Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Φανταστικό μουσείο

Επιμέλεια:
Μιχάλης Χατζηδάκης*
lastjudgment1540@hotmail.com

277
Michelangelo Buonarroti, ´Δαβίδ και Γολιάθ´ και ´Ιουδήθ και Ολοφέρνης´,
Σκηνές από τη διακόσμηση της οροφής της Capella Sisitina, 1508 – 1512, Ρώμη

Oλοκληρώνοντας την εκτενή αναφορά μου στη διακόσμηση της οροφής του παρεκκλησίου του Σίξτου Δ’ από το Μιχαήλ-Άγγελο θα ήθελα να αναφερθώ και στις τέσσερις σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη που κοσμούν τις τέσσερις γωνιές σε μορφή τριγώνων της οροφής. Στα σημεία αυτά ο Φλωρεντινός ζωγράφος θα απεικονίσει τις τέσσερις απίστευτες σωτηρίες των ανθρώπων που επιλέχθηκαν, όχι ως ηρωικά γεγονότα αλλά ως τραγωδίες της μοίρας που αναπτύσσονται σε μια πνευματική κλίμακα διαποτισμένες με τις ανησυχίες και τους κινδύνους ενός εφήμερου και φθαρτού κόσμου.
Η επικράτηση του «Δαβίδ εναντίον του Γολιάθ» είχε υπάρξει ένα ιδιαίτερα δημοφιλές θέμα απεικόνισης στη Φλωρεντία, γενέτειρα του καλλιτέχνη. Στην εκδοχή του Μιχαήλ-Αγγέλου η ομάδα που σχηματίζουν τα δύο σώματα αποτελεί μια ενότητα, ενώ καθώς η κατάληξη της σύγκρουσης δεν έχει ακόμη κριθεί, η σκηνή είναι εμποτισμένη με δραματική ένταση.
Στην «Ιουδήθ και τον Ολοφέρνη» ο καλλιτέχνης αποφάσισε να αναπαραστήσει τη στιγμή μετά το φόνο, συμπληρώνοντάς την με νύξεις τόσο για το παρελθόν όσο και για το μέλλον. Δοσμένη από πίσω -μια αντι-ηρωϊκή προσέγγιση από την πλευρά του Μιχαήλ-Αγγέλου- η Ιουδήθ τρομοκρατημένη ρίχνει ένα κλεφτό βλέμμα στο ακρωτηριασμένο σώμα του Ολοφέρνη θέλοντας να δει τους τελευταίους σπασμούς του θύματός της ενώ καλύπτει με ένα ρούχο το κεφάλι που η δούλα κρατά σ’ ένα δίσκο στηριγμένο στο κεφάλι της. Τα πόδια και το αριστερό χέρι του Ολοφέρνη γλιστρούν κάτω χωρίς πνοή, ενώ το δεξί του χέρι είναι ακόμη σηκωμένο πιθανότατα στην ενστικτώδη κίνησή του για το σπαθί πάνω απ’ το κρεβάτι.
Η εκδοχή του Μιχαήλ-Αγγέλλου απέχει πολύ από την ηρωική Ιουδήθ με το ξίφος στο ένα χέρι και το κεφάλι του Ολοφέρνη στο άλλο, όπως αυτή παρουσιάζεται σε μεταγενέστερες απεικονίσεις. Η Ιουδήθ του έρχεται όπως ακριβώς η Νέμεσις να φέρει σε πέρας την εκδίκησή της. Πρόκειται ξανά για την τραγωδία την μοίρας που εκτυλίσσεται αναπόφευκτα.

Ιστορικός Τέχνης – Αρχαιολόγος  Humboldt Universität zu Berlin


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα