Μουσείο Τυπογραφείας

Αν ζούσε ο παππούς μου…

Μεγάλες φαρμακο-βιομηχανίες ανακοίνωσαν ότι θα διακόψουν την έρευνα για φάρμακα για τη νόσο Alzheimer
Περιοδικό “Scientific American” 16.10.2018

Την περασμένη εβδομάδα το σημείωμά μας κατέληγε ότι χρήσιμα όπλα πρόληψης για τη νόσο  Alzheimer είναι: οι μακρόχρονες σπουδές ή η υιοθέτηση της στάσης “Διά βίου μαθητής”, η περιέργεια, οι έρευνες, το διάβασμα και οι πνευματικές ασκήσεις.

Ευτυχώς, δεν είναι μόνο αυτά!
Στο σημερινό σημείωμα παραθέτω κι άλλες ιδέες που μας δίνει ο νεύρο-επιστήμονας  Dr.Joseph Jebelli  στο βραβευμένο βιβλίο του ‘In pursuit  of memory’ (2017). Σημειώνω ότι το αυτό το βιβλίο είναι αφιερωμένο στον παππού του που πέθανε από Alzheimer.
Επίσης, ο Dr. Jonathan Grinstein, ερευνητής νεύρο-επιστημών, σε άρθρο του στο περιοδικό ‘Scientific American’ προτείνει την άσκηση σαν μέτρο πρόληψης.  Ανησυχητικός είναι ο υπολογισμός του ότι ο αριθμός των ασθενών από 50 εκατομμύρια που είναι σήμερα θα φθάσουν τα 100 εκατομμύρια σε 30 χρόνια.
Γενικά, το μειονέκτημα όλων των ερευνών που παραθέτουν είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι στο στάδιο των υποθέσεων.
Τέλος, τα μηνύματα πρόληψης που στέλνουν οι νευροεπιστήμονες μας αφορούν όλους.


Ανάγκη για σωματική άσκηση
Ο Dr. Grinstein παραθέτει στοιχεία ότι η σωματική άσκηση “καθαρίζει” τα εχθρικά περιβάλλοντα στους εγκεφάλους των ποντικών που νοσούν από Αλτσχάιμερ.
Η άσκηση δημιουργεί νευρογένεση στον ιππόκαμπο, που είναι η δομή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη μνήμη και στη μάθηση. Έτσι αυτός κάνει βελτιώσεις, στη μάθηση και στη μνήμη.
Ο ερευνητής τονίζει ότι αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι φαρμακολογικοί παράγοντες που εμπλουτίζουν τον ιππόκαμπο  μπορεί να είναι αποτελεσματικοί για την ανάκτηση της υγείας του εγκεφάλου μας και για όσους νοσούν με Alzheimer.
O συγγραφέας  Dr.Jebelli σημειώνει στο βιβλίο του τα μειωμένα περιστατικά της νόσου σε ιθαγενείς πληθυσμούς του Καναδά και της Νιγηρίας. Και τις δύο περιπτώσεις το αποδίδει στο γεγονός ότι οι ηλικιωμένοι τους συνεχίζουν να είναι ενεργοί μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Υπάρχουν ίχνη αποδείξεων ότι η άσκηση παίζει προληπτικό ρόλο, αλλά ακριβώς πώς συμβαίνει αυτό παραμένει άγνωστο.
Τι είδους άσκηση; Στο ερώτημα απαντά ο Dr.Jebelli  στο βιβλίο του.
Συστήνει ότι δεν είναι ανάγκη να τρέχουμε σε μαραθώνιους, ούτε να αθλούμαστε ατέλειωτες ώρες  στα γυμναστήρια. Αν το κάνετε οι επιδόσεις σας στη μνήμη δεν θα διαφέρουν από αυτούς από αθλούνται με μέτρο.
Τι κάνουμε λοιπόν;
Απλές ασκήσεις, όπως να πετάμε ένα μπαλάκι, τέντωμα ποδιών και χεριών,  κι ότι ονομάζαμε ‘Σουηδική γυμναστική’ παλαιότερα.
Κι όταν ο καιρός είναι καλός, ας περπατήσουμε την πόλη μας με βήμα που  να μας επιτρέπει να σκεπτόμαστε και να παρατηρούμε τα νέα και τα περίεργα.

Ενας καλός ύπνος
Όλοι συμφωνούν ότι ο καλός νυκτερινός ύπνος ωφελεί στην πρόληψη της νόσου. Σε αυτό που διαφωνούν είναι αν o ακανόνιστος, μικρής διάρκειας ύπνος προκαλεί τη νόσο ή μήπως συμβαίνει το αντίθετο. Δηλαδή, αν η ύπαρξη στοιχείων της νόσου στον εγκέφαλο μας επηρεάζει τον ύπνο και τις λειτουργίες της μνήμης μας.
Μέχρι οι ειδικοί να εντοπίσουν ποιο είναι το αίτιο και ποιο είναι το αποτέλεσμα, ας κοιμόμαστε καλά.
Και φυσικά να ονειρευόμαστε κι ας μη τα θυμόμαστε τα όνειρα μας.
Κι εδώ υπάρχουν διχογνωμίες. Ποια  περίοδος του ύπνου μας είναι ποιο χρήσιμη;
Η περίοδος των ονείρων στην οποία γίνεται ανάπλαση στον ιππόκαμπο μας ή η περίοδος του λεγόμενου βαθύ ύπνο στην οποία ισχυροποιούνται οι μνήμες μας;
Εμείς ας προσέχουμε. Γιατί όλες οι έρευνες συμφωνούν ότι ο ανεπαρκής ύπνος είναι συνυφασμένος με χρόνια προβλήματα όπως καρδιακές παθήσεις, νεφρική νόσο, υψηλή αρτηριακή πίεση, διαβήτη, παχυσαρκία και ψυχική ασθένεια.                                                               Υπάρχουν κι άλλες επιπτώσεις. Η απώλεια ύπνου συμβάλλει ώστε να είμαστε ευερέθιστοι, επιθετικοί, απρόσεκτοι και με ελαττωμένη ψυχοκινητική επαγρύπνηση.
Γενικά η έλλειψη ύπνου  προκαλεί εντάσεις στη σωματική και ψυχική μας υγεία. Κι αν κάποιοι ισχυρίζονται ότι μπορούν να λειτουργήσουν με ελάχιστο ύπνο χωρίς συνέπειες, είναι οι εξαιρέσεις. Ας μη τους μιμούμεθα.

Tι διατροφή;
Στο θέμα της διατροφής είμαστε τυχεροί. Ο Dr.Jebelli  μας προτείνει σαν επιπλέον μέσο πρόληψης να υιοθετήσουμε τη Μεσογειακή διατροφή.
Σε περιοχές της Ασίας που έγιναν αντίστοιχες μελέτες κερδισμένοι ήσαν όσοι έτρωγαν κουρκουμίνη.
Στην Ιαπωνία οι νοσούντες αυξήθηκαν, όταν η χώρα  υιοθέτησε την λεγόμενη ‘Δυτική διατροφή’.
Βέβαια μας λέει και κάτι επιπλέον,  ο Dr. Jebelli σαν άνθρωπος κι όχι σαν επιστήμονας, όπως τονίζει:
‘Αν ζούσε ο παππούς μου θα του έλεγα να ζει σαν  ποπ σταρ, αφού η αυστηρή μετρημένη και χωρίς άγχος ζωή  του δεν τον προστάτευσε’.

Συμπερασματικά

Τα όπλα πρόληψης στη φαρέτρα κάθε ενήλικα – που δεν έχει γενετική προδιάθεση – είναι ποικίλα:
• Τακτική ήπια άσκηση.
• Υιοθέτηση της στάσης ‘Δια βίου μαθητής’.
• Περιέργεια, έρευνα, καινοτομία.
• Ανάγνωση ποικίλων κειμένων.
• Ανάγνωση μυθιστορημάτων.
• Συνηθισμένες πνευματικές ασκήσεις, αλλά κι ασκήσεις επιπέδου ΜΕΝΣΑ.
• Επαρκής νυχτερινός  ύπνος 7-8 ωρών.
• Μεσογειακή διατροφή.
*Πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’ ,  ‘Θυμάμαι εύκολα’.
• Επικοινωνία  polygnosi@otenet.gr   facebook polygnosi

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.