Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024

Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο

Η έμπνευση και το ξεκίνημα πριν 12 χρόνια!
Όταν ο Όμηρος συνέγραφε την Ιλιάδα και την Οδύσσεια σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί ότι έθετε τα θεμέλια της δια βίου μάθησης.
H  Αθηναϊκή πολιτεία των κλασικών χρόνων, ήταν μια κοινωνία της μάθησης, όπου η δια βίου εκπαίδευση πραγματοποιούνταν στην Αγορά, στην Εκκλησία του Δήμου, στον Άρειο Πάγο, στα Θέατρα και στις Σχολές που ίδρυσαν και δίδαξαν όλοι οι μεγάλοι φιλόσοφοι της εποχής.
Το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο σήμερα  υπηρετεί, το ιδεώδες της διά βίου μάθησης, όπως το οραματίστηκαν κι έκαναν πράξη οι θεμελιωτές της κατά την αρχαιότητα και αποτελεί σήμερα την καλύτερη και πιο πετυχημένη πρακτική της διά βίου μάθησης, στην χώρα μας.
Συνδέει  με ιδανικό τρόπο, την επιστημονική κοινότητα με την κοινωνία, προσφέροντας  στους πολίτες έγκυρη επιστημονική γνώση σε εκλαϊκευμένη γλώσσα, αναδεικνύοντας  έτσι την αξία και χρησιμότητά της  και στην καθημερινή ζωή.
Η έννοια της διά βίου μάθησης, θεσμοθετημένης ή μη, άτυπης ή τυπικής, στηριζόμενη είτε σε ατομικές πρωτοβουλίες είτε σε συλλογικά εγχειρήματα, από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας αφορούσε και αφορά αξιόλογο πλήθος αποδεκτών.
Γνώρισε και γνωρίζει μεγάλη απήχηση, είχε και αποκτά πάλι, σημαντικό κύρος και αναγνώριση και λειτούργησε και λειτουργεί ξανά και σήμερα ως κινητήρια δύναμη και εφαλτήριο για περαιτέρω πνευματικές, πολιτικές και κοινωνικές αναζητήσεις και κατακτήσεις.
Στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο ο θεσμός των Α.Λ.Π. είναι ευρύτατα διαδεδομένος εδώ και αιώνες, και ιδιαίτερα στις Σκανδιναβικές χώρες που φημίζονται για τι υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης. Εκατομμύρια είναι πολίτες που παρακολουθούν αντίστοιχα μαθήματα στις αίθουσες των Α.Λ.Π., ανά τον κόσμο.
Στην χώρα μας κατά καιρούς και από διάφορους φορείς, ιδιωτικούς και δημόσιους όπως π.χ., ο Δήμος Υμηττού και επί Δημαρχίας του αείμνηστου Ανδρέα Λεντάκη την 10ετία του ’70, είχε επιχειρηθεί να καθιερωθεί αυτός ο τόσο χρήσιμος για την κοινωνία θεσμός, χωρίς ωστόσο αυτό να γίνει εφικτό.
Η δική μου προσπάθεια ξεκίνησε στα Χανιά το 2005, πριν 12 χρόνια δηλαδή, κι ήταν αποτέλεσμα της προσωπικής ενασχόλησης μου, τότε στο πλαίσιο του Δήμου Χανίων,  με τις διοργανώσεις μεμονωμένων και περιστασιακών κατά καιρούς διαλέξεων, με περιεχόμενο παρόμοιο των σημερινών που πραγματοποιούνται στο Α.Λ.Π.

Πορεία-εξέλιξη-δικαίωση!
Η αλήθεια είναι ό,τι ούτε κι εγώ περίμενα να έχει αυτή την επιτυχία που ακολούθησε και διαρκεί για 12 χρόνια και με συνεχή άνοδο, γεγονός πρωτοφανές αλλά όχι ανεξήγητο για μας που το υπηρετούμε.
Γιατί το κάνουμε αυτό με πολλή αγάπη, με πάθος, με συνέπεια  και σεβασμό προς τους σπουδαστές μας και τους εισηγητές μας,  στοιχεία που προφανώς συνετέλεσαν στην παραπάνω μεγάλη και πανελλαδική του επιτυχία.
Το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο, συνεχίζει δυναμικά την πορεία που έχει ξεκινήσει εδώ και 12 χρόνια, ιδρύοντας συνεχώς νέα τμήματα σε όλη την Ελλάδα και προσεχώς και στην Κύπρο.
Τα επόμενα χρόνια όλο και μεγαλύτερη θα είναι η ανάγκη όλων να οδηγούνται στο δρόμο της γνώσης ευρύτερα και ειδικότερα στην εσωτερικότητα και την προσωπική ανάπτυξη. Την ανάγκης αυτή θα καλύψει σε μεγάλο βαθμό το Α.Λ.Π.

Το Α.Λ.Π. σε μετρήσιμα μεγέθη.
Οι αίθουσες  του Α.Λ.Π., σε όλα τα τμήμα του, και  από ιδρύσεως του, μέχρι και σήμερα, κατακλύζονται από  πλήθος πολιτών, οι οποίοι παρακολουθούν μαθήματα τα οποία  συμβάλλουν στην βελτίωση της ζωής τους στην καθημερινότητα της.
Οι αιτήσεις για εγγραφή, σε κάθε διδακτική περίοδο ξεπερνούν πάντα κατά πολύ τις προβλεπόμενες προς κάλυψη θέσεις, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα πολλοί αιτούντες να μένουν εκτός.
Το σήμερα βρίσκει το Α.Λ.Π. με 7 τμήματα, 3 εξ αυτών στην Κρήτη, ( σύντομα 1 ακόμη στον Άγιο Νικόλαο),2 στην Θεσσαλονίκη και 2 στην Αττική.
Τα αιτήματα για την δημιουργία νέων τμημάτων μας έρχονται βροχηδόν από όλη την χώρα είτε από Δήμους είτε από διάφορους φορείς και κινήσεις πολιτών,  και βέβαια ανταποκρινόμαστε θετικά αλλά βαδίζοντας με προσεκτικά βήματα, αργά και σταθερά.
Η προσπάθεια μας γιγαντώνεται μέρα με την μέρα κι είμαστε τυχεροί που έχουμε την στήριξη πανελλαδικά της Κ.Ε.Δ.Ε,(Κεντρική ένωση δήμων Ελλάδας), και τοπικά την Περιφέρεια Κρήτης και προσωπικά του Περιφερειάρχη μας κ. Σταύρου Αρναουτάκη,την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας,και προσωπικά του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, και τους κατά τόπους Δήμους κι άλλους φορείς.
Αξίζει σημείωσης ότι το Α.Λ.Π. είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, από επιλογή, στηριζόμενο εξ΄ολοκλήρου στις συνδρομές των σπουδαστών του.

Το Α.Λ.Π. και η σχέση του με τους σπουδαστές του.
Το Α.Λ.Π είναι ξεκάθαρο στην σχέση του με τους σπουδαστές του… Η γνώση που παρέχει, ενώ είναι υψηλού επιπέδου, και κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακού, έχει στόχο αποκλειστικά και μόνο την προσωπική ανάπτυξη.
Δεν κάνει λοιπόν σεμινάρια ούτε επαγγελματική εκπαίδευση.
Αυτά τα κάνουν τα πολύ καλά Πανεπιστήμια μας, και εξαιρετικοί φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Οι βεβαιώσεις οι οποίες χορηγούνται από το Α.Λ.Π. σε όσους παρακολουθούν με συνέπεια τα μαθήματα του κύκλου μαθημάτων που επιλέγουν, προσφέρονται ως επιβράβευση της προσπάθειάς τους ενώ εμπλουτίζουν και το βιογραφικό τους.
Η διά βίου μάθηση που υπηρετεί το Α.Λ.Π. είναι μια διαδικασία που έχει να κάνει με τη ζωή, περιστρέφεται γύρω από μη-επαγγελματικά θέματα και για την ακρίβεια αρχίζει εκεί που σταματά η επαγγελματική εκπαίδευση.
Σκοπός της είναι να θέσει νόημα στο σύνολο της ζωής.
Το σύνολο της ζωής είναι μάθηση, και ως εκ τούτου, η εκπαίδευση δεν μπορεί να έχει τέλος κι επίσης δεν πρέπει να θεωρείται ως πολυτέλεια για λίγα  εξαιρετικά άτομα αλλά ούτε σαν κάτι που αφορά μόνο ένα σύντομο χρονικό διάστημα της ζωής αλλά ως μόνιμη ατομική αναγκαιότητα και αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας του ατόμου δια βίου.

Οι σπουδαστές για το Α.Λ.Π.
Η γνώση σήμερα είναι εξαιρετικά πολύτιμη και η κύρια πηγή της αξίας στον κόσμο μας καθώς αυξάνει τις ικανότητες μας και επεκτείνει το  μυαλό μας.Η μάθηση μπορεί να μας δώσει ιδέες και δυνατότητες για να κάνουμε σημαντικές, προς το καλύτερο, αλλαγές στη ζωή μας. Πολλοί σπουδαστές σημειώνουν μεταξύ άλλων, στις σχετικές αξιολογήσεις που  κάνουν στο Α.Λ.Π. στο τέλος κάθε κύκλου, το πόσο άλλαξε η ζωή τους σε διάφορους τομείς, ανάλογα και με τα ζητούμενα του καθενός.
Είναι πολύ συγκινητικό να συναντάς επίσης, σπουδαστές στον δρόμο οι οποίοι με πολύ συγκίνηση να σου λένε πως η συμμετοχή τους σε κάποιο κύκλο μαθημάτων επηρέασε θετικά την ζωή τους.
Βέβαια κι αυτοί ήταν έτοιμοι γι αυτές τις αλλαγές κι ήρθε και κούμπωσε πάνω μια διάλεξη…μια κουβέντα…που τους έκανε εκείνο το κλικ που χρειαζότανε για να πάνε ένα βήμα παραπέρα.
Αυτή είναι η μέγιστη των ανταμοιβών μας, γιατί μας δείχνει ότι οι στόχοι μας ως Α.Λ.Π. δικαιώνονται. Ότι δηλαδή αυτές οι μικρές αλλαγές στους  ανθρώπους θα φέρουν τις μεγάλες αλλαγές στην κοινωνία και κατ΄επέκταση στην χώρα μας.
Εμείς ως Α.Λ.Π. αυτό επιδιώκουμε, αυτό κάνουμε και προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο καλά γίνεται, φέρνοντας γνώση στην κοινωνία από ανθρώπους που είναι ξεχωριστοί και είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει αυτή την στιγμή η χώρα μας σε ανθρώπινο κεφάλαιο.
Από τις αίθουσες μας έχουν περάσει έως σήμερα πλέον των 500 εισηγητών και τους είμαστε θερμά ευγνώμονες για την στήριξη τους. Οι ίδιοι όντας πετυχημένοι αλλά ταυτόχρονα σεμνοί, θεωρούν υποχρέωση τους να επιστρέψουν στην κοινωνία μέρος της υπεραξίας που εκείνη τους έχει δώσει, και το κάνουν με πολλή χαρά.
Συστήνω στους αναγνώστες που δεν μας γνωρίζουν να επισκεφτούν την ανανεωμένη ιστοσελίδα μας, https://alpedu.eu/,να μάθουν περισσότερα για το έργο του Α.Λ.Π., να δουν τα νέα προγράμματα του, ένα από τα οποία σίγουρα είναι  φτιαγμένο γι αυτούς, να εγγραφούν, σε έναν επόμενο κύκλο μαθημάτων για να βιώσουν μια μοναδική εμπειρία μάθησης.

Παράλληλες δράσεις του Α.Λ.Π.
Εκτός από τα προγράμματα του, το Α.Λ.Π. πραγματοποιεί και μεμονωμένες δράσεις μόνο του αλλά και σε συνεργασία με διάφορους φορείς.
Πραγματοποιεί διαλέξεις ανοιχτές προς όλο τον κόσμο και όχι μόνο για τους σπουδαστές του,  με VIP προσκελημένους, όπως ήταν π.χ. οι διαλέξεις από τον  μεγάλο Έλληνα φιλόσοφο Κώστα Αξελό, την Βυζαντινολόγο Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, τον μεγάλο Φυσικό Δημήτρη Νανόπουλο, τον Δημήτρη Τριχόπουλο  κ.α.
Συνδιοργανώνει επίσης παρουσιάσεις βιβλίων και διάφορες ημερίδες, σχετικά συνέδρια κ.λ.π. Και  βέβαια, αυτό προ  κρίσης , έχουμε οργώσει όλη την Ελλάδα με εκδρομές, κι έχουμε επισκεφτεί τις Βρυξέλλες 4 φορές. Ελπίζουμε σύντομα να μπορούμε να επαναλάβουμε τις εκδρομές αυτές που τόσο έχουν λείψει από όλους μας.

Το όραμα του Α.Λ.Π.
Ονειρευόμαστε: Ένα Α.Λ.Π. σε κάθε πόλη και κάθε πολίτης να έχει παρακολουθήσει έστω και ένα κύκλο μαθημάτων του , προσθέτοντας έτσι το δικό του λιθαράκι , μέσα από την ατομική αλλαγή, στην αλλαγή και το κτίσιμο μιας νέας καλύτερης κοινωνίας στην οποία θα ζούμε όλοι μας την καλύτερη ζωή που αξίζουμε!!!

*Η Ελένη Βουγιούκαλου είναι Πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του Α.Λ.Π.

ΑΡΧΙΚΗ


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Κυρία Βουγιούκαλου,
    Επιτρέψτε μου παρακαλώ μια σημαντική διόρθωση, διότι αναφέρετε «..στην χώρα μας κατά καιρούς διάφοροι φορείς ιδιωτικοί και δημόσιοι, όπως π.χ. ο Δήμος Υμηττού και επί Δημαρχίας του αείμνηστου Ανδρέα Λεντάκη την δεκαετία του ‘70 είχε επιχειρηθεί να καθιερωθεί αυτός ο τόσο χρήσιμος για την κοινωνία θεσμός, χωρίς ωστόσο αυτό να γίνει εφικτό».
    Η παράγραφος αυτή είναι εξ ολοκλήρου λάθος, διότι ο αείμνηστος Α. Λεντάκης θεμελίωσε το 1976, πολύ πριν εκλεγεί δήμαρχος του Δήμου Υμηττού, το Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο στον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού, εναν πολιτιστικό όμιλο στο κέντρο του δήμου, που την εποχή εκείνη λογίζονταν σαν ένα μικρό υπουργείο πολιτισμού λόγω της δραστηριότητας του. Το Ελεύθερο αυτό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, το οποίο επέτυχε εξαιρετικά τον σκοπό του, διότι συνέρρεαν από όλη την Αττική πλήθος κόσμου να παρακολουθήσει τους κύκλους μαθημάτων του, υπήρξε η βάση για την εξάπλωση, την θέσπιση δεκάδων Ανοιχτών Πανεπιστημίων σε όλη την ελληνική Επικράτεια, αλλά και στο εξωτερικό στους έλληνες της διασποράς καθ’ όλη την δεκαετία του ‘80. Ο Ανδρέας Λεντάκης μετείχε στην Επιτροπή του ΥΠΠΟ για τα Ε.Α.Π μαζί με τον Δημήτρη Μαυράκη και τον Μανώλη Σταυρακάκη, υπήρξαν εκδόσεις για τα ΕΑΠ απο το υπουργείο Πολιτισμου, ο θεσμός άρχισε επΐ υπουργίας Ανδρέα Ανδριανόπουλου και συνέχισε με πάθος από την μετέπειτα Υπουργό και προσωπική φίλη του Α. Λεντάκη, Μελίνα Μερκούρη. Ο θεσμός εξελίχθηκε στο Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Πατρών αρκετά αργότερα και σε Ανοιχτά Λαϊκά Πανεπιστήμια , όπως αυτό που στηρίζετε εσείς. Στα Χανιά όπως και στο Ηράκλειο Κρήτης είχαν λειτουργήσει με πολλή επιτυχία τα Ε.Α.Π την δεκαετία του ‘ 80.
    Παρακαλώ να διαβαστεί το σημείωμά μου στην Δ.Ε. του ΑΛΠ και να ενσωματώσετε στην παράγραφο που αναφέρετε, την αληθή ιστορική διαδρομή του θεσμού. Θεωρώ, ότι είχατε ασαφή αντίληψη των πραγμάτων και όχι πρόθεση διαστρέβλωσης τους.
    Έφη Λεντάκη, Πρόεδρος Ιδρύματος Πολιτισμού και Εκπαίδευσης « Ανδρέας Λεντάκης»

    Σημ. Στοιχεία και ντοκουμέντα μπορείτε να προμηθευτείτε απο το Ίδρυμα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα