Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ανακαλύψετε τα ταλέντα του παιδιού σας

Οι κλίσεις, τα ταλέντα και οι ευφυΐες κάθε παιδιού συνθέτουν ένα μοναδικό αμάλγαμα της προσωπικότητας του που προσδοκά να αναδειχθεί.
Tην περασμένη εβδομάδα παίζοντας ένα παιχνίδι προσανατολισμού με 25 παιδιά στην Παιδική Βιβλιοθήκη Χανίων μπόρεσα να ξεχωρίσω μισή ντουζίνα. Τι το ιδιαίτερο είχαν αυτά τα παιδιά; Κυριαρχούσαν στο χώρο με ικανοποιητική μνήμη εργασίας και έγιναν για λίγο άτυποι ηγέτες της ομάδας τους.
«Και τα άλλα παιδιά;» θα αναρωτηθείτε «Τι ταλέντα είχαν;». Η απάντηση είναι σύνθετη. Κάθε παιδί έχει μοναδικές δυνατότητες που αναδεικνύονται με ξεχωριστό τρόπο κάθε φορά που λύνει ένα πρόβλημα. Η στόχευση του συγκεκριμένου παιχνιδιού ήταν να εκπαιδεύσει τα παιδιά στον προσανατολισμό. Αυτά που ξεχώρισαν ήταν επειδή είχαν ήδη μια εκπαίδευση από το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Στο σημείωμα παρουσιάζω σύγχρονους τρόπους εκπαίδευσης και ανάδειξης των ταλέντων των παιδιών.

Τα σημεία του ορίζοντα
Η στόχευση της δραστηριότητας που οργάνωσα στις 22 Αυγούστου ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τα σημεία του ορίζοντα, την πυξίδα, ένα παλιό ναυτικό χάρτη και να μάθουν τις ονομασίες των ανέμων. Είκοσι πέντε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών συμμετείχαν στην εκδήλωση που διήρκησε 75 λεπτά.
Τα παιδιά έμαθαν με παιγνιώδη τεχνάσματα τις ναυτικές ονομασίες των ανέμων και πληροφορίες για αυτούς. Χρησιμοποιώντας αυτές τις γνώσεις εργάστηκαν σε ομάδες και απεικόνισαν από ένα άνεμο. Μετά τοποθέτησαν τις ζωγραφιές τους στα αντίστοιχα σημεία του ορίζοντα μέσα στην βιβλιοθήκη.
Στην επόμενη φάση έμαθαν σε ομάδες πώς χαράσσεται μια πορεία σε ένα παλιό ναυτικό χάρτη των Χανίων, χρησιμοποιώντας πυξίδες και ναυτικά εργαλεία.
Η πορεία μας ήταν από το λιμάνι των Χανίων στις Μένιες. Τέλος, έπαιξαν παιχνίδια μνήμης και προσανατολισμού μέσα και έξω από τον χώρο της Βιβλιοθήκης οργανωμένα σε 4 ομάδες. Ο κρυμμένος θησαυρός που ανακάλυψαν ήταν αντίτυπα του βιβλίου μου “Μια Ιστορία την Ημέρα”.
Το κάθε παιδί πήρε, δικαιωματικά, από ένα αντίτυπο λάφυρο.

Είμαι νεαρός πολίτης
Ενα μοναδικό project το οποίο διαρκεί 3-4 εβδομάδες και απευθύνεται αποκλειστικά σε έφηβους 16-17 ετών πραγματοποιείται εδώ και λίγα χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία.
Στόχος του είναι οι έφηβοι να εκπαιδευθούν και να αναδείξουν τις ικανότητες τους στην ομαδική εργασία, την επικοινωνία και την ηγεσία. Κατά τη διάρκεια των διακοπών, οι έφηβοι εργάζονται σε ομάδες, σε ένα θέμα που τους ενδιαφέρει, στην περιοχή τους συνεισφέροντας έτσι στην κοινότητα τους. Για 30 ώρες ερευνούν και εργάζονται για ένα θέμα κοινωνικής δράσης το οποίο υλοποιούν.
Επίσης, λαμβάνουν μέρος σε υπαίθριες δραστηριότητες ανακάλυψης και γνωριμίας με τον τόπο τους.
Η πολιτεία δαπανά το ισόποσο των 1500 ευρώ για τον κάθε έφηβο. Μέχρι σήμερα 400.000 έφηβοι έχουν λάβει μέρος σε αυτή τη δράση.
Τα οφέλη των συμμετεχόντων είναι η ανάπτυξη των δεξιοτήτων που προανέφερα, το κτίσιμο της αυτοπεποίθησής τους και ο εμπλουτισμός του βιογραφικού τους.

Οι αυτόνομοι Φινλανδοί
Υπεύθυνοι για να ανιχνεύσουν και να ενδυναμώσουν τα ταλέντα κάθε Φινλανδού μαθητή είναι οι εκπαιδευτικοί του. Οι πρωταθλητές Φινλανδοί εκπαιδευτικοί έχουν ένα μοναδικό ατού. Εχουν την απόλυτη εμπιστοσύνη της πολιτείας, των γονιών και της κοινωνίας για το έργο που επιτελούν. Δικαιωματικά! Η αυστηρότερη επιλογή για το διορισμό τους, η τέλεια εκπαίδευση και μετεκπαίδευση τους, η συνεχής επιμόρφωσή τους από τους άριστους του κλάδου όλα συντελούν στη διαρκή άνθηση της Εκπαίδευσης. Οι Φινλανδοί εκπαιδευτικοί είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για το έργο τους, χωρίς όμως να χρειάζεται να το αποδεικνύουν. Έτσι αυτόνομοι, χωρίς όρια και περιθώρια αποδίδουν τα μέγιστα κι οι μαθητές τους κερδίζουν.
«Αν θέλετε να αντιγράψετε κάτι από το σύστημα μας» γράφει σε άρθρο του ένας Φιλανδός εκπαιδευτικός -που έχει εργαστεί και στην Αγγλία- είναι το εξής:
«H Φινλανδική κοινωνία μας φροντίζει, μας τιμά και μας εμπιστεύεται».

Λύση προβλημάτων, η λύση
Την τελευταία δεκαετία μια διαφορετική αντίληψη στην εκπαίδευση  προκαλεί την άνθηση νέων πρακτικών. Έτσι, σε πολλές χώρες δίνεται έμφαση σε μαθητικές εργασίες που απαιτούν λύση προβλημάτων με τη συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων.
Αυτή τη λύση έχουν προκρίνει για να ανιχνεύουν από νωρίς και να ενδυναμώνουν τα έμφυτα και τα επίκτητα ταλέντα του κάθε παιδιού.

Συμπερασματικά
Οι κλίσεις, τα ταλέντα και οι ευφυΐες του κάθε παιδιού συνθέτουν ένα μοναδικό αμάλγαμα της προσωπικότητας του που ενδυναμώνεται και αναδεικνύεται:
• Με τη συμμετοχή του σε εξωσχολικές αδόμητες δραστηριότητες.
• Παίζοντας δομημένα και στοχευόμενα παιχνίδια που συντονίζουν ειδικοί στις Παιδικές Βιβλιοθήκες και στα Κέντρα Παιδικής Δημιουργίας.
• Με την ενεργό προσωπική του συμμετοχή σε σχολικές διαθεματικές δραστηριότητες.
• Με το διάβασμα συγκεκριμένων άρθρων, βιβλίων και την παρακολούθηση ειδικών ταινιών, διαλέξεων και παρουσιάσεων.
• Με τον σεβασμό μας, την αγάπη μας και την εμπιστοσύνη μας στο παιδί.

• Πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’ ,  ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’.
• Μέλος Γ.Σ. Ελληνικής Επιτροπής UNICEF. • Επικοινωνία:  polygnosi@otenet.gr    facebook polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα