Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Αγιολογικόν Λειμωνάριον

Αρχιμανδρίτου ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΘΕΜ. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Θεολόγου τ. Λυκειάρχου Ιεροκήρυκος

Γνωριμία με τους αγίους μας- «τοις αγίοις τοις εν τη γη αυτού εθαυμάστωσεν ο Κύριος»
(Ψαλμ. 15.31)

Eνα βιβλίο το 27ο του πολυγραφότατου σεβαστού και αγαπητού πατ. Ιγνάτιου ο οποίος στον πρόλογο του νέου έργου τονίζει ότι «Δεν μπορούμε να κάνουμε χωρίς αγίους….».
Γιατί η θρησκευτική και κοινωνική μας παράδοση έχουν μακραίωνη ιστορία, ιδιαίτερα στην ορθοδοξία μας.
Σ’ αυτές τις παραδόσεις ο ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΟΣ Εορτασμός, παρά τις σύγχρονες εκκοσμικεύσεις, αποτελεί, ισχυρό γεγονός στην καθημερινότητά μας. Όμως, στη σύγχρονη πραγματικότητά μας οι εορτάζοντες έχουν απομακρυνθεί από τις παραδόσεις μας και εορτάζουν, κυρίως, κοσμικά και καταναλωτικά, αλλά, για την ανάπτυξη σύγχρονης πνευματικότητας στους ονομαστικούς εορτασμούς, με θρησκευτική συναίσθηση – τόσο για τις γνωστές εορτές, όσο και για πολλές άγνωστες αγίων ανδρών και γυναικών «ΤΟ ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΟΝ ΛΕΙΜΩΝΑΡΙΟΝ» αποτελεί μια πολύτιμη κατάθεση του πατρός Ιγνατίου.
Αυτό το έργο περιλαμβάνει 110 ονόματα αγίων που μαρτύρησαν διαχρονικά για την πίστη τους.
Όμως, αυτή η μεγάλη θρησκευτική παράδοση των ονομαστικών εορτών έχει χάσει πολύ από την πνευματική γοητεία της.

ΕΙΚΟΣΙ ΕΠΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ Π. ΙΓΝΑΤΙΟ
Μια ακόμα (27η) προσφορά ενός σημαντικού θρησκευτικού βιβλίου που έγραψε και εξέδωσε ο πολυγραφότατος πατέρας Ιγνάτιος Θεμ. Χατζηνικολάου Θεολόγος, τ. Λυκειάρχης Ιεροκήρυκας, Τίτλος του βιβλίου είναι: «ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΟΝ ΛΕΙΜΩΝΑΡΙΟΝ» -Γνωριμία  με τους αγίους μας.
Ο τίτλος με τη λέξη λειμωνάριο τονίζει την ευαισθησία θρησκευτικότητας από συλλογή διδασκαλιών και εναρέτων πράξεων, μαρτύρων, αγίων ή μοναχών, ένα είδος λογοτεχνίας που αναπτύχτηκε στο Βυζάντιο κατα περίοδο, του Ιωάννη Μόσχου. Το βιβλίο αυτό (με 210 σελίδες) κυκλοφόρησε το 2017, ως αυτοέκδοση. Η εικόνα του εξωφύλλου  απεικονίζει αγίους μάρτυρες με το κείμενο «τοις αγίοις της εν τη γη αυτού εθαυμάστωσεν ο κύριος» (ψαλμ. 15-3).

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΧΩΡΙΣ ΑΓΙΟΥΣ
Στον βαθιά πνευματικό πρόλογο σημειώνεται ό,τι: «Δεν μπορούμε να κάνουμε χωρίς αγίους». Αυτούς πουπολλές φορές μετά δακρύων, τους παρακαλούμε λέγοντας «ικετεύσατε υπέρ ημών, άγιοι απόστολοι και άγιοι πάντες, ίνα ρυσθώμεν των ανομιών ημών. Υμάς γαρ θερμούς προστάτες προς τον σωτήρα κεκτήμεθα (λόγια από τον κατανυκτικό εσπερινό).
Για να αναφέρει ότι ζώντας σ’ ένα κόσμο ΠΟΝΗΡΟ (Α΄ Ιωάννου 5,12) και με το να περικείμεθα ασθένειαν (………5.3) έχουμε περισσότερη ανάγκη από την ευεργετική παρέμβαση από το νέφος των αγίων μαρτύρων (Εβδ. 12,1).
Όμως, συνεχίζει στον πρόλογό του γράφοντας ότι: «εισερχόμενοι στην εκκλησία του Χριστού δια του αγίου Βαπτίσματος» λαμβάνουμε το όνομα της Παναγίας, του  αγίου ή της αγίας.
Όμως, καμμιά φορά παίρνομε όνομα που δεν αναφέρεται στον αγιολόγιο της εκκλησίας μας. Για να μην έχουμε άγιο στο όνομα του οποίου και εμείς να εορτάζομε.
Έτσι, πολλοί και πολλές που δεν φέρουν όνομα αγίου-αγίας λένε ότι εορτάζουν τω αγίων Πάντων. Aυτό όμως είναι μεγάλο λάθος, γιατί η εορτή των  αγίων Πάντων, αφού  αυτή, είναι μια εορτή κοινού εορτασμού όλων αγίων. Όπως επίσης κάνουμε με τη σύναξη των αγίων αποστόλων, των αγίων Αναργύρων, των εβδομήκοντα αποστόλων, των τριών ιεραρχών κ.λπ.
Για την εξήγηση του σημαντικού αυτού θέματος της σωστής Χριστιανικής ονοματοποιΐας ο πατέρας Ιγνάτιος με επίπονη έρευνα – όπως έχει κάνει για όλα τα προηγούμενα 26 δημιουργικά, υπεύθυνα και χρήσιμα βιβλία του δημιούργησε το σημαντικό «Αγιολογικό Λειμωνάριο».

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΦΕΡΟΥΝ ΟΝΟΜΑ ΑΓΙΟΥ-ΑΓΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΤΟΥΣ
Σ’ αυτό το νέο έργο του, ιδιαίτερα χρήσιμο για τη σύγχρονη σύγχυση σ’ αυτό τον ευαίσθητο τομέα ο πατέρας Ιγνάτιος εξηγεί και τα εξής:
«Υπάρχου συνάνθρωποί μας που φέρουν όνομα αγίου ή αγίας, που δεν είναι του γένους τους, θηλυκού ή αρσενικού, οπότε πρέπει να εορτάζουν με το φερόμενο όνομα, όπως π.χ. Βικτωρία του Αγίου Βίκτωρος 11 Νοεμβρίου, Ανδρονίκης, του Αγίου Ανδρόνικου 17 Μαΐου κ.λπ. Επίσης, πολλές, λένε ότι δεν εορτάζουν, παραπέμπουμε στις αγίες τεσσαράκοντα Παρθένες και ασκήτριες όπως: Χαρίκλεια, Κλεονίκη. Μαργαρίτα, Μελπομένη, Ελπινίκη κ.λπ. που εορτάζουν την 1η Σεπτεμβρίου.
Υπάρχουν, όμως, και ονόματα  που χωρίς να έχουν ομώνυμο αγίου ή αγίας μπορούν να εορτάζουν όπως π.χ., (ΜΥΡΤΩ, της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας 24 Σεπτεμβρίου, της Κρυσταλλίας ή Κρυστάλλω την 15 Αυγούστου  όπως και η Βιργινία 21 Νοεμβρίου.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΩΝ ΕΞΗΓΗΣΕΩΝ ΤΟ ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΟ ΛΕΙΜΩΝΑΡΙΟ
Ο πατέρας Ιγνάτιος αναφέρει ότι στο Αγιολογικό Λειμωνάριο συμπεριέλαβε και άγνωστους αγίους-αγίες. Για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων ακολουθήθηκε Αλφαβητική σειρά με αναφορά – στο τέλος της ημέρας της εορτής του.
Το αγιολογικό λειμωνάριο του  πολύτιμου και διεθνώς πολυτίμητου αρχιμανδρίτη Ιγνατίου αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική κατάθεση εξήγησης των ΓΝΩΣΤΩΝ και Αγνώστων εορτών της Ορθόδοξης εκκλησίας μας, διασαφηνίζοντας πολλές παρανοήσεις.

ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ ΜΕ 110 ΑΚΟΜΑ ΑΓΙΟΥΣ ΚΑΙ ΑΓΙΕΣ ΠΟΥ ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝ
Όμως το σπουδαίο γεγονός της επίπονης έρευνας του Αγιολογικού Λειμωναρίου του πατέρα Ιγνατίου είναι ο σπουδαίος εμπλουτισμός σχεδόν 110 μη πολύ γνωστών αγίων, των οποίων η πίστη και το μαρτύριο εμπλούτισαν με τις επώδυνες θυσίες τους, την στρατιά των επιφανών και αφανών αγίων που παλαίψανε και νικήσανε τον κόσμο και τον εαυτόν τους με πίστη και αγάπη στον Χριστό, τον πρωτομάρτυρα τον Γολγοθά.
Παραθέτουμε δύο ενδεικτικά παραδείγματα από το «αγιολογικόν λειμωνάριον» του πατέρα Ιγνατίου (ο οποίος έχει υποστεί πολλές αρνήσεις για αρχιερατική ευθύνη που τόσο του αξίζει).

ΕΧΟΜΕ ΕΡΩΤΗΘΕΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΓΙΑ ΑΡΙΑΔΝΗ;
Γράφει ο πατέρας Ιγνάτιος (σελ.36-37) «Η αγία μάρτυς Αριάδνη» «Έχομε ερωτηθεί αν υπάρχει ΑΓΙΑ Αριάδνη και πότε εορτάζει; Aπό όσα ψάξαμε δεν συναντήσαμε αυτό το όνομα στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας. Όμως, θα συνιστούσαμε στις φέρουσες το όνομα αυτό να εορτάζουν την 30ην Νοεμβρίου, εορτή του Αγίου Ανδρέου του πρωτόκλητου.
Υπάρχει όμως αγία Αριάδνη, στην οποία κατωτέρω αναφερόμαστε.
«Σώζει ραγείσα, την αριάδνην, πέτρα Χριστός γαρ αυτήν εσκεπε ζωής πέτρα. Η Αγία Αριάδνη έζησε κατά τους χρόνους των βασιλέων Αδριανού  (117) και Αντωνίνου (139). Ο αφέντης της την ανάγκαζε να συνεορτάζει στον ναόν των ειδώλων για τα γενέθλια του παιδιού του και επειδή δεν κατόρθωσε να την πείσει την υπέβαλε σε βασανιστήρια.
Έσχιζε δυνατά το σώμα της και μετά την άφηνε μήπως μεταμεληθεί. Όμως ο ηγεμόνας επανήλθε στην μήνιν εναντίον της και άρχισε την καταδίωξή της.
Αυτή επλησίασε μια πέτρα ακούμπησε πάνω της και προσευχόταν στον Θεό να μη συλληφθεί από τους δημίους της που την καταδίωκαν. Και, ω, του θαύματος! αμέσως ερράγισε η πέτρα, κατά θείαν επέμβαση και κρύφτηκε μέσα σ’ αυτήν. Κατέφθασαν οι δήμιοι  που την καταδίωκαν αλλά αφανίστηκαν από φοβερούς αγγέλους…
Αγία Αριάδνη εορτάζει στις 18 Σεπτεμβρίου.
Ακόμα όμως ένα δείγμα για ΑΓΙΟ (σελ. 150) με τίτλο:

Ο άγιος ΜΑΡΤΥΣ ο ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ
Και ο άγιος αυτός νεομάρτυρας Παρασκευάς καταγόταν από την Τραπεζούντα. ανήκει στη μεγάλη χορεία των νεομαρτύρων. Και τον αναφέρω για να το γνωρίσουν στους φέροντες το όνομά του.
Ήταν από τους προύχοντες της πόλης του και ήταν ένθερμος Χριστιανός…. Τούτο όμως δεν άρεσε στους Χριστιανομάχους που συνέλαβαν τον άγιο Παρασκευά. Τον βασάνισαν να προσκυνήσει τον Μωάμεθ. Τίποτε όμως δεν τον χώρισε από την αγάπη του Χριστού, με αποτέλεσμα  τον απαγχονισμό του, με μαρτυρικό θάνατο. Οι χριστιανοί με ευλάβεια τον ενταφίασαν στον ναό του αγίου Γρηγορίου Νήσσης και μετά ανεκομίσθη στην μονή Θεοσκεπάστου Τραπεζούντος.
Στον πρόλογό του ο πατ. Ιγνάτιος γράφει: Έχουμε ανάγκη από τους αγίους όχι μόνο να είναι το άπαν ότι φέρομαι το όνομά τους και γνωρίζουμε τον βίο τους  αλλά, γιατί είναι οδοδείκτες της ανθρώπινης πορείας μας…. σε όλες τις κρίσιμες εποχές αποπνευματοποίησης, ακόμα και των ονομάτων μας αλλά και των παραδόσεών μας από την «Χαμένη παράδοση του Χριστιανισμού». Όπως είναι ο τίτλος του βιβλίου με υπότιτλο: ένα ταξίδι ανακάλυψης του καθηγητή Jacob NeedLenan  καθηγητής φιλοσοφίας στο State University San Francisco και Διευθυντή του κέντρου για την μελέτη των Νέων Θρησκειών στο Bercley (σελ. 269 του βιβλίου), όπου ο διάσημος καθηγητής αναφέρει ότι: Ο σπόρος της αγάπης είναι η επιθυμία να γνωρίσω, να κατανοήσω. Ο κόσμος όμως ασθενεί, επειδή δεν φροντίζουμε τον σπόρο. Όμως, δεν θα βρεις τον Χριστό πηγαίνοντας στο Χριστό αλλά μόνο όταν αντιληφθείς καθαρά και με ακρίβεια πως τον ΣΤΑΥΡΩΝΕΙΣ. Μόνο τότε θα εμφανιστείς ΕΣΥ… Για να αναζητήσεις την αγάπη του πλησίον σου, τη Βασιλεία των ουρανών. Αναζητώντας τον χαμένο Χριστό μέσα στην εξωτερική μαζική κρίση του πολιτισμού μας. Με  συνεχή απειλή ενός πυρηνικού πολέμου, την οικονομική κατάρρευση, την οικολογική καταστροφή, την εγκληματική καθημερινή αγριότητα γύρω μας και την τραγωδία μας της χαμένης θρησκείας του Χριστού. Με κυρίαρχη την τραγωδία της Χαμένης Θρησκείας, της Αγάπης του Χριστού.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα