Μουσείο Τυπογραφείας

Ανακαλύψετε τα ταλέντα των φίλων σας

271ο Mέρος

Eνα σπουδαίο κατόρθωμα ενός μαθητή είναι να μπορεί να εκμεταλλεύεται τα ταλέντα του, δηλαδή τις ιδιαίτερες ικανότητές του.
Howard Gardner,
καθηγητής Παν. Harvard,
εφευρέτης της θεωρίας “Πολλαπλά ταλέντα”

Μελετητής της θεωρίας “Πολλαπλά ταλέντα” για δεκαετίες ενδιαφέρομαι να ανακαλύπτω τα μαθησιακά προφίλ των νέων μαθητών μας. Θα ρωτήσετε «Με τι σκοπό»;
Μα, για να ενημερώσω πρωτίστως τους γονείς για τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών τους.
Φυσικά ενημερώνω τους εκπαιδευτικούς των μαθητών μας για να δημιουργούν ευνοϊκά περιβάλλοντα διδασκαλίας για τον κάθε μαθησιακό τύπο.
Τέλος, ικανοποιώ το ενδιαφέρον μου και των αναγνωστών δημοσιεύοντας ανώνυμα τις τάσεις που δημιουργούνται στα μαθησιακά προφίλ των πιτσιρικάδων μας.
Σε μια σειρά σημειωμάτων παρουσιάζω, σε εκλαϊκευμένη μορφή, τη θεωρία “Πολλαπλά ταλέντα” του καθηγητή Η. Gardner και τα ευρήματά μας που αφορούν Χανιωτάκια.

Τα πολλαπλά ταλέντα
Σύμφωνα με την θεωρί “Πολλαπλά ταλέντα” του καθηγητή H.Gardner κάθε άτομο έχει όλες τις ευφυΐες αναπτυγμένες σε διαφορετικό βαθμό.
Οι περισσότεροι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν κάθε ευφυία σε ικανοποιητικό επίπεδο κι είναι αυτό ακριβώς που κάνουν αυτοί που μαθαίνουν εύκολα.
Γενικά υπάρχουν πολλοί τρόποι να είσαι ευφυής σε κάθε μια από τις οκτώ μεγάλες κατηγορίες των ταλέντων.
Εδώ, σας παρουσιάζω ιδέες πως θα εφαρμόσετε τις βασικές αρχές της θεωρίας.
Καθώς θα διαβάζετε τα χαρακτηριστικά του κάθε ταλέντου σκεφτείτε σε ποιο συμμαθητή σας ταιριάζουν, τη συμπεριφορά τους στα μαθήματα και τον τρόπο που μαθαίνουν.
Σύντομα θα ανακαλύψετε και τα δικά σας ταλέντα. Τα ονόματα που αναφέρονται στα παραδείγματα είναι αληθινά – μαθητών μας πριν 10ετίες, όπως δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο μου “Μαθαίνω εύκολα”.

Μυρτώ η ισορροπημένη
Η Μυρτώ, μαθήτρια Γυμνασίου, γνωρίζει πάντοτε τους λόγους της συμπεριφοράς της, και πώς να εκφράζει ή να μην εκφράζει τα αισθήματα ή τιςσκέψεις της.
Οι ισορροπημένοι τύποι όπως η Μυρτώ, προσδιορίζουν τους στόχους τους και τους κατακτούν, έχουν το δικό τους σύστημα αξιών και εργάζονται μόνοι τους.
Οι ισορροπημένοι τύποι μαθαίνουν εύκολα κάθε αντικείμενο, επειδή έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν σαν αριστερόστροφοι και δεξιόστροφοι ανάλογα με την περίσταση!
Η εσωτερική τους αναζήτηση κι η ανάγκη για συνεχή εξέλιξη τους κάνει να είναι διά βίου μαθητές και ερευνητές των υπαρξιακών ερωτημάτων του ανθρώπου. Τέλος, είναι αυτοί που εμπνέουν όσους τους γνωρίζουν.
Είναι φανερό ότι αυτά τα παιδιά -οι αποκαλούμενοι ολιστικοί μαθησιακοί τύποι- είναι μια μειοψηφία.
Φέτος ανακάλυψα ότι το 10% των παιδιών,  στα οποία πήρα συνέντευξη είναι ολιστικοί τύποι. Και όπως συνήθως είναι όλα κορίτσια!

Νάντια η παραμυθού
Η Νάντια, μια μαθήτρια Γυμνασίου, έχει γλωσσικό ταλέντο, βρίσκει συνεχώς αφορμές για να αρχίσει να λέει ιστορίες και παραμύθια για να μας εξηγήσει κάτι. Της αρέσει να συμμετέχει σε συζητήσεις, να γράφει ποιήματα, μύθους, μικρά θεατρικά, ή άρθρα.
Στη φοιτητική της ζωή θα ήθελε να βγάλει λόγους, να κάνει παρουσιάσεις θεμάτων στις συμφοιτήτριες της, ή να διευθύνει συζητήσεις.
Μας εξομολογήθηκε ότι στο μέλλον μπορεί να δημιουργήσει ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα, ή να βρει δουλειά σε τοπική εφημερίδα για να παίρνει συνεντεύξεις. Της αρέσει να ετοιμάζει φυλλάδια και φακέλους και φυσικά να εφευρίσκει συνθήματα, επικεφαλίδες και τίτλους για κείμενα.
Οι μαθητές που έχουν αναπτυγμένο το γλωσσικό ταλέντο δημιουργούν ένα CD με την ύλη του μαθήματος και χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για να γράφουν τις εργασίες τους. Μαθαίνουν εύκολα φτιάχνοντας ιστορίες, παραβολές ή νουβέλες με τη νέα ύλη.
Γίνονται άριστοι καθηγητές Ελληνικών ή μιας ξένης γλώσσας, δικηγόροι, δημοσιογράφοι, διαφημιστές, κειμενογράφοι, μεταφραστές και δάσκαλοι.
Φέτος μόνο το 10% των ερωτηθέντων παιδιών φαίνεται ότι έχει αναπτυγμένο το γλωσσικό ταλέντο για την ηλικία τους.

Ηλίας ο κιναισθητικός  
Ο Ηλίας, έφηβος αεικίνητος πρωταθλητής σε θαλάσσιο άθλημα, εξερευνά συνεχώς το περιβάλλον στο σχολείο, στη φύση, στο σπίτι κι όταν είναι με την παρέα του.
Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του κιναισθητικού είναι συντονισμένες κινήσεις,  καλή αίσθηση της ισορροπίας, μαθαίνει εύκολα με άμεση συμμετοχή στα δρώμενα. Θυμάμαι ότι ο Ηλίας προτιμούσε να μαθαίνει με παραδείγματα και ζωντανές εμπειρίες. Hταν επίσης άξιος τεχνίτης σε μικροεπισκευές, εφευρετικός όταν χρειαζόταν να αντιμετωπιστεί ένα πρακτικό πρόβλημα. Η ευαισθησία του προς το περιβάλλον κι ο υγιεινός τρόπος της ζωής του καθόρισαν και το αντικείμενο των σπουδών του.
Παρατηρώ ότι οι κιναισθητικοί μαθητές κάθε ηλικίας μαθαίνουν εύκολα όταν έχουν ελευθερία κινήσεων, δηλαδή όταν μπορούν να μελετούν ή να εξετάζονται ενώ κινούνται.
Οι κιναισθητικοί μπορεί να γίνουν αθλητές, επαγγελματίες παίκτες, πρωταθλητές, χειρουργοί, χορευτές, επιδέξιοι τεχνίτες, ή φυσιοθεραπευτές.
Φέτος ένα μικρό ποσοστό παιδιών έδειξε ότι έχει κιναισθητικό ταλέντο, παρά το γεγονός ότι αρκετά δήλωσαν ότι ασχολούνται με ένα άθλημα ή ότι μαθαίνουν κρητικούς χορούς.

Συμπερασματικά
Διαβάζοντας και τα επόμενα σημειώματα θα βοηθηθείς να ανακαλύψεις και τα δικά σου ταλέντα-ευφυΐες.

Η ανακάλυψη θα σε βοηθήσει στα επόμενά σου βήματα…

• Οι ευφυΐες συνήθως αλληλεπιδρούν με πολύπλοκους τρόπους.
• Μπορεί να μην έχεις αναπτύξει κάποια ευφυΐα σε μεγάλο βαθμό, αλλά να έχεις ένα συνδυασμό ταλέντων που σε κάνει επιτυχημένο.
• Το ταλέντο στη μουσική εμφανίζεται νωρίς, ίσως επειδή δε στηρίζεται σε εμπειρίες.
• Κανένας δεν έχει ούτε τα ίδια ενδιαφέροντα, ούτε τις ίδιες ικανότητες.
• Σημαντική παράμετρος στην ανάπτυξη και στη χρήση των ταλέντων σου είναι η πίστη ότι μπορείς να βελτιώνεσαι συνεχώς και ότι πρέπει να εκμεταλλεύεσαι τις δεξιότητές σου.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.