Μουσείο Τυπογραφείας

“Ανέβηκαν οι τόνοι” για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. στο Δημοτικό Συμβούλιο

1Σφοδρή κριτική για τους χειρισμούς του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης και τη Δημοτική Αρχή άσκησε η πλειονότητα των παρατάξεων της αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων. Aιχμή των επικρίσεων που διατυπώθηκαν η επιλογή του Δ.Σ. του θεάτρου να αφήσει χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. έως ότου κινηθεί η διαδικασία πλήρωσης της θέσης για 3 χρόνια, αλλά και η επιλογή της Δημοτικής Αρχής να “καλύψει” το Δ.Σ. αντί να παρέμβει. Αδυναμία νομικής φύσεως να καλυφθεί το κενό του καλλιτεχνικού διευθυντή επικαλέστηκε στην απάντησή του ο δήμαρχος Χανίων Τ. Βάμβουκας, ενώ κατηγόρησε τους επικριτές του για απόπειρα δημιουργίας εντυπώσεων.

Η συζήτηση για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. έγινε σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους. Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός -που καυτηρίασαν πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης- της απουσίας του προέδρου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Νάσου Αθανασόπουλου, ενώ το “παρών” έδωσε ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Μιχάλης Αεράκης.

“ΛΑΘΟΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ”

Εκ μέρους της μείζονος μειοψηφίας ο Δημήτρης Λειψάκης άφησε αιχμές κατά του προέδρου του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Ν. Αθανασόπουλου κάνοντας λόγο για παρεμβάσεις στο έργο του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ τόνισε ότι από την πρώτη συνεδρίαση του σημερινού Δ.Σ. του θεάτρου εκδηλώθηκε μια τάση αμφισβήτησης προς τον Μιχ. Αεράκη. «Ο στόχος είναι ένας: πρώτα να απαξιώσουν το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. και μετά να μεταφερθεί το θέατρο στο Ηράκλειο. Κι επειδή αυτό ήταν αδύνατο επί Αεράκη έπρεπε να φαγωθεί ο Αεράκης», υποστήριξε, ενώ κλείνοντας κάλεσε τον δήμαρχο να παρέμβει άμεσα προτείνοντας την άμεση αντικατάσταση 4 μελών του Δ.Σ. του θεάτρου.

Πρόταση η οποία προκάλεσε την άμεση αντίδραση του δημάρχου ο οποίος υπεραμύνθηκε της καταλληλότητας των προσώπων που έχουν επιλεγεί αλλά και της αυτονομίας του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Για «επικίνδυνους ερασιτεχνισμούς που οφείλονται είτε σε άγνοια είτε σε σκοπιμότητες» κατηγόρησε το Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. ο επικεφαλής της παράταξης “100/5” Α. Παπαδογιάννης εστιάζοντας την κριτική του στην καθυστέρηση προώθησης των διαδικασιών για την επιλογή καλλιτεχνικού διευθυντή. Επίσης, καυτηρίασε το γεγονός ότι πρόεδρος του θεάτρου δεν είναι ο δήμαρχος ή ο αρμόδιος αντιδήμαρχος όπως συνέβαινε παραδοσιακά, ενώ εξήρε την προσφορά του Μιχ. Αεράκη στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.

Αποστάσεις από τις άλλες παρατάξεις της αντιπολίτευσης πήρε ο επικεφαλής της “Πρωτοβουλίας Πολιτών” Γιάννης Σαρρής, λέγοντας, μεταξύ άλλων, πως «το θέατρο δεν είναι προσωπική υπόθεση κανενός» και πως η κριτική που ασκείται έχει σκοπό τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης. «Είναι απαράδεκτο να θεωρείται ιεροσυλία να κριτικάρεις έναν φορέα που μπορεί να είναι καλός αλλά μπορεί να γίνει και καλύτερος», σχολίασε σχετικά, ενώ χαρακτήρισε συνωμοσιολογία τη συζήτηση περί μεταφοράς του θεάτρου στο Ηράκλειο που αποτρέπει να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το θέατρο. Αντίθετα ο επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” Ν. Παπαντωνάκης συμμερίστηκε την ανησυχία να πάει το θέατρο μελλοντικά στο Ηράκλειο, ωστόσο, τόνισε ότι θα πρέπει να γίνονται συζητήσεις για την πορεία του καθώς ο Δήμος Χανίων είναι ο μεγαλομέτοχος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.

Συνεχίζοντας έθεσε το ερώτημα γιατί καθυστέρησε η διαδικασία για τον ορισμό καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ ως προς τον κ. Αεράκη διατύπωσε την απορία αν πιστεύει κάποιος ότι δεν ανταποκρίθηκε στα καθήκοντά του. Η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Β. Περράκη διαφοροποιήθηκε από τη θέση που έχει πάρει το Δ.Σ. του θεάτρου, υποστηρίζοντας σχετικά ότι κανένα Δ.Σ. δεν μπορεί να διευθύνει καλλιτεχνικά ένα θέατρο. Σημείωσε δε ότι οι φορείς είναι μεν πάνω από πρόσωπα αλλά τα πρόσωπα σφραγίζουν την πορεία των πραγμάτων.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Πολλοί ήταν ακόμα οι δημοτικοί σύμβουλοι που πήραν τον λόγο για να τοποθετηθούν επί του θέματος. Από την πλευρά του ο κ. Βάμβουκας υπερασπίστηκε τις αποφάσεις του Δ.Σ. του θεάτρου, θέτοντας το ερώτημα προς την αντιπολίτευση αν τελικά όλο το θέμα είναι η απομάκρυνση του Μιχ. Αεράκη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Τόνισε ακόμα ότι ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και πως ο νόμος δεν άφηνε περιθώρια για άλλους χειρισμούς. Στο συγκεκριμένο θέμα άμεση ήταν η αντίδραση του Δ. Λειψάκη ο οποίος επικαλέστηκε την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με το στέλεχος του ΥΠ.ΠΟ. Αντ. Σκλεπάρη και κάλεσε τον δήμαρχο να ερευνήσει το ζήτημα. «Η ουσιαστική συζήτηση δεν είναι να υποδείξουμε ποιος θα είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου αλλά να καταθέσουμε ιδέες για το πως μπορεί να πάει μπροστά το ΔΗΠΕΘΕΚ», σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο κ. Βάμβουκας.

Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΕΡΑΚΗΣ

3Στο πλαίσιο της συζήτησης τον λόγο πήρε, μεταξύ άλλων, ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Μιχ. Αεράκης εκφράζοντας τη λύπη του που το θέατρο έχει γίνει αντικείμενο σχολιασμών και κατηγορώντας όσους επέλεξαν «αυτή τη δημόσια προβολή θέσεων και απόψεων με πολλές ανακρίβειες και λάθος πληροφορίες» ότι είχαν σαν στόχο την »προσωπική προβολή και μικροπαραταξιακά συμφέροντα».

Αναλυτικά το κείμενο που διάβασε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Μιχάλης Αεράκης αναφέρει:

«Κύριε Πρόεδρε,

Λυπάμαι πραγματικά που το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης έχει γίνει αντικείμενο σχολιασμών εδώ και ένα μήνα καθημερινά. Ας αναλογιστούν τις ευθύνες τους αυτοί που επέλεξαν αυτή τη δημόσια προβολή θέσεων και απόψεων με πολλές ανακρίβειες και λάθος πληροφορίες για προσωπική προβολή και μικροπαραταξιακά συμφέροντα. Σε όλα αυτά εγώ απάντησα σε ότι με αφορούσε ως καλλιτεχνικό διευθυντή που ήμουν. Τώρα δεν είμαι.

Τι θα έπρεπε όμως να γίνει και δεν έγινε;

Να απαντήσει ο Δήμαρχος Χανίων, διότι μία δημοτική παράταξη λέει αυτά που λέει και ο πρόεδρος του θεάτρου για αυτά που αφορούν τη θεσμική του ιδιότητα. Δεν έγιναν. Είναι καλύτερα τώρα που σύσσωμη η αντιπολίτευση φέρνει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα του θεάτρου;

Νομίζω ότι εάν υπήρχαν οι απαντήσεις στον συγκεκριμένο χρόνο, τα τραύματα του θεάτρου θα ήταν λιγότερα κι εμένα αυτό με ενδιαφέρει.

Τα τραύματα κάποια στιγμή θα κλείσουν, εάν το επιτρέψουν οι αλογόμυγες, όμως η ουλή θα παραμείνει για να θυμίζει.

Κύριε Πρόεδρε, θεωρώ αδήριτη ανάγκη μου να παρουσιάσω τις σκέψεις μου, τον καλλιτεχνικό απολογισμό και τα συμπεράσματά μου για όσα θέλησα και βίωσα τα 17 χρόνια (2000-2017) ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης.

Αισθάνομαι όμως την ανάγκη να τονίσω ότι όλα τα παρακάτω έχουν και το βάρος της ευθύνης ως πολίτης και ως Κρητικός που ανέλαβα την καλλιτεχνική πορεία του θεάτρου ΜΑΣ.

Ευτυχώς συνέβη ότι έλεγα και προγραμμάτισα και αυτό με κάνει περήφανο. Κερδίσαμε με το σπαθί μας την αξιοπιστία ως θεατρικός οργανισμός, την εμπιστοσύνη του κοινού, όχι μόνο στα Χανιά, όχι μόνο στην Κρήτη αλλά και σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης για πρώτη φορά έκλεισε αρκετά ραντεβού στα πιο σημαντικά φεστιβάλ της χώρας με αποκορύφωμα την ένταξη του το καλοκαίρι του 2012 στο Φεστιβάλ της Επιδαύρου με τους ΗΌρνιθεςΘ του Αριστοφάνη. Τα 17 αυτά χρόνια το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης ανέβασε 51 θεατρικά έργα, έδωσε πάνω από 2.500 παραστάσεις, το παρακολούθησαν πάνω από 600.000 θεατές σε σύνολο συνεργατών 200 και σύνολο ηθοποιών 300.

Το θέατρο μας είχε μόνιμη επαφή με την ενδοχώρα της Κρήτης, μας γνώρισαν με κοινωνικό εισιτήριο ή και δωρεάν οι άνω των 65 ετών, τα ΑΜΕΑ, σύλλογοι, μαθητές, φοιτητές, πολύτεκνοι. Μας γνώρισαν όλες οι κοινωνικές ομάδες, στις φυλακές, στα γηροκομεία, στα μουσεία, σε ομιλίες στα σχολεία, στις εκκλησίες. Πάντοτε πίστευα και πιστεύω ότι ο πολιτισμός δεν κληρονομείται αλλά κατακτιέται.

Αυτό αποτέλεσε για μένα όλα αυτά τα χρόνια βασική αρχή αλλά και σκοπό της ζωής μου.

Σήμερα που οι καιροί είναι χαλεποί και αφυδατωμένοι κι όπου επικρατεί ο εντυπωσιασμός για χάριν της προσωπικής προβολής ή άλλων συμφερόντων και που αυτή η κρίση αποδεικνύεται πέρα των οικονομικών και της ανεργίας κυρίως ανθρωπιστική, η τέχνη μπορεί να βοηθήσει τη διαχείριση της κατακτημένης γνώσης.

Για μας τους ανθρώπους του θεάτρου, η τέχνη μάς προτείνει τον άνθρωπο, ως τη σπουδαιότερη επένδυση για το παρόν και το μέλλον. Μακριά από μίζερες αντιλήψεις, μικροσυμφέροντα, ομφαλοσκοπήσεις και μαρασμό. Για μας, η τόσο μοδάτη επικίνδυνη και παραπλανητική έννοια της ανταποδοτικότητας σε είδος και όχι σε πνευματική καλλιέργεια, είναι ξένη.

Τα 17 χρόνια της διακονίας μου ως καλλιτεχνικός διευθυντής πιστεύω ότι το έργο μου χαρακτηριζόταν από βαθύ αίσθημα ευθύνης χωρίς να εκμεταλλευτώ τη θέση μου ως μέσο προβολής και καλλιτεχνικής ανέλιξης.

Το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, δεν ήταν σε προσωπικό επίπεδο η μία προσωπική διαδρομή, αλλά το όνειρό μου για την σχέση του θεάτρου ΜΑΣ και της κοινωνίας. Εργάστηκα χωρίς εκπτώσεις, με λάθη και παραλείψεις ίσως, για να συνεχίσω τη μεγάλη θεατρική παράδοση του τόπου μας, μία παράδοση που καθόρισε τη φυσιογνωμία της νεοελληνικής ταυτότητας σε όλα τα επίπεδα.

Όλα αυτά τα χρόνια το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης προσφέρει ποιότητα, προτείναμε πολιτισμό και προστατεύσαμε με τον τρόπο μας τη μακρόχρονη θεατρική κληρονομιά μας. Προερχόμαστε από τα σπλάχνα της τοπικής κοινωνίας και αυτήν αναβαθμίζουμε επίμονα, πεισματικά και συστηματικά.

Ήμασταν ένα άλλο σχολείο γιατί δεν αναπτύξαμε περιορισμένη δράση. Απευθυνθήκαμε σε όλες τις κοινωνικές τάξεις και σε όλες τις ηλικίες και καλύψαμε όσο άντεχαν οι δυνάμεις μας ένα μεγάλο μέρος των πνευματικών αναγκών του τόπου μας.

Άξια λόγου να αναφέρω, που δεν αναφέρονται στη δημόσια επιστολή μου ως απάντηση στη δημοτική ομάδα του κυρίου Σαρρή, είναι η διοργάνωση έκθεσης για πρώτη φορά των κοστουμιών του θεάτρου, φροντιστηριακού υλικού, αφισών και προγραμμάτων με τίτλο ΗΗ παράσταση των κοστουμιώνΘ. Διοργάνωση σεμιναρίων θεατρικής παιδείας για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ξεναγήσεις όλων των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού σε χώρους αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος με τίτλο ΗΓνωρίζω την πόλη μουΘ. Θεατρικά παραμύθια και παραστάσεις μέσα στις τάξεις των δημοτικών σχολείων, δωρεάν παραστάσεις στα παιδιά και στους συνοδούς ΑΜΕΑ, συμμετοχή στα συσσίτια της Σπλάντζιας και σε άλλους κοινωφελείς οργανισμούς, ημερίδα με τη συμμετοχή καλλιτεχνών και πολιτικών με θέμα ΗΠολιτισμός και Πολιτική στον 21ο αιώναΘ. Διοργανώσαμε επίσης βραδιές πρωτοεμφανιζόμενων ποιητών και συγγραφέων στα Χανιά και στο Ρέθυμνο και τέλος συμμετείχαμε ως φορέας υλοποίησης με την Εθνική Σκηνή Ορλεάνης στην μετάφραση του ΗΕρωτόκριτουΘ στα γαλλικά.

Κύριε Πρόεδρε, όλη αυτή η πολυσχιδής και πλούσια δράση του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης όλα αυτά τα χρόνια με κάνει να αισθάνομαι δικαιωμένος απέναντι στους συμπολίτες μου, στους υπόλοιπους Κρητικούς και σε όλους αυτούς που συμμετείχαν σε όλες μας τις εκδηλώσεις με εμπιστοσύνη, δίψα και ενθουσιασμό. Τους ευχαριστώ όλους μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου. Χωρίς αυτούς δεν θα είχα καταφέρει τίποτα.

Παραδίδω απόψε σε εσάς και την οικονομική κατάσταση του θεάτρου έχοντας εικόνα μέχρι τις 29 Σεπτέμβρη με στοιχεία που μου παρείχε το λογιστήριο του θεάτρου. Α

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΕΤΟΧΩΝ & ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

315.750

Β

ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ ΑΠΟ ΜΕΤΟΧΟΥΣ & ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

183.000

Γ

ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ & ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

132.750

Δ

ΟΦΕΙΛΕΣ ΑΠΟ ΤΡΙΤΟΥΣ

28.100

Ε

ΤΑΜΕΙΑΚΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ

149.500

ΣΤ

ΟΦΕΙΛΕΣ ΔΗΠΕΘΕΚ

125.000

Ζ

ΠΑΓΙΑ ΕΞΟΔΑ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2017

50.000

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.