Μουσείο Τυπογραφείας

ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ:

Η κρητική διατροφή στο σχολείο

Γράφει: ΕυριπΙδης Θεμελης*

Η διατροφή των μαθητών εντός του σχολείου είναι ένα θέμα που απασχολεί όχι μόνο τη σχολική κοινότητα, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία. Οι μαθητές του σήμερα είναι περιτριγυρισμένοι από πάρα πολλές τροφές, οι περισσότερες εκ των οποίων κάθε άλλο παρά υγιεινές είναι. Θέλαμε, λοιπόν, να δούμε αν οι μαθητές του Νομού Χανίων γνωρίζουν τι ονομάζουμε ´Κρητική Διατροφή´, αλλά και αν τηρούν τους κανόνες που τη διέπουν.
Για τον λόγο αυτό προχωρήσαμε στην υλοποίηση του προγράμματος ´Η Κρητική Διατροφή στο Σχολείο του Σήμερα´. Το πρόγραμμα αυτό εντάσσεται στα εκπαιδευτικά προγράμματα Αγωγής Υγείας και υλοποιήθηκε τη χρονική περίοδο από 1η Νοεμβρίου 2011 μέχρι και 30 Απριλίου 2012.
Στόχος του προγράμματος ήταν να καταγραφεί και να αναλυθεί, όσο αυτό είναι βέβαια δυνατό, η προσωπική γνώμη των ίδιων των μαθητών για τη διατροφή τους. Τι προσφέρει σήμερα το σχολικό κυλικείο; Είναι επαρκές για τους μαθητές; Αναζητούν κάτι διαφορετικό; Επιπλέον, καταγράψαμε και αναλύσαμε την επίδραση που έχει η σημερινή οικονομική κρίση της χώρας στη διατροφή των μαθητών. Ετσι, δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο μοιράστηκε τόσο σε μαθητές Λυκείων (Γενικά και ΕΠΑ.Λ.), όσο και σε μαθητές Γυμνασίου του Νομού Χανίων. Τα ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν από τα παιδιά ανώνυμα και στο τέλος καταφέραμε να συγκεντρώσουμε 861 ερωτηματολόγια που χαρτογραφούσαν τις θέσεις των μαθητών για το σημερινό σχολικό διατροφικό γίγνεσθαι.
Τα δεδομένα καταγράφηκαν σε ηλεκτρονική μορφή και με τη βοήθεια του στατιστικού πακέτου SPSS έγινε η ανάλυσή τους. Με βάση, λοιπόν, την ανάλυση αυτή μπορούμε να προβούμε σε μια σειρά από πιο γενικά συμπεράσματα σχετικά με τη διατροφή των μαθητών εντός αλλά και εκτός σχολείου. Τα αποτελέσματα που πήραμε ήταν άλλοτε ενθαρρυντικά και άλλοτε απογοητευτικά. Θα αναφέρουμε μερικά μόνο από τα πιο σημαντικά συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποιήσαμε.
ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛ
Ενα από τα πρώτα συμπεράσματα της έρευνας είναι πως οι μαθητές, παρόλο που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και ζουν στην Κρήτη δεν γνωρίζουν επακριβώς τι ονομάζουμε κρητική διατροφή ή κρητική δίαιτα, όπως αναφέρεται διεθνώς. Η εικόνα που έχουν το μυαλό τους είναι λιγάκι μπερδεμένη.
 Παρατηρώντας κανείς τα παρακάτω γραφήματα μπορεί εύκολα να διαπιστώσει πως 1 στους 2 μαθητές, ανεξάρτητα από το φύλο, έχει πρόβλημα με το βάρος του, δηλαδή είναι παχύσαρκος ή λιπόσαρκος.
Επιπλέον, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία της έρευνας σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ από τους μαθητές των Χανίων. Η έρευνα έδειξε ότι τα ποσοστά είναι σαφώς αυξημένα στο Γενικό Λύκειο και στο ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με το Γυμνάσιο. Άρα όσο μεγαλώνουν τα παιδιά τόσο περισσότερο πίνουν. Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός πως το 61,4% των μαθητών που πίνουν αλκοόλ κάθε μέρα είναι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. Μόνο 4 στους 10 μαθητές που φοιτούν στο Γενικό Λύκειο δεν πίνουν ποτέ αλκοόλ. Επιπλέον, τα ποσοστά των μαθητών του Γυμνασίου που πίνουν αλκοόλ είναι σταθερά γύρω στο 20% για όλες τις περιπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Ενα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι της έρευνας αναφέρεται στην επίδραση της οικονομικής κρίσης που υπάρχει στη χώρα σε σχέση με τη διατροφή των σημερινών μαθητών στα Χανιά. Το 59,3% των μαθητών ξοδεύει λιγότερα από 2 ? ημερησίως στο κυλικείο του σχολείου του, ενώ το 37,2% των μαθητών ξοδεύει από 2 ? μέχρι 5 ? την ημέρα. Τα ποσά που αναφέρουμε είναι εξαιρετικά μικρά, αρκεί να αναλογιστούμε ότι ένας χυμός κοστίζει σχεδόν 1 ?! Επίσης, τα λιγότερα χρήματα ξοδεύονται από τους μαθητές των Γυμνασίων, ενώ σχεδόν το 60% του συνόλου των μαθητών που ξοδεύει λιγότερα από 2 ? τρώει πρωινό στο σπίτι, το υπόλοιπο 40% δεν τρώει καθόλου πρωινό!
Το τελικό και πολύ θετικό συμπέρασμα που προέκυψε από την όλη εργασία είναι πως οι σημερινοί μαθητές θέλουν να αλλάξουν τις διατροφικές του συνήθειες, τόσο εντός, όσο και εκτός σχολείου. Θέλουν να τρέφονται σωστά και υγιεινά και για τον λόγο αυτό θέλουν σε ποσοστό που φτάνει το 90%, την εισαγωγή μαθήματος για τη σωστή διατροφή στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου.
Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως η διατροφή των μαθητών δεν είναι μια απλή υπόθεση, αλλά χρειάζεται να δούμε το θέμα πιο ολοκληρωμένα. Η εισαγωγή προϊόντων υγιεινής διατροφής (βασισμένα στην κρητική διατροφή) στα κυλικεία των σχολείων είναι μια καλή αρχή.
Ολη η εργασία καθώς και τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν για τη στατιστική ανάλυση είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα evripidis.freebsdgr.org στην ενότητα ´Σχολικές Εργασίας´.

*μαθηματικός, καθηγητής ΕΠΑ.Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου

Δανός
Chania Bank

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.