Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024

Απάντηση για το Ωδείο

«Aς αρκεσθούμε να βάζουμε σε σκέψη. Μη προσπαθούμε να πείσουμε».
G. Braque

Κύριε διευθυντά,
η μακροσκελής επιστολή της προέδρου του Δ.Σ. του Συνδέσμου για τη “Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη” με υποχρεώνει να απαντήσω σε όλα όσα υπαινίσσεται, αλλά και στα τρία τελικά ερωτήματά της, όσο γίνεται πιο σύντομα για την καλύτερη πληροφόρηση των αναγνωστών σας.
Θα απαντήσω σ’ αυτές τις ερωτήσεις που μου απευθύνει η πρόεδρος και -ελπίζω- όχι όλα τα μέλη του Δ.Σ., ερωτήσεις με ανάμεικτες αλήθειες και ανακρίβειες, οι οποίες ανακατεμένες εκτοξεύουν ένα ίζημα λάσπης επάνω μου.
Θα απαντήσω, παρ’ όλα αυτά, σεβόμενος εκείνα τα μέλη του Δ.Σ. και την κυρία πρόεδρο, που, αν και διαφώνησαν μαζί μου, δεν μου έδωσαν την εντύπωση ότι με θεωρούν το τέρας που αναγνωρίζουν στο πρόσωπό μου οι εμπνευστές αυτής της επιστολής που είχε την υπογραφή της κυρίας προέδρου.
Ενα τέρας που κατάφερε μέσα σε λιγότερο από οκτώ χρόνια -τόσα χρόνια εργάζομαι για τον “Σύνδεσμο για τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη”, να καταστρέψει την αίθουσα “Αλίκης Βατικιώτη”, να καταστρέψει τα δημόσια αποχωρητήρια του Ωδείου ή του Θεάτρου, κανείς δεν μπορούσε να ξέρει σε ποιον ανήκαν, να καταστρέψει τον θαυμάσιο κήπο και τη θαυμάσια πύλη με τα σκουριασμένα κάγκελα του περιβάλλοντος χώρου και μάλιστα με τους ύποπτους χειρισμούς του να εκθέσει τον “Σύνδεσμο για τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη” σε «φοβερά έξοδα και πρόστιμα που τον πνίγουν και -το χειρότερο- να τον οδηγεί σ’ ένα αδιέξοδο τέλμα»!!!
Πράγματι πρόκειται για ένα τέρας, όμως ένα τέρας υπομονής και ανεκτικότητας.
Γιατί όλοι όσοι βλέπουν και θέλουν να δουν αυτά που βλέπουν γνωρίζουν καλά ποιο ήταν το Ωδείο πριν οκτώ χρόνια και ποιο είναι τώρα ή ακόμα καλύτερα ποιο θα ήταν τώρα, αν είχε πραγματοποιηθεί και η τελευταία παρέμβαση που μελετήθηκε από έναν αρχιτέκτονα με 50 χρόνια πείρα, δάσκαλο και καθηγητή όχι μόνο στην Ελλάδα, επίτιμο διδάκτορα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης και για 14 χρόνια καλλιτεχνικού διευθυντή του Κ.Α.Μ. στα Χανιά, ο οποίος είχε το θράσος, έχοντας προσφέρει την αποτύπωση και την οριστική μελέτη του κτηρίου και του περιβάλλοντος χώρου του κτηρίου του Ωδείου κι ακόμα την παρακολούθηση της έγκρισης της μελέτης του από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που γνωρίζουν όλοι τι σημαίνει αυτή η υποχρέωση για ένα κτήριο συνολικού εμβαδού 2.118 μ2 και έναν υπαίθριο χώρο 1.311 μ2, μελέτες που πρόσφερε ΑΦΙΛΟΚΕΡΔΩΣ, επιμένω (για να μην αναφερθώ στα οικονομικά μεγέθη του κόστους αυτών των μελετών), να ζητήσει για τις σημειακές μελέτες εφαρμογής και επίβλεψης των εσωτερικών χώρων, των επίπλων και της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος το απίστευτο!!! ποσό του 15% πάνω στο κόστος τους. Οταν μάλιστα για την τελευταία μελέτη αυτό το ποσό ανήρχετο, σύμφωνα με την επιστολή σας στις 22.000 €, περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α. Ποσό το οποίο του οφείλεται ακόμα και το οποίο κανείς βέβαια δεν θα το δώσει σ’ αυτό το αχόρταγο -όπως έχει αποδείξει η μέχρι σήμερα δημόσια πορεία του- τέρας.
Ας αφήσουμε όμως τα αστεία.
Ο κάθε ένας προωθεί τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη με όσα φέρνει μαζί του. Εγώ με όσα έχω κάνει και το Συμβούλιο επίσης.
Απαντώ, λοιπόν, στα ερωτήματα της επιστολής της προέδρου του “Συνδέσμου για τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη”, απευθυνόμενος σε άτομα που δεν είναι στρεψόδικα, ούτε επιθετικά και τα οποία απλά διαφώνησαν μαζί μου γιατί δεν έχουν πεισθεί από τα δικά μου επιχειρήματα.
Ατομα που θέλουν να μάθουν πώς μπλέξαμε έτσι και οδηγηθήκαμε σε μια κίνηση τόσο λάθος, ενώ πρέπει να δεχθούμε ότι όλοι θέλαμε να βοηθήσουμε το Ωδείο και το θέμα βέβαια δεν ήταν ποιανού θα περάσει.
Ίσως έτσι μπορεί να αρχίσει ένας διάλογος. Ίσως έτσι είναι δυνατόν να αντιληφθούν ορισμένοι ότι τα λάθη διορθώνονται μόνο όταν τα αναγνωρίσουμε. Κι αυτό θέλει καθαρές κουβέντες, εντιμότητα και θάρρος.
Προφανώς δεν ήταν στις προθέσεις μου ούτε πιστεύω ότι συκοφάντησα κανέναν, όπως αναφέρει η επιστολή. Απλώς διαπίστωσα ένα σοβαρό λάθος και έθεσα 4 ερωτήματα τα οποία δεν απαντήθηκαν. Τέσσερα Ναι ή Όχι έπρεπε να γράψουν, κι ας έλεγαν μετά ό,τι άλλο ήθελαν.
Αντί απαντήσεως εξαπελύθη ένας ορυμαγδός από αλήθειες και ανακρίβειες που μόνο σύγχυση προκαλούν σε εκείνον που καλοπροαίρετα περιμένει απαντήσεις. Και δεν απορώ γι’ αυτό. Γιατί αν απαντηθούν τα τέσσερα ερωτήματα, θα φανεί ότι δυστυχώς έγινε ένα φοβερό ΛΑΘΟΣ για το μέλλον του κτηρίου καθώς χάθηκε ίσως η μοναδική δυνατότητα χρηματοδότησης των απαραίτητων βελτιώσεών του, απόλυτα νόμιμης, κυρία πρόεδρε. Ή μήπως υπαινίσσεστε ότι τα έχω βρει με τους χορηγούς για να κερδίζω χρήματα;
Αν αυτό εννοείτε, γράψετε το, όχι με μισόλογα. Η λασπολογία είναι της μόδας κι εγώ δεν θα μπω σ’ αυτή τη λογική και λέω απλά ότι έγινε ένα απίστευτο λάθος. Και είναι μεγάλο Κρίμα. Παραδεχθείτε το, όμως, και μη προσπαθείτε να βρείτε άλλους υπευθύνους. Αν όμως ισχυρίζεστε ότι υπάρχει δόλος, ότι υπάρχει συμπαιγνία ανάμεσα σε κάποιους κακούς, κατονομάστε τους και αποκαλύψετε το σκάνδαλο. Είναι κι αυτό της μόδας, ιδιαίτερα όταν δεν υπάρχουν επιχειρήματα.
Απαντήσεις τώρα και γεγονότα:
1. Η διαδικασία παραχώρησης της χορηγίας από το Ιδρυμα Φίλων Αλίκης Βατικιώτη (ΦΑΒ) είχα διαπιστώσει ότι ήταν απλή.
Τον Φεβρουάριο του 2013 το Ιδρυμα έκανε γνωστό στην κα Ροδουσάκη, πρόεδρο του Δ.Σ. του Ωδείου, ότι ήταν πρόθυμο να συνεχίσει την υποστήριξή του στο Ωδείο Χανίων με μια ακόμα χορηγία της τάξεως των 160 έως 180.000 € εφόσον το Ωδείο μπορούσε να παρουσιάσει ένα πλήρες επαγγελματικά μελετημένο σχέδιο που να εξυπηρετεί τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες του Ωδείου.
Η επιθυμία του ΦΑΒ ήταν για τη μελέτη αυτή και την κατασκευή να χρησιμοποιηθούν οι ίδιοι συντελεστές που είχαν φέρει σε πέρας τις δύο προηγούμενες παρεμβάσεις το 2006 και το 2009 με μεγάλη και γενικά αναγνωρισμένη επιτυχία, όπως είχε διαπιστώσει το Ίδρυμα ΦΑΒ από ρεπορτάζ σε τοπικές εφημερίδες και φωτογραφικό υλικό πριν και μετά τις παρεμβάσεις.
Το πλήρες σχέδιο για την καινούργια παρέμβαση, μαζί με το λεπτομερές κοστολόγιο, ήταν έτοιμο στα μέσα Μαΐου και παρεδόθη στους χορηγούς και στο Δ.Σ. του Ωδείου (στο οποίο περιλαμβάνονταν τα ποσά που ισχυρίζεστε ότι απέκρυψα). Αυτό το σχέδιο έγινε αποδεκτό από το Ίδρυμα ΦΑΒ, το οποίο έστειλε προκαταβολή 126.000 € στον λογαριασμό του Ωδείου στα Χανιά.
Τότε όμως το καινούργιο Δ.Σ. του Ωδείου αποφάσισε πως δεν συμφωνεί με το σχέδιο για το οποίο είχαν σταλεί τα χρήματα και ζήτησε από το ΦΑΒ να χρησιμοποιήσει τα χρήματα για ένα τελείως άλλο σχέδιο -για το εξωτερικό και όχι για το εσωτερικό του κτηρίου- μια ιδέα χωρίς ολοκληρωμένη μελέτη.
Όμως το Ίδρυμα ΦΑΒ επέμεινε ότι η χορηγία δεν ήταν δυνατόν να δοθεί για άλλο έργο και ότι το Ωδείο θα έπρεπε ή να τη χρησιμοποιήσει γι’ αυτό το έργο που δόθηκε ή να επιστραφούν τα χρήματα στο Ίδρυμα. Αυτό που έκανε δυστυχώς το τωρινό Δ.Σ., αντί να προχωρήσει στην ουσιαστική βελτίωση του Θεάτρου που παίζει σημαντικό ρόλο στα οικονομικά του Ωδείου, αφήνοντας την πρότασή του για κάποια άλλη φορά.
2. Απέκρυψα, λέτε, επίσης, από τον χανιώτικο λαό(!) τις αστοχίες ορισμένων κατασκευών στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος. Όμως γνωρίζετε πολύ καλά -σας έχω στείλει και επιστολή από τον περασμένο Φεβρουάριο- ότι είχα εντοπίσει από καιρό τις κακοτεχνίες και ο κατασκευαστής είχε αποδεχθεί την ανάγκη της επιδιόρθωσής τους.
3. Το 2009 είχε εγκριθεί χορηγία 185.000 € για την αποκατάσταση της πύλης, των σιδηρών κατασκευών και του περιβάλλοντος χώρου. Ζητήσαμε αμέσως άδεια από την Πολεοδομία και από την εδρεύουσα στο Ηράκλειο τοπική Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων. Περιμέναμε περισσότερο από τρεις μήνες απάντηση που δεν ερχόταν, παρ’ όλα τα τηλεφωνήματα και τις οχλήσεις. Προστρέξαμε στην αντίστοιχη Κεντρική Υπηρεσία στην Αθήνα υποβάλλοντας ταυτόχρονα τη συνολική μελέτη αποτύπωσης, ανάπλασης του κτηρίου και του περιβάλλοντος χώρου που ήδη είχαμε ετοιμάσει, προκειμένου να διεκδικήσει το Ωδείο χρήματα από τα προγράμματα Ε.Σ.Π.Α.
Ταυτόχρονα, από κοινού με τον κατασκευαστή και την τότε πρόεδρο αποφασίσαμε, εφόσον όλες οι ενδείξεις από τις επαφές μας ήταν θετικές για την έγκριση της μελέτης, να προχωρήσουμε προκειμένου να προλάβουμε να συμπέσει το τέλος των εργασιών με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δεδομένου μάλιστα ότι τα χρήματα της χορηγίας είχαν εκταμιευθεί και θα έπρεπε το έργο να αρχίσει.
Μετά την καταγγελία για τις αυθαιρεσίες του υπευθύνου για την καθυστέρηση της έκδοσης της αδείας υπαλλήλου της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η Πολεοδομική Υπηρεσία έκανε αυτοψία και επέβαλε δύο πρόστιμα, το ένα για τα έργα που χωρίς άδεια εκτελέσαμε (3.000 €) και το δεύτερο και πολύ μεγαλύτερο (6.000 €) για την αυθαίρετη εγκατάσταση της μεταλλικής δεξαμενής στον αύλειο χώρο που δεν είχε καμία σχέση με τα έργα της χορηγίας.
Σημειώνω ότι μπροστά στο ενδεχόμενο να χρειαστεί να πληρώσει το Ωδείο το πρόστιμο των 3.000 € είχε κρατηθεί από τον λογαριασμό του κατασκευαστή ποσό της τάξεως των 4.700 €.
Πέρα από αυτά τα γεγονότα πιστεύω ότι είναι πολύ πιθανό -και κάνουμε ό,τι μπορούμε γι’ αυτό- να μην επιβληθεί η καταβολή του παράλογου προστίμου που αναφέρεται στις κατασκευές της χορηγίας. Προς το παρόν αναμένεται απόφαση από την Αθήνα.
Γιατί όμως κρύβετε όλη αυτή την ταλαιπωρία που δεν υφίστασθε εσείς, αλλά εμείς που πήραμε το ρίσκο να είμαστε εν τάξει με τις προθεσμίες που το Ωδείο είχε ζητήσει, παρακάμπτοντας τη γνωστή στο πανελλήνιο γραφειοκρατία, στην οποία οφείλεται η καθυστέρηση και η αδυναμία να διορθωθούν από τότε οι κακοτεχνίες γιατί άρχιζαν τα μαθήματα. Γιατί δεν δίνετε όλη την εικόνα; Εμείς έχουμε αναγνωρίσει το γιατί κινηθήκαμε με αυτό τον τρόπο, ίσως λάθος. Εσείς γιατί παρουσιάζετε τη μισή αλήθεια; Αυτά δεν είναι τα γεγονότα;
4. Πώς ισχυρίζεστε ότι θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε το έργο χωρίς άδεια; Δεν γνωρίζετε ότι περιμέναμε την απόφασή σας για να ζητήσουμε άδεια από την Πολεοδομία, αφού απαιτείται στην αίτηση η υπογραφή του ιδιοκτήτη ή του διαχειριστή, δηλαδή η δική σας υπογραφή, η δική σας απόφαση; Γνωρίζετε όλους τους νόμους και δεν γνωρίζετε αυτό;
Αφησα στο τέλος τα τρία ερωτήματα της κυρίας προέδρου.
1. Ποιος θα πληρώσει τα πρόστιμα;
Πιστεύουμε, όπως ήδη εξήγησα, ότι δεν θα απαιτηθεί η καταβολή των παράλογων προστίμων που έχουν επιβληθεί κατ’ αρχάς κι ότι θα δικαιωθεί το Ωδείο. Μέχρι τότε καλό είναι να υποστηρίζουμε αυτή την ερμηνεία του νόμου και όχι να ενισχύουμε την αντίθετη άποψη.
Πάντως, ας μη ξεχνάμε ότι το μεγάλο πρόστιμο (6.000 €) προέρχεται από την αυθαίρετη εγκατάσταση της σιδερένιας δεξαμενής που δεν έχει απολύτως καμία σχέση με το θέμα της χορηγίας. Κι ότι έχουν κρατηθεί κάποια χρήματα για να πληρωθεί το πρόστιμο των 3.000 €, αν τελικά απαιτηθεί.
2. Ποιος θα αποκαταστήσει τις κακοτεχνίες στον αύλειο χώρο;
Περιμένουμε, όπως σας έχουμε γράψει στην επιστολή που ίσως ξεχνάτε και έχετε ήδη λάβει από 17 Φεβρουαρίου 2014, ότι πρέπει, σε ένα κλίμα βέβαια συνεργασίας, να γίνει μια συνεννόηση, για την προσφορότερη χρονική περίοδο για τις εργασίες επιδιόρθωσης προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα στη λειτουργία του Ωδείου και του Θεάτρου. Γνωρίζοντας τα δικά σας δεδομένα και εκτιμώντας τον χρόνο που θα απαιτηθεί, όταν συμφωνήσουμε, θα βρούμε τη λύση για την περίοδο που είναι η προσφορότερη για την παρέμβαση που θα διορθώσει τις όποιες αστοχίες της κατασκευής.
3. Στο «ποιος θ’ αναλάβει την ευθύνη για το αδιέξοδο – τέλμα στο οποίο έχει οδηγηθεί το Β.Ω.Χ.», δηλαδή ο “Σύνδεσμος για τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη”, φοβούμαι ότι δεν μπορώ να απαντήσω.
Τα τέσσερα ερωτήματα που έβαλα στην προηγούμενη επιστολή, δηλαδή:
1. Αντί να αποδεχθεί το Δ.Σ. τη χορηγία των 180.000 € για να γίνουν οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις στο κτήριο που προέβλεπε η μελέτη, προτίμησε, διαφωνώντας με αυτές, να επιστρέψει τα χρήματα στους χορηγούς; Ναι ή Όχι;
2. Είχε αντιληφθεί το Δ.Σ. ότι η άρνηση αποδοχής της συγκεκριμένης χορηγίας κατέστρεφε μια γενναιόδωρη πηγή χρηματοδότησης που προσφέρονταν με τους καλύτερους δυνατούς όρους στο Ωδείο: Ναι ή Όχι;
3. Αποφασίζοντας να επιστρέψει τη χορηγία το Δ.Σ. πίστευε ότι η προσφορά για τη συγκεκριμένη παρέμβαση των χορηγών θα έβλαπτε το κτήριο; Ναι ή Όχι.
4. Και, τέλος, η προβλεπόμενη στη μελέτη πρόταση θα αναβάθμιζε τον χώρο του Θεάτρου; Ναι ή Όχι;
Αν απαντηθούν αυτά, ίσως ξεκαθαρίσει το τοπίο και θα ήταν ένα βήμα εμπρός.
Σε εκείνο όμως το ερώτημα που θα πρέπει να απαντήσουν οι πολίτες αυτής της πόλης μετά από την επιστολή της κυρίας προέδρου και όσα σήμερα εγώ καταθέτω είναι: Με ποια λογική και με ποιους ανθρώπους θα πραγματοποιηθεί η Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη; Ποιος είναι ο κοινός στόχος που θα ενώσει δυνάμεις, οι οποίες, όταν διαφωνούν, θα αναζητούν εκείνα τα στοιχεία που τις συνδέουν για τον κοινό στόχο, παραμερίζοντας τις διαφωνίες και εγωισμούς που μόνο ζημιές προκαλούν. Αυτό είναι το ζήτημα και την απάντηση δεν είμαι εγώ που θα τη δώσω.
Εύχομαι ειλικρινά να βρεθεί ο τρόπος, ξεπερνώντας προσωπικές εμπάθειες, να αποδείξει το Δ.Σ. σε όλους το ενδιαφέρον του για την ΟΥΣΙΑ του σημαντικού έργου που πρακτικά έχει αναλάβει. Δεν νομίζω ότι έχω να πω τίποτε άλλο σχετικά με αυτό το θλιβερό θέμα.

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Δημήτρης Αντωνακάκης

Σ.Σ. Κάναμε λάθος. Παρασυρθήκαμε στις αντιπαραθέσεις “σωτήρων” και μη του Ωδείου. Και τώρα πρέπει να αφιερώνουμε σελίδες γι’ αυτές. Αν είναι δυνατόν! Τελεία και παύλα. Να φροντίσουν να εργασθούν από κοινού για το καλό του Συνδέσμου και την ανάκτηση της χορηγίας. Ολα τ’ άλλα είναι περιττά. Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι τον κ. Αντωνακάκη τον γνωρίζουμε ως έναν σοβαρό επιστήμονα που εδώ και χρόνια ενδιαφέρεται για τα Χανιά. Να “χαλάσει” η εικόνα του με το Ωδείο; Ζούμε, σε τούτη την πόλη, περίεργες καταστάσεις σε πολλούς τομείς και χώρους.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα