Επιμέλεια:
Μιχάλης Χατζηδάκης*
lastjudgment1540@hotmail.com
274 Michelangelo Buonarroti, ´Οι Προφήτες Ιερεμίας και Ιωνάς´,
Σκηνές από τη διακόσμηση της οροφής της Capella Sisitina, 1508-1512, Ρώμη
Ο προφήτης Ιερεμίας έχει ως ο κατεξοχήν ταλαιπωρημένος προφήτης ταυτιστεί με τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Είναι βυθισμένος σε σκέψεις, μεταφέροντας στο θεατή μια αίσθηση βαθιάς ενδοσκόπησης που υπογραμμίζεται και από τη χρήση πολλών κάθετων γραμμών από την πλευρά του ζωγράφου. Ο γέρος, πανίσχυρος Ιερεμίας μοιάζει μάλιστα βυθισμένος σε τέτοια περισυλλογή που το σώμα του πέφτει σε μια κατάσταση αδράνειας. Τα σταυρωμένα του πόδια και ο μανδύας που τον σκεπάζει μερικώς αποτελούν μια στέρεα βάση για το βάρος που επιβάλλεται από το άνω μέρος του σώματός του.
Oλη η ενέργεια μοιάζει να τον έχει εγκαταλείψει. Κατακτώντας τον υπέρτατο βαθμό σοφίας, ο αρχαίος άνδρας βυθίζεται στην άβυσσο της ενόρασης της αιώνιας ζωής.
Ο τελευταίος προφήτης της σειράς είναι ο Ιωνάς. Βρίσκεται τοποθετημένος πάνω από την Αγία Τράπεζα και έχει από τους άνδρες προφήτες την ανατομικά δυσκολότερη στάση, καθώς μοιάζει να προσπαθεί να δέσει με το χέρι του κόμπο τον εαυτό του. Μια κυκλική πορεία διαγράφεται γύρω από το σώμα του διαμέσου των δύο του χεριών και μικρού τμήματος του ρούχου πίσω από τον αριστερό του ώμο.
Λόγω στάσης ο Ιωνάς είναι ο μόνος προφήτης που βλέπει στο πρόσωπο το δημιουργό, ενώ αντιπαρατίθεται συνειδητά με το Ζαχαρία, με τον οποίο ξεκίνησε η σειρά.
Ο τελευταίος είναι ένας γέρος άνδρας, ενώ ο Ιωνάς φέρει νεανικά χαρακτηριστικά. Ο Ζαχαρίας απεικονίζεται σε ήρεμη κατάσταση και ψυχική περισυλλογή, ενώ ο Ιωνάς είναι ζωγραφισμένος σε μια κατάσταση έκστασης.
Ιστορικός Τέχνης – Αρχαιολόγος Humboldt Universität zu Berlin