους χορωδούς και στην υποκριτική και το στήσιμό τους.
• Αποκάλυψη βέβαια ήταν και οι φωνές σόλο: Εξέπληξε από την αρχή και ενθουσίαζε σκηνή με σκηνή ακόμα περισσότερο καθώς ξεδίπλωνε τις φωνητικές της δυνατότητες στο σόλο του πρωταγωνιστικού ρόλου του Ιωσήφ, η Χριστίνα Γούργουρα. Η οποία, επιπλέον, είχε και μια εξ ίσου αποδοτική σκηνική υποκριτική παρουσία. Εξαιρετικό και το σόλο της Ποτιφάρ από τη Στέλλα Μακράκη. Δεμένο και το ντουέτο με τον Ιωσήφ με την Ελευθερία Παπουτσάκη και καλός ο Φαραώ από την Ιριδα Κουτρουλάκη. Υποβλητικά και αποκαλυπτικά και τα σόλο της Βικτωρίας Μερσιέ και Σταυρούλας Σαρρή, που ίσως θα ήταν ακόμα καλύτερα εάν τα παιδιά ήταν όρθια αντί καθιστά (λόγω μικροφώνων;)
• Ξεχωριστές φωνές ως αφηγήτριες και η Χρυσούλα Γκούμα και Ρέα Κουκάκη.
• Και αξίζει, ως επιβράβευση της δουλειάς και των ικανοτήτων της χορωδίας να αναφέρουμε τα παιδιά. Αδελφοί του Ιωσήφ: Βερυκάκη Δάφνη, Βερυκάκη Ευρύκλεια, Βερυκάκη Σοφία, Βλαχοδήμου Μαρία, Γούργουρα Σάρα, Διγαλάκη Κορίνα, Καδόγλου Σώτη, Κουφογιαννάκη Ειρήνη, Παπαδονικολάκη Μελίνα, Παπαγρηγοράκη Αθηνά, Χαϊδεμενάκη Μαρία.
• Και στον Coro (κύριο σώμα της χορωδίας): Αλυγιζάκη Όλγα, Γούργουρας Ιάκωβος, Μπατσάκη Ρέα, Μπελτράμε Ελίζα, Μπελτράμε Μάρκος, Μπονάτος Ιωάννης, Παπαδογιωργάκη Ναταλία, Πετράκη Μαριάννα, Σκουλά – Johnson Υβόνη, Σφακιωτάκη Δέσποινα, Χατζηδάκη Ναταλία, Καλογεράκης Μάρκος.
• Πολύ καλοί στα σόλο όργανα που για λίγο “συνόδευσαν” το πιάνο: Ηλεκτρική κιθάρα, Ρέα Κουμάκη, Ακορντεόν Ιωάννης Μπονάτος, Φλάουτο Χρυσή Ιωαννίδη.
• Τα σκηνικά είναι του γνωστού εικαστικού καλλιτέχνη μας Γιάννη Μαρκαντωνάκη, τα κοστούμια της Μαρίας Τσουρουνάκη και το μακιγιάζ της Εύας Σακίρη.

Παγκόσμια γλώσσα –ατού η μουσική εκτέλεση
• Ολα τα παραπάνω αποδεικνύουν βέβαια τον λόγο της παγκόσμιας επιτυχίας του μουσικού έργου του Webber και τη δύναμη της κατανόησης της υπόθεσης, από τους ανθρώπους όλων των εθνών ανεξαρτήτως γλώσσας. Αφού αυτή η ίδια, η μουσική γλώσσα είναι παγκόσμια.
• Με μια προϋπόθεση: Τα ηχοχρώματά της να αποδίδονται όπως τα συνέθεσε ο δημιουργός και να αναδημιουργούνται από τον κάθε καλλιτέχνη πιανίστα έτσι ώστε η δική τους εκτέλεση να ακολουθεί μεν τη μελωδική σύνθεση, αλλά και να αποτελεί μια νέα δημιουργική απόδοση που να εμπνέει -εν προκειμένω, συντελεστές, χορωδούς και θεατές.
• Αυτό συμβαίνει όταν η μουσική… γλώσσα “ομιλείται” από έναν στιβαρό πιανίστα, όπως ο Νίκος Περάκης που την αποκρυπτογραφεί σε μυημένους και μη.
• Ο Περάκης με ένα συναρπαστικό παίξιμο ερμήνευσε την πολυσυλλεκτική μουσική του έργου. Δεν έπαιζε για να ξεχωρίσει, αλλά για να καθοδηγήσει τους χορωδούς και ταυτόχρονα να “δικαιώσει” τον δημιουργό του μιούζικαλ.
• Πανθομολογούμενα, “γέμισε” το θέατρο μουσικότητα και αμεσότητα. Και φυσικά αποτελεί μεγάλο… ατού της παράστασης.

Τόλμη, ζόρια, αποφασιστικότητα
• Βεβαίως το πρώτο “ατού” της παράστασης είναι ο άνθρωπος που μετάφρασε το επιτυχημένο μιούζικαλ, το διασκεύασε, αναζήτησε συντελεστές και διοργανωτές, δίδαξε και αφιέρωσε την παράσταση (συγκινημένος και δακρυσμένος στο φινάλε) στη μνήμη της Χανιώτισσας διεθνούς πιανίστας Αλίκης Βατικιώτη – Farrant.
• Τολμηρή απόφαση και -κυρίως- “ζόρικη” για την επαρχία.
• Εκτός εάν η “ψυχή” της παράστασης ακούει στο όνομα ενός σπουδαίου μουσικού που εδώ και χρόνια η παρουσία και η προσφορά του στα μουσικά, καλλιτεχνικά και πολιτιστικά δρώμενα του Νομού, της Κρήτης, αλλά και στην Ευρώπη, τιμά την πόλη μας. Οπως, το όνομα του Γιώργου Καλούτση.
• Και εκτός εάν, ταυτόχρονα, συνυπάρξει, ως δεύτερη “ψυχή” που να αγκαλιάζει το όραμα και το πάθος του Γιώργου Καλούτση και ένας δεύτερος καταξιωμένος μουσικός εντός και εκτός Ελλάδας και αναλάβει τον “ρόλο” του βασικού διευθυντή -βοηθού του. Οπως ο πιανίστας και γνωστός για την παρουσία και προσφορά του στα καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά δρώμενα της πόλης μας, Νίκος Περάκης.
• Γνωστοί, βέβαια, και οι δύο από το άρτιο αποτέλεσμα της εκάστοτε συνεργασίας τους, αλλά και εκείνης στο μουσικό έργο “Οliver” το 2010) με την -τότε- παιδική χορωδία του Δήμου Χανίων.
• Και παρ’ ότι η λειτουργία της παιδικής αυτής χορωδίας του Δήμου Χανίων (που αποτελούσε ένα ελπιδοφόρο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό φυτώριο) διεκόπη απότομα μετά το 2011(!!), το 2013, μια νέα παιδική χορωδία δημιουργήθηκε, με απόφαση του Δ.Σ. του Βενιζελείου Ωδείου Χανίων και εισήγηση του Γιώργου Καλούτση με στόχο το ανέβασμα του συγκεκριμένου μιούζικαλ.
• Τα ζόρια μόλις ξεκινούσαν. Επί ενάμιση χρόνο η ομάδα των διοργανωτών και συντελεστών δούλεψε με τόλμη, φαντασία, πολύ κόπο, αλλά και αποφασιστικότητα.

Θάλλουσα δημιουργία
• Ο Γιώργος Καλούτσης, ο αειθαλής και θάλλων μουσικός μας, “κατέθεσε” μια διασκευή της παγκόσμιας επιτυχίας του μιούζικαλ του Webber (το οποίο εκτός από τις μεγάλες σκηνές έχει ανέβει και σε πάνω από 20.000 σχολικές παραστάσεις), στα “μέτρα” των δυνατοτήτων της παιδικής χορωδίας που συγκροτήθηκε.
• Και ως μαέστρος, δημιούργησε με… μαεστρία μια απολαυστική μουσική παράσταση με το απλό σκεπτικό που ο ίδιος εξηγεί στο μικρό συνοδευτικό σημείωμα –πρόγραμμα της παράστασης: «Το να ανεβάσεις ένα musical για τα ελληνικά δεδομένα, γράφει, δεν είναι εύκολη δουλειά γιατί δεν υπάρχουν σολίστες που να ασχολούνται με το είδος αυτό. Και πού να τους βρεις στην επαρχία!… Από την άλλη έχεις μια χορωδία στα χέρια σου: τι να την κάνεις; Η απάντηση όμως είναι απλή:-κρατάς λίγα τραγούδια που είναι βατά για τους σολίστες της χορωδίας σου και διασκευάζεις τα υπόλοιπα τραγούδια για δύο ή τρεις φωνές! Οσο για τη γλώσσα, όλα τα παιδιά στην Ελλάδα μιλούν πλέον αγγλικά σαν δεύτερη γλώσσα… Αυτό και έκανα! Ετσι απασχολώ όλη τη χορωδία η οποία έχει τον ρόλο ενός “χορού” στην εξέλιξη της υπόθεσης, βάζω έναν αφηγητή για να συνδέσει τα επεισόδια και έχετε το αποτέλεσμα που θα δείτε σήμερα».
• Ενα αποτέλεσμα εκπληκτικό, που ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους όπως αναφέραμε.
• Σημειώνεται ότι, όπως μας ενημέρωσαν εκ μέρους των γονέων της παιδικής χορωδίας, η παράσταση είναι εξ ολοκλήρου ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ προσφορά των συντελεστών. Και, ωστόσο, έχει προσκλήσεις και θα ταξιδέψει και εκτός Χανίων.
• Καλοτάξιδη!

Ποιος είναι

Ο Γιώργος Καλούτσης γεννήθηκε στα Χανιά. Αρχικά σπούδασε πιάνο με τον θείο του μουσουργό και συγγραφέα Μανώλη Σκουλούδη. Το 1950 με υποτροφία της Ελενας Βενιζέλου και μετά από εισήγηση της Τζίνα Μπαχάουερ πηγαίνει στο Λονδίνο και σπουδάζει πιάνο με την Ιλόνα Κάμπος. Παράλληλα σπουδάζει θεωρητικά στο London College of Music. To 1955 παίρνει πτυχίο πιάνου από το Royal College of Music με τον τίτλο ARCM. Δίνει συναυλίες στο Λονδίνο και συνοδεύει τον διάσημο βιολοντσελίστα Μisha Cherniavsky σε τουρνέ στην Ισπανία. Συνεχίζει τις σπουδές πιάνου με τη μουσικοπαιδαγωγό Lucy Page στην Οξφόρδη όπου αναλαμβάνει και τη θέση διευθυντού Μουσικής στο NCCS (New College Choir School). Εκεί εκτός από τη διοργάνωση της μουσικής παιδείας των μαθητών, τη διδασκαλία των παιδιών της χορωδίας του New College πιάνο και θεωρητικά, είναι υπεύθυνος και για την ορχήστρα του σχολείου καθώς και για την παραγωγή μιας όπερας κάθε χρόνο, όπως Mozart (Bastien et Bastienne), Pergolezi (La Serva Padrona), De Fallia (Master Peter’s Puppet Show), Weil-Brecht (Der Yasager), Tomas Arne (The Cooper) και άλλες. To 1967 επιστρέφει στην Ελλάδα, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Βενιζελείου Ωδείου στα Χανιά (παράρτημα του Ελληνικού Ωδείου) και αποκτά Δίπλωμα Πιάνου με πρώτο βραβείο καθώς και Πτυχίο Αρμονίας με καθηγητή τον Γιώργο Γεωργιάδη. Από το 1985 συνεργάζεται με το Ωδείο Ηρακλείου του Μουσικού Συλλόγου Απόλλων και παράλληλα διευθύνει τη Μουσική Σχολή Αγίου Νικολάου, ενώ διδάσκει πιάνο, θεωρητικά και χορωδία στη Μουσική Σχολή Χανίων του Γιάννη Μπουχαλάκη.
Ως το 2010 ήταν στενός συνεργάτης σαν πιανίστας της υψιφώνου Κατερίνας Τζαγκαράκη με την οποία έδωσε πολλές συναυλίες και συνόδευσε την Παιδική – Νεανική Χορωδία του Δήμου Ηρακλείου την οποία η Κα Τζαγκαράκη διεύθυνε. Στα Χανιά είχε τη διεύθυνση της Παιδικής Χορωδίας του Δήμου, με συνεργάτη στο πιάνο τον Νίκο Περάκη, όπου ανέβασε ολοκληρωμένα έργα σε δική του διασκευή όπως τη “Λιλιπούπολη” (πλήρη, το 2008), το “Μama Mia” των Αbbas (2009) και το μιούζικαλ “Όλιβερ” σε σκηνική παρουσίαση (2010) που είχε εξαιρετική επιτυχία. Αξιοσημείωτη δραστηριότητα του κ. Καλούτση ήταν και η διοργάνωση για 4 συναπτά έτη (1986-9) των Παγκρητίων Χορωδιακών Σεμιναρίων σε μορφή θερινής κατασκήνωσης στο Καστέλι Κισάμου υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου, σεμινάρια τα οποία απέβησαν σταθμοί για τον μουσικό προσανατολισμό δεκάδων παιδιών που τα παρακολούθησαν. Για πολλά χρόνια διευθύνει τα δύο φωνητικά σύνολα «Καντιλένα» στα Χανιά και «Θαλήτας» στο Ηράκλειο τα οποία στο παρελθόν συνεργάστηκαν σε αναγεννησιακά έργα για διπλή χορωδία.  Το «Φωνητικό Σύνολο Θαλήτας» συνεχίζει τις δραστηριότητές του με αυξανόμενη επιτυχία και υψηλούς στόχους με συναυλίες στην Κρήτη και Αθήνα.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.